Puzzel Puzzels
Mika
Artikelen: 0

Re: Instinct en evolutie

Ik denk ook niet dat het over mannetjes en vrouwtjes ging. Een vergelijkbaar onderzoek is uitgevoerd met minor en major werksters van mieren. Majors zijn beter bekend onder de misleidende naam 'soldaten'. Ze zorgen normaal gezien niet voor het broed, maar knippen prooien in stukken. Als ze echt groot zijn zijn ze zo duur voor de kolonie dat ze absoluut niet mee mogen vechten in oorlogen.

Bij een proef werden de minors van de kolonie weggenomen, en begonnen de majors aan broedzorg te doen. Hun drempel om aan broedzorg te doen ligt veel hoger dan die van de minors, zodat je dat nooit zal zien in normale omstandigheden.

ads

Steun Sciencetalk Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

Bekijk product

Kromme Geit

Beste Veertje,

misschien kan 'jouw woorden' je helpen met het begrip 'intuïtie'.
Veertje schreef:Persoonlijk denk ik dat instinct niet meer dan een woord is dat je net zo goed zou kunnen vervangen door "biologische eigenschap". Voorbeeld: onder externe omgevingsfactor X wordt stof Y binnen een bepaald organisme "geactiveerd" dat gedrag Z tot gevolg heeft. Een concrete vertaling zou kunnen zijn: bij een bepaalde omgevingstemperatuur X wordt een hormoon Y in het lichaam van een dier geactiveerd dat op zijn beurt voor paringsgedrag Z zorgt. Daarmee zou je volgens mij "instinct" aan alles wat leeft kunnen koppelen, ook planten dus.

Filosofisch is volgens mij "instinct" dus een kunstmatig onderscheid dat gemaakt wordt omdat men, kort door de bocht gezegd, bijvoorbeeld ervan uitgaat dat dieren meer "denkvermogen" hebben dan planten. Echter, het mechanisme dat erachter zit is volgens mij hetzelfde.
En die 'mechanisme' past in de 'universaliteit in chaos'.

En omdat ieder lichaam 'uniek' is, creëert die 'universele mechanisme' in ieder zijnde (filosofische term die overeenkomt met het guusjaterm 'geWeten') een eigen 'ziel' (guusja: 'intuïtie).

Hopelijk dat je het een beetje begint te dagen.
<!--QuoteBegin-Tolstoj+-- <div class='quotetop' QUOTE(Tolstoj)</div <div class='quotemain' <!--QuoteEBegin-- Ik weet dat de meeste mensen, inclusief degenen die zich thuisvoelen bij de meest ingewikkelde vraagstukken, zelden ook maar de eenvoudigste en meest voor de hand liggende waarheid kunnen accepteren <!--QuoteEnd-- </div <!--QuoteEEnd--
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

jdr

Kromme Geit schreef:En die 'mechanisme' past in de 'universaliteit in chaos'.  

En omdat ieder lichaam 'uniek' is, creëert die 'universele mechanisme' in ieder zijnde (filosofische term die overeenkomt met het guusjaterm 'geWeten') een eigen 'ziel' (guusja: 'intuïtie).

Mij nog niet....

Kun jij dit misschien eens in je eigen woorden uitleggen zonder daarin verwarrende beeldspraak te gebruiken met hoofdletters halverwege de woorden?

Wat bedoel je bijvoorbeeld met universaliteit in chaos?

Wat bedoel je precies met geWeten? En hoe komt dit volgens jou overeen met ieders zijnde?

En is voor jou de ziel nu beeldspraak of is de beeldspraak van toepassing op intuitie?

Kun je eens proberen om hier in je eigen woorden een heldere draai aan te geven want ik krijg de indruk dat jij van mening bent dat het begrijpen van dit van belang is in het begrijpen van iets anders(?)..
Kromme Geit

Ik wilde alleen Veertje iets duidelijk maken

en ik snap dat dit voor jouw een vreemde reactie is.
jdr schreef:
Kromme Geit schreef:
En die 'mechanisme' past in de 'universaliteit in chaos'.  

Mij nog niet....

Kun jij dit misschien eens in je eigen woorden uitleggen zonder daarin verwarrende beeldspraak te gebruiken met hoofdletters halverwege de woorden?

Wat bedoel je bijvoorbeeld met universaliteit in chaos?

Wat bedoel je precies met geWeten? En hoe komt dit volgens jou overeen met ieders zijnde?

En is voor jou de ziel nu beeldspraak of is de beeldspraak van toepassing op intuitie?

Kun je eens proberen om hier in je eigen woorden een heldere draai aan te geven want ik krijg de indruk dat jij van mening bent dat het begrijpen van dit van belang is in het begrijpen van iets anders(?)..
Bestudeer dan maar eerst de topics:

'Herkomst van kennis' en 'Einstein: 'God dobbelt niet!'
<!--QuoteBegin-Tolstoj+-- <div class='quotetop' QUOTE(Tolstoj)</div <div class='quotemain' <!--QuoteEBegin-- Ik weet dat de meeste mensen, inclusief degenen die zich thuisvoelen bij de meest ingewikkelde vraagstukken, zelden ook maar de eenvoudigste en meest voor de hand liggende waarheid kunnen accepteren <!--QuoteEnd-- </div <!--QuoteEEnd--

ads

Steun Sciencetalk Tomodachi Life - Nintendo Switch

Tomodachi Life - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

Bekijk product

jdr

Ik heb die topics doorgelezen en het wordt mij daardoor allemaal niet veel helderder, au contrair...

Is het zoveel gevraagd om je wat helderder uit te drukken?

Heb je er geen behoefte aan begrepen te worden?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Filosofie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!