Puzzel Puzzels
Syd
Artikelen: 0

Re: GOD - Jullie mening

Ik heb bovendien al BEWEZEN dat als zo'n God zou bestaan, je er feitelijk niks aan zou hebben om daarmee bezig te zijn, omdat het totaal geen invloed KAN hebben op ook maar IETS wat er binnen je zielige mensenleventje gebeurt.

Dat noem ik niet bewijzen, dat noem ik eigen meningen op een rijtje zetten en vrij willekeurige conclusies trekken.

ads

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

Anonymous

gast schreef:Allah is de enige god. HIJ staat boven de natuurlijke wetten. Zijn kracht wordt niet beperkt door allerlei factoren. In andere woorden hij is almachtig. Voor jullie is dit moeilijk te plaatsen in julie rijtje van logica omdat, het alleen meer vragen oproept. Verder moeten we het woord 'almachtig' maar eens opnieuw definieren want, hierover zijn er nogal wat meningsverschillen.
Leg nu eens uit waarom je zulke rariteiten als waarheid aanneemt. Ik heb bovendien al BEWEZEN dat als zo'n God zou bestaan, je er feitelijk niks aan zou hebben om daarmee bezig te zijn, omdat het totaal geen invloed KAN hebben op ook maar IETS wat er binnen je zielige mensenleventje gebeurt.
Ik ben benieuwd hoe je dit kunt bewijzen!!!!! het enige wat ik kan concluderen uit jouw 'bewijs' is dat het op drijfzand is onderbouwt. Ik zal je eens 1 reden geven van de miljarden waarom god belangerijk is voor deze wereld. Door het fenomeen god is de wereld een stuk stabieler geworden. Ik ben juist kritische, ik geloof niet dat al die preciezie is het universum toeval kan zijn. Als je zoiets zomaar aanneemt zit je duidelijk in de ontekenningsfase. De wetenschap van vandaag zoekt allerlei soorten antwoorden, veelal beperken ze zich tot de natuurkrachten maar zodra ze theorien gaan bedenken is het voor mij genoeg geweest.

Het enige zielige hier is jouw beredeniering dat bewijst dat je zowel niet kunt discusseren als dat je geen respect.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Rogier

Ik ben benieuwd hoe je dit kunt bewijzen!!!!! het enige wat ik kan concluderen uit jouw 'bewijs' is dat het op drijfzand is onderbouwt. Ik zal je eens 1 reden geven van de miljarden waarom god belangerijk is voor deze wereld. Door het fenomeen god is de wereld een stuk stabieler geworden. Ik ben juist kritische, ik geloof niet dat al die preciezie is het universum toeval kan zijn. Als je zoiets zomaar aanneemt zit je duidelijk in de ontekenningsfase.
Dat argument heb ik vaker gehoord. Kun je mij dit eens uitleggen: als het zo belachelijk is dat het universum met al z'n precisie "zomaar" (uit zichzelf) kan bestaan, is het dan niet nóg onwaarschijnlijker dat er zo'n groots, intelligent, almachtig iets als God "zomaar" (uit zichzelf) kan bestaan?

Dat het universum veel complexiteit en precisie bevat ben ik met je eens, en de kans dat zoiets door toeval onstaat is klein. Maar de schepper van zoiets moet nog complexer en nog preciezer zijn lijkt me, en daarvan vind je het wel aannemelijk dat hij zomaar bestaat? :shock:
Tool

Ik ben juist kritische, ik geloof niet dat al die preciezie is het universum toeval kan zijn. Als je zoiets zomaar aanneemt zit je duidelijk in de ontekenningsfase. De wetenschap van vandaag zoekt allerlei soorten antwoorden, veelal beperken ze zich tot de natuurkrachten maar zodra ze theorien gaan bedenken is het voor mij genoeg geweest.
Wie zegt er dat de preciesie van het universum toeval moet zijn geweest?

Er is vast wel een logische verklaring voor, alleen kost het veel tijd en moeite voor wij erachter zijn hoe een universum precies kan ontstaan.

Wat bedoel je met beperken tot natuurkrachten? Zoiets is geen beperken, want wij hebben nog nooit iets waargenomen dat niet bepaald wordt door natuurkrachten.

Waarom is het voor jou genoeg geweest zodra ze met theoriën komen? Moeten we anders in de praktijk ff een oerknal na gaan doen of wat wil je?
Anonymous

Anonymous schreef:Ik ben benieuwd hoe je dit kunt bewijzen!!!!! het enige wat ik kan concluderen uit jouw 'bewijs' is dat het op drijfzand is onderbouwt. Ik zal je eens 1 reden geven van de miljarden waarom god belangerijk is voor deze wereld. Door het fenomeen god is de wereld een stuk stabieler geworden. Ik ben juist kritische, ik geloof niet dat al die preciezie is het universum toeval kan zijn. Als je zoiets zomaar aanneemt zit je duidelijk in de ontekenningsfase.
Dat argument heb ik vaker gehoord. Kun je mij dit eens uitleggen: als het zo belachelijk is dat het universum met al z'n precisie "zomaar" (uit zichzelf) kan bestaan, is het dan niet nóg onwaarschijnlijker dat er zo'n groots, intelligent, almachtig iets als God "zomaar" (uit zichzelf) kan bestaan?

Dat het universum veel complexiteit en precisie bevat ben ik met je eens, en de kans dat zoiets door toeval onstaat is klein. Maar de schepper van zoiets moet nog complexer en nog preciezer zijn lijkt me, en daarvan vind je het wel aannemelijk dat hij zomaar bestaat? :shock:
Als de natuur op zichzelf kan staan waarom allah niet. God is voor mij niets anders dan energie. Waarom zou energie niet op zichzelf staan. Voor het ontstaan van het heelal was er ook niets anders dan energie.
Anonymous

Tool schreef:
Anonymous schreef:
Ik ben juist kritische, ik geloof niet dat al die preciezie is het universum toeval kan zijn. Als je zoiets zomaar aanneemt zit je duidelijk in de ontekenningsfase. De wetenschap van vandaag zoekt allerlei soorten antwoorden, veelal beperken ze zich tot de natuurkrachten maar zodra ze theorien gaan bedenken is het voor mij genoeg geweest.

Er is vast wel een logische verklaring voor, alleen kost het veel tijd en moeite voor wij erachter zijn hoe een universum precies kan ontstaan.

Wat bedoel je met beperken tot natuurkrachten? Zoiets is geen beperken, want wij hebben nog nooit iets waargenomen dat niet bepaald wordt door natuurkrachten.

Waarom is het voor jou genoeg geweest zodra ze met theoriën komen? Moeten we anders in de praktijk ff een oerknal na gaan doen of wat wil je?
Wat ik met beperken bedoel is dat de alle formules en moderne wetenschappelijke methodes van onderzoek niet buiten de natuurwetten gelden (behalve bij de singulariteit). Als je je niet aan die wetten gaat binden ga je filosoferen.
Rogier

Als de natuur op zichzelf kan staan waarom allah niet.
Waarom wel, als de natuur op zichzelf kan staan ("zomaar" kan bestaan zeg maar), waarom heb je dan nog een god nodig om de natuur te kunnen verklaren?

Je zegt toch ook niet: "als de natuur en allah op zichzelf kunnen staan, waarom dan ook allah2 niet?"

(allah2 staat hier, bij gebrek aan een betere naam, even voor een nóg betere/hogere/almachtigere god dan allah)

God is voor mij niets anders dan energie. Waarom zou energie niet op zichzelf staan. Voor het ontstaan van het heelal was er ook niets anders dan energie.
Het heelal zelf is ook niets anders dan energie. Als energie toch al op zichzelf kan staan, waren alle ingrediënten voor het ontstaan van het heelal dus al aanwezig. Dus waarom dan nog zoeken naar "oplossingen" als God, als die eigenlijk nergens voor nodig zijn?
Tool

Anonymous schreef:
Tool schreef:
Anonymous schreef:

Wat ik met beperken bedoel is dat de alle formules en moderne wetenschappelijke methodes van onderzoek niet buiten de natuurwetten gelden (behalve bij de singulariteit). Als je je niet aan die wetten gaat binden ga je filosoferen.
Filosofie is natuurlijk leuk en aardig, en zelfs zinvol op zn tijd. Maar je kan er niets mee verklaren. En dat proberen de mensen die een godsdienst verzinnen wel...
Mella

God is voor mij de allemachtige, schepper van de aarde, schepper van de mens, schepper van het heelal, schepper van alles.

God is voor mij iemand die zo mooi is dat je hem/haar niet eens zou durven aan te kijken als hij/zij zich zòu vertonen aan je, de glans en de mooiheid die God verspreid is tè mooi, zo mooi dat je van die schoonheid zou verbranden.

God is voor mij diegene die iedereens lot schrijft. (nee K geloof niet in toeval)

God is je beschermer als je in problemen zit. Hierbij wil K even zeggen, stel er is een aardbeving ofzo, jij en anderen kunnen jou niet helpen, K zou dan God aanbidden als normaliteit.

Maar even een vraagje voor de ongelovigen tussen ons, mij lijkt het echt alsof je een leegte in je zou hebben dan, je hebt geen machtige beschermer, iemand die je om hulp zou kunnen vragen wanneer anderen of jijzelf dat niet kunt (tjaja want je gelooft er niet in) K weet het niet hoor maar zo verbeeld K mezelf als K ongelovig zou zijn ofzo.

K voel me zo veilig, omdat K in íets geloof.

K geloof dus absoluut niet in de evolutieleer. K hoor iemand in deze topic zeggen 'God is elektriciteit' Echt grote onzin vind K dat dus (:

Als je gewoon even logisch nadenkt; als zelfs de pedalen van je fiets niet uit zichzelf kunnen draaien zonder onze kracht, hoe draait de hele wereld dan K weet niet hoeveel km per minuut ?

Als de dinamo van je fiets niet uit zichzelf kan branden zonder een of enkele macht, hoe zit dat dan met de zon ??

Er moet toch een GROTE kracht zijn die dat allemaal doet ! Of niet dan ?
noortje

Als je gewoon even logisch nadenkt; als zelfs de pedalen van je fiets niet uit zichzelf kunnen draaien zonder onze kracht, hoe draait de hele wereld dan K weet niet hoeveel km per minuut ?

Als de dinamo van je fiets niet uit zichzelf kan branden zonder een of enkele macht, hoe zit dat dan met de zon ??

de draaing van de aarde heeft te maken met zwaartekracht.

de "verbranding" van de zon is kernfusie: een fysisch-chemisch proces.

persoonlijk zie ik daar de hand van god niet in, maar daarom heet het ook een geloof :shock:

Er zijn inderdaad systemen van krachten om het maar zo te noemen aanwezig, maar of die nu in iemands huid te gieten, gaat voor mij niet op. Men heeft in het verleden god gezien als veroorzaker van vele zaken en later de echte reden van iets te weten gekomen.

god zou misschien overtuigend eens aanwezig zijn als bv die pedalen WEL uit zichzelf bewegen zonder enige reden, maar natuurlijk kan men later de echte verklaring vinden. de moment dat "hij" een appel naar boven kan laten vallen, dat zou wel wat zijn :?:
Knownothing

God is zó mooi. Te mooi om waar te zijn eigelijk.

Hier nochtans geen leegt te vinden hoor: 8)

Vraagje aan jou Mella: als God ieders lot bepaalt, doet hij dat dan ook voor een onschuldig kind dat aan een pijnlijke ziekte sterft?
Rogier

Mella schreef:Als je gewoon even logisch nadenkt; als zelfs de pedalen van je fiets niet uit zichzelf kunnen draaien zonder onze kracht, hoe draait de hele wereld dan K weet niet hoeveel km per minuut ?

Vraag je je dan niet hetzelfde over God af? Waar de enorme kracht vandaan komt die hém aan het draaien houdt?

Die voorbeelden die je noemt zijn trouwens allemaal prima te verklaren. Als je een heelal met materie en energie hebt houdt dat zichzelf allemaal mooi in stand, met kernfusie en zwaartekracht en alles... Probleem is natuurlijk hoe dat heelal met inhoud is ontstaan, maar daar kan noch de wetenschap, noch het geloof een sluitend antwoord op geven.

Een oplossing zoals "dat komt allemaal uit de Big Bang" verschuift de vraag alleen, want waar komt de Big Bang dan vandaan. En "dat is allemaal gemaakt door God" verschuift de vraag ook maar, want waar komt God dan vandaan. Enzovoort...
Mella

Vraagje aan jou Mella: als God ieders lot bepaalt, doet hij dat dan ook voor een onschuldig kind dat aan een pijnlijke ziekte sterft?
Nou, het leven is eenmaal hard. Ik denk dat God ons geen prachtig leven zou kunnen geven, zonder problemen en zonder al het slechte. Zoals ik zei; God bepaald je lot wel, maar hij laat de mensen ook vrij om te kijken voor welke kant zij zullen kiezen; voor hem, of voor andere dingen.

Maar als je aan de ene kant denkt, de wereld zelf, die God ons heeft gegeven, is prachtig. Alleen verzieken WIJ mensen het zelf. God houd dat niet tegen, hij wacht af om te zien welke mensen dat zijn. Ik geloof dus dat dit leven een test is.

Terug op jou vraag over het kindje; wij Moslims, geloven zoiezo dat kinderen die sterven naar de hemel gaan. Naar mijn mening is dat een onschuldig kindje dat sterft, dat dat bv het lot van zijn moeder was. God wilt dan kijken wat die moeder gaat doen en denken. Blijft ze God aanbidden en vraagt ze om een ander kindje, of gaat ze muiten tegen God, omdat haar kindje is doodgegaan...

Toen mijn oom jong was, woonde bij hem in de straat een klein meisje, mijn oom gaf echt veel om haar. Dat meisje is op een dag in een kanaaltje gevallen en overleden. Mijn oom is sinds die dag ongelovig. Hij muitte tegen God en vroeg zich af waarom hij de persoon waar hij het meest van hield het leven van nam.

God keek voor welke richting mijn oom zou kiezen, welke kant hij op zou gaan, hij koos dus niet voor God.
Rogier schreef:Vraag je je dan niet hetzelfde over God af? Waar de enorme kracht vandaan komt die hém aan het draaien houdt?

Die voorbeelden die je noemt zijn trouwens allemaal prima te verklaren. Als je een heelal met materie en energie hebt houdt dat zichzelf allemaal mooi in stand, met kernfusie en zwaartekracht en alles... Probleem is natuurlijk hoe dat heelal met inhoud is ontstaan, maar daar kan noch de wetenschap, noch het geloof een sluitend antwoord op geven.

Een oplossing zoals "dat komt allemaal uit de Big Bang" verschuift de vraag alleen, want waar komt de Big Bang dan vandaan. En "dat is allemaal gemaakt door God" verschuift de vraag ook maar, want waar komt God dan vandaan. Enzovoort...
Het is maar hoe je het bekijkt (: Je zegt zelf;''maar daar kan noch de wetenschap, noch het geloof een sluitend antwoord op geven''.

Ik kies voor het geloof, omdat ik God kan voelen, ik weet dat hij bestaat, dus ik geloof dat hij als allemachtige alles geschept heeft.

Maar voor mensen die niet geloven blijven deze vragen open staan.
Luke

Ik vind dat mensen deze discussie altijd verkeerd beredeneren. Mensen proberen altijd te beredeneren waarom er geen God zou hoeven zijn, maar ik dank dat het beter is om te beredeneren waarom er wel een God (of enige andere hogere macht) zou moeten zijn.

Er zijn naar mijn mening namelijk geen redenen om aan te nemen dat er een hogere macht is.

ads

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

Steun Sciencetalk STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

Bekijk product

Rogier

Mella schreef:Het is maar hoe je het bekijkt (: Je zegt zelf;''maar daar kan noch de wetenschap, noch het geloof een sluitend antwoord op geven''.

Ik kies voor het geloof, omdat ik God kan voelen, ik weet dat hij bestaat, dus ik geloof dat hij als allemachtige alles geschept heeft.

Maar voor mensen die niet geloven blijven deze vragen open staan.
Ik geloof in de big bang, niet zozeer omdat ik daarvoor "kies" of dat ik hem voel, maar omdat de aanwijzingen overal zichtbaar aanwezig zijn (achtergrondruis, uitzetting heelal, afkoeling, etc). Dus het lijkt mij het meest logische antwoord. Maar evengoed heb ik geen enkel idee waar die oerknal vandaan komt, dus ik blijf altijd met onbeantwoorde vragen zitten. Blijft het bij jou niet knagen dat je geen enkel idee hebt waar God vandaan komt?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”