Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Rudeoffline
Artikelen: 0

Re: Een vraag over de vier natuurkrachten.

aaargh schreef:En de zwakke kernkracht heeft al helemaal niet zo'n formules want die werkt weer helemaal anders.

Als het je interesseert, dit is de lagrangiaan die de sterke kernkracht beschrijft.
\(\mathcal{L} = \bar{q}\left(i \gamma^\mu \partial_\mu - m \right) q - g \left(\bar{q} \gamma^\mu T_a q \right) G^a_\mu - \frac{1}{4}G^a_{\mu \nu} G^{\mu \nu}_a ,\)
Veel succes want dit gaat ver boven mijn petje.
Een korte samenvatting voor wie het interesseerd, kan ik voor mezelf de boel ook ff op een rijtje zetten.

Je kunt een Lagrangiaan opstellen voor interacties tussen fermionen en een elektromagnetisch veld; dit noemt men QED ( quantum electro dynamica ). Je breidt je Lagrangiaan uit met een minimale substitutie van je vectorveld. Dit basseer je op klassieke argumenten zover ik weet ( op de manier waarop je je impuls verandert in de aanwezigheid van een elektromagnetisch veld ).

Nou blijkt dat die Lagrangiaan invariant is onder bepaalde symmetrieen. Namelijk, je spinoren mogen een fasefactor veranderen, en je hebt je ijkinvariantie van je vectorpotentiaal. Je kunt dus je vectorpotentiaal en je spinoren met een zelfde scalaire functie veranderen, zonder dat je bewegingsvergelijkingen veranderen. Is dat toeval?

Yang en Mills vonden van niet. Zij postuleerden, dat een theorie die deeltjesinteracties beschrijft, invariant moet blijven onder een locale transformatie. Dat wil zeggen, dat die scalaire functie in die transformaties op elk ruimte-tijd punt anders mag zijn. Nou kun je die spinoren dus makkelijk transformeren, maar de afgeleides niet; daarvoor trek je immers 2 dingen van elkaar af die niet op hetzelfde ruimte-tijd punt liggen, en dus zullen die 2 dingen ook anders transformeren.

Dus poneerden ze een transformatieregel voor die afgeleides. Ze zeiden: laten we es een vectorveld introduceren, dat ervoor zorgt dat de afgeleides net zo transformeren als de velden zelf. Die vectorvelden zijn dan het gevolg van die locale symmetrie. Dat werd uitgewerkt, en wonder o wonder: je kon er exact dezelfde Lagrangiaan van QED mee afleiden. Echter, dit zijn vrij simpele afleidingen, omdat de transformaties elementen zijn uit U(1); het zijn fasetransformaties.

Echter, dit idee kun je ook uitbreiden voor complexere transformaties. Hierdoor worden de uitdrukkingen wat lastiger, maar als je dezelfde principes doorvoert als dat je bij QED deed, dan kom je uiteindelijk op een Yang Mills theorie uit: de vectorvelden die interacties beschrijven zijn het gevolg van het invariant zijn van je uitdrukkingen onder locale transformaties.

ads

Steun Sciencetalk Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk Rekenmachine Casio FX-82NL+

Rekenmachine Casio FX-82NL+

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Bekijk product

Math-E-Mad-X

Omdat je scalar opbouwd met producten van een spinor maal een spinor hermitisch getransponeerd maal een gammamatrix.

Dan krijg je toch een 4-vector? er zijn immers 4 gamma matrices en voor iedere matrix krijg je op deze wijze één component. Of begrijp ik je nu verkeerd?
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Rudeoffline

Math-E-Mad-X schreef:
Rudeoffline schreef:
Omdat je scalar opbouwd met producten van een spinor maal een spinor hermitisch getransponeerd maal een gammamatrix.

Dan krijg je toch een 4-vector? er zijn immers 4 gamma matrices en voor iedere matrix krijg je op deze wijze één component. Of begrijp ik je nu verkeerd?

Ja, en daar dan contracties tussen.
Schwartz

Gelukkig weet de natuur het zonder al die wiskundige poespas te stellen....

Ik ben benieuwd naar de complete wiskundige opzet van de kwikkern waarbij er een aantal elektronen (1..10 stuks) in de kern terechtkomen.

En de kwikkern moet dan ook voldoen aan de verdeling van de natuurlijke isotopen verdeling.

Isotoop verdeling:

196: 0.15% 198: 10.04% 199: 16.90%

200: 23.12% 201: 13.22% 202: 29.79%

204: 6.85%

Een kleine opsomming:

80 protonen met elk 3 quarks.

122 neutronen met elk 3 quarks

Het geheel vormt dan 606 'deeltjes'.

Dat wordt een lekkere formule....
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.
Leuke gast

Schwartz schreef:Een kleine opsomming:

een vraag in het algemeen, : Bezit elke quark de 4 natuurkrachten?
Rudeoffline

Leuke gast schreef:
Schwartz schreef:
Een kleine opsomming:

een vraag in het algemeen, : Bezit elke quark de 4 natuurkrachten?
Je bedoelt of een quark gevoelig is voor alle 4 krachten? Nou,een quark heeft energie, dus volgens de algemene relativiteitstheorie ondergaat ze een zwaartekrachtsinteractie met andere quarks. Maar dat is zo zwak, dat je dat gerust mag negeren. Ze heeft een lading, en dus gevoelig voor de elektromagnetische kracht. Natuurlijk is een quark ook gevoelig voor de sterke kernkracht. En tenslotte is ze ook nog eens gevoelig voor de zwakke kernkracht; een mooi voorbeeld is betaverval, waarbij een neutron in een proton, een elektron en een antineutrino vervalt. Wat er eigenlijk gebeurt, is dat een quark in het neutron vervalt tot een ander quark, waardoor het neutron een proton wordt.
Leuke gast

Ja, ik bedoel inderdaad of bijvoorbeeld een electron alle 4 natuurkrachten ondervindt.

of zou een electron bijvoorbeeld niet gevoel zijn voor een van de 4 natuurkrachten? En hoe liggen de verhoudingen tussen de 4 krachten op een bepaald type quarck?

sorry dat ik zo veel vraag, maar ik vind het interessant onderwerp.
Rudeoffline

Leuke gast schreef:Ja, ik bedoel inderdaad of bijvoorbeeld een electron alle 4 natuurkrachten ondervindt.

of zou een electron bijvoorbeeld niet gevoel zijn voor een van de 4 natuurkrachten? En hoe liggen de verhoudingen tussen de 4 krachten op een bepaald type quarck?

sorry dat ik zo veel vraag, maar ik vind het interessant onderwerp.
Je moet je nooit verontschuldigen dat je teveel vraagt.

Een elektron bijvoorbeeld is gevoelig voor de elektromagnetische kracht, want het heeft een lading. Het is gevoelig voor de zwaartekracht, want het heeft een rustmassa en bezit energie. Het is gevoelig voor de zwakke wisselwerking, want een elektron is een lepton, en leptonen zijn gevoelig voor de zwakke wisselwerking. Maar, een elektron is NIET gevoelig voor de sterke kernkracht. Want die sterke kernkracht werkt nou weer juist niet op leptonen. Die zwaartekracht mag je weer negeren, omdat die zo verschrikkelijk zwak is.

Een neutrino bijvoorbeeld, heeft geen lading, en is dus niet gevoelig voor de elektromagnetische kracht. Het is een lepton, en is dus ook niet gevoelig voor de sterke kracht. En de zwaartekracht is gewoonweg verwaarloosbaar klein. Dus ze interacteert alleen via de zwakke wisselwerking. Dat zorgt ervoor, dat een neutrino bijvoorbeeld prima door een stuk staal van een paar lichtjaar dik kan reizen, voordat het een interactie met een atoomkern in dat staal aangaat; ze is immers maar gevoelig voor 1 kracht, en dat is ook nog eens de ZWAKKE kernkracht.

Hoe de verhoudingen precies liggen van die krachten op een quark is wat lastig uit te rekenen, maar de sterke kernkracht zal verreweg de grootste kracht zijn. De elektromagnetische kracht is geloof ik een factor 100 kleiner, en de zwakke kernkracht weer een bepaalde factor kleiner.
Leuke gast

er is dus niet echt een verhouding?,

dus bijvoorbeeld een photon 25% door de zakke kracht wordt beinvloed.
Rudeoffline

Leuke gast schreef:er is dus niet echt een verhouding?,

Hoe bedoel je dat?

Een foton is nou overigens weer net niet gevoelig voor de zwakke kracht; het is de overbrenger van de elektromagnetische kracht.
Gurdebeke

ik heb ook een vraag over de vier fundamentele krachten... :)

wie heeft ze eigenlijk voor het eerst alle vier expliciet opgeschreven, en gezegd: dit zijn nu de vier fundamentele krachten, meer zijn er niet. En wanneer?

:)
tijd is een truc van de Natuur om te voorkomen dat alles op het zelfde moment gebeurt - John A. Wheeler
Leuke gast

Rudeoffline schreef:

Hoe bedoel je dat?

Een foton is nou overigens weer net niet gevoelig voor de zwakke kracht; het is de overbrenger van de elektromagnetische kracht.
ik bedoel meer verhoudingen in percentages,

bijvoorbeeld: een electron bezit 100% elektromagnetische kracht 10% sterke kracht, en 0% zwakke kracht en 100% zwaarte kracht

in soort tabel vorm voor alle quarks.
Rudeoffline

Leuke gast schreef:
Rudeoffline schreef:

Hoe bedoel je dat?

ik bedoel meer verhoudingen in percentages,

bijvoorbeeld: een electron bezit 100% elektromagnetische kracht 10% sterke kracht, en 0% zwakke kracht en 100% zwaarte kracht

in soort tabel vorm voor alle quarks.
Een deeltje " bezit geen kracht". Je kunt wel kijken hoe gevoelig een deeltje voor een bepaalde kracht is. Bij de elektromagnetische en de zwaartekracht is dat vrij eenvoudig; daar bepaalt de lading en de massa van het deeltje de gevoeligheid. Verder geloof ik dat een elektron bv net zo gevoelig voor de zwakke kernkracht is als een quark; je gebruikt dezelfde koppelingsconstante ervoor. Maar je vraagstelling is denk ik dus een beetje scheef [rr]
Leuke gast

Een deeltje " bezit geen kracht". Je kunt wel kijken hoe gevoelig een deeltje voor een bepaalde kracht is. Bij de elektromagnetische en de zwaartekracht is dat vrij eenvoudig; daar bepaalt de lading en de massa van het deeltje de gevoeligheid. Verder geloof ik dat een elektron bv net zo gevoelig voor de zwakke kernkracht is als een quark; je gebruikt dezelfde koppelingsconstante ervoor. Maar je vraagstelling is denk ik dus een beetje scheef [rr]

maar bestaat er een tabel vorm waarin alle quarks staan met daarbij behorende absolute gevoeligheid voor iedere kracht? (een soort periodiek systeem alla quarks)

ads

Steun Sciencetalk EA SPORTS FC 26 - PS5

EA SPORTS FC 26 - PS5

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

Bekijk product

Steun Sciencetalk Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Bekijk product

Math-E-Mad-X

Leuke gast schreef:
Rudeoffline schreef:
maar bestaat er een tabel vorm waarin alle quarks staan met daarbij behorende absolute gevoeligheid voor iedere kracht? (een soort periodiek systeem alla quarks)
Ja, maar volgens mij verschillen de quarks voornamelijk in lading en massa.

Up, Charm en Top hebben lading +2/3 terwijl Down, Strange en Bottom lading -1/3 hebben. Voor sterke en zwakke kernkracht zijn ze dacht ik allemaal even gevoelig.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🧭 Natuurkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!