Moderator: Rhiannon
Er bestaan ook wetenschappers die religieus zijn hoorbstard schreef:Religie is het accepteren van een absolute waardheid,
wetenschap de intentie tot het zoeken naar verklaringen.
Dus een wezenlijk verschil: als een wetenschapper morgen bewezen wordt dat een theorie fout blijkt en een andere juist(er), dan zal hij/zij deze accepteren. Een religieus mens heeft deze flexibiliteit niet, deze zit in een starre waarheid verstrikt.
Dit weerhoud mensen er echter niet van om hun levenswijze volledig op de wetenschappelijke kennis van het moment te baseren; op dat moment wordt wetenschap voor deze mensen hun religie.Spiritualiteit en wetenschap staan los van elkaar, wetenschap kan het wel onderzoeken (antropologie bijvoorbeeld) maar meer niet. Wetenschap is er alleen voor om de werking van de grote wereld om ons heen te verklaren en hoe deze kennis eventueel toe te passen, meer niet. Het is geen levenswijze ofzo.
Ik denk dat iedereen op dit forum wel de mentale capaciteiten heeft dit in te zien.. mss wel nodig dat het in replies wordt aangekaart, maar hoe je het ook wend of keert het blijft de essentie van het verschil tussen relegie en wetenschap. Totdat je me van iets beters overtuigd [rr]gmlk schreef:Je bedoeld dat dit twee uiterste zwart/wit omschrijvingen zijn, terwijl in de praktijk volledig zwart of wit nooit voorkomen maar juist een regenboog aan kleuren?![]()
Wat voor waarde heeft een beschrijving van theoretische uitersten in een wereld van variatie?
Dat klopt, en ik ben erg beniewd naar hun beweegredenen om dat te doen en hoe ze dat doen.Dit weerhoud mensen er echter niet van om hun levenswijze volledig op de wetenschappelijke kennis van het moment te baseren; op dat moment wordt wetenschap voor deze mensen hun religie.
Wat is hoogmoediger, durven zggen dat je dingen nog niet weet (wetenschap) of met een aperte afwezigheid van enig aanvaardbaar bewijs een god claimen die speciaal een plan heeft met mensen (religie), sterker nog met jou persoonlijk. Wie poetst hier zijn belang op en plaatst zich in het midden van de schepping?Aquarius schreef:De wetenschap is wel in staat om veel interessant onderzoek te doen, heeft ons heel wat kennis der natuur opgeleverd, maar kan ons nog steeds geen antwoorden verschaffen op fundamentele vragen, zoals: Waar komen wij vandaan, wat is Leven, hebben wij een doel, is er een God?
De antwoorden die de wetenschap geeft, op deze vragen zijn net zo religieus als die der godsdiensten.
De Big Bang is volgens alle bekende natuurwetten niet mogelijk, leven ontstaat niet uit stenen en materie herbergt geen intelligentie in zich.
Toch zien we een Heelal, krioelt de aarde van Leven en zien we overal een fantastische intelligentie in de natuur...
Hier houdt de wetenschap gewoon op, en begint het besef van een onvoorstelbare Majesteit achter de wereld om ons heen door te breken.
Maar de mens is hoogmoedig, wil zelf op de troon zitten en verwerpt van nature een God boven hem..
Ik wil het zelfs nog een graadje scherper stellen, namelijk dat God met mensen en met mij persoonlijk niet alleen een plan heeft, maar ook een persoonlijke relatie wil hebben! En wat helemaal een gruwel is in de ogen der wereld, dat deze God in Zijn Zoon op deze aarde is neergedaald om voor jou en mij gekruisigd te worden opdat wij niet voor Hem verloren zullen gaan!Wat is hoogmoediger, durven zeggen dat je dingen nog niet weet (wetenschap) of met een aperte afwezigheid van enig aanvaardbaar bewijs een god claimen die speciaal een plan heeft met mensen (religie), sterker nog met jou persoonlijk.
Inderdaad, maar neem dan als voorbeeld een spirituele ervaring en de oerknal. De experimenten die aanleiding geven tot de theorie van de oerknal, kunnen wel herhaald worden, en dan nog door verschillende wetenschappers, dus de herhaling is ook onafhankelijk van welke onderzoeker.Merk op dat wonderen niet in alle religies een belangrijke plaats in nemen. Bovenstaande argument bewijst alleen dat wonderen, net als alle eenmalige gebeurtenissen, moeilijk wetenschappelijke te onderzoeken zijn. Betekend bovenstaande argument echter dat het ontstaan van het leven (een eenmalige gebeurtenis die niet herhaald kan worden) op dit moment buiten de wetenschap valt?