de profeet heeft gezegd dat het hoofddoel van de islaam is: De mens gelukkig te maken, zowel op het aardse leven als het hiernamaals.
kijk naar de islaam en niet naar de moslims.
moslims handelen naar dingen die de islaam verbied, of laten dingen die de islaam aanbeveelt.
een belangrijke hadieth om dit te bevestigen is dat de profeet heeft gezegd:
de joden hebben zich gesplitst in 71 sekten, de christenen hebben zich gesplitst in 72 sekten en de moslims zullen zich splitsen in 73 sekten. hij zei daarna: allen zullen in de hel belanden behale 1.
dat betekent dat er 1 groep van de joden, 1 groep van de christenen en 1 groep van moslims tot de geredde groep zullen zijn.
joden zijn: de volgelingen van mozes tot aan de tijd van Jezus.
christenen: de volgelingen van jezus tot aan de tijd van Mohammed.
moslims: de volgelingen van Mohammed tot aan de dag des oordeels.
dag des oordeels: dat is de dag dat alle mensen opgewekt zullen worden. vanaf de eerste mens Adam tot aan de laatste mens.
op deze dag zullen de mensen veroordeelt worden naar hun daden.
in de koran maakt god vele meldingen over deze grote dag, die 50.000 jaar zal duren.
een moslim die een niet-moslim onrecht heeft aangedaan zal hiervoor gestraft worden. of deze persoon een jood een christen een atheist of welk geloof deze persoon ook heeft.
een verstandig persoon kan hieruit dus concluderen, dat niet elke "moslim" die een daad verricht en deze aan de "islaam" toeschrijft, deze ook werkelijk naar de islaam heeft gehandeld.
een voorbeeld:
Bin Laden wordt gezien als voorbeeld moslim.
echter, de islaam keurt deze daden af.
het is namelijk een van de grootste zondes om een ziel zonder recht te doden.
we kunnen zeggen dat deze man de islaam niet goed heeft begrepen en of deze religie NIET wil begrijpen.
de islaam verplicht ons te handelen volgens kennis en niet volgens emoties.
deze man is zo gemotioneerd door de moorden die op moslims worden gedaan, waardoor hij onschuldige westerlingen is gaan doden.
de islaam is:
1- Allah(arabische woord voor god) heeft gezegd;
2- de profeet heeft gezegd;
3_ (1 en 2) begrijpen volgens het begrip van de vrome voorganges. dat zijn op de eerste plaats de metgezellen. zij wareen erbij en hebben de profeet levend meegemaakt en als ze iets fout deden werden ze daarop gecorrigeerd.
tegenwoordig doet en roept iedereen dingen en zeggen dat dat de islaam is.
En dit is nu de kant van de islam die ik wel apprecieer, de goede en rechtvaardige kant. Hoewel de Dag des Oordeels er nooit zal komen, ben ik blij dat er geen geweld wordt gepredikt en dat het voor jou duidelijk is dat sommige mensen compleet verkeerd bezig zijn, onder andere Osama Bin Laden.
Ik vind het wel niet rechtvaardig dat een arme Chinese boer, die van zijn leven nog niet eens iets heeft gehoord over de Islam, voor eeuwig in de hel zal moeten branden, hoewel hij van zijn leven niets heeft misgedaan. Vind je dit soms eerlijk?
atharie schreef:Bin Laden wordt gezien als voorbeeld moslim.
echter, de islaam keurt deze daden af.
het is namelijk een van de grootste zondes om een ziel zonder recht te doden.
we kunnen zeggen dat deze man de islaam niet goed heeft begrepen en of deze religie NIET wil begrijpen.
de islaam verplicht ons te handelen volgens kennis en niet volgens emoties.
deze man is zo gemotioneerd door de moorden die op moslims worden gedaan, waardoor hij onschuldige westerlingen is gaan doden.
ik ben blij dat je de daden van Bin Laden afkeurt. maar op welke moorden op moslims doel je ? De VS was toch net in twee oorlogen de moslims te hulp geschoten?
@ aarch. Hij zegt niet: geen geweld maar geen onrechtvaardig geweld. en wat dat laatste betekent daar zijn de meningen over verdeeld
maar je kan me ook vragen hoe zit het met een chinees die nog nooit van de islaam heeft gehoord, in plaats van uitspraken te doen waar je geen kennis over hebt.
de profeet heeft gezegd:
elk persoon, die de boodschap van de islaam niet heeft ontvangen, (of niet de duidelijke waarheid) want sommige mesnen beweren naar de islaam uit tenodigen, terwijl dat niet zo is,
krijgt op de dag des oordeels alsnog de beproeving tussen geloof en ongeloof.
deze persoon zal zeggen: O heer, ik heb de duidelijke boodschap nooit gekregen?
dan zal allah hem vragen: en zou je de boodschapper gehoorzamen als hij naar jou was gekomen?
elk persoon zal zeggen: JA
Dan zegt Allah: Vandaag ben ik jou boodschapper, en hij zal een pijl, met een vlam, uit het paradijs laten vliegen.
dan zal Allah zeggen: treed daar binnen, degene die in de boodschapper gelooft, weet dat een boodschapper altijd met de waarheid komt en dat hij hem altijd moet gehoorzamen, ook al gaat dat buiten zijn verstand om.
de oprechte gelovigen, zullen gehoor geven en het paradijs binnen treden.
degene die de bevelen van de boodschapper in twijfel trekt, zal zeggen, wacht even, die pijl had een vlam dus dat zal wel de hel zijn, en volgt het bevel van de boodschapper niet, deze is dus geen gelovige.
De profeet zei dat Allah heeft gezegd:
" O, Mijn dienaren! Ik heb voor Mijzelf onrechtvaardigheid beslist uitgesloten en heb dat ook aan jullie onder elkaar verboden. Behandelt elkaar dus niet onrechtvaardig.
Adpruys, Bin laden is zo vaak geadviseerd door de geleerde, maar hij zil zijn eigen kant op.
er zijn in de geschiedenis wel oorlogen gevoerd waarbij moslims onschuldig zijn vermoord en daar had ik het over. en bij elke oorgol worden onschuldige mensen vermoord
Ik kreeg geen reactie op mijn "inzending",waarbij ik het uitrafelen van Mohammed,resp.Christus,Dalai Lama,etc,minder belangwekkend vind dan de door hen verkondigde leefregels,moraal,etc.
Vandaar een copie van deze reactie van een andere topic (als de moderator dit in zijn/haar almacht zou willen toestaan;we bevinden ons op dit soort topics toch al in hogere sferen!)
Ik vind dat op deze topic teveel wordt gefixeerd op mogelijke handelingen van Mohammed,welke hooguit te beoordelen zijn in de context van zijn tijd en leefgebied.
Het lijkt me belangwekkender om de Islam zelf onder de loupe te nemen met zijn levens-en gedragsregels,welke,net als in de Bijbel,moeten worden gerelateerd aan de tijd waarin deze geschriften/uitspraken/profeties werden gedaan.
Er worden tegenwoordig ook wel suggesties over de leefwijze van Jezus Christus gedaan,oa.dat hij getrouwd zou kunnen zijn geweest.Is dat een morele misdaad of doet dat wat af wat hij voor zijn volgelingen betekent of betekend heeft.
Mohammed en Christus droegen bijv.kleding,passende in hun streek en tijd,ze hadden eenvoudige levenswijzen,communicatie-en vervoersmiddelen,etc. Moeten hun huidige aanhangers (en vooral de vrouwelijke tak) exact dezelfde kleding,etc.gebruiken of zou het wat moderner mogen.
Ik kan me niet voorstellen dat de Paus ofwel de Ayatolla uit Iran of welke andere geestelijke leider danook op een ezel naar andere bezoekplaatsen,w.o.hun tempel/gebedsruimte gaan,er wordt wel gezorgd voor modern vervoer.
Dat zijn zoal wat thema's die aan de orde zouden kunnen komen.
In mijn optiek kun je morgen pas goed beoordelen of de beslissingen die je vandaag hebt gedaan 'goed' zijn.
En wat mij betreft kun je je hele leven onder de loep nemen in het bejaardenhuis.
atharie schreef:de profeet heeft gezegd:
elk persoon, die de boodschap van de islaam niet heeft ontvangen, (of niet de duidelijke waarheid) want sommige mesnen beweren naar de islaam uit tenodigen, terwijl dat niet zo is,
krijgt op de dag des oordeels alsnog de beproeving tussen geloof en ongeloof.
Heeft de profeet hier eigenlijk niet gezegd, dat iedereen moet 'waarheid delen'?
<!--QuoteBegin-Tolstoj+-- <div class='quotetop' QUOTE(Tolstoj)</div <div class='quotemain' <!--QuoteEBegin-- Ik weet dat de meeste mensen, inclusief degenen die zich thuisvoelen bij de meest ingewikkelde vraagstukken, zelden ook maar de eenvoudigste en meest voor de hand liggende waarheid kunnen accepteren <!--QuoteEnd-- </div <!--QuoteEEnd--
Stel hemel en hel bestaan echt en de dag des oordeels komt
Vind jij dat een persoon (man/vrouw) die in zijn hele leven geen vlieg kwaad heeft gedaan (dit mag je zelfs letterlijk interpreteren), maar die niet geloofde, dat hij moet veroordeeld worden tot de hel?
En indien God sommige mensen niet met behulp van anderen tegenhield, zouden ongetwijfeld kloosters, kerken, synagogen en moskeeën, waarin dikwijls de naam van God wordt herdacht, afgebroken zijn (De pelgrimstocht, 40).
oorlog wordt in de islaam gevoerd ter verdediging.
en als deze dan gevoed werd, was deze gebonden aan regels:
Derhalve hebben Wij aan de Israëlieten voorgeschreven dat wie iemand doodt, anders dan voor doodslag of wegens verderf zaaien op de aarde, is alsof hij de mensen gezamenlijk heeft gedood en dat wie iemand laat leven is alsof hij de mensen gezamenlijk heeft laten leven Al-Maída, 32.
De islam keurt het doden af en raadt moslims aan om de confrontatie met de vijand in eerste instantie te vermijden. Daarvoor zijn talloze regels van toepassing:
En als de moslim zijn tegenstander tijdens de oorlog doodt dan mag hij zijn lichaam niet verminken. Hij dient de gevangenen goed te behandelen, geen kinderen, vrouwen, ouderen of aanbidders/geestelijken doden; want dit valt buiten de strijd. De profeet zag een gedode vrouw tijdens de oorlog en zei: Zij moest niet gedood worden (Nail Al-Aoutar, 242-7 geschreven door Al-Choukani).
De profeet zei:Jullie moeten geen kinderen doden Zij (strijders) zeiden:O profeet, zijn het geen kinderen van heidenen dan? Hij zei:Is jullie doel dan om kinderen van heidenen te doden? en hij zei verder tegen een van de bevelhebbers:Vaarwel in de naam van God, dood geen kinderen, geen vrouwen en overdrijf niet. Breng gerechtigheid want God houdt van moslims. (Nail Al-Aoutar, van Al Choukani, Al Bayhaqi 90-9).
Geen vernielingen: het is verboden in de islam om vernielingen en verwoestingen aan te brengen. Men mag geen vruchtbare bomen omhakken, geen bewoonde gebieden vernietigen of in brand steken. Als de profeet opdracht gaf aan de bevelhebbers zei hij altijd het volgende: Verniel geen woningen, kap geen vruchtbare bomen, vernietig geen bewoonde huizen, dood geen een schaap of kameel alleen als je honger hebt, kap of verbrand geen palmen. (Jamharat Khotab Al Arab, 144-1).
En bestrijdt op Gods weg hen die jullie bestrijden, maar begaat geen overtredingen; God bemint de overtreders niet. Al-Bakara, 190.
Je mag ook geen wapens gebruiken om de pijn te verergeren bij de vijand wanneer het mogelijk is om hem te verslaan zonder deze wapens te gebruiken. (Al Moghni wa Al-Charh Al Kabir, deel 1, 502-503).
De profeet zei:God zal op de dag des oordeels mensen pijnigen die anderen op de aarde pijn hebben gedaan. (Nail Al Aoutar 7-238, Al Amoual (Abou Oubaydah) 59)
De kaliefs ontsloegen bevelhebbers die zich niet hielden aan de geldende regels van de oorlog. Zo heeft bijvoorbeeld kalief Omar de bevelhebber Khalid ontslagen omdat hij hard was tijdens de strijd. Van de andere kant prees hij Amro Ibn Al As en zei ooit over hem:Ik mag de strijd/oorlogen van Amro, omdat die zacht en makkelijk/luchtig zijn. (Nathariyat Al Harb Fi-líslam, Abou Zahra 15).
Het is ook verboden in de islam om een wapen te gebruiken waarmee je schade op lange termijn kunt toebrengen aan natuur en milieu. Want ravage aanrichten is niet toegestaan. De koran zegt hierover: ...en veroorzaak geen ellende door op de aarde verderf te zaaien. (Al-Bakara, 60).
Als de oorlogsgevangenen zich overgeven, dan hebben ze in allerlei opzichten recht op een goede behandeling. Gevangenen zijn mensen die niet meer in staat zijn om te strijden en vormen geen gevaar meer. Daarom moeten ze met respect en humanitair behandeld worden. De islam garandeert deze rechten voor deze groep mensen. (Fath Al Bari, Ibn Hajar 6-211).
Toen de profeet de stad Mekka heeft veroverd, heeft hij niemand van de inwoners schade toegebracht. Sterker nog, hij heeft zijn mensen gevraagd om de bewoners van de stad geen kwaad te doen. (Al Amoual, bou Obaydah 157).
De islam verbiedt vernietigings wapens die geen onderscheid maken tussen militaire en burgerdoelen. Ook is het verboden om de mensen als schild te gebruiken.
(Al islam wa-lharb 74).
De filosofie van de islam is om oorlog te voorkomen, maar als men gedwongen is om oorlog te voeren dan moet men zo min mogelijk agressie gebruiken. Gevangenen hebben recht op medische behandeling, voeding en bescherming totdat ze in vrijheid worden gesteld. (Abou zahra: Al Alaqat Al Daouliya fi-líslam 106, Nathaiyat Al harb fi-líslam 116, Al Siyasa Al Chariya, Abdelouahhab Khalaf 89, Shariat Al Islam fi-ljihad, Al Maoudoudi 173)
De islam verbiedt de expansieoorlogen die naar dominantie over anderen streven. De wraakzuchtige oorlogen zijn eveneens verboden: vers.
Daarnaast zien we ook dat de islam elke vorm van verwoesting tijdens de oorlog verbiedt.