Puzzel Puzzels
naam
Artikelen: 0

Simulatie van het alles?

Hey,

Zat laatst te denken he, voor ons is de uitkomst van een worp van een dobbelsteen willekeurig, simpelweg omdat wij niet met alle factoren rekening kunnen houden die de uitkomst beinvloeden (wind, gooirichting, materiaal dobbelsteen...). Zou je echter twee keer precies dezelfde dobbelsteen gooien, dan zou je twee keer dezelfde uitkomst krijgen (met precies dezelfde dobbelstenen bedoel ik tot op het kleinste deeltje hetzelfde en met precies dezelfde snelheid en richting etc. en met precies dezelfde omstandigheden). Dit lijkt erop dat de uitkomst, mits de mens bekend is met alle factoren die zo'n worp beinvloeden, te voorspellen en dus te simuleren is. Zou je dit toepassen op een grote schaal, het hele universum, dan zou je een simulatie krijgen (en dus een voorspelling) van hoe het universum zich zal ontwikkelen.(Hierbij ga ik ervan uit dat de mens bekend is met de beginsituatie van het universum)

De vraag is nu, heeft de mens invloed op de uitkomst van deze simulatie of niet? Ofwel, is de mens levend en maakt hij beslissingen of zijn dit enkel producten van hormonen, synapsen in de hersenen etc...

Ik denk zelf dat dit nou juist het probleem van de quantumtheorie is, al ben ik daar vrij onbekend mee. (Einsteins opmerking: god dobbelt niet)

Iemand anders een andere mening?

ads

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

Math-E-Mad-X

Re: Simulatie van het alles?

Ofwel, is de mens levend en maakt hij beslissingen of zijn dit enkel producten van hormonen, synapsen in de hersenen etc...
Dat weet niemand. Iedereen heeft daar zo zijn eigen mening over, maar met wetenschap heeft het weinig te maken want dit valt gewoon niet te testen (althans, ik zou niet weten hoe)
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

naam

Volgens mij is dit namenlijk wel te testen, mits we de werking van alle atomen, quarks, mesonen weetiketwat kunnen voorspellen.
1,2

naam schreef:Ofwel, is de mens levend en maakt hij beslissingen of zijn dit enkel producten van hormonen, synapsen in de hersenen etc...
Dat weet niemand. Iedereen heeft daar zo zijn eigen mening over, maar met wetenschap heeft het weinig te maken want dit valt gewoon niet te testen (althans, ik zou niet weten hoe)
Leuke dooddoeners. Zo komen we nog eens ergens.

Dit heet trouwens determinisme.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Determinisme_...%28filosofie%29

Over quantummechanica, het is mij onduidelijk of er nu word bedoelt dat er echt een vorm van ongestuurd gedrag is. Of dat het in het model niet uitmaakt. Of bij het meten de meetresultaten zelf veranderen door het meten.
Rogier

Volgens mij is dit namenlijk wel te testen, mits we de werking van alle atomen, quarks, mesonen weetiketwat kunnen voorspellen.
Dat kunnen we per definitie niet, zoek maar eens op het onzekerheidsprincipe van Heisenberg.

Overigens geloof ik wel in determinisme, en dus dat God niet dobbelt. Maar niet dat de mens (of wat dan ook in het universum) de toekomst kan voorspellen, alleen dat hij vastligt.
Over quantummechanica, het is mij onduidelijk of er nu word bedoelt dat er echt een vorm van ongestuurd gedrag is. Of dat het in het model niet uitmaakt. Of bij het meten de meetresultaten zelf veranderen door het meten.
Het eerste en het derde (geloof ik, maar ben geen expert).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

ads

Steun Sciencetalk Minecraft - Nintendo Switch

Minecraft - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

Bekijk product

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X schreef:
naam schreef:Ofwel, is de mens levend en maakt hij beslissingen of zijn dit enkel producten van hormonen, synapsen in de hersenen etc...

Leuke dooddoeners. Zo komen we nog eens ergens.
Nee we schieten er idd helemaal niets mee op, maar dat is nou juist mijn punt. Er valt gewoon helemaal niets wetenschappelijks over te zeggen. We kunnen er hooguit wat vage filosofien op loslaten (waar we ook niks mee opschieten).
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!