Dit is hoe het internet werkt. Mensen zeggen wel dat ze een website "bezoeken" maar dat is eigenlijk onzin.
Neem deze post. Ik geeft mijn computer opdracht om verbinding te maken met de server
sciencetalk.nl/forum, daarvoor opent het een 'verbinding' naar de dns server en vraagt het na het ip adress van dit forum. (Nu weet de dns server dus waar ik naar toe wil).
Ik heb verbinding tussen quotes gezet omdat het ip-protocol ''best efford'' package routing netwerk is. Geen garanties: Niet of het aan komt, niet of het aankomt in de volgorde waarin het verzonden werd, niets. Die 'verbinding' is dus een geheel andere protocol (tcp) die boven op ip is gebouwd die de controle regelt: hersturen van verloren pakketten, sorteren van pakketten in volgorde, etc. Die pakketjes van de server naar mij moeten weten wat mijn adress is.
Zodra mijn computer het adress weet maakt het verbinding met de server (195.238.74.184) verteld dat het wil worden doorverbonden met "
sciencetalk.nl/forum" en vraagt om "/". Wisselt mogelijk nog een koekje uit (automatisch inloggen) en het krijgt dan uiteindelijk de index als html-file door gestuurd.
Zodra deze file binnen is bij mij wordt de verbinding verbroken. (Automatisch tijdens het weergeven/opbouwen van de pagina ontdekt de browser dat er nog andere dingen (stylesheet, plaatjes, etc) zijn die moet worden opgehaald (waarna het weer verbinding maakt en vraagt om deze andere dingen)... etc.
Deze tekst type ik nu in, deze tekst zal straks naar de server toe gestuurd worden. Door de web-applicatie achter dit forum (IP.board) wordt het dan als post in de database (ik vermoed mysql) geplaatst. De volgende keer dat iemand een pagina vraagt waar deze post op voorkomt wordt het meegestuurd.
De aard van het internet is dus het kopieren van files, byte-streams. Het is daar erg goed in. Dat is het enige wat het web kan doen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
There is no theory of protecting content other than keeping secrets Steve Jobs