Nee, dat ken ik niet, en ik begrijp eigenlijk ook niet waar je precies op doelt.
Even kort door de bocht. Na vele jaren onderzoek door zowel theologen als historici, zijn er een aantal omstandigheden boven water gekomen die een ander licht doen schijnen op de kruisiging. Ik neem aan dat je weet dat Pontius Pilatus de kruisiging had bevolen, dat staat nog in de bijbel. Daarmee houdt het in de bijbel wel op. Het probleem wat zich bij de romeinen voordeed was simpel, ze hadden te weinig macht over de joden. Volgens de bijbel was er een moordenaar, Barabbas, die tegelijk met Jezus gevangen zat. Hij werd vrijgelaten en Jezus werd gekuisigd. In de bijbel wordt aan hem gerefereerd als 'Barabbas, de verdorven moordenaar, die door de verdorven Joden werd aangewezen om te worden vrijgelaten, in plaats van onze Heiland. (zie ook:
http://www.christiananswers.net/dictionary...y/barabbas.html) Deze uitspraak verklaard in ieder geval het nodige antisemitisme.
Nu citeer ik; Wie slechts een rudimentaire kennis van de taal uit die tijd bezit, weet dat barabbas geen naam was maar een titel, die letterlijk zoon van God betekend. Bar is 'zoon van' en abba betekend 'Vader' maar werd en wordt ook algemeen gebruikt voor God. In Matteus 27:16 wordt zijn volledige naam aangeduidt met Jezus Barabbas. De man die was vrijgelaten stond dus bekend als 'Jezus, de zoon van God'. Het eerste deel van de naam werd pas later uit het evangelie geschrapt.
Deze Barabbas wordt gezien als een Joods fanaticus die een soortgelijke aanklacht onder ogen moest zien als Jezus zelf, met dat verschil dat de een als een zoon van God werd gezien (Barabbas) en een als de koning der Joden (Christus). Pilatus had deze beide 'criminelen' gevangen gezet maar besefte dat er een explosieve situatie dreigde te ontstaan. Uit angst voor een bloedbad waar hij zelf wel eens slachtoffer van zou kunnen worden besloot hij er een vrij te laten. De menigte mocht kiezen tussen een 'koninklijke' en 'priesterlijke' messias.
Nu kunnen we alleen maar theoretiseren wat er is gebeurd. Via een lang pad van logische conclusies en gevolgen zou geconcludeerd kunnen worden dat Jezus Christus de priesterlijke was en niet de koninklijke. En daar zit nu behoorlijk wat onduidelijkheid. INRI, of zoon van God? Is de verkeerde gekrusigd of niet? Er wordt het vaakst en hem gerefereerd als de Koning der Joden (INRI). Daar zijn ook de meeste aanwijzingen voor. En dan is de zoon van God dus niet aan het kruis gestorven....
Maar het ging dus om de macht van Pontius Pilatus die het onrustige gebied van de Joden, Qumran gemeenschap en andere stammen weer rustig wilde krijgen. Overigens wel een aardige conclusie, INRI...