a) Dan moet je er ook niet over beginnen.Mijn probleem met QM ligt dieper en daarover kan ik niet discussiëren, want ik weet dat ik geen poot heb om op te staan.
Je zou bijvoorbeeld iets tegen de algemene relativiteitstheorie kunnen hebben omdat het singulariteiten voorspelt. Ik snap je punt wel hoor, alleen je moet jezelf goed afvragen of intuitie een goede reden is om ergens op tegen te zijn. Iemand stelde es dat intuitie niks meer is dan een bagage van vooroordelen, die vond ikzelf wel aardig.Ik verwerp zwarte gaten niet. De algemene relativiteitstheorie is zo aanschouwelijk als wat en komt me volledig logisch over. Wat zou ik daar tegen kunnen hebben? Mijn probleem met QM ligt dieper en daarover kan ik niet discussiëren, want ik weet dat ik geen poot heb om op te staan.
Ik begrijp niet wat mensen tegen QM kunnen hebben? Wat is er vreemd aan? Deeltjes horen bij de verzameling genaamd 'onze realiteit', maar is er geen interactie dan vallen ze erbuiten. Dan krijg je een statistiek gebaseerde aanwezigheid, lijkt me niets onintuitiefs.
Dat klinkt gewoon als de 'many-worlds interpretation'.ik las eens dat QM ook geformuleerd kan worden zonder het projectiepostulaat te moeten meenemen. Was spijtig genoeg een nogal filosofisch geïnspireerd tekstje dus zonder referenties noch technische details. Maar als het klopt is het in feite wel een interessante zaak.
In de Large Hadron Collider (LHC) in het CERN zal men proberen om zwarte gaten te creeren. ... Door het creëren van zwarte gaten brengen we het leven van verre toekomstige generaties toch in gevaar?
Aanvankelijk zullen protonen worden versneld en tegen elkaar in op elkaar gebotst worden, vanuit beide richtingen met een energie van 7 TeV (tera-elektronvolt), samen dus 14 TeV.
Dat klinkt gewoon als de 'many-worlds interpretation'.
Jammer, anders zou je een bewijs uit de praktijk hebben, dat er niets mis kan gaan.Botsingen tussen protonen in sterren zijn alleen geen 14TeV. Helaas. Een TeV zou overeenkomen met een temperatuur van 10^16 K, zo heet zijn sterren toch niet?
Dat vind ik helemaal niet vreemd. De evolutie van de golffunctie is volledig deterministisch omdat wij hem zo gedefinieerd hebben! De golffunctie beschrijft in feite alleen maar verwachtingswaarden en die gedragen zich per definitie netjes.Nou, wat er bv "vreemd" aan is, is bijvoorbeeld het feit dat de evolutie van een deeltje volstrekt deterministisch is te beschrijven, maar als je gaat meten gebeurt er iets wat je in geen enkele transformatie kwijt kunt.bstard schreef:Ik begrijp niet wat mensen tegen QM kunnen hebben? Wat is er vreemd aan? Deeltjes horen bij de verzameling genaamd 'onze realiteit', maar is er geen interactie dan vallen ze erbuiten. Dan krijg je een statistiek gebaseerde aanwezigheid, lijkt me niets onintuitiefs.