Om geen anti-reclame te maken, velen vinden het ook net razend interessant, dat is dus persoonlijk...
Moderator: Rhiannon
Nu moet ik toch even zeggen dat het slaagpercentage voor fysica zo'n 60% is in eerste zittijd, dat vind ik niet zo laag hoor. En op termodynamica, en elektrodynamica (een vak dat de topicstarter zeker zal interesseren) na zijn de eerste twee jaar op vlak van fysica vakken eigenlijk net wel alleen maar elektriciteit (algemeen magnetisme) en mechanica.Je moet ook in het achterhoofd houden dat de fysica die je in de richting fysica zal zien niet meer zoals het middelbaar zal zijn (waar fysica een mengeling is van elektriciteit/mechanica/fysica). Ook gaat het heel snel over naar abstracte fysica en is de slaagkans uitermate laag.
Nu moet ik toch even zeggen dat het slaagpercentage voor fysica zo'n 60% is in eerste zittijd, dat vind ik niet zo laag hoor. En op termodynamica, en elektrodynamica (een vak dat de topicstarter zeker zal interesseren) na zijn de eerste twee jaar op vlak van fysica vakken eigenlijk net wel alleen maar elektriciteit (algemeen magnetisme) en mechanica.Cycloon schreef:Je moet ook in het achterhoofd houden dat de fysica die je in de richting fysica zal zien niet meer zoals het middelbaar zal zijn (waar fysica een mengeling is van elektriciteit/mechanica/fysica). Ook gaat het heel snel over naar abstracte fysica en is de slaagkans uitermate laag.
Met het nieuwe bama systeem is dat allemaal nog anders dan vroeger, het zal dus afwachten zijn tot de eerste masters afstuderen en eventueel aan hun tweede master beginnen voor je echt representatieve ervaringen krijgt. Het zal dan wel weer vergelijkbaar blijven met vroeger, dus in grote lijnen kan je daar op verder gaan.Bert F schreef:Als je toch zo twijfelt aan wiskunde of fysica waarom neem je dan nu niet gewoon het geen waar je nu een tikkeltje meer voor voelt en de andere dan in een minor? Dan kan je mits een tweetal (mss 3 of zo) de andere gemakkelijk ook nog halen.
Dus een diploma wiskunde en natuurkunde op zo'n zeven a acht jaar schat ik.
Ik meende dat dit ging mss iemand die hier ervaring mee heeft?
Indien je dan sterker wil staan op de arbeids markt zou je eventueel nadien nog voor ir kunnen gaan en dat lijkt me dan ook niet meer zo lang.
Ik wil er nu echt niet mee spotten of zo maar ik denk als je wilt komen tot een goed begrip wilt komen van de fysica dat je dan toch die wiskunde serieus moeten doorgronden. Hoe lang zou het duren om nadien nog een diploma van ir te bemachtigen? Ik meende een wiskundige gekend te hebben die dan had gedaan.
Suc6 nog en kies vooral wat jij wilt. Groeten.
Niet echt overtuigend als ze zoiets op een infodag zeggen [rr] maar om er even wat cijfers bij te halen:De slaagkans voor het eerste jaar fysica ligt onder de 30% (dat is toch wat ik altijd gehoord heb, zelf toen ik naar een informatiestand ging van ugent zeiden ze dat de slaagkans erg klein is, want ik heb ook nog intresse gehad in die richting)
Niet echt overtuigend als ze zoiets op een infodag zeggen [rr]
Van de masterjaren is voorlopig nog niet echt veel bekend (of het moet recentelijk geupdate zijn) bij ons in Leuven. Wel is er bekend dat er binnen dit en enkele jaren een master sterrenkunde gaat komen, daar heb ik nog wel een infobrochure over liggen. Om een beeld te krijgen van de masters kan je beste de licentiaatsjaren eens checken van studieprogramma. Hier zal waarschijnlijk veel aan veranderen, maar het geeft toch een algemeen beeld.Boulemans schreef:Misschien nog laatste vraag: Is Burgerlijk Ingenieur te doen qua studies/vrijetijdsbesteding/tijdsdruk?
Edit: toch geen laatste vraag:
* Heeft iemand het voorbereidingsjaar tss fysica / burgy gedaan? Is het verstandig hierop te hopen? (men spreekt van 30-90 stp voor dit voorbereidingsjaar, maar momenteel krijg ik geen antwoord hoe deze worden bepaald.)
* Weet er iemand iets af van de Masterjaren voor Fysica (met of zonder sterrenkunde, al dan niet aan UGent)