Puzzel Puzzels
Jos Tieleman
Artikelen: 0
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 11 dec 2005, 20:10

geladen zwart gat

Als je een paar zonsmassa's propt deze in een ruimte met een straal van een paar km ontstaat er een zwart gat. Ontstaat er ook een zwart gat als je een paar zonsmassa's aan protonen in een kleine ruimte propt ?

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

Gebruikersavatar
Sybke
Artikelen: 0
Berichten: 599
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 00:13

Re: geladen zwart gat

Het maakt niet uit wat je in een kleine ruimte stopt, als het maar dezelfde massa heeft.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
Elmo
Artikelen: 0
Berichten: 3.437
Lid geworden op: ma 27 okt 2003, 13:47

Re: geladen zwart gat

Het is dus ook prima mogelijk om een sterk geladen zwart gat te hebben. En als dat zwarte gat dan ook nog eens lekker om zijn as aan het draaien is, dan krijg je er nog een magneetveld cadeau bij ook! [rr]
Never underestimate the predictability of stupidity...
Jos Tieleman
Artikelen: 0
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 11 dec 2005, 20:10

Re: geladen zwart gat

Zelf heb ik het idee dat de protonen de zwaartekracht overwinnen omdat de electromagnetische kracht veel sterker is dan de zwaarte kracht (factor 10^36).

Daar staat tegenover dat niets uit een zwart gat kan ontsnappen.

In de natuur zal zoiets niet voorkomen omdat bij grote hoeveelheden materie positieve en negatieve lading in evenwicht zijn. Dit geldt ook bij extreme objecten zoals pulsars. Wel hebben deze een sterk magneetveld.
wannes
Artikelen: 0
Berichten: 375
Lid geworden op: di 25 okt 2005, 19:48

Re: geladen zwart gat

als je er dus in zou slagen om een hele grote hoeveelheid protonen in een zwart gat te laten vallen, zou je dat dan in "theorie" kapot krijgen :)
Gebruikersavatar
Sybke
Artikelen: 0
Berichten: 599
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 00:13

Re: geladen zwart gat

Het is dus ook prima mogelijk om een sterk geladen zwart gat te hebben. En als dat zwarte gat dan ook nog eens lekker om zijn as aan het draaien is, dan krijg je er nog een magneetveld cadeau bij ook! :)
Kan het elektrische veld van het proton wel door de waarnemingshorizon naar buiten? Stel dat het proton heen en weer gaat bewegen binnen de horizon, dan gaat deze EM-straling uitzenden, maar die kan men dan weer niet waarnemen buiten de horizon. Waarom wel het constante elektrische veld, maar niet het wisselende elektromagnetische veld?
Robin85
Artikelen: 0
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 16:01

Re: geladen zwart gat

dat denkik ook. een zwart gat mag zo positief geladen zijn als het wil. Magnetische velden geraken niet buiten de event horizon van een zwart gat.

geen magneetveld dus?
Jos Tieleman
Artikelen: 0
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 11 dec 2005, 20:10

Re: geladen zwart gat

Als je al een zwart gat hebt krijg je dat volgens mij niet stuk door er grote hoeveelheden protonen in te gooien. Op een gegeven moment raakt het zwarte gat zo geladen dat het protonen afstoot in plaats van aantrekt.

Als je zwart gat probeert te maken door heel veel protonen in een kleine ruimte te proppen krijg je een geen zwart gat maar stoten de protonen elkaar met grote kracht af.

Als ik zeker wist dat bovenstaande waar was had ik het vraagstuk geladen zwart gat niet op het forum gezet.

ads

Steun Sciencetalk Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Bekijk product

Steun Sciencetalk Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Bekijk product

Gebruikersavatar
Sybke
Artikelen: 0
Berichten: 599
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 00:13

Re: geladen zwart gat

Ik geloof wel in het geladen zwarte gat, maar ik bedenk me een paar dingen als ik er over denk.

Stel dat je één proton toevoegt aan een neutraal zwart gat, dan zal het lijken vanaf de buitenwereld dat het proton op de waarnemingshorizon stil komt te staan. Het elektrische veld van het proton zal dus nog steeds buiten het gat waarneembaar zijn. Maar het zal nooit zo gaan lijken alsof het proton zich in het midden van het zwarte gat bevindt. De elektrische veldsterkte zal het sterkts zijn aan de kant waar het proton in het gat viel. Dit in tegenstelling tot de lading die bij de schepping van het zwarte gat al achter de horizon zat (bijvoorbeeld als ster met een positieve lading ineenstort). Het elektrische veld daarvan zal wel homogeen verdeelt zijn rond het gat.

Heb ik het mis of klopt dit?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Ruimtefysica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!