Moderator: Rhiannon
Ik zou het niet mooier hebben kunnen zeggen.Ik geloof wel in een soort God(in), een God(in) die zeg maar zorgt voor bepaalde quantum coherente oscillaties. Er moet toch ergens in de natuur een bewuste factor zijn, iets dat het leven geen procedure in een grote machine maakt.
Ja; weet niet; ja; mijn oudersdoemdenker schreef:Kan God iets maken? Wie heeft God dan gemaakt?
Kun jij iets maken? Wie heeft jou dan gemaakt?
Het eerste, lijkt mij. Dat er nu intelligente wezens bestaan doet er op zich niet toe, als je het n.l. onwaarschijnlijk vindt dat intelligentie "zomaar" tot stand komt, moet het nóg veel onwaarschijnlijker zijn dat zo'n superintelligentie als God "zomaar" bestaat.De vraag: Was het heelal er altijd al of was God er altijd al?
Wat is waarschijnlijker, nu er intelligente wezens bestaan als wij?
Waarom is het onwaarschijnlijker dat een God altijd al bestond i.p.v. een heelal? Waarom zou God hier dan minder kans maken, afgezien van het bestaan van intelligente wezens? Omdat God slim is? God is ook alleen maar slim omdat ie alles weet, en is dat onwaarschijnlijk?Rogier schreef:Het eerste, lijkt mij. Dat er nu intelligente wezens bestaan doet er op zich niet toe, als je het n.l. onwaarschijnlijk vindt dat intelligentie "zomaar" tot stand komt, moet het nóg veel onwaarschijnlijker zijn dat zo'n superintelligentie als God "zomaar" bestaat.De vraag: Was het heelal er altijd al of was God er altijd al?
Wat is waarschijnlijker, nu er intelligente wezens bestaan als wij?
Omdat God een niet-noodzakelijke extra stap is (zie Occam's Razor).Waarom is het onwaarschijnlijker dat een God altijd al bestond i.p.v. een heelal? Waarom zou God hier dan minder kans maken, afgezien van het bestaan van intelligente wezens? Omdat God slim is? God is ook alleen maar slim omdat ie alles weet, en is dat onwaarschijnlijk?
Dat is een drogreden. Als je geen enkel idee hebt over de kans dat God wel of niet bestaat, heb je niets aan een gegeven dat daar niet causaal afhankelijk van is.En nu pas de volgende vraag... Is het waarschijnlijker dat er mensen ontstaan in een universum door God geschapen of in een universum niet-door-God geschapen?
Waarom is het onwaarschijnlijker dat een God altijd al bestond i.p.v. een heelal?
Die twee lijken me van vergelijkbare moeilijkheid: een heelal dat uit het niets ontstaat, of altijd al bestaan heeft... ik zou niet weten wat makkelijker te verklaren ispeterdevis schreef:Volgens mij is de derde mogelijkheid het allerwaarschijnlijkste: Het heelal is onstaan uit het niets. Het voordeel van deze zienswijze is dat eens je verklaard heb hoe het heelal uit het niets is verschenen, alles verklaard is.
In de andere twee mogelijkheden blijf je steeds zitten met de vraag waar het eeuwigdurende heelal of god vandaan komen.
Het heelal is onstaan uit het niets.
voor sommigen mensen die in god geloven zou de wereld wel degelijk kunnen bestaan, alleen zou het dan allemaal geen zin hebben.Zou er geen wereld kunnen bestaan zonder God dan?
Volgens mensen die in God geloven niet nee, en de vraag was aan zulke mensen, dus dit is het antwoord.
Heeft alles mét God wel zin dan?als er geen god is, kunnen we gelijk morgen allemaal zelfmoord plegen. natuurlijk doen we dat niet vanuit onze eigen emoties en biologische instincten, maar puur rationeel gezien is alles zinloos.
als god niet bestaat, dan is volgens mij alles zinloos