de grijze muis]"]Het uiteindelijke doel is aldus Mohammed en diens discipelen om op aarde te vewezelijken: een Volk (Ummah) schreef:Johan2
Ook dat verschilt niet wezenlijk van wat de meeste Christenen wekelijks zingen en belijden. Maar als zij dat kunnen zonder daar bepaalde, door jou terecht gevreesde consequenties aan verbinden, zie ik niet in waarom dat in de toekomst niet ook voor Moslims zou kunnen gelden.
Hoe ernstig ook, ik vind dat je de zaken te veel in onveranderlijke constanten beschrijft. Je hebt het over de vreedzame plattelandsislam naast de militante politieke Islam, maar er is ook nog een intellectuele, verlichte Islam - al hoor je daar in het nieuws het minste over en het is die stroming waar we het in de toekomst van moeten hebben, wil het nog ooit wat worden op deze aardkloot. De hele problematiek is amper een eeuw oud en kan evengoed weer binnen een eeuw zijn verdwenen; als we tijd van overleven hebben tenminste en daar zou wel ens het grootste probleem kunnen liggen. Maar door het opstoken van het Feindbild los je dat probleem in ieder geval niet op
.
Johan, je weet vast beter dan ik dat het Christendom leert dat het koninkrijk Gods niet van deze wereld is? en schudt het stof van je schoenen en ga verder etc. Ook al gaan de christenen daarin continu in de fout, het is wel de leer itt tot de leer van de islam, die een ieder dwingt tot meewerken aan het stichten van een groot islamitisch rijk onder de kalief. Kijk eens op nederlands islamitische websites, er zijn er vele , je waant je op een andere planeet. of dat alles representief is? In ieder geval is niet te verwaarlozen.
De hele problematiek is toch wel iets ouder dan een eeuw, maar misschien bedoel je west-europa. Ik neem aan dat je met het moordje "je" mbt
feindbild,'men' bedoelt en niet dgm. Ik ben het geheel eens met je opmerking'als we tijd van overleven hebben....etc'
De intellectuele verlichte Islam, daar horen we inderdaad heel weinig van, die wordt gesmoord.
De poort van de itjihad is al eeuwen gesloten. Ieder die probeert die te openen gaat er aan, krijgt geen kans.
Al Azhar, de Oppermadrassa, heeft een enorme macht, Kijk naar prof Zaid, die nu in Leiden doceert en als gelovig intellectueel, enigszins verlicht moslim toch Egypte moest ontvluchten, omdat hij net ietsje anders denkt dan de robots van allah mogen denken.
Ik toon nu een site van een Irakees als reactie op de citaten van de pau.
Hij is nmm een van de zeer weinige moslims die op intellectuele wijze reageerde en dat naar buiten bracht en de mythe van de geweldloze overgang in het MO tot de islam durft te bekritiseren.
Ook verwijst hij naar een hoogleraar aan de Al Azhar die enigszins verlicht denkt, onder vuur ligt, maar tot dusver en naar ik hoop nooit Egypte, met z'n zeer machtige, invloedrijke moslimbroederschap moet ontvluchten.
http://iraqthemodel.blogspot.com/2006/09/w...-to-accept.html