Helemaal mee eens. Ik open hem. Moderators, sluit maar weer af als het niks is.jebevers schreef:Het zoeken naar de oorzaak van de oorzaak van de oorzaak aller dingen, prikkelt mij meer dan te speculeren over het gevolg als laatste der laatste momenten. Doch het niets in het heelal geeft dezelfde filosofische prikkelingen als het niets in tijd na het laatste gevolg en voor de eerste oorzaak.
Maar zoals ik al zei, wellicht schuilt hier een heel andere discussie. Waarschuw me als die gestart wordt, alsjeblieft!
De meest veelbelovende toenadering tot de kern van bovenstaande ligt volgens mij door eerst te vragen wat tijd precies is. Moeilijk te beantwoorden want onze beleving van tijd is puur subjectief, zoals Einstein en anderen hebben verduidelijkt. Niet alleen is tijd een relatief begrip in de materiele werkelijkheid om ons heen, ook in onze dromen merken we duidelijk hoe veranderlijk onze beleving van de tijd is. We vragen ons vrevolgens af of tijd ooit tot stilstand kan komen, danwel oneindig snel kan voortschreiden, en hoe wij dat zouden ervaren en duiden.
Vanuit hier ontstaan voor mij de prikkelingen waaraan jij volgens mij boven refereert.
Hawkins stelt de ruimte voor als oneindig, doch begrend. Hiermee suggereert hij volgens mij dat de tijd inderdaad stil kan staan, en wel aan de verder ondefinieerbare rand van de ruimte.
De schildpad en de haas passeren elkaar nooit als de tijdsvoortschreiding tot 0 komt op het punt van passeren. De vraag welke eerst komt is zonder tijdsvoortschreiding niet te beantwoorden. Waar tijd stil staat bestaat geen oorzaak en gevolg en is ook de toestand onbepaald.
De vraag of de een of andere begintoestand is af te leiden uit het verloop daarna stuit dus meteen op grote moeilijkheden. Alle begintoestanden zijn immers mogelijk. Op dezelfde wijze zal een totstilstandkoming van de tijd in de 'toekomst' een onbepaalde eindtoestand opleveren. Wat wij dan vanuit onze vijver het 'begin' en 'eind' van de tijd noemen is voor de meeuw niet meer dan de rand van onze vijver.
Het 'Niets' waarover je rept in bovenstaande kunnen we misschien beter het 'Alles' noemen. Het woord 'niets' lijkt mij de bewuste toestand in ieder geval meer beperken dan conform onze ervaring uit de natuurwetenschappen en de filosofie aannemelijk is.
De reden dat zo opmerkelijk veel moderne en oude meesterfysici tevens mystici zijn ligt hierin dat de natuurwetenschappen het Mysterie alleen groter kunnen maken, nooit kleiner. Zij hebben dat van dichtbij gezien. Het wachten op betekenisvolle antwoorden vanuit die hoek op de vraag naar de betekenis van het leven duidt dus naar mijn mening op een beperkt begrip van de belofte en het doel van de natuurwetenschappen.
Ik betoog hiermee dat de zoektocht naar de oorzaak *aller* oorzaken in feite zinloos is als deze zoektocht zich alleen beperkt tot een verkenning van de mechanismen van de materie. Dat is in een vijver zoeken naar de oceaan. Alleen uit verhalen van de meeuw kunnen we iets begrijpen van de oceaan. Anders moeten we berusten in onwetendheid.
Puzzels