En boek dat zijn hoofdrolspeler tot drie maal toe andere laatste woorden toeschrijft: Ik acht het weinig betrouwbaar voor wetenschappelijke uitspraken.
Mensen, dat is het antwoord. De volgelingen van Jezus, hebben allemaal op hun eigen manier verwoord wat zij geleerd en gezien hebben. Als je de bijbelboeken leest dan zal je nog veel meer verschillen tegen komen, verschillende persoonlijkheden leggen de nadruk op verschillende dingen. Inhoudelijk zijn alle drie verslagen hetzelfde. Had je soms drie identieke boeken verwacht, een beetje zinloos lijkt mij? Twee ooggetuigen zullen nooit exact hetzelfde verhaal vertellen, iedereen is namelijk uniek. Iedereen heeft een eigen kijk op gebeurtenissen, en iedereen verwoord zijn belevingen op zijn eigen manier. Vind je dat vreemd?
Daar ben ik ook erg benieuwd naar. Overigens niet alleen de onbeantwoorde. Uberhaupt de argumenten. Ik heb maar weinig argumenten voorbij zien komen die pleitten voor het Creationisme. De enige argumenten die me zijn bijgebleven is de complexiteit van het leven en het ontbreken van tussenvormen. Right?
Uiteindelijk zijn er even weinig argumenten voor zowel evolutie als creatie. Wij kunnen alleen de huidige stand van zaken in ons universum waarnemen en meten. Dit betekend dat onze wetenschap uitsluitend een betrouwbare benadering
kan bieden voor de wereld waarin wij nú leven... of de benadering ook écht betrouwbaar is, dat kan alleen de toekomst uitwijzen. Wij zijn immers gebonden aan dit systeem hierdoor kunnen wij alles uitsluitend indirect waarnemen. Nieuwe ontdekkingen kunnen reeds bestaande gegevens een nieuwe betekenis geven of de werkelijkheid nóg beter benaderen. Maar het blijft verouderde informatie. Wij hebben slechts een beperkt beeld van de werkelijkheid. Stel: de werkelijkheid is een wiskundige functie. Anno 2004 kunnen wij eerste graads functies analyseren. Wetenschappers doen talloze metingen en verzamelen allerlei gegevens. Ze denken het helemaal te begrijpen, hoewel er af en toe onverklaarbare gebeurtenissen lijken plaats te vinden. Dit zou kunnen duiden op de mogelijkheid dat de werkelijkheid misschien een tweede- of een derdegraads functie is? Deze analogie lijkt mij nog niet zó ver van de realiteit als je kijkt naar de nieuwe ontdekkingen in de quantumfysika. Atomen blijken, in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, toch niet ondeelbaar te zijn. De positie van elektronen blijkt uiteindelijk toch meer ongeveer dan strict K, L of M.
De argumenten tegen evolutie draaien niet om complexiteit. Complexiteit is immers een subjectief etiket, zoals 'hoog' en 'laag'. Dit argument beroept zich op 'common sense'. Bijvoorbeeld: als je door een bos loopt en je ziet een schilderij aan een boom hangen, dan zullen de meeste mensen concluderen dat dit het werk moet zijn van een schilder. Zelfs al hebben ze deze schilder nooit ontmoet. Complexiteit heb ik maar een paar keer genoemd. Op de eerste 2 pagina's heb ik geprobeerd concreet te maken waar ik moeite mee heb m.b.t. de evolutietheorie. Uiteindelijk heb ik mij laten strikken in een uitzichtloze discussie over falsifieerbaarheid van God en in wezen het bestaansrecht van mijn standpunt.
Ik snap niet zo goed waarom jij de indruk hebt dat Knownothing zoveel verstand van zaken heeft. Zijn argumentatie komt vooral neer op dat het creationisme onwetenschappelijk zou zijn, dat het niet alle antwoorden heeft en dat het hierdoor niet anders kan dan dat het evolutionisme waar moet zijn. Hij vroeg aan mij waarom ik dacht dat de mens een slecht oog heeft vergeleken met een octopus. (
Ten onrechte zei hij, dat het menselijke oog binnenstebuiten is. Terwijl bloedvaten boven of onder het netvlies wat mij betreft niet in aanmerking komt voor deze omschrijving. De globale opzet is hetzelfde.) De vraag is: moet creationisme overal een antwoord op hebben om een alternatief te kunnen zijn voor evolutionisme? Ik denk het niet, evolutionisme heeft namelijk ook niet alle antwoorden. Sterker nog, het antwoord van Knownothing op deze vraag kwam imo ook neer op "natuurlijke selectie deed het", wat in principe hetzelfde antwoord is als "God deed het" (
of "God heeft het zó ontworpen"). M.a.w. hij weet het ook niet.
Is het je opgevallen dat hij vaak zegt dat hij 'er anders over denkt', of 'het betwijfelt' als ik iets heb beredeneerd, maar er vervolgens niet of nauwelijks inhoudelijk op in gaat. In plaats van mijn argumenten te weerleggen schermt hij met 'rode kaarten': jou redenatie klopt niet omdat creationisme onwetenschappelijk is, creationisme is onwetenschappelijk omdat ..., God niet falsifieerbaar is, ..., ... consensus onder wetenschappers, ..., "God deed het" (
= stereotype, generalisatie), etc., etc... En hij kopieert af en toe dingen rechtstreeks van Steeman. Hoe blijkt hier kennis van zaken uit?
Begin. Waar komt alles vandaan? Hoe kan iets uit niets ontstaan? Hoe zou een computer programma kunnen uitleggen hoe 'alles' (
hard- en software) is ontstaan als het uitsluitend argumenten binnen de computer mag gebruiken? In principe vormt een computer een gesloten systeem. De hardware is een analogie voor natuurwetten, en software voor materie, energie en leven. Schijfstations zijn een analogie voor planeten e.d., partities zijn een analogie voor continenten, en de mapstructuur, stuurprogramma's en bestanden zijn analogie voor de leefomgeving van de software. De software is analogie voor de mensheid. (
T.b.v. duidelijkheid laat ik alle andere levensvormen even buiten beschouwing.) Meneer Intel is, voor zijn eigen bestaan, onafhankelijk van zijn creatie: het systeem. Hij bestond vóór, tijdens en ná zijn creatie. Hij leeft in een andere dimensie dan de software, maar hij kan er wel invloed op uitoefenen, hij heeft
alle macht over het gehele systeem. Hij heeft macht om processen op te starten, te pauzeren en af te sluiten. (
Het ligt in zijn macht om omgevingsvariabelen aan te passen, de systeemtijd in te stellen, etc., etc..) Er is echter geen enkele mogelijkheid waarop de software iets zou kunnen leren over meneer Intel buiten dát wat hij de software zelf 'verteld' of 'openbaart'. Geologen houden zich bezig met:
mapstructuren en datum+tijd m.b.t creatie v.d. map en de laatste wijziging. Archeologen:
interpratie van inhoud van bestanden, en datum+tijd m.b.t. creatie v.h. bestand en de laatste wijziging. Astronomen: schijfstations, beschikbare ruimte, partitionering, etc., natuurkundigen:
BIOS-informatie, systeemklok, cpu-snelheid etc.). Hoe kan deze programmatuur iets te weten komen over het ontstaan van het systeem? Waar komt de hardware vandaan? Hoe is de software ontstaan? Ik denk dat het onmogelijk is, tenzij datgene wat meneer Intel zelf heeft doorgegeven. Ik ben van mening dat wij hetzelfde probleem kennen met ons universum.
Stukje scheppingsverhaal vertaald naar deze analogie: Toen meneer Intel zijn systeem geschapen had was alles goed, alle programmatuur leefde in vrede samen. Er was geen ziekte, honger en pijn. De applicaties mochten alles doen, behalve niet-gecertificeerde invoegtoepassingen openen. Het was een paradijs zonder gebreken of zorgen..., tot op een zekere dag een kwade hacker (
= analogie voor Satan) -- die jaloers was op de creatie van meneer Intel -- het programma 'Internet Explorer' (
analogie voor de bijbelse Eva) over weten te halen om het beveiligingsniveau te verlagen. Hierdoor kon zich een ActiveX-invoegtoepassing installeren welke de firewall uitschakelde en virusscanner saboteerde. Alle applicaties hadden vanaf nu slechts een beperkte levensduur en waren afhankelijk van hun eigen onderscheidingsvermogen: welke applicaties/invoegtoepassingen zijn goed (
= met geldig certificaat) en welke zijn slecht (
= virus)? Het aantal virussen nam hand over hand toe, programma's raakte geïnfecteerd en gingen gedrag vertonen waarvoor ze niet waren bedoeld en wat schadelijk was voor zichzelf en de omgeving. Meneer Intel was niet blij met alle virussen (
het kwaad in de wereld) die rond gaan en schade toebrengen aan goede programmatuur. Hij kreeg spijt van zijn creatie en besloot het te vernietigen, maar hij zag één programma, 'Back-up', (
= analogie voor Noach) die trouw was gebleven en zich niet had laten infecteren door de vele virussen. Meneer Intel waarschuwde 'Back-up' dat hij een nieuw besturingssysteem zou installeren. 'Back-up' kreeg de opdracht om een backup te maken van alle mappen en bestanden (
= analogie voor het bouwen van de ark). Maar de programmatuur lachte hem uit en negeerde zijn waarschuwingen. Na 120 dagen, was de tijd op. Meneer Intel verplaatste de backup naar een veilige plek (
= analogie voor het sluiten van de deur van de ark). Gedurende 40 dagen en 40 nachten formatteerde meneer Intel zijn geïnfecteerde schijfstation, wellicht deelde hij de partities opnieuw in (
= analogie voor regen en het openbreken van de fonteinen uit de diepten). Na deze tijd begon de configuratie en herpopulatie van het nieuwe systeem (
= analogie voor het zakken van het water, en de vrijlating van de dieren). De bestanden en mappen die zich wél hadden laten 'backuppen' hadden een vers besturingssysteem voor zichzelf. Meneer Intel heeft, met het herstel van zijn systeem een paar omgevingsvariabelen aangepast, om herhaling te voorkomen/vertragen is o.a. de levensduur van de programmatuur verder ingekort. Fast-forward naar 2004. Veel informatie is verloren gegaan. Met behulp van undelete programmatuur, kunnen o.a. archeologen, delen van het gewiste verleden terughalen. Wat er echter precies gebeurd is..., niemand kan het zeggen. Het is onmogelijk voor die software om de waarheid achter het bestaan en het ontstaan van het systeem (
hard- en software). Er worden wel regelmatig fragmenten gevonden van verwijderde mappen en bestanden, maar alles ligt door elkaar. De wetenschappers kunnen alleen putten uit eigen/gedocumenteerde ervaringen om het verleden te interpreteren. Er zijn talloze mythen en legenden over het verleden die mondeling of schriftelijk in stand zijn gehouden. De bijbel is er één van. Meneer Intel wil graag dat zijn systeem terug keert naar de originele staat, zoals het was in het paradijs. Toen heerste er echte vrede. Hij heeft besloten om een nieuw systeem te ontwikkelen. Een enorm palijs vol pracht en praal waarbij dit systeem, in vergelijking, slechts een lekkende oude tent is. Hij heeft dit gemaakt voor alle programmatuur die in vrede met hem en met elkaar wil leven, dit nieuwe systeem is zó gemaakt dat de programmatuur direct contact kan hebben met meneer Intel zelf. Meneer Intel wil iedereen uitnodigen. Hij wil dat alle programmatuur nu al begint te leven zoals hij het heeft bedoeld -- hij weet dat er allerlei fouten zijn ingeslopen in de programmatuur (
= analogie voor ziekten, genetische defecten, etc.) en daarom biedt hij genade voor iedereen die het maar wil aannemen. Om dit goede nieuws te verspreiden heeft hij zijn wil bekend gemaakt aan één applicatie, zodat o.a. via zijn nakomelingen het goede nieuws én het goede voorbeeld door zou dringen tot alle programmatuur.
Fossielen. Er is geen fossielen-bestand wat betreft chronologie of stambomen. Hoe weet je of een fossiel zich heeft voortgeplant? Je kunt alleen vaststellen dat het dier gestorven is (
m.u.v. een enkeling misschien). Per definitie is het dus een onwetenschappelijke aanname, ofwel een gok, dat het dier überhaupt in een stamboom past. Je kunt er nu eenmaal niets over zeggen. Er zijn bomen die door diverse aardlagen heen zijn gegroeid, dit impliceert het één en ander m.b.t. interpretatie van aardlagen én de datering van fossielen.
Met datering aan de hand van isotopen ben je afhankelijk van metingen én de mate waarin je het betreffende systeem begrijpt. M.a.w. deze vorm van datering is uitsluitend betrouwbaar als je de overdrachtsfunctie (
H(s)) van dit systeem zeer nauwkeurig kunt beschrijven. Het is van essentiëel belang dat je goed op de hoogte bent van
alle storingssignalen. Ook moet je goed weten waar de grenzen liggen van het systeem waar je de metingen op wilt uitvoeren. Hoe is de interactie tussen dit systeem en de buitenwereld? Feit: de aarde is
minimaal 6000 jaar oud. Hierbij vergeleken is de regeltechniek nog vrij jong. (
Het verschil wordt pas écht groot als je uit gaat van de leeftijden volgens evolutietheorie.) Tot ~ 100 jaar geleden, was nog bijna niets bekend van ingewikkelde systemen als de weersystemen of de ontwikkeling van isotopen onder invloed van straling uit de ruimte! De meeste natuurlijke systemen werken met een vertraging, waarbij het een bepaalde tijd duurt voordat een balans is bereikt (
of hersteld). Tenzij het systeem vanaf het begin stabiel is gebleven. Vanaf het moment dat je begonnen bent met meten kun je pas wat zinnigs zeggen over het systeem. Alleen door bepaalde aannamen te doen, is het mogelijk om toch een benadering van 'iets zinnigs' over het verleden van het systeem te kunnen zeggen. Bijvoorbeeld, aanname: 'het systeem is altijd stabiel en in evenwicht geweest', of: 'het systeem is op ... [
tijdstip] gestart, aan de hand van berekeningen weten we dat het ... [
duur] zou hebben geduurd voordat het systeem gestabiliseerd was, nu - stabilisatieperiode = duur van evenwicht'. Alles wat je over het verleden zegt berust puur en alleen op één of meerdere
subjectieve aannamen! Je kunt immers niet met zekerheid zeggen dat het systeem altijd stabiel-, en nooit aan veranderingen (
door storingen of andere invloeden) onderhevig is geweest. Zover ik weet zijn nog lang niet alle systemen bekend. Van de bekende systemen zijn iig nog niet alle storingssignalen bekend (
bijv. de weersystemen hebben af en toe ook nog de nodige verrassingen in petto). Maar er zijn sowieso geen metingen van deze systemen welke helemaal terug gaan tot het begin van de schepping (
of dit nu God is of de oerknal). Informatie over systemen uit verschillende aardlagen zijn al even onbetrouwbaar omdat aardlagen zelf ook deel uitmaken van één of meerdere overkoepelende systemen en beïnvloed worden door interactie tussen één of meerdere subsystemen. Er moet een goed begrip zijn van de individuele werking van al deze systemen, idem wat betreft de interactie tussen de onderlinge systemen. Op grond van dit begrip kan een benadering van het huidige alles-overkoepelende systeem worden geformuleerd, waaruit men de werking van subsystemen kan distilleren. Nadat bepaalde aannamen zijn gedaan m.b.t de stabilisatie van het huidige overkoepelende systeem, kan het systeem hypothetisch worden 'terug gedraaid' tot elk gewenst moment in het verleden. Omdat alle systemen met elkaar in verbinding staan moeten subsystemen uit een actueel overkoepelend systeem worden gedistilleerd! Pas dan kan een subsysteem met enige 'zekerheid' worden benaderd -- maar het blijft giswerk omdat het randvoorwaarden aan de hand waarvan het overkoepelende systeem kon worden 'terug gedraaid' niet meer dan aannamen zijn. Ik hoop dat je mijn betoog een beetje hebt kunnen volgen. De clou is: de meeste vormen van datering waar de evolutietheorie op steunt zijn in feite niet meer dan giswerk. Red shift en blue shift zijn de gevolgen van 'storingen' in een systeem of interacties tussen verschillende systemen. O-ja, systeemgrenzen zijn arbitrair! ...gevolgen hiervan mag je zelf bedenken.
Emoties. Wat zijn emoties, waar komen deze vandaan? Iedereen is opzoek naar liefde, waardering en erkenning. Vanaf de geboorte zijn deze ingrediënten essentieel voor een mensenleven. Een kind ontwikkelt zich niet goed wanneer het niet door liefde en aandacht wordt gestimuleerd om zich te ontwikkelen en te ontplooien. Wanneer een volwassene deze dingen moet ontberen wordt hij [
na verloop van tijd] onzeker, eenzaam en diep ongelukkig. Sommige mensen reageren hierop door zich af te zonderen, door uit alle macht te proberen op te vallen of door enorme haat voor iedereen die dit alles wel lijkt te hebben. Idem voor hoop, vreugde en blijdschap. Wanneer iemand deze dingen niet kent, zal die persoon geestelijk instorten en ziek worden. Eerst alleen geestelijk (
depressief), maar meestal wordt iemand uiteindelijk ook lichamelijk ziek. De gemoedstoestand heeft enorme invloed op de weerstand van het lichaam. Vanuit een Schepperloze wereld, waarin een fijne balans bestaat tussen talloze dingen en waarbij onderlinge afhankelijkheden toevallig zijn ontstaan, zijn de bovengenoemde essentiële ingrediënten voor een geslaagd mensenleven alleen maar nadelig. Want hierdoor zijn mensen gedwongen afhankelijk van vriendschap. Waarom heeft de mens lusten die totaal irrelevant zijn voor het voorbestaan van de soort, waarom kunnen wij genieten van dingen? In het kader van evolutie kan ik mij nog een voorstelling maken van lust van bijvoorbeeld seksuele aard of wat betreft eten. Maar wat is de meerwaarde van waardering voor de natuur, van blijdschap en verdriet? Creativiteit van bouwkundige aard past nog binnen het evolutionaire plaatje, maar het feit dat de mens een intellect ontwikkeld zou hebben is totaal geen argument voor het ontstaan van de mate van emotionele diepgang die wij kennen. Waar komen sadisme en tirannie vandaan? Dat overleving van de sterk(
st)e gepaard gaat met een mentaliteit van "de één zijn dood, de ander zijn brood" kan ik nog plaatsen, maar waarom zou het ene leven een ander leven zinloos willen pijnigen? Waarom heb ik zo'n afkeer van sadisme en vind ik het erg als iemand op staat zonder reden wordt doodgeschopt? Het is in mijn ogen hoogstwaarschijnlijk dat er een Schepper is, en als dit ook echt zo is, dan zit het er dik in dat Hij (
of zij) jou niet zonder reden zo geschapen heeft als je bent. Ondanks het feit dat vrijwel je hele wereld tasbaar en meetbaar lijkt te zijn, ben je toch vooral een geestelijk wezen. Jouw persoonlijkheid, smaak, emoties en creativiteit maken jou wie je bent, en dat, in combinatie met je ervaringen maakt hoe jij bent.
Wanneer iemand zijn of haar afkeuren over jou laat merken doormiddel van woorden of gebaren, dan zijn het niet de luchtdrukverschillen (
geluid) en fotonenpatronen (
beeld) die respectievelijk jouw trommel- en netvlies pijnlijk raken, maar de betekenis ervan! De betekenis van woorden en gebaren is nauw verbonden met jouw persoonlijkheid en hoe je jouw omgeving ervaart. Bijvoorbeeld: wanneer iemand zich erg onzeker voelt, dan is de kans groot dat die persoon een opmerking negatief interpreteert, het zich persoonlijk aantrekt en zich als gevolg daarvan beledigd voelt. Vooral in e-mail en internet chats, komt de invloed van persoonlijkheid op de betekenis en bedoeling van woorden van de gesprekspartner. Mensen zijn geestelijke wezens. Afkeuring en minachting van onze naasten is minstens zo pijnlijk als fysiek een klap moeten incasseren, hoewel fysiek geweld óók grote psychische gevolgen kan hebben! Denk maar aan pesten, seksueel en huiselijk geweld, etc., lichamelijke schade verbleekt bij de vernietigende invloed op o.a. de eigenwaarde van het slachtoffer. Wist je dat groepsverkrachting één van de manieren is, die loverboys gebruiken om meisjes geestelijk afhankelijk en kapot te maken zodat ze bijna vrijwillig de prostitutie in gaan?!
Peterdevis:
Het creationisme heeft een andere kijk op diersoorten. Wie heeft bepaald dat een 'Golden Retriever' een ander soort is dan een 'Bulldog'? Allebei zijn het honden. Idem wat betreft de wolf. De notie dat honden van wolven afstammen is slechts een
hypothese. Maar stel dat wolven en honden wel familie van elkaar zijn, in dié zin dat honden nakomelingen zijn van wolven. Dan is het nog geen bewijs voor evolutie, omdat deze verandering duidelijk binnen bepaalde grenzen blijft.
Micro-evolutie is mogelijk binnen het creationisme, alleen met het verschil dat er altijd genetische informatie verloren gaat. Dit kan positief zijn indien er defecte genen verdwijnen, maar het kan ook negatief zijn indien defecte genen versterkt worden. 'Inteelt' zie ik als voorbeeld van micro-evolutie in de 5de versnelling... Met behulp van goede 'fok-manskunst' is het mogelijk om bepaalde genetische eigenschappen te isoleren. Hierdoor kunnen bepaalde eigenschappen van een dier (
en zijn nakomelingen) worden versterkt of 'weggefokt'. In de bijbel staat een verslag over Jacob, die zijn oom 'oplicht' door de kudde schapen waarvoor hij zorg droeg 'genetisch te manipuleren'. De gevlekte schapen waren voor hem, de rest voor zijn oom. Jakob selecteerde de sterkste dieren en deed boomschors in hun waterbakken. Door de boomschors waren nakomelingen gevlekt. Met als gevolg dat hij m.b.v. de sterkste dieren een enorme kudde gezonde schapen voor zichzelf kon fokken. Je zou dit micro-evolutie kunnen noemen. Maar met het verschil dat er concequent genetische informatie verloren ging. In dit geval was het verlies positief omdat vooral de genetische defecten werden gefilterd. Wolven en honden zijn allebei hond-achtigen. Je weet hoeveel verschillende soorten en maten mensen er zijn? Volgens het bijbelse verslag zijn wij allemaal nakomelingen van één paar ouders. Als ik mij niet vergis is hier inmiddels ook al de nodige ondersteuning voor vanuit het onderzoek naar het menselijke DNA.