Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Flyg Dirnsta
Artikelen: 0

Re: Gruwelijke taalzonden

Meer! Meer!

- jou/jouw

- d/t

- irriteren/ergeren

- proeven / smaken

- Een hoofdletter na een opsommingsteken

- verkeerd gebruik van, komma's

- verkeerd gebruik van apostrof's

- kado ipv cadeau / buro ipv bureau

- gemekker over museums/musea

PS. Ik denk dat noemen gebruikt wordt in Vlaanderen door Franse invloed (appèller, voorbeeld: ces pays s'appèlles les Pays-Bas) wat natuurlijk noemen betekent. In het Frans gebruikt men nog een voornaamwoord waardoor het wél ergens op slaat.

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

Bekijk product

evilbu

Flyg Dirnsta schreef:Meer! Meer!

- jou/jouw
In Vlaanderen (wel in mijn streek op zijn minst) zeggen we altijd "ge" en "u" voor lijdend voorwerp en meewerkend voorwerp. Geen problemen dus.
-- gemekker over museums/musea
Beide zijn juist, maar enkel politica's. :)
PS. Ik denk dat noemen gebruikt wordt in Vlaanderen door Franse invloed (appèller, voorbeeld: ces pays s'appèlles les Pays-Bas) wat natuurlijk noemen betekent. In het Frans gebruikt men nog een voornaamwoord waardoor het wél ergens op slaat.
Als we dan toch bezig zijn, even verbeteren : de infinitief is "appeler" en ik denk dat de juiste zin zou zijn "ce pays s'appelle les Pays-Bas")
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

ypsilon

evilbu schreef:

- jou/jouw
In Vlaanderen (wel in mijn streek op zijn minst) zeggen we altijd "ge" en "u" voor lijdend voorwerp en meewerkend voorwerp. Geen problemen dus.
De regels daarvoor zijn naar analogie met jou/jouw hoor: "Die hond is van u." -> "Uw hond" (of: "uwen ont" in mijn streek :) )

"Ge" is hier niet van toepassing, want dat is voor het onderwerp: "Ge hebt een hond."
Wel oppassen. Musea = onzijdig meervoud, politica = vrouwelijk enkelvoud. Dus: politica's, maar niet: musea's (dat hoor je ook regelmatig, maar het klopt dus niet)!

@Phys:

Bedankt voor de correctie i.v.m. irriteren/ergeren... Als je even niet oplet, hé...
evilbu

ypsilon schreef:
evilbu schreef:

- jou/jouw
De regels daarvoor zijn naar analogie met jou/jouw hoor: "Die hond is van u." -> "Uw hond" (of: "uwen ont" in mijn streek :) )

"Ge" is hier niet van toepassing, want dat is voor het onderwerp: "Ge hebt een hond."
Weet ik hoor, ik heb het slecht geformuleerd : wij gebruiken voor het onderwerp "ge" en "gij", "u" voor lijdend voorwerp en meewerkend voorwerp, en "uw" als bezittelijk voornaamwoord.
Wel oppassen. Musea = onzijdig meervoud, politica = vrouwelijk enkelvoud. Dus: politica's, maar niet: musea's (dat hoor je ook regelmatig, maar het klopt dus niet)!
Ik heb ook Latijn gevolgd hoor! :wink:

Het is gewoon raar dat bij museum het meervoud musea en museums mag zijn, maar dat bij politica enkel politica's als meervoud goed is, en niet politicae.
Evan

Nog meer taalergernissen : om leuk te zijn hoor je sommigen zeggen "Nou ben ik helemaal van mijn a propos...".

Wie het eerst hier mee begon valt niet te achterhalen, waarschijnlijk André van Duin. Dat men dit bezigt is nog tot daar aan toe, maar de meesten zijn de oorspronkelijke betekenis vergeten.

A propos is het Franse equivalent van By the way (trouwens). Voor de Tweede Wereldoorlog was het Frans in sommige kringen vrij gebruikelijk. Tja, en dan heb ik zoiets van....Dus.
Jan van de Velde

A propos is het Franse equivalent van By the way (trouwens).
Dat mag waar zijn, maar een zuiverdere betekenis van "a propos" is "met betrekking tot" (

a propos de votre fils, il lui faut manger mieux

wat betreft uw zoon (met betrekking tot uw zoon), hij moet eens wat beter gaan eten.

"a propos de" duidt dus een gespreksonderwerp aan (de zoon).

Ben ik "van mijn a propos" dan ben ik dus even van mijn stuk gebracht, waar hadden we het dus ook weer over.

Kortom, niks verbastering, en André van Duin heeft daar helemaal niks mee te maken. De meesten gebruiken het dus nog steeds in een correcte betekenis.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
evilbu

Dat doet me aan iets denken :"ik heb zoiets van"... is dat eigenlijk juist?

Ik weet ook niet wie dat heeft bedacht, maar ik denk niet dat ik dat tien jaar geleden hier hoorde? :)
Herodotus

ik heb echt een schijthekel aan lui die scheldwoorden gebruiken, het is zo f*cking kinderachtig.
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.
albert davinci

ik heb echt een schijthekel aan lui die scheldwoorden gebruiken, het is zo f*cking kinderachtig.
Dat hangt er van af hoe veel je het doet :wink:

Een krachtterm als je ineens je vinger tussen de autodeur krijgt of bij soortgelijke tragedie is geen probleem.

Helaas overdrijven veel Nederlanders het nogal (ja, Vlamingen doen dat veel minder).
Jan van de Velde

(ja, Vlamingen doen dat veel minder).

Nounou, de miljaar's en de nondendjuuus zijn tot hier te horen bij zuidenwind...... :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Herodotus

Wat dacht je van uitdrukkingen als: Benne gij nu helemaal van den patatten besnuffeld? :)
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.
PdeJongh

Wat dacht je van uitdrukkingen als: Benne gij nu helemaal van den patatten besnuffeld? :)
Bij ons luid die 'Bende gij nu helemaal van de pot gerukt?!' :?:
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...
gast004

Dat heb ik nog nooit gehoord! :)

Betekent dat iets als "ben je nu helemaal gek geworden"? Anders is dat bij ons "ziej zot?", wel wat minder spectaculair :?: .
Evan

evilbu schreef:Dat doet me aan iets denken :"ik heb zoiets van"... is dat eigenlijk juist?

Ik weet ook niet wie dat heeft bedacht, maar ik denk niet dat ik dat tien jaar geleden hier hoorde? :)

De teloorgang van het Nederlands in het onderwijs is hier debet aan. Mensen kunnen zichzelf niet goed meer uitdrukken, kijken naar tv-programma's waar deze taal ook gebezigd wordt en nemen het over. Ik hoop dat dit soort uitroepen op zijn retour is.

ads

Steun Sciencetalk Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Bekijk product

Veertje

De discussie over het Vlaams als taal is afgesplitst naar: http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...showtopic=54287 .
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🈯 Taalkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!