albert davinci schreef:Hoe maken ze de zuurstof die in die flessen zit die ze oa voor duiken en beademing gebruiken?
Ik stel me voor dat ze in fabrieken grote metalen containers hebben waar ze vloeistoffen en evt. gassen indoen en dat er door één of meerdere chemische reacties zuurstof ontstaat. Weet iemand hoe deze zuurstof normaal gesproken precies gemaakt wordt.
Ik ben daar benieuwd naar geworden omdat ik zelf die zuurstof gebruik, dan wil ik natuurlijk ook graag weten hoe ze dat erin krijgen.
Ik ben niet zeker ofdat dit in techniek of chemie thuishoort.
Er zijn diverse manieren om zuurstof te produceren. De methode is afhankelijk van de eisen die gesteld worden. Daarme moet je denken aan: de zuiverheid, de hoeveelheid.
Grote hoeveelheden zuurstof wordt dmv cryogene luchtsplitsing geproduceerd. Bij dit proces wordt zuivere zuurstof (99,7%) geproduceerd. Dit kan zowel vloeibaar als gasvormige zuurstof zijn.
De gasvormige wordt via pijpleidingen naar grote afnemers getransporteerd, de vloeibare wordt in tanks opgeslagen en mbv tankwagens naar klanten gereden.
Deze vloeibare zuurstof wordt uiteindelijk ook weer gebruikt om in gasvormig en onder druk in cilinders op te slaan. Ook wordt deze vloeibare zuurstof naar bv ziekenhuizen getransporteerd, daar wordt het in tanks opgeslagen en ter plaatse verdampt.
Het cryogene proces is geen chemisch proces. Er zijn geen chemische reacties. Het is destillatie van vloeibare lucht. Het is een toepassing van diverse natuurkundige principes. Dat geldt voor zowel het vloeibaar maken van de lucht, als de destillatie van de lucht.
Je kan ook gasvormige zuurstof mbv het VPSA principe produceren. Dit staat voor het VacuumPressureSwingAdsorption.
Ook is het mogelijk om dmv membraamtechniek zuurstof te produceren.
Wereldwijd wordt de meeste zuurstof dmv cryogene luchtsplitsing geproduceerd.
Bij dit proces worden ook stikstof en in sommige gevallen argon geproduceerd. Bij hele grote installaties komt er ook nog wat krypton en xenon uitrollen.
Met vriendelijke groet
Techneut