Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Magnetoow
Artikelen: 0
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 22 okt 2004, 12:12

Re: [Mechanica] het maken van een G-meter

Als je nou een hele goede weegschaal hebt, kun je ook op de weegschaal gaan zitten en de aanduidingen opnemen.

Ben zelf niet zo thuis in de weegschalen business, maar volgens mij als je niet te zwaar bent zou het moeten kunnen lukken. Ik las bijvoorbeeld dat de maximale G-kracht die je in El Condor in Six Flags haalt 4,5 is. Nou stel je weegt 50 kilo, dan ga je naar 225 kilo. Er is vast wel ergens een weegschaal te vinden die dat aankan.

Ik zou zeggen succes!

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Zwart

Nintendo Switch 2 - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk 25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Mafkees
Artikelen: 0
Berichten: 338
Lid geworden op: ma 02 aug 2004, 13:19

Re: [Mechanica] het maken van een G-meter

Magnetoow schreef:Als je nou een hele goede weegschaal hebt, kun je ook op de weegschaal gaan zitten en de aanduidingen opnemen.

Ben zelf niet zo thuis in de weegschalen business, maar volgens mij als je niet te zwaar bent zou het moeten kunnen lukken. Ik las bijvoorbeeld dat de maximale G-kracht die je in El Condor in Six Flags haalt 4,5 is. Nou stel je weegt 50 kilo, dan ga je naar 225 kilo. Er is vast wel ergens een weegschaal te vinden die dat aankan.

Ik zou zeggen succes!
Ja, maar dan meet je dus maar in een richting, terwijl je ook in andere richtingen versnelt. :shock:
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Anonymous
Artikelen: 0

Re: [Mechanica] het maken van een G-meter

Nou, ik vind de vertikale versnellingen het belangrijkste, dus dat zit wel goed. Maar hoe zou ik die weegschaal af moeten lezen als ik erboven op zit?? Hem vasthouden lijkt mij het meest praktische, want om een slingersysteem mee te nemen in een achtbaan lijkt mij niet erg handig. :shock: dit wordt nog lastig, zeg!!
Magnetoow
Artikelen: 0
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 22 okt 2004, 12:12

Re: [Mechanica] het maken van een G-meter

He Madelon, aflezen kan tegenwoordig met losgekoppelde 'handhelds' die volgens mij infrarood verzenden vanaf weegschaal. Alles dat je dan hoeft te doen is zorgen dat je niet voor de transmitter van de weegschaal zit....... anders ontvangt ie weinig natuurlijk :shock:
Anonymous
Artikelen: 0

Re: [Mechanica] het maken van een G-meter

Ik ben op dit moment bezig om mijn profielwerkstuk te doen over het meten van G-krachten in de achtbaan. Ik heb eerst geprobeerd om zelf iets in elkaar te knutselen, maar enerzijds werkt dat niet en anderzijds wordt je er meestal niet mee in de achtbaan gelaten. Ik heb een datalogger + versnellingssensor geleend van het Amstelinstituut (onderdeel van de UvA). Hiermee kun je de verticale versnelling uitrekenen. Als die 9,81 is, heb je 1G, als het 18 is 2G etc... Het werkte heel goed. Als ik jou was zou ik ook maar eens contact opnemen met de UvA! Op hun site staat een link naar het werkstuklab.
Anonymous
Artikelen: 0

Re: [Mechanica] het maken van een G-meter

Hey ik heb t wel eens op discovery gezien dat een paar kinderen dat ook in een achtbaan gingen doen wen zij gingen op de weegschaal zitten en met hun eigengewicht gingen ze dan berekenen wat dan de krachten waren. Alleen het noteren ervan in een achtbaan tja niet echt handig 8)

ads

Steun Sciencetalk Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

Bekijk product

Anonymous
Artikelen: 0

Re: [Mechanica] het maken van een G-meter

Hej, bedankt voor de goede tips! Ik zal zeker eens kijken op de site van de UvA. Maar wat heb je dan met die datalogger en versnellingssensor gedaan? Heb je daar nog proeven mee gedaan?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🧭 Natuurkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!