Puzzel Puzzels
Hildebrand
Artikelen: 0
Berichten: 754
Lid geworden op: ma 27 feb 2006, 17:59

Re: Wetenschap en godsbewijs

Een toevalsproces BINNEN onze werkelijkheid is in ieder geval mede debet aan het ontwikkelen van de biodiversiteit hier op aarde. Dat een toevallig proces op deze manier bijdraagt aan variatie en specialisatie is op zich niets vreemds. Ook in een computermodel kun je aantonen dat de mix van toevalsprocessen en contingentie tot een gericht resultaat leidt. Onderzoek van Nilsson en Pegler bijvoorbeeld liet zien dat in een dergelijk model een 'camera-oog' zich uit een 'fotocel' kan ontwikkelen in een half miljoen jaar (bij 1 generatie per jaar, zie hun artikel 'A pessimistic estimate of the time required for an eye to evolve' door Nilsson en Pelger.


Ik heb dat ook gelezen en het viel me op dat er wel heel gauw een vertaalslag werd gemaakt van het nauwkeurig vooraf gedefinieerde experiment (orde) naar het willekeurige proces (wanorde) dat evolutie heet. In het gebruikte model moest elke verandering/mutatie een verbetering opleveren. Dit klopt natuurlijk niet. Evolutie is richtingloos. Mutaties zijn niet te sturen want treden spontaan op. Natuurlijke selectie moet eerder gehakt hebben gemaakt van organismen die aan mutaties onderhevig waren, want het leverde nooit een kant en klare oplossing op; eerder nadelen. Zeker als we het hebben over grote veranderingen zoals het ontwikkelen van poten, longen of ogen. Er is bijvoorbeeld geen goede reden om te beweren dat er een ontwikkellingslijn valt te ontdekken van de 'primitieve' lichtgevoelige cel tot het oog compleet met oogspiertjes, cornea, pupil, iris, accomoderende lens, retina, enz. Evolutionaire biologen lijken liever over de 'nutteloze' en toch zinnige tussenstadia heen te willen kijken. De evolutietheorie is voor een groot deel gebaseerd op interpretatie van processen die zich alleen in het laboratorium laten reproduceren. En zonder dat men het beseft wordt hiermee eigenlijk bevestigd dat er een ordenend principe (in dit geval de mens) aan het begin moet staan om aan dat wat van zichzelf richtingloos is, richting te geven.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - envelop

bol cadeaukaart - envelop

Bekijk product

Steun Sciencetalk MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

Fujaro
Artikelen: 0
Berichten: 646
Lid geworden op: zo 22 jan 2006, 20:44

Re: Wetenschap en godsbewijs

Ik heb dat ook gelezen......En zonder dat men het beseft wordt hiermee eigenlijk bevestigd dat er een ordenend principe (in dit geval de mens) aan het begin moet staan om aan dat wat van zichzelf richtingloos is, richting te geven.
Dit voorbeeld keur je af op basis van wat je er zelf inlegt. Maar geef nou eens een toetsbare uitspraak van creationisme die steekhoudender is dan dit ene experiment van Nilsson en Pelger. Ik heb je er nu al meerdere malen naar gevraagd. Waarom is er aan geen enkele universiteit een bloeiende creationistische faculteit die tot toetsbare uitspraken komt. Met de evolutietheorie zijn echter al talloze uitspraken gedaan en bevestigd. Op het gebied van populatiegenetica bijvoorbeeld zijn er uitspraken over selectiedruk, de frequentie van genetische veranderingen, geschiktheid van organismen in diverse omgevingen en lange-termijn trends in fossiel materiaal die in hoge mate bevestigd zijn. Er zijn vele uitstekende boeken over deze en andere resultaten (zie bijvoorbeeld 'The Plausibility of Life' van Kirschner en Gerhart). Door niet zelf met alternatieve verklaringen voor genoemde verschijnselen te komen scoort ID hoog in de Baloney Detection Kit. Dit door Carl Sagan ontwikkelde hulpmiddel om goede wetenschap van speculaas te onderscheiden geeft ook specifieke aandacht aan het verschijnsel dat baloney-theorieën vooral plegen te focussen op het ontkennen van de resulaten van de vigerende wetenschappelijke verklaring bij de feiten.
Skeptic by nature
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

wombat
Artikelen: 0
Berichten: 582
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 18:53

Re: Wetenschap en godsbewijs

zpidermen schreef:Zal de wetenschap ooit in staat kunnen zijn om te bewijzen dat God wel/niet bestaat? Of is een dergelijk bewijs per definitie onmogelijk vanuit de wetenschap te leveren? Het gaat me dus niet om de bewijzen an sich voor het wel of niet bestaan van God, maar meer om de vraag of een dergelijk bewijs vanuit de wetenschap geleverd kan worden.

Er zijn al genoeg pogingen gedaan om te bewijzen dat God bestaat, en al evenveel pogingen om te bewijzen dat God niet bestaat. Maar veel verder als die pogingen lijkt men niet te komen... Hoe komt dat nou precies?
Het is maar net wat men als bewijs aanvaard.

Een bewijs met een wetenschappelijke waarde zal er denk ik niet komen. Het is al een opgave om de (gewone) aardse zaken te kunnen bewijzen.

Vele andere ,waarschijnlijk een groot deel van de bevolking, zien een traan uit een wassen beeld al als bewijs van een hogere macht.

Gr,

Henk
Het eerste wiel was echt niet rond
Gebruikersavatar
Danthaman
Artikelen: 0
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 12:29

Re: Wetenschap en godsbewijs

Het valt me op dat ondanks dat bijna iedereen het erover eens is dat het bestaan van God niet te bewijzen is, mensen het toch steeds proberen.

Ik ga ervan uit dat geloven per definitie onzin is, al ontkom ik er zelf natuurlijk ook niet aan. Volgens Descartes is het enige waar we echt zeker van kunnen zijn het feit dat "we zijn", aan de rest moet men dus twijfelen of in de rest moet men geloven.

Als we dingen niet zeker kunnen weten moeten we uitgaan van het meest voor de hand liggende, toch?

Als ik s'morgens een zak drop op mijn keukentafel heb gelegd en s'avonds als ik thuiskom is die zak leeg, wat is er dan gebeurd?

Nou, b.v.

1 - mijn moeder (die een sleutel van mijn huis heeft èn gek is op drop) is langs geweest en heeft die zak leeggegeten

2 - Kabouters zijn op bezoek geweest, hebben mijn afwas laten staan maar wèl m'n zak drop leeggegeten!

Van beiden heb ik geen bewijs waar moet ik dan van uitgaan?

Kortom, als ik werkelijk ergens geen bewijs voor heb rest mij niks anders als het meest voor de hand liggende verklaring te kiezen (of de minst onwaarschijnlijke)...
"Alles is simpel"
Gebruikersavatar
Windsurfer
Artikelen: 0
Berichten: 1.293
Lid geworden op: vr 18 nov 2005, 19:19

Re: Wetenschap en godsbewijs

p__ schreef:
Fujaro schreef:(...)
Creationisme wordt niet bij voorbaat uitgesloten van het wetenschappelijke domein. Het is vooral creationisme zelf dat daar debet aan is. Voor elke hypothese die in aanmerklng wil komen voor een wetenschappelijk benadering geldt een minimumeis van principiële falsifieerbaarheid. Het is dus aan de creationisten zelf om te komen met falsifieerbare uitspraken. Die ontbreken tot nu toe ten enen male.
Vergeet die creationisten even. Probeer jij eens 1 wetenschappelijke theorie te bedenken die stelt dat leven door intelligentie geschapen is en hierdoor ook evolueert. Waarom denk je dat dit nog niemand gelukt is? Omdat de wetenschap het bij voorbaat al uitsluit! Of het nu waar is of niet, het is niet wetenschappelijk.
maar hecht waarde aan wat voorlopig het beste werkt en aantoonbaar tot resultaten leidt, ook al zullen daar ongetwijfeld nog bijstellingen en aanvullingen op volgen.
En daarmee kies jij dus voor de wetenschappelijke methode, en sluit je bij voorbaat 'design' ideeën uit. Het is prima als je denkt dat dit de beste manier is, maar voorlopig wordt het simpelweg nog niet door waarnemingen gestaafd, en is het in feite dus ook een geloof.
Het feit dat er geen wetenschappelijke theorie is te bedenken dat leven door intelligentie geschapen is, heeft niets met een vermeende vooringenomenheid van 'de wetenschap' te maken. Het gaat puur om het falsificatieprincipe. Als een stelling daar niet aan voldoet, is het wetenschappelijk gezien geen zinvolle stelling. Of dat nu over paarse konijnen op pluto gaat, of over creationisme, of over zwevende cornflakes in de 8e dimensie.

p_, kiezen voor een wetenschappelijke methode heeft niets maar dan ook niets te maken met het op voorhand uitsluiten van creationisme. Want als de creationisten morgen met een falsificeerbare stelling komen, hebben ze recht van spreken, net zo goed als om het even wie met een falsificeerbare stelling komt.

Als jij p_ zegt dat het een 'keuze is om wetenschappelijke methoden aan te hangen' is men hier al gelijk uitgepraat, want dan leef je in een andere werkelijkheid. Ja en dan is het eind zoek, want maakt het ineens niet meer uit wat waar is en wat niet, omdat dat geen criterium meer is. Erin geloven is dan genoeg. Ook prima, maar dan heeft discussieren geen zin meer.

groeten,
Hildebrand
Artikelen: 0
Berichten: 754
Lid geworden op: ma 27 feb 2006, 17:59

Re: Wetenschap en godsbewijs

Dit voorbeeld keur je af op basis van wat je er zelf inlegt. Maar geef nou eens een toetsbare uitspraak van creationisme die steekhoudender is dan dit ene experiment van Nilsson en Pelger. Ik heb je er nu al meerdere malen naar gevraagd. Waarom is er aan geen enkele universiteit een bloeiende creationistische faculteit die tot toetsbare uitspraken komt. Met de evolutietheorie zijn echter al talloze uitspraken gedaan en bevestigd. Op het gebied van populatiegenetica bijvoorbeeld zijn er uitspraken over selectiedruk, de frequentie van genetische veranderingen, geschiktheid van organismen in diverse omgevingen en lange-termijn trends in fossiel materiaal die in hoge mate bevestigd zijn. Er zijn vele uitstekende boeken over deze en andere resultaten (zie bijvoorbeeld 'The Plausibility of Life' van Kirschner en Gerhart). Door niet zelf met alternatieve verklaringen voor genoemde verschijnselen te komen scoort ID hoog in de Baloney Detection Kit. Dit door Carl Sagan ontwikkelde hulpmiddel om goede wetenschap van speculaas te onderscheiden geeft ook specifieke aandacht aan het verschijnsel dat baloney-theorieën vooral plegen te focussen op het ontkennen van de resulaten van de vigerende wetenschappelijke verklaring bij de feiten.
In de haast de creationist tot de bekentenis te dwingen dat zijn zienswijze slechts op geloof is gebaseerd, is het natuurlijk wel zaak dat de evolutionist zelf bewijzen levert voor een mechanisme van mutatie en natuurlijke selectie die tot steeds ingewikkelder levensvormen leidt. Dit kan hij niet omdat - en dit is belangrijk om te benadrukken - elke poging hiertoe het verkeerde uitgangspunt heeft. Er behoren in een laboratorium geen vooraf bepaalde condities te worden gesteld daar zij nooit precies overeenkomen met de werkelijkheid zoals die eens moet zijn geweest (de inzichten op dit punt zijn voortdurend aan verandering onderhevig). Experimenten met fruitvliegjes zeggen hooguit iets over de wijze waarop intelligentie in het genenbestand van een eenvoudig vliegje kan ingrijpen. Buiten het laboratorium in de vrije natuur is evolutie in ieder geval niet waarneembaar. Dat is vreemd want dit proces behoort nooit op te houden zolang er sprake is van biologische activiteit op deze wereld. Op het meest simpele niveau zien we bijvoorbeeld dat prokaryoten geen enkele neiging meer vertonen zich tot eukaryoten te ontwikkelen.

Dan is er ook de constatering dat de term 'evolutie' te pas en te onpas wordt gebruikt om iets te verklaren als het eigenlijk gaat om aanpassing of variatie binnen een soort of familie. Darwin heeft diezelfde fout gemaakt toen hij zijn beroemde waarneming van vinken beschreef. Men interpreteert er op los om het maar binnen het raamwerk van de evolutietheorie te kunnen plaatsen. Het feit dat een walvis afstamt van een landdier heeft niets te maken met evolutie. Het is adaptatie, want zowel landdier als zeebewoner zijn zoogdieren. Wat bewezen dient te worden is dat een richtingloos willekeurig proces ook nu in staat is vertegenwoordigers van een bepaalde klasse van dieren door mutaties en natuurlijke selectie (en dus toeval) in een andere klasse over te laten gaan. Net zoals - eenvoudig gezegd - in het verre verleden vissen toevallig muteerden naar amfibieen; amfibieen toevallig muteerden naar reptielen/zoogdierachtigen; sommige reptielen toevallig muteerden naar vogels; zoogdierachtigen toevallig muteerden naar zoogdieren. Zoals ik al aangaf voor wat betreft de eencelligen, lijkt me het reproduceerbare bewijs, dat overigens louter spontaan tot stand mag komen, zeer moeilijk te verkrijgen. Objectief gesproken verkeert de evolutionist dus in een positie waarin hij zich niet kan veroorloven te stellen dat zijn theorie de ultieme verklaring biedt hoe het leven is ontstaan.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.
Fujaro
Artikelen: 0
Berichten: 646
Lid geworden op: zo 22 jan 2006, 20:44

Re: Wetenschap en godsbewijs

@ Hildebrand

Ik lees hier wederom alleen maar zaken waarom evolutie niet zou kloppen en geen enkele uitspraak ten aanzien van creationisme. Vuistdikke boeken met legio voorbeelden worden moeiteloos terzijde geschoven. Het is me duidelijk dat geen enkel argument je nog kan overtuigen.

Wanneer aan evolutie de eis gesteld wordt - waarom weet ik niet - dat we nu naar buiten kijkend honden in paarden zien veranderen, vind ik dat deze eis ook aan creationisme kunnen stellen en spontaan nieuwe diersoorten in het landschap moeten zien ontstaan. En niet van die kleine, want dat geloof ik niet natuurlijk. Het moet wel een beetje allure hebben. Immers waarom zou creationisme zijn opgehouden haar ding te doen wanneer in het verleden wel dino's, apen en mensen en dergelijke zijn gecreëerd die er daarvoor niet waren.

Je aandacht voor evolutie richt zich vooral op het toevalselement dat je kennelijk niet zint. En passant geef je toe dat een adaptief proces ervoor kon zorgen dat de soort walvis getransformeerd is vanuit een landzoogdier, maar je weigert dit aan te duiden als evolutie. Evolutie verklaart hoe dat adaptieve proces werkt maar creationisme stelt er niets tegenover. Bedacht de createur zich? Was al het eten op voor het landzoogdier? Foutje in het ontwerp en terug naar de fabriek? Helaas moet ik constateren dat je argumentatie tot nu toe nogal het beeld bevestigt van de inhoudsloosheid van creationisme.
Skeptic by nature
collegavanerik
Artikelen: 0
Berichten: 675
Lid geworden op: wo 15 jun 2005, 09:13

Re: Wetenschap en godsbewijs

Danthaman schreef:Het valt me op dat ondanks dat bijna iedereen het erover eens is dat het bestaan van God niet te bewijzen is, mensen het toch steeds proberen.

Ik ga ervan uit dat geloven per definitie onzin is, al ontkom ik er zelf natuurlijk ook niet aan. Volgens Descartes is het enige waar we echt zeker van kunnen zijn het feit dat "we zijn", aan de rest moet men dus twijfelen of in de rest moet men geloven.  

Als we dingen niet zeker kunnen weten moeten we uitgaan van het meest voor de hand liggende, toch?  

Als ik s'morgens een zak drop op mijn keukentafel heb gelegd en s'avonds als ik thuiskom is die zak leeg, wat is er dan gebeurd?  

Nou, b.v.

1 - mijn moeder (die een sleutel van mijn huis heeft èn gek is op drop) is langs geweest en heeft die zak leeggegeten

2 - Kabouters zijn op bezoek geweest, hebben mijn afwas laten staan maar wèl m'n zak drop leeggegeten!

Van beiden heb ik geen bewijs waar moet ik dan van uitgaan?

Kortom, als ik werkelijk ergens geen bewijs voor heb rest mij niks anders als het meest voor de hand liggende verklaring te kiezen (of de minst onwaarschijnlijke)...
Het bestaan van god is niet te bewijzen, het bestaan van goden wel. Zo wordt algemeen aanvaardt in Europa dat Zeus, Wodan en Isis mythische verzinsels zijn van de volkeren die er over schreven. Recentelijk is archeologisch bewezen dat ook de stamgod van Israel JHWH zo'n mythisch figuur is. Zo is bijvoorbeeld in de Sinai geen enkel spoor van de exodus terug te vinden.

We kunnen nu dus al afstrepen: god is niet Zeus, niet Wodan, niet Isis en niet JHWH.
Gebruikersavatar
Danthaman
Artikelen: 0
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 12:29

Re: Wetenschap en godsbewijs

Is dat het bewijs van het bestaan van Goden? Ik volg je effe niet...
"Alles is simpel"
Gebruikersavatar
zpidermen
Artikelen: 0
Berichten: 1.623
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 14:27

Re: Wetenschap en godsbewijs

Recentelijk is archeologisch bewezen dat ook de stamgod van Israel JHWH zo'n mythisch figuur is. Zo is bijvoorbeeld in de Sinai geen enkel spoor van de exodus terug te vinden.
Noem jij dat bewijs? Dat vind ik wel een heeeele vreemde manier van redeneren: we zien geen sporen van de exodus dus heeft de God van Israel nooit bestaan...? Wat voor sporen had je eigenlijk verwacht?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt
Fujaro
Artikelen: 0
Berichten: 646
Lid geworden op: zo 22 jan 2006, 20:44

Re: Wetenschap en godsbewijs

Net zoals - eenvoudig gezegd - in het verre verleden vissen toevallig muteerden naar amfibieen; amfibieen toevallig muteerden naar reptielen/zoogdierachtigen; sommige reptielen toevallig muteerden naar vogels; zoogdierachtigen toevallig muteerden naar zoogdieren. Zoals ik al aangaf voor wat betreft de eencelligen, lijkt me het reproduceerbare bewijs, dat overigens louter spontaan tot stand mag komen, zeer moeilijk te verkrijgen. Objectief gesproken verkeert de evolutionist dus in een positie waarin hij zich niet kan veroorloven te stellen dat zijn theorie de ultieme verklaring biedt hoe het leven is ontstaan.


De sturende kracht in de evolutie is natuurlijk niet toeval zelf. Dat zijn de omstandigheden waarin een groep organismen van een soort komt te verkeren. Die bewerkstelligen dat bepaalde variaties in een populatie een betere voortplantingskans hebben dan andere. Die contingentie van omstandigheden zorgt ervoor dat er een 'drift' ontstaat waardoor een groep organismen van een bepaalde soort, over voldoend lange tijd gemeten, andere eigenschappen en kenmerken verwerft of bestaande verliest. Je zou dus kunnen zeggen dat de toevallige variatie in de genenpopulatie het ontstaan van nieuwe soorten faciliteert mits de omstandigheden daarvoor gunstig zijn. Dat is heel wat anders dan stellen dat amfibieën toevallig muteerden naar reptielen. Op de manier zoals jij het voorstelt is het sowieso onverklaard dat er nog amfibieën zijn. Dat is een karikatuur van evolutie. Dat het creëren van zulke omstandigheden inderdaad ook kunstmatig door de mens tot stand gebracht kan worden, doet niets af aan het feit dat toevallige variaties nodig zijn om een selectie mogelijk te maken. Zonder dat toeval is het doorfokken van een hondenras niet mogelijk. Dus objectief gezien zul je dit toeval dat je zo verafschuwt moeten erkennen als een werkelijk bestaand feit.
Skeptic by nature
EvilBro
Artikelen: 0
Berichten: 7.221
Lid geworden op: vr 30 dec 2005, 09:45

Re: Wetenschap en godsbewijs

Objectief gesproken verkeert de evolutionist dus in een positie waarin hij zich niet kan veroorloven te stellen dat zijn theorie de ultieme verklaring biedt hoe het leven is ontstaan.


Misschien moet je eerst eens gaan bekijken wat evolutie theorie precies is. Je zult dan ontdekken dat het ontstaan van het leven er niet in zit.
Hildebrand
Artikelen: 0
Berichten: 754
Lid geworden op: ma 27 feb 2006, 17:59

Re: Wetenschap en godsbewijs

Hildebrand schreef:Objectief gesproken verkeert de evolutionist dus in een positie waarin hij zich niet kan veroorloven te stellen dat zijn theorie de ultieme verklaring biedt hoe het leven is ontstaan.


Misschien moet je eerst eens gaan bekijken wat evolutie theorie precies is. Je zult dan ontdekken dat het ontstaan van het leven er niet in zit.


Je hebt groot gelijk. Daar maakte ik een fout.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.
collegavanerik
Artikelen: 0
Berichten: 675
Lid geworden op: wo 15 jun 2005, 09:13

Re: Wetenschap en godsbewijs

collegavanerik schreef:Recentelijk is archeologisch bewezen dat ook de stamgod van Israel JHWH zo'n mythisch figuur is. Zo is bijvoorbeeld in de Sinai geen enkel spoor van de exodus terug te vinden.
Noem jij dat bewijs? Dat vind ik wel een heeeele vreemde manier van redeneren: we zien geen sporen van de exodus dus heeft de God van Israel nooit bestaan...? Wat voor sporen had je eigenlijk verwacht?


geen spoor van bronstijd kampeerplaatsen in de buurt van de berg sinai

geen spoor ook op de plek waar ze 38 jaar in de woestijn zouden hebben moeten wonen, nog geen potscherfje.

De exodus is een een mythificatie van de verdrijving uit egypte van de Hyksos in 1548 voor christus.

Mozes en sargon dreven allebei in een rieten mandje.

ads

Steun Sciencetalk Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Bekijk product

Steun Sciencetalk 10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Bekijk product

Hildebrand
Artikelen: 0
Berichten: 754
Lid geworden op: ma 27 feb 2006, 17:59

Re: Wetenschap en godsbewijs

Fujaro schreef:@ Hildebrand

Ik lees hier wederom alleen maar zaken waarom evolutie niet zou kloppen en geen enkele uitspraak ten aanzien van creationisme. Vuistdikke boeken met legio voorbeelden worden moeiteloos terzijde geschoven. Het is me duidelijk dat geen enkel argument je nog kan overtuigen.

Wanneer aan evolutie de eis gesteld wordt - waarom weet  ik niet - dat we nu naar buiten kijkend honden in paarden zien veranderen, vind ik dat deze eis ook aan creationisme kunnen stellen en spontaan nieuwe diersoorten in het landschap moeten zien ontstaan. En niet van die kleine, want dat geloof ik niet natuurlijk. Het moet wel een beetje allure hebben. Immers waarom zou creationisme zijn opgehouden haar ding te doen wanneer in het verleden wel dino's, apen en mensen en dergelijke zijn gecreëerd die er daarvoor niet waren.

Je aandacht voor evolutie richt zich vooral op het toevalselement dat je kennelijk niet zint. En passant geef je toe dat een adaptief proces ervoor kon zorgen dat de soort walvis getransformeerd is vanuit een landzoogdier, maar je weigert dit aan te duiden als evolutie. Evolutie verklaart hoe dat adaptieve proces werkt maar creationisme stelt er niets tegenover. Bedacht de createur zich? Was al het eten op voor het landzoogdier? Foutje in het ontwerp en terug naar de fabriek? Helaas moet ik constateren dat je argumentatie tot nu toe nogal het beeld bevestigt van de inhoudsloosheid van creationisme.
Ik ben nergens voorstander van. Ik probeer een zuivere afweging te maken waarbij ik me laat leiden door objectivisme. Althans daar streef ik naar. Ik ga er niet gelijk van uit dat creationisme waar is, zoals ik ook aan de evolutietheorie niet a priori mijn goedkeuring schenk. Mijn probleem met de wijze waarop evolutionisten te werk gaan is dat zij in hun interpreteren over bepaalde zaken heenkijken omdat in hun optiek de evolutietheorie nu eenmaal waar moet zijn. En juist omdat zij wetenschapper zijn stuit mij dit tegen de borst. Ik heb een paar voorbeelden genoemd waarom zij in dat opzicht voorzichtiger moeten zijn. Men kan het huidige beeld van de natuur, zoals zijn zich nu aan ons voordoet, niet gebruiken als maat voor wat er vroeger gebeurd moet zijn. Evolutie behelst heel wat meer. In essentie is het een willekeurig proces dat op twee pijlers rust: mutatie en selectie. En het gekke is nu dat men daarbij de vooronderstelling huldigt dat dit proces steeds ingewikkelder levensvormen oplevert. Onzin natuurlijk. Evolutie is richtingloos. Hoe kan men empirisch aantonen dat uit 'lagere' diersoorten 'hogere' diersoorten ontstaan als men weet dat 'hoger' ook kwetsbaarder betekent. En hoe kan men verklaren dat de meest eenvoudige levensvormen, de prokaryoten, waaraan men de nooit eindigende werking van evolutie zo af zou moeten kunnen lezen, doordat generaties elkaar razensnel kunnen opvolgen, geen enkel teken van mutatie in de richting van eukaryoten vertonen?

Jij omschrijft evolutie op een manier die geeigend is binnen de vakliteratuur. En het probleem hierbij is dat men de indruk krijgt dat er zoveel eventualiteiten meespelen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Maar ergens in het geheel komt het er gewoon op neer dat men maar moet aannemen dat het allemaal waar is. Het is echter van belang de kleine dingen die niet verklaart worden onder de aandacht te brengen. Mutaties leveren altijd nadelen op en nooit voordelen. Dat is nu zo en het is merkwaardig aan te moeten nemen dat dit vroeger niet zo was. Daar verander je met selectiedruk e.d. niets aan. In het fossielenbestand is naar mijn weten nog nooit een voorbeeld van de degeneratieve werking van mutaties aangetoond. Kortom, er zijn dringende vragen die beantwoord moeten worden.

Creationisme mist wetenschappelijke onderbouwing. En toch vraag ik me af in hoeverre dit werkelijk zo is. Gek genoeg zijn het vaak de evolutionisten die in hun ijver de ontwikkeling van steeds complexere levensvormen te verklaren, niet inzien dat zij met hun intelligentie de door hun veronderstelde mechanismen der evolutie, die zij in het laboratorium proberen te reproduceren, sturen. Ikzelf wens op dit ogenblik niet verder te gaan dan te suggereren dat het leven mogelijk voorgeprogrammeerd is geweest. In die zin dat binnen een vooraf bepaald raamwerk er een ontwikkeling mocht plaatsvinden met steeds ingewikkelder structuren tot gevolg die uiteindelijk leidde tot biologische processen. Ik acht het derhalve aannemelijk dat evolutie op zijn beurt alleen resultaten kon boeken doordat het, ondanks de vrijheid die het bezat, aan de voorwaarde moest voldoen dat er sprake zou zijn van opwaartse ontwikkeling, en geen terugval. Iets wat je bij een volkomen willekeurig proces kunt verwachten.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!