Vraagje aan jou Mella: als God ieders lot bepaalt, doet hij dat dan ook voor een onschuldig kind dat aan een pijnlijke ziekte sterft?
Nou, het leven is eenmaal hard. Ik denk dat God ons geen prachtig leven zou kunnen geven, zonder problemen en zonder al het slechte. Zoals ik zei; God bepaald je lot wel, maar hij laat de mensen ook vrij om te kijken voor welke kant zij zullen kiezen; voor hem, of voor andere dingen.
Maar als je aan de ene kant denkt, de wereld zelf, die God ons heeft gegeven, is prachtig. Alleen verzieken WIJ mensen het zelf. God houd dat niet tegen, hij wacht af om te zien welke mensen dat zijn. Ik geloof dus dat dit leven een test is.
Terug op jou vraag over het kindje; wij Moslims, geloven zoiezo dat kinderen die sterven naar de hemel gaan. Naar mijn mening is dat een onschuldig kindje dat sterft, dat dat bv het lot van zijn moeder was. God wilt dan kijken wat die moeder gaat doen en denken. Blijft ze God aanbidden en vraagt ze om een ander kindje, of gaat ze muiten tegen God, omdat haar kindje is doodgegaan...
Toen mijn oom jong was, woonde bij hem in de straat een klein meisje, mijn oom gaf echt veel om haar. Dat meisje is op een dag in een kanaaltje gevallen en overleden. Mijn oom is sinds die dag ongelovig. Hij muitte tegen God en vroeg zich af waarom hij de persoon waar hij het meest van hield het leven van nam.
God keek voor welke richting mijn oom zou kiezen, welke kant hij op zou gaan, hij koos dus niet voor God.
Rogier schreef:Vraag je je dan niet hetzelfde over God af? Waar de enorme kracht vandaan komt die hém aan het draaien houdt?
Die voorbeelden die je noemt zijn trouwens allemaal prima te verklaren. Als je een heelal met materie en energie hebt houdt dat zichzelf allemaal mooi in stand, met kernfusie en zwaartekracht en alles... Probleem is natuurlijk hoe dat heelal met inhoud is ontstaan, maar daar kan noch de wetenschap, noch het geloof een sluitend antwoord op geven.
Een oplossing zoals "dat komt allemaal uit de Big Bang" verschuift de vraag alleen, want waar komt de Big Bang dan vandaan. En "dat is allemaal gemaakt door God" verschuift de vraag ook maar, want waar komt God dan vandaan. Enzovoort...
Het is maar hoe je het bekijkt (: Je zegt zelf;''maar daar kan noch de wetenschap, noch het geloof een sluitend antwoord op geven''.
Ik kies voor het geloof, omdat ik God kan voelen, ik weet dat hij bestaat, dus ik geloof dat hij als allemachtige alles geschept heeft.
Maar voor mensen die niet geloven blijven deze vragen open staan.