Puzzel Puzzels
Syd
Artikelen: 0

Re: GOD - Jullie mening

Boaz schreef:het wordt hier met de dag mooier...

Nog ff op Syd:
Toch is het zo, we hebben een vrije wil zodat we zelf kunnen kiezen. Als we voor Hem kiezen, is dat een goede keuze.
(...)

Dat is dus goed?
Neen
Syd schreef:Dat je het offer wat hij gegeven heeft voor jou (zijn leven) aanneemt en Hem daardoor ziet als jou redder.
Deze past dan ook mooi in het rijtje. Het klinkt een beetje als een martelaarschap. Martelaren... Die term haalt het journaal ook regelmatig.

Ken je het verhaal rond de kruisiging ook vanuit de (andere) oude geschriften? Even wat kreten; Jezus Barrabas en Jezus Christus, Pontius Pilatus, machtsverschuivingen/beheersing, Koning der joden/verlosser. Het zet de kruisiging in een heel ander daglicht...
Nee, dat ken ik niet, en ik begrijp eigenlijk ook niet waar je precies op doelt.

ads

Steun Sciencetalk 10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

Bekijk product

Anonymous

god is voor mij het heelal zelf waar wij in bestaan en dus ook deel uit maken van god en eigenlijk zijn wij dus ook god maar dan in het klein. zoals al werd gezegd heeft god ons naar zijn evenbeeld geschapen, maar wij vinden onszelf te min om te zeggen dat wij zijn evenbeeld zijn. het is de energie van de kosmos, alles wat leeft en niet leeft, elke gedachte en elke emotie, de hel en hemel, + en -, en yin en yang enz.

want zonder het ene kunnen we het andere niet ervaren. maar wij ontzeggen ons van onze eigen goddelijkheid door te zeggen dat we het niet waard zijn en dat we zouden moeten knielen voor deze god(leven) om vergevenis en al dat soort zonde-gebeuren. terwijl juist het negatieve en het positieve(+ en -) is wat god is en wat wij dus hebben geevenaard op aarde om vervolgens te kunnen uitgroeien boven onze constructies van goed en kwaad, yin en yang en puur en alleen liefde te voelen zonder oordeel om god eigen te maken.

dan begint het proces weer bij nul, omdat wij in onwetendheid moeten leven om te kunnen ervaren wat alwetendheid is.

maar ach...das mijn mening :shock: ;) ;)
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

tettha

ik denk ook dat god door het brein geschapen is. voornamelijk uit angst.

als je nagaat waarvoor mensen het meest bang zijn is dat de dood. en vooral vroeger waaren mensen daar erg bang voor want mensen hadden toen al niet zo lang te leven en wat zou het toch mooi zijn om een uitweg te hebben. naar de hemel ofzo. en dat iemand al hun problemen zou oplossen. maar ook denk ik dat het op achterliggende wegen ook bedacht is om hele groepen mensen te verenigen om samen sterk te staan. en misdaad ook te bestrijden. want je kon ineens 2 wegen op. je wist dat je eens dood zou gaan, maar je kon zelf bepalen waarheen. leid een goed leven en je komt in de hemel. ga het verkeerde pad op en je komt in de hel
Boaz

Nee, dat ken ik niet, en ik begrijp eigenlijk ook niet waar je precies op doelt.
Even kort door de bocht. Na vele jaren onderzoek door zowel theologen als historici, zijn er een aantal omstandigheden boven water gekomen die een ander licht doen schijnen op de kruisiging. Ik neem aan dat je weet dat Pontius Pilatus de kruisiging had bevolen, dat staat nog in de bijbel. Daarmee houdt het in de bijbel wel op. Het probleem wat zich bij de romeinen voordeed was simpel, ze hadden te weinig macht over de joden. Volgens de bijbel was er een moordenaar, Barabbas, die tegelijk met Jezus gevangen zat. Hij werd vrijgelaten en Jezus werd gekuisigd. In de bijbel wordt aan hem gerefereerd als 'Barabbas, de verdorven moordenaar, die door de verdorven Joden werd aangewezen om te worden vrijgelaten, in plaats van onze Heiland. (zie ook: http://www.christiananswers.net/dictionary...y/barabbas.html) Deze uitspraak verklaard in ieder geval het nodige antisemitisme.

Nu citeer ik; Wie slechts een rudimentaire kennis van de taal uit die tijd bezit, weet dat barabbas geen naam was maar een titel, die letterlijk zoon van God betekend. Bar is 'zoon van' en abba betekend 'Vader' maar werd en wordt ook algemeen gebruikt voor God. In Matteus 27:16 wordt zijn volledige naam aangeduidt met Jezus Barabbas. De man die was vrijgelaten stond dus bekend als 'Jezus, de zoon van God'. Het eerste deel van de naam werd pas later uit het evangelie geschrapt.

Deze Barabbas wordt gezien als een Joods fanaticus die een soortgelijke aanklacht onder ogen moest zien als Jezus zelf, met dat verschil dat de een als een zoon van God werd gezien (Barabbas) en een als de koning der Joden (Christus). Pilatus had deze beide 'criminelen' gevangen gezet maar besefte dat er een explosieve situatie dreigde te ontstaan. Uit angst voor een bloedbad waar hij zelf wel eens slachtoffer van zou kunnen worden besloot hij er een vrij te laten. De menigte mocht kiezen tussen een 'koninklijke' en 'priesterlijke' messias.

Nu kunnen we alleen maar theoretiseren wat er is gebeurd. Via een lang pad van logische conclusies en gevolgen zou geconcludeerd kunnen worden dat Jezus Christus de priesterlijke was en niet de koninklijke. En daar zit nu behoorlijk wat onduidelijkheid. INRI, of zoon van God? Is de verkeerde gekrusigd of niet? Er wordt het vaakst en hem gerefereerd als de Koning der Joden (INRI). Daar zijn ook de meeste aanwijzingen voor. En dan is de zoon van God dus niet aan het kruis gestorven....

Maar het ging dus om de macht van Pontius Pilatus die het onrustige gebied van de Joden, Qumran gemeenschap en andere stammen weer rustig wilde krijgen. Overigens wel een aardige conclusie, INRI...
Anonymous

De mens is god...........

Hij heeft hem/haar immers zelf gecreëerd.

Lees: En de mens schiep de god naar zijn evenbeeld.

Verder dus geen slechte zaak, als je die creatie ook nog verwoordt en toepast als leidraad voor een rechtvaardig en liefdevol leven met vooral zelfrespect en de ware liefde is pas echt wijsheid.

Jammer dat menselijke fouten ook nog vergoeilijkt worden in de schrift.

Je zult als paus aan het begon van een wereldbrand (40/45) maar de wapens zegenen.

Maart ja, als aandeelhouder van wapenfabrieken moet je wat.[/b]
Knownothing

Jammer dat menselijke fouten ook nog vergoeilijkt worden in de schrift.

Wat bedoel je daarmee? Naar de mening van veel mensen zijn de regels van de Christenen zo al erg streng. Volg jij er voor jezelf nog strengere?
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)
Anonymous

God kan alles maken, maar Hij doet alleen dingen die nodig zijn, en een steen te maken die hij niet kan optillen is niet nodig dus doet Hij deze niet maken.

Wij moeten God niet uitdagen voor dingen wat niet nodig is, Hij is heilig en wij zouden moeten respect voor God hebben, want Hij heeft ons zijn Zoon gegeven dat wij een eeuwig leven krijgen als wij in Hem geloven, dat zegt al wat!

Met vriendelijke groeten,

Nobby
Boaz

Een ieder aanbevolen:

Valsheid in Geschrifte, van Jacob Slavenburg

(naar aanleiding van de vergoelijking van fouten door de schrift)

Bijster interessant en vooral zeer onthutsend uit te zoeken hoe het Christendom ontstaan is, waarop het gefundeerd is, hoe de bijbel tot stand is gekomen, wat precies de verschillen zijn tussen bv Islam/Jodendom/Christendom (dat we mekaar daar de hersens voor inslaan!)

Het oorsponkelijke Christendom (dus de leer van Christus) is wel machtig interessant. Ik zou wellicht spontaan (weer) Christen worden als die leer terug zou komen. De oudste gevonden geschriften tot nu toe (de Nag Hammadi geschriften, en wellicht de dode-zee rollen als die ooit nog eens worden vrij gegeven) geven een zeer ander beeld dan onze bijbel en onze kerk. Vooral het evangelie van Thomas, gedateerd op 60 n.C., geeft een erg goed beeld van de gedachten uit die tijd en uitspraken gedaan door J.C. In dat daglicht lijkt het Christendom opeens veel meer op wijsheden, vergaren van wijsheid en vergroten van inzicht. Alles ter meerdere glorie van jezelf in plaats van een of andere strenge god.

Leuke citaten uit het Evangelie van Thomas. Vragen gesteld door volgelingen van J.C. (ik heb de vertaling even niet bij de hand, dus zoals ik het me herriner) aan J.C.:

Moeten wij bidden? Nee, u zult niet bidden. U zult in uw eigen kracht moeten staan en smeekbeden helpen u daar niet bij.

Moeten wij vasten? Nee, u moet niet vasten. Waarom zou u uzelf onthouden wat u nodig hebt?

Leuk detail; Zonde betekend oorspronkelijk on-wijsheid. Dus als je zondigt doe je iets dat je niet gedaan zou hebben als je over voldoende wijsheid had beschikt. Tsja...
Anonymous

johannes schreef:Jammer dat menselijke fouten ook nog vergoeilijkt worden in de schrift.

Wat bedoel je daarmee? Naar de mening van veel mensen zijn de regels van de Christenen zo al erg streng. Volg jij er voor jezelf nog strengere?

Ik heb me waarschijnlijk wat ongenuanceerd uitgedrukt. Ik bedoel eigenlijk te zeggen, dat de goede dingen uit de schrift, verkeerd toegepast worden................

" Het licht schijnt in de duisternis, maar de duisternis heeft het niet begrepen"

Johannes (Toevallig)
Anonymous

Hallo,

Ik zag vandaag een teleac programma over studenten die tussen evolutieleer en schepping wilden kiezen. Sommigen geloofden in de schepping, anderen in de evolutie.

Ik denk dat iedereen het veel te moeilijk maakt; Hoewel ik de last van enige religie al lang geleden van mijn schouders gegooid heb, is mijn stelling, en was mijn stelling altijd al, dat God niet een super-wezen of hoger iets is. God IS alles, dus jij, ik, de dieren, de planten, de aarde, al wat is, is God. Toeval kan gezien worden als een willekeurige gebeurtenis, of Gods wil. Sommigen zien Gods wil als willekeurig, anderen zien willekeurige dingen als toeval maar uiteindelijk maakt het niet uit, want wat gezien werd, is het zelfde. Het proberen te verklaren of te bewijzen dat God bestaat is even futiel als proberen te bewijzen dat iets dat oneindig klein is bestaat, of gelijk is aan iets dat oneindig groot is.

De logica: als God ons allemaal is, dan proberen we dus te bewijzen dat we zelf bestaan, iets dat overduidelijk niet nodig is. (en als we dat al doen, dan wordt het bewijs geleverd door.... iemand of iets anders dat leeft en dat ook een deel van God is).

Groet,

Sk.
Anonymous

Hey, ik ben een meisje van 15 jaar

ik gel;oof wel degelijk dat God bestaat, ook ecgt de God die in de bijbel staat, een genadige God. toen ik in de 2e zat werd ik gepest op school. Toen mijn moeder op de bijbelstudie zat hadden ze voor mij gebeden en op dezelfde moment maakten een aantal meisje het goed met mij. een week daarna ofzow was het weer mis en ben ik naar een andere school gegaan, daar heb ik het nu reuze naar mun zin. Ik merk heel erg dat als ik bid voor iets en ik geloof en vertrouw erop dat het verhoord wordt, het ook heel vaak verhoort word, vaak op een ander tijdstiip en op een andere manier dan dat je het verwacht, dat komt opdat God God is. En omdat God ook van die kleine dingetjes verhoort, zoals of mijn haar wel goed zit ofzo, moet het wel een hele genadige God zijn, als hij zelfs dat soort dingejes verhoort, terwijl ik, stomme ik, zoveel fouten maak. En hij is ook heel genadig want hij is voor ons aan het kruis gegaan.

Je hebt vast wel eens dat je je best wel *** voelt. Nou dat had ik een keer en toen ging ik liedjes zingen van God en ik meende ook echt wat ik zong, en ik voelde me bevrijd......ik hoop dat jij dat ook zult doen en geloven in jezus, want het is echt een bevrijding

God is wel een super wezen. ik ben God niet.

-x- suusje
K. Jansen

Ik geloof NIET in God en heb er ook nooit in gelooft. Voor mensen die wel in god geloven zal God zeker een goed houdvast zijn.

Voor de mensen die wel in een God geloven, hoe zou de wereld er volgens jullie uitzien zonder God?

Groetjes Kasper
doemdenker

Voor de mensen die wel in een God geloven, hoe zou de wereld er volgens jullie uitzien zonder God?

Dat is simpel... er zou geen wereld bestaan, omdat God die geschapen heeft.
How will it end?
Rogier

Ik krijg altijd een beetje een wrang gevoel als mensen God zo goed & genadig noemen. Ik snap best dat mensen een soort houvast kunnen halen uit hun geloof, maar Suusje:
En omdat God ook van die kleine dingetjes verhoort, zoals of mijn haar wel goed zit ofzo, moet het wel een hele genadige God zijn, als hij zelfs dat soort dingejes verhoort
Misschien is het een kwestie van of je met het geloof bent opgevoed of niet, en omdat je jong bent (jonger dan ik althans) heb je een andere kijk op de wereld. Maar ik denk bij zo'n verhaal gelijk: Hoe genadig is die God eigenlijk, als hij iemand verhoort wie gepest wordt of wiens haar niet goed zit, maar wel honderdduizend mensen in Sudan laat verkrachten, verbranden en vermoorden?
Dat is simpel... er zou geen wereld bestaan, omdat God die geschapen heeft.
Zou er geen wereld kunnen bestaan zonder God dan? Er kunnen wel fantastischere dingen dan een wereld bestaan zonder dat een god ze geschapen hoeft te hebben, bijvoorbeeld God zelf. Toch?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

ads

Steun Sciencetalk Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

doemdenker

Zou er geen wereld kunnen bestaan zonder God dan?

Volgens mensen die in God geloven niet nee, en de vraag was aan zulke mensen, dus dit is het antwoord.
Er kunnen wel fantastischere dingen dan een wereld bestaan zonder dat een god ze geschapen hoeft te hebben, bijvoorbeeld God zelf. Toch?
Kan God iets maken? Wie heeft God dan gemaakt?

Kun jij iets maken? Wie heeft jou dan gemaakt? :wink:

De vraag: Was het heelal er altijd al of was God er altijd al?

Wat is waarschijnlijker, nu er intelligente wezens bestaan als wij?
How will it end?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!