oktagon schreef:Naar aanleiding van de discussies over de "opwarming"van de aarde,vraag ik mij af of die alleen wordt veroorzaakt door oppervlaktetoestanden-door de mens veroorzaakt-ofwel echt aardse toestanden.
Wij hadden in de 17 eeuw een kleine ijstijd,ervoor moet er een warmere periode zijn geweest dan nu.
Aangezien onze poolkap aan het smelten is (zou zijn),ook op Groenland ,is mijn vraag is dat smelten aan de onderzijde bij de aanraking met de aarde zelf door warmteactiviteiten/kernreacties in de aarde zelf of alleen door oppervlakte invloeden als toename van koolzuur in de lucht,bewolkingstoename doorluchtvervuiling en dus een afsmelten aan de bovenzijde.
Een Ninastroming ten westen van Zuid Amerika lijkt me vn. veroorzaakt door vulkanische oorzaken,hetzelfde idee heb ik over de golfstroom,die ontstaat in de Golf van Mexico,ook een vulkanisch gebied.
de warmtestrrom uit de aarde is niet genoeg om het klimaat te beinvloeden, in europa heeft ijsland de grootste warmtestroom, en toch heet het nog steeds ijsland en geen vuurland
Zelfs in de kleine ijstijd waren er nog hittegolven, de franse revolutie is mede veroorzaakt door zomerdroogte die de graanoogst vernietigde en het volk in opstand bracht.
Smelten van groenland gebeurt aan de randen soms meer soms minder, eigenlijk kun je het beter vergelijken met een berg stroop die naar zijkanten uitvloeit en vanaf boven wordt bijgevuld, die balans is een van de moeilijkst te meten grootheden, en daarom zijn er ook zoveel speculaties en extrapolaties over.
De El Niño oscillatie is een schommelbeweging in de Pacific die mogelijk wordt aangejaagd door de zon,
http://www.nyas.org/ebrief/miniEB.asp?eBriefID=498
Vulkanisme is weer te zwak om significant te zijn (1 mW/m2) . De golfstroom wordt gewoon verwarmd door de zon.
... en die aanhalingstekens bij "opwarming" mag je rustig weglaten.
Don't just talk, show your work.