Puzzel Puzzels
Steabert
Artikelen: 0

Re: Snelheden groter dan c verboden?

neem bv q gelijk aan 2 en p gelijk aan 1 dan is v = 3

Dat kan niet.

H = 0,5*p*q*y*z = constant.

Maak ik p 2 keer zo groot dan wordt q 2 keer zo klein, en omgekeerd.
waar tover je dit nu vandaan?

eerst zeg je H >= 0 en nu zeg je H is constant?

zelfs als H = 1 en constant dan neem ik p=1 en q=2

dan voldoe ik aan de formule!!

trouwens ik heb serieuze bedenkingen bij de berekening van jouw hyperinhoud

eerder zeg je ook iets van p=q

dan zou v oneindig zijn

ads

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

doemdenker

Ik zal mijn formules nog even op een rijtje zetten...

Voor een kamer in rust:

H = x*y*z*t

Hierin zijn x, y, z de ruimtelijke afmetingen van de kamer.

t is de tijd waarin een lichtpuls over de x-as van de ene kant naar de andere kant gaat.

Voor een kamer in beweging over de x-as:

H = 0,5*p*q*y*z

Hierin zijn y en z de afmetingen in richting y en z.

p = (afstand die lichtpuls 1 aflegt over de x-as tegen de richting van de kamer in)*2^0,5

q = (afstand die lichtpuls 2 aflegt over de x-as in de richting die de kamer op beweegt)*2^0,5

H blijft constant als de kamer van snelheid verandert.

De snelheid van de kamer:

v = (q - p)/(q + p)

Eén seconde bij de kamer is (t*gamma) seconde bij de waarnemer:

(t*gamma) = (0,5*p + 0,5*q)/2^0,5

Klopt deze samenvatting van mijn "theorie" met de huidige SRT?
How will it end?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

doemdenker

eerder zeg je ook iets van p=q

dan zou v oneindig zijn

Ow sorry, ik had de plus en min omgedraaid. :shock:

Zie samenvatting hierboven, nu klopt het wel.

Let wel op... ik neem alles als factor van c! Vandaar ook v = 1 = c en afstanden in lichtseconden.
How will it end?
Anonymous

Er werd opgemerkt dat tijd geen verband houdt met ruimte. Referenties? Mij lijkt het juist wel verband met elkaar te houden (geen referenties), zo is een uitdijing van het heelal mogelijk aan tijd gerelateerd.

Wat de auteur doet, tijd opvatten als een ruimtelijke dimensie is zo gek nog niet. Dat wil overigens niet zeggen dat er sprake is van een zinnige berekening.
doemdenker

Dat wil overigens niet zeggen dat er sprake is van een zinnige berekening.

Wat wil je hier mee zeggen? :shock:
How will it end?
Vincent

Niet per se dat het niet klopt. Uitgangspunten zouden kunnen kloppen bijvoorbeeld. Wat ik alleen vreemd aan de berekining vind, is dat in een 3-d ruimte de factor tijd (qua berekening) reeds is verdisconteerd/verwerkt. Het begrip afstand bijvoorbeeld, dat geassocieerd wordt met ruimte, kan net zo goed worden geassocieerd met tijd, daarom zie ik wel iets zinnigs in je uitgangspunt. Maar het lijkt me niet terecht om in de 4-d ruimte een extra rekenfactor toe te voegen. Maar ik beschik over onvoldoende kennis.
doemdenker

Niet per se dat het niet klopt. Uitgangspunten zouden kunnen kloppen bijvoorbeeld. Wat ik alleen vreemd aan de bereking vind, is dat in een 3-d ruimte de factor tijd (que berekening) reeds is verdisconteerd/verwerkt. In de 4-d ruimte een extra factor (in de berekning toevoegen) oogt mij alleen vreemd. Maar ik beschik over onvoldoende kennis.

Ik beschik over onvoldoende hersens om te begrijpen wat jij hier zegt. Zou je het anders willen formuleren? Sorry. :shock:

Wat ik met mijn theorie wil bereiken is dat de Relativiteitstheorie een andere naam krijgt --> "Wet van behoud van ruimtetijd" ;)

Waarbij negatieve ruimtetijd dan natuurlijk onzin wordt, en daarbij snelheden groter dan c voortaan in theorie verboden zijn, zodat we niet meer hopeloos naar tachionen gaan zoeken. ;)
How will it end?
Bart

Het begrip afstand bijvoorbeeld, dat geassocieerd wordt met ruimte, kan net zo goed worden geassocieerd met tijd,

Dan zou het nog altijd c*t moeten zijn. Misschien dat doemdenker iets over 4-vectoren en 4-tensoren gaat lezen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Xardas

Wat er naar mijn mening gebeurt is dat als een object van A naar B gaat met een snelheid groter dan c. Dat je het object eerder in B (plaats van bestemming) ziet, dan in A (plaats van vertrek).

Dus stel ik eet een appel sneller dan c en vervolgens fiets ik naar school sneller dan c (en in de tussentijd blijf ik natuurlijk ook sneller dan c). Dan zal de leraar mij eerder op school zien aankomen, dan dat mijn moeder mij een appel ziet eten (eigenlijk het moment NET voordat ik sneller dan c ga).
doemdenker

Wat er naar mijn mening gebeurt is dat als een object van A naar B gaat met een snelheid groter dan c. Dat je het object eerder in B (plaats van bestemming) ziet, dan in A (plaats van vertrek).

Hoezo?

Stel de afstand tussen A en B = 1 lichtjaar.

Het object gaat 2 maal lichtsnelheid.

Het object doet daar 0,5 jaar over, niet -0,5 jaar.
How will it end?
Elmo

doemdenker schreef:Stel de afstand tussen A en B = 1 lichtjaar.

Het object gaat 2 maal lichtsnelheid.

Het object doet daar 0,5 jaar over, niet -0,5 jaar.
Dit is niet in overeenstemming met de relativiteitstheorie. Een object dat met de lichtsnelheid gaat doet 0 seconden over het afleggen van 1 lichtjaar (vanuit zijn initiaalstelsel).

Sneller dan de lichtsnelheid kan niet volgens de relaitviteitstheorie. En als je de formules van de relaitviteitstheorie toch probeert te gebruiken, dan vind je NIET dat je object terugreist in de tijd.
Never underestimate the predictability of stupidity...
doemdenker

Dit is niet in overeenstemming met de relativiteitstheorie.

Wat zeg ik nou fout? :shock:

Als een object binnen 0,5 jaar 1 lichtjaar aflegt gaat ie met 2 keer de lichtsnelheid.
Een object dat met de lichtsnelheid gaat doet 0 seconden over het afleggen van 1 lichtjaar (vanuit zijn initiaalstelsel).

(vanuit zijn inertiaalstelsel) heeft alleen betrekking op (0 seconden) neem ik aan. :wink:
Sneller dan de lichtsnelheid kan niet volgens de relaitviteitstheorie.
Of is het: Je kan niet versnellen tot boven de lichtsnelheid?
En als je de formules van de relaitviteitstheorie toch probeert te gebruiken, dan vind je NIET dat je object terugreist in de tijd.
Oke, ik ben het er mee eens dat hij niet terug in de tijd gaat. Maar je krijgt wel problemen met de causaliteit.
How will it end?
Elmo

Of is het: Je kan niet versnellen tot boven de lichtsnelheid?
Het is zelfs: je kunt niet versnellen tot de lichtsnelheid.

Bij imaginaire snelheiden v>c vind je dat de ruimte- en tijd-coordinaten omwisselen, en vind je onzinnige antwoorden.

The bottom line is gewoon: in de natuur komen geen deeltjes voor welke zich met snelheiden >c voortbewegen. (Preciezer gezegd: we zien ze niet.)
doemdenker

Het is zelfs: je kunt niet versnellen tot de lichtsnelheid.

Bij imaginaire snelheiden v>c vind je dat de ruimte- en tijd-coordinaten omwisselen, en vind je onzinnige antwoorden.

Dan zijn we het toch met elkaar eens.
How will it end?

ads

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Bekijk product

Elmo

:shock: Da's mooi! ;)

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!