jurggen schreef:Beste Stijn K. ik postte dit,omdat dit een forum is. Er moet discussie mogelijk zijn. Als ik de stelling op tafel gooi dan heeft er iedereen er zijn eigen mening voor,die meningen wil ik juist weten. Wat mensen erover denken die er iets vanaf weten.
Je kan idd gelijk heb dat het wetenschappelijk is aangetoond dat het geloof niet is uitgevonden om macht te verkrijgen. Je gaf ook idd toe dat het later is misbruikt.
mooi, dan is dat duidelijk.
Ik kan gewoon niet geloven dat het geloof met goede bedoelingen is ontstaan.
Das vervelend voor je, maar kan jij bewijzen dat wat jij gelooft, waar is? Contradictio in terminis, true, waarmee ik aan wil geven dat er zo geen einde aan de discussie komt. Het ene is een feit (godsdiensten zijn niet uitgevonden om als machtsmiddel te dienen maar zijn mettertijd wel op die manier misbruikt) en het andere geloof jij (godsdiensten zijn wel als machtsmiddel uitgevonden). Dat is gewoonweg niet waar.
Tegenwoordig is er een soort New Age op gang gekomen. Mensen willen terug naar de tijd voor de Middeleeuwen,de tijd voor het Christendom.Alle godsdiesten hebben rituelen uit de vroege natuurreligie's genomen. Als ik de gschiedenis bekijk,kan ik alleen besluiten dat er tijdens de ontstaanperiode's wel veel conflicten waren... De profeet Mohammed liet alle godenbeelden(polytheisme)van de Kaaba weghalen ,dit is het eigenlijke begin van de Islam. Door zo'n soort dingen denk ik dat godsdiensten uitgevonden zijn.
Ben ik niet met je eens. Ik denk dat godsdiensten zijn ontstaan als uitvloeisel van de prehistorische natuur-verering (kort door de bocht). Alles wat daarna kwam heeft daar elementen uit gepikt en een heleboel mensen die achter de visioenen van 1 man aanliepen schiepen een "nieuwe" godsdienst.
Toch frappant dat Ibrahim in de Koran en Abraham in de Bijbel precies hetzelfde hebben meegemaakt in hun leventje, vind je niet? Er is veel meer overlap, en het is ook een feit dat de Islam is voortgekomen uit het vroege christendom. Alleen dacht mohammed er anders over dan de mensen van die tijd, net zoals het christendom is ontstaan uit het jodendom omdat 1 iemand met 11 kameraden er anders over dacht. Een heleboel mensen lopen daar dan achter aan, ik denk niet dat het de bedoeling is geweest van die heldere denkers om een nieuwe godsdienst op te starten, enkel om de gang van zaken die toendertijd gaande was wilden veranderen.
mvg,jurggen
groeten terug