Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
kocab
Artikelen: 0

Re: Karel de Grote

ik begrijp niet goed hoe het kan dat een ruwe 75% van de west-europeanen van 1 en dezelfde man afstamt.

- heeft die man dan met zoveel vrouwen in bed gekropen?

- zijn andere geslachten dan allemaal uitgestorven door de pest of spaanse griep ofzo?

of zie ik het verkeerd ?

wat is er dan gebeurd met het nageslacht van de andere mannen van zijn periode?

binnen pakweg 1000 jaar zal toch ook niet 75% van west-europa enkel en alleen van mij afstammen ?

ik snap echt ni hoe da kan hoor

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Tomodachi Life - Nintendo Switch

Tomodachi Life - Nintendo Switch

Bekijk product

Ignobilitas

het is anders vrij eenvoudig te bekomen. De kans dat hij ergens in je genen zit is erg groot. Je ouders zijn met twee, je grootouders met vier, je overgrootouders met acht en zo kan je ver door tellen. Karel had kinderen. Zij zijn getrouwd en kregen kinderen, die kregen ook weer kinderen en zo voort en zo voort. Uiteindelijk heb je een heleboel mensen en die trouwen ook weer met andere mensen. Als je zo de som maakt kom je uit op de bevolking van een heel aantal landen (ik ken geen precieze cijfers) daarom stelt men dat , en hier verschillen de meningen, 1/3 de van alle personen in de lage landen afstamt van Karel De Grote. Er zijn ook auteurs die spreken over 3/4. Als je het zo bekijkt zijn een heleboel mensen familie van elkaar. het staat natuurlijk veel cooler om te zeggen dat je genen van Karel De Grote (een groot maar inderdaad wreed geïdialiseerd man) in je hebt dan genen van om het even wie uit die tijd. Er zullen immers heel wat meer mensen zijn die ons genen nalieten (een hele hoop zelfs als je nadenkt).

Wat karel De grote aangaat kunnen die afstammelingen in alle lagen van de bevolking zitten. Als een dochter of zoon trouwde was dat niet altijd met iemand die een hogere stand had, vaak ging men ook wat lager (als je het hoogste bent...) zo kan men langzaamaan meer en meer gezakt zijn, ook door tegenslagen, ed. Dat maakt het misschien allemaal Nog specialer. Van omlaag naar omhoog is immers veel moeilijker dan van omhoog naar omlaag (wat hier dus kon). En als je verder telt zul je over een heel aantal jaar dus ook op enorm veel afstammelingen van jou uitkomen. ik ben mijn stamboom aan het maken. ik heb iemand ontmoet die in de negende generatie dezelfde grootouders had , wij zijn dus enorm verre familie van elkaar, maar we zijn wèl familie.
They who don't know history are condamned to do it over
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

evilbu

Stichters van een groot rijk worden soms bewonderd. Capaciteiten hebben zulke kerels wel?

Maar dienen we ze daarvoor te danken? Is een enorm rijk oprichten goed voor de inwoners ervan?

Hetzelfde soort denken komt ook vaak voor als het nu over de EU gaat, waarbij men zelfs België als rolmodel durft voor te stellen. Maar werkt het echt?

Joegoslavië was een redelijk groot land, kunstmatig volgens velen. Kijk eens welk boeltje het geworden is.

Frankrijk bestaat uit een hele hoop minderheden die Corsicaans, Bretoens, Duits, Normandisch, Catalaans, Baskisch,... spreken. Om hen deel te laten zijn van het Franse Rijk is het logisch dat daar Frans moet gesproken worden. Dat die mensen misschien liever helemaal niet bij Frankrijk willen zijn (hoe sterk dat rijk ook mag zijn) wordt niet in vraag gesteld.

De Sovjetunie is ook weer zo een voorbeeld van een enorm rijk, bij het uiteenvallen kwam er oorlog met plaatselijke minderheden in Georgië, Moldavië,.. en er kwam een burgeroorlog in Tadjikistan,....

Nou, dat wou ik even kwijt over zulke superstaten....
OneStepForward schreef:75% kans hebben wij Nederlanders en Belgen dat we van Karel de Grote ergens afstammen.

Maar dat terzijde. :)
Ik denk dat je Belgen echt niet als een volk moet zien. Vlamingen zijn van Germaanse oorsprong, niet Keltisch. Zij hebben vooral met Duitsers en Nederlanders een bloedband. Walen zijn eerder van Gallo-Romeinse oorsprong.

Maar kom, er wordt gezegd dat zowat iedereen in Europa van hem afstamt dus...

[url=http://wij%20zijn%20dus%20enorm%20verre%20familie%20van%20elkaar,%20maar%20we%20zijn%20wèl%20familie]wij zijn dus enorm verre familie van elkaar, maar we zijn wèl familie[/url].

Ishmael, een zoon van Abraham, zou de vader van de Arabieren zijn, terwijl Abraham's kleinzoon Jacob twaalf zonen zou voortgebracht hebben die de twaalf Joodse stammen zouden voortgebracht hebben.(Tien ervan zouden verdwenen zijn.) Kortom ze zijn dus ook familie (zogezegd) maar blijkbaar niet dicht genoeg om niet op oorlogsvoet te leven.
oktagon

Zouden de Mormonen soms behoren tot een van tien verdwenen Joodse stammen ;deze zouden afkomstig zijn uit het Middenoosten en "opgedoken"zijn in Midden of Noord Amerika.
evilbu

Zouden de Mormonen soms behoren tot een van tien verdwenen Joodse stammen ;deze zouden afkomstig zijn uit het Middenoosten en "opgedoken"zijn in Midden of Noord Amerika.
Goeie vraag!

Voor zover ik het begrijp zijn tien van de twaalf stammen het noordelijke Koninkrijk Israel gaan oprichten, en de twee andere het zuidelijkere koninkrijk Judah.

Afbeelding

Rond 722 voor Christus zouden de Assyriërs Israel zijn binnengevallen en de tien stammen in ballingschap verdreven hebben.

Nu geeft Wikipedia redelijk wat theorieën over die verloren tien stammen :

http://en.wikipedia.org/wiki/Ten_Lost_Tribes

Als ik het goed begrijp, denken de Mormonen dat sommige indianen in Amerika tot die tien stammen behoren?

Daarnaast zien ze ook in Nigerianen, Japanners, Koerden,.... afstammelingen.

Maar de belangrijkste vraag is misschien wel... zijn ze welkom in Israel. Of willen ze wel iets met Israel te maken hebben?

Velen van hen kunnen zich ondertussen tot gelijk welke godsdienst bekeerd hebben.

http://en.wikipedia.org/wiki/Law_of_Return#The_Law

Dit beschrijft de controversiële "Recht op Terugkeer" wet in Israel. Die stelt dat joden kunnen terugkeren naar hun 'thuisland'. Maar wat is precies een jood? Een kleinkind van een jood?Wat als die geen jood meer is? Iemand die zich bekeerd heeft tot het jodendom?

Het is interessant om op te merken dat in tegenstelling tot het christendom (wel die actieve en soms agressieve periode is nu wel wat voorbij) en zeker de islam, judaïsme geen wervende godsdienst is. Zij blijven zich als een volk zien, waar je niet zomaar ineens kan bijkomen.
oktagon

Als ik de Indianen bekijk qua type (hoofd);ze hebben een bruine huid en een knobbel,resp.iets gebogen neus,hetgeen zou wijzen op Semieten;ook de broertjes van de Arabieren,Joden en Egyptenaren!

Bezie ik de typologie van Moroni -als verkondiger van de godsdienst van de Mormonen(sorry als ik het verkeerd interpreteer) en Joseph Smith (herontdekker van de oorsprong van de Mormonen),dan herken ik geen Indiaanse of MiddenOostelijke trekken!

Dit doet overigens niets af van het feit dat de Mormonen wel eens uit het MO afkomstig zouden kunnen zijn.

Het Christendom is ook ontstaan in dat MO en de latere verkondigers als Bonifacius en Willebrord hadden een Europese achtergrond.
evilbu

oktagon schreef:Als ik de Indianen bekijk qua type (hoofd);ze hebben een bruine huid en een knobbel,resp.iets gebogen neus,hetgeen zou wijzen op Semieten;ook de broertjes van de Arabieren,Joden en Egyptenaren!

Bezie ik de typologie van Moroni -als verkondiger van de godsdienst van de Mormonen(sorry als ik het verkeerd interpreteer) en Joseph Smith (herontdekker van de oorsprong van de Mormonen),dan herken ik geen Indiaanse of MiddenOostelijke trekken!

Dit doet overigens niets af van het feit dat de Mormonen wel eens uit het MO afkomstig zouden kunnen zijn.

Het Christendom is ook ontstaan in dat MO en de latere verkondigers als Bonifacius en Willebrord hadden een Europese achtergrond.
Ik moet toegeven dat ik deze theorie nog nooit had gehoord. Maar (dat weet je natuurlijk niet zeker) die Assyrische ballingschap was rond 722 voor Christus. Zijn de indianen niet naar Amerika gegaan rond 40.000 jaar voor Christus?

Het zou betekenen dat het idee van een stroom zo lang geleden, die dan afgebroken is en pas enkele eeuwen geleden werd aangevat, radicaal verkeerd is!

(Allemaal wel interessant, transoceanisch transport voor en tijdens de middeleeuwen wordt altijd als "wilde geschiedkunde" gezien, maar het lijkt me niet onmogelijk :wink: )

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

Bekijk product

EelcoStorm

Euhm: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mormonen

Eelco

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🏺Geschiedkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!