(selectief citeren?) Ik heb het hierboven over een hamster AI die door mensen gemaakt zou zijn... Leg mij eens uit waarom jij vind dat het uitzetten van een hamster AI moord zou zijn? (excuus voor het onduidelijke gebruik van "deze persoon")Een dergelijke denkwijze vind ik ongeloofelijk weerzinwekkend en gevaarlijk. Dat nu is de denkwijze van Jim Jones, M Atta etc. etc.gmlk schreef:
Zouden we het als moord moeten zien als iemand de stekker van de AI er uittrekt? Ook als je zou weten dat zodra men de stekker er weer in steekt, alles weer in orde zou zijn? Zou deze persoon [voor de duidelijkheid: ik bedoel de bouwer] dan met recht zich eigenaar van deze AI mogen noemen?
En ik had al opgemerkt dat volgens mij GEEN MENS DE AUTORITEIT OM OVER HET LEVEN VAN EEN ANDERE MENS TE BESLISSEN.
Geen van deze gevallen zijn in de verste verte vergelijkbaar. Het reden van een leven is niet gelijk aan maken... Dus nee, geen eigendomsrechten.Mag de chirurg die een levensreddende operatie heeft verricht, beschikken over het leven van de patiënt? Of de soldaat van de 'goede' kant in een oorlog, die immers ook als levensredder kan worden gezien. De generaal die de troepen de 'juiste' kant op heeft gedirigeerd. Of anders de boeren van Nederland die in belangrijke mate onze voedselvoorziening regelen zonder welke wij het leven laten. Mag de bedenker van het poliovaccin ledematen opeisen van iedereen die is ingeënt. En geldt het omgekeerde ook, iemand de hand afhakken die jouw bezit zonder toestemming heeft weggenomen.
Jullie probleem is dat jullie concept van een god beperkt is tot "een mens". En daarom bezien jullie de relatie tussen god-mens als een relatie tussen gelijken: mens-mens. God is echter geen mens.
Puzzels