Puzzel Puzzels
gwi
Artikelen: 0

multiversum vraagje

Hallo iedereen,

Ik hoorde vroeger altijd dat het idee van parallelle universa eruit bestond dat er een splitsing in de tijdlijn zogezegd optrad bij elke keuze. Dus een tijdlijn voor de ene keuze, en een tijdlijn waar je de andere nam.

Nu ik probeer steeds de menselijke pretentie wat voorbij te kijken, ik bedoel, waarom zou een bal die ik laat rollen naar de muur zowiezo tegen de muur kletsen, maar ik de perfecte vrije wil hebben om een keuze te maken en in staat zijn om beide opties te kiezen.

Toen dacht ik dat het misschien te maken had met het verschijnsel dat er op zeer kleine schaal quantumeffecten optreden, namelijk dat een elektron op 2 plaatsen tegelijk verkeert. Dus dat er een splitsing zou zijn in oneindig veel parallelle universa waar dat elektron telkens op een andere plaats hangt, en die dan zo voor totaal andere scenarios op lange termijn kunnen zorgen dankzij het vlindereffect. Houdt dit steek? Tussendoor: kan het ook zijn dat de werking van de hersenen op voldoende kleine schaal is om een belangrijke invloed te ondervinden van quantumeffecten?

Nu is mijn probleem met dit alles: men heeft het idee van een elektron op 2 plaatsen tegelijk bedacht door experimenten waarbij 1 elektron via 2 spleten uitgestrooid werd en toch een interferentiepatroon teweegbracht, wijzende op dat die ene elektron door de 2 spleten tegelijk ging (sorry als zit niet correct is, ik heb het zo gelezen). Aangezien dat interferentiepatroon ontstaat wil dat zeggen dat dat ene elektron een beetje overal tegelijk is in ons universum alleen, dus niet eentje hier in dit universum, en eentje daar in een ander, dus mijn zevering hierboven kan eigenlijk niet echt kloppen.

Kan iemand me vertellen hoe dat dan zit?

ads

Steun Sciencetalk Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Bekijk product

qrnlk
Lorentziaan

Re: multiversum vraagje

Lastige vragen. Een van de problemen is dat omdat tijd niet onafhankelijk kan worden waargenomen we het wellicht wel nooit tijd helemaal zullen begrijpen. We weten niet eens zeker of er zoiets als "nu" bestaat of dat dit slechts de manier is waarop wij tijd interpreteren.

In de quantum mechanica heeft men het soms over parallele werkelijkheden, David Deutsch heeft daar wel een aantal begrijpelijke dingen over geschreven, wellicht heb je daar iets aan. (Ik ben het niet altijd eens met zijn speculaties maar het is altijd interessant om te lezen)
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

bstard

Je haalt twee dingen door elkaar: Quantum entanglement en Quantum interference. Wikipedia e.d. vertellen je er alles over wat je verder weten wilt :)
Ainulindalë
Math-E-Mad-X

Ik denk niet dat de werking van onze hersenen veel met quantummechanica te maken heeft. Het denkproces speelt zich (voor zover we weten) namelijk af op het niveau van zenuwcellen. En zenuwcellen bestaan uit biljoenen moleculen. Veel te groot dus om direct met quantumeffecten in verband te brengen.

Maar goed, er is zo weinig bekend over onze hersenen dat je ook weer niets moet uitsluiten. Ik denk alleen dat het met de huidige stand van wetenschap veel te vroeg is om te speculeren over quantumeffecten in de hersenen.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
gwi

Bedankt voor jullie reacties! Het heeft me weer een spoor gegeven om verder te lezen :)
snmsee

Leuke gast

gwi schreef:Hallo iedereen,

Ik hoorde vroeger altijd dat het idee van parallelle universa eruit bestond dat er een splitsing in de tijdlijn zogezegd optrad bij elke keuze. Dus een tijdlijn voor de ene keuze, en een tijdlijn waar je de andere nam.  

Nu ik probeer steeds de menselijke pretentie wat voorbij te kijken, ik bedoel, waarom zou een bal die ik laat rollen naar de muur zowiezo tegen de muur kletsen, maar ik de perfecte vrije wil hebben om een keuze te maken en in staat zijn om beide opties te kiezen.

Toen dacht ik dat het misschien te maken had met het verschijnsel dat er op zeer kleine schaal quantumeffecten optreden, namelijk dat een elektron op 2 plaatsen tegelijk verkeert. Dus dat er een splitsing zou zijn in oneindig veel parallelle universa waar dat elektron telkens op een andere plaats hangt, en die dan zo voor totaal andere scenarios op lange termijn kunnen zorgen dankzij het vlindereffect. Houdt dit steek? Tussendoor: kan het ook zijn dat de werking van de hersenen op voldoende kleine schaal is om een belangrijke invloed te ondervinden van quantumeffecten?

Nu is mijn probleem met dit alles: men heeft het idee van een elektron op 2 plaatsen tegelijk bedacht door experimenten waarbij 1 elektron via 2 spleten uitgestrooid werd en toch een interferentiepatroon teweegbracht, wijzende op dat die ene elektron door de 2 spleten tegelijk ging (sorry als zit niet correct is, ik heb het zo gelezen). Aangezien dat interferentiepatroon ontstaat wil dat zeggen dat dat ene elektron een beetje overal tegelijk is in ons universum alleen, dus niet eentje hier in dit universum, en eentje daar in een ander, dus mijn zevering hierboven kan eigenlijk niet echt kloppen.

Kan iemand me vertellen hoe dat dan zit?
nou het staat hierboven, 1 universum, en meerdere keuzens. :)
Schwartz

Goed boek over parallelle universums:

Parallel Universes van Fred Alan Wolf

Ook zoeken op Cramer, ook alhier, geeft leuke zaken.

Zo heeft Cramer de Transactional Interpretation: in gewone taal: handshaking

Hierdoor kan men uitgaan van vele tijden die zich als werelden voordoen.

Op deze werelden kunnen subwerelden ontstaan.

In de quantum-mechanica zijn ze al erg ver wat betreft verklaringen en denkbeelden.

Wel allemaal heel moeilijk te volgen materie.

De tijd dat de kerk bepaalde wat een ziel is enzo, is voorbij....

De zoektocht naar de ziel is in de quantum-mechanica in volle gang.

Fred Alan Wolf heeft over de ziel en de werking van de hersenen al heet wat boeken geschreven.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.
Math-E-Mad-X

Schwartz schreef:De zoektocht naar de ziel is in de quantum-mechanica in volle gang.

Fred Alan Wolf heeft over de ziel en de werking van de hersenen al heet wat boeken geschreven.
Allemaal onzin. :) Ik moet toegeven dat mijn mening niet bepaald goed onderbouwd is, want ik heb helemaal niets van deze boeken gelezen. Maar een boek over de ziel en werking van de hersenen kan gewoon onmogelijk serieus wetenschappelijk zijn, omdat je geen experimenten met 'de ziel' kan uitvoeren.

En quantummechanica erbij halen is gewoon lekker ordinair makkelijk scoren met een populair onderwerp.
Schwartz

Ik zeg altijd maar:

als een boerenlullen transistor al quantum-mechanisch functioneert dan is een door de natuur gecreeerde dendriet die ook met elektronen functioneert vast ook zo bezig....
Math-E-Mad-X

Schwartz schreef:Ik zeg altijd maar:

als een boerenlullen transistor al quantum-mechanisch functioneert dan is een door de natuur gecreeerde dendriet die ook met elektronen functioneert vast ook zo bezig....
Je hebt absoluut gelijk als je zegt dat dendrieten aan QM moeten voldoen. Immers alles in de natuur voldoet hieraan (voor zover we weten). Maar dat is iets heel anders dan 'de ziel' verklaren aan de hand van QM.

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Bekijk product

Schwartz

Een zielsmoment is de kortsluiting in de informatieverwerking in een systeem dat informatie kan verwerken.

En dat systeem is voor MIJ, misschien niet voor andere mensen, een apparaat in een web van werelden waarin mijn systeem zit.

En indien er een kortsluiting is dan ervaar ik de informatie van het systeem dat aaneen wordt geklonken.

En omdat informatie geen tijdlabeltjes heeft kan ik in een droom mij geheel wanen in een andere wereld zonder enig besef van deze.

De ziel kan men zien als het schip dat niet vaart in de zee maar in het AL dat bestaat uit alles wat kan bestaan.

Aangezien elk apparaat bestaat uit elementen van het systeem dat het AL representeert , je kunt niet buiten het AL treden, is de ziel een deel , of het geheel, van dat apparaat.

In feite kun je stellen dat het AL een ziel heeft.

Ook de aarde heeft een ziel.

Als je dood gaat, in deze wereld, dan sterft er maar een klein stukje ziel van je weg.

Doden nemen niet waar en kunnen dan niet mee bijdragen aan de informatie-voorziening naar de ziel toe.

Dat is zo want in andere werelden bestaat je ziel nog steeds.

Als je in andere werelden ook weer dood gaat dan verdwijnt de werkende ziel langzaam maar zeker.

Maar het systeem dat de ziel representeert blijft aktief in het scheppen van nieuwe zaken zodat er weer een nieuwe ziel kan ontstaan.

Dat betekent dat in zielen zielen kunnen ontstaan die nauw verwant zijn.

Wat voor rol speelt de Quantum-mechanica hierin?

De quantum-mechanica beschrijft de apparaten en de systemen in dat AL.

Tevens de onderlinge samenwerking.

En dat is niet iets van deze tijd:

Dat is reeds in 1953 door Hugh Everett beschreven.

En uitgewerkt door andere mensen.

Een spreuk die op de ziel slaat:

You can't have it without the other....

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!