Puzzel Puzzels
Jan van de Velde
Artikelen: 0

Re: Roken op school : gewoon verbieden?

Als ik de drukte bezie waarmee dit topic wordt bezocht blijkt roken best een heel sociaal gebeuren.... :) ..
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

ads

Steun Sciencetalk Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Bekijk product

Assassinator

Als je roken op school verbiedt gaan de leerlingen toch gewoon ergens anders heen in de pauze? schiet je weinig mee op dus.
Jawel dus. Ze mogen best hun eigen lichaam mollen, daar hoeft de wet (nja, regels) zich niet om te bekommeren (met alle gevolgen van dien) maar de wet moet zich wel bekommeren om de bescherming van degene die zo slim zijn om niet te roken, de niet-roker gaat bij dat soort dingen altijd voor. Het gaat er dus om dat anderen er geen last van hebben, ze mogen het best.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Heezen

Roken stinkt, roken is schadelijk (actief én passief), het is zonde voor je geld etc etc

Ik snap die ene John Nash echt niet.. Sorry maar, ik moet bijna kotsen als er iemand naast me zit te roken, en hij wilt dat er overal mag worden gerookt? Damn it...
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.
einstone

Kinderen van 12 - 16 jaar, misschien wel ouder zijn enorm beïnvloedbaar door hun omgeving. Als er op school een beeld bestaat van (oudere) jongeren die roken, dan is dat op een of andere manier een voorbeeld voor hen, dat beeld is normaal. Ik ben er van overtuigd dat een school waar een rookverbod heerst minder rokers zal bevatten dan een school waar het (al dan niet beperkt) toegalaten is. En dat is alleen maar een goeie zaak denk ik...
John Nash

Zijn jullie soms hypersensitief of wat?

Als ik jullie argumenten doortrek zou je vanalles kunnen gaan verbieden. Hard praten-> "oh daar krijg ik gehoorschade van", lichamelijk contact-> "oh dan raak ik misschien geinfecteerd met weet ik veel wat... etc.

Het punt is dat als je, en ik quote, "bijna moet kotsen" als er een roker naast je zit, of er "een zwaar hoofd" krijgt, of dat een roker "je halve dag om zeep helpt", er om het maar wat kort door de bocht te zeggen iets met jou niet helemaal goed is. En om daar nou regels op te maken, op die uitzonderingen....

Niet zo kleinzerig, zolang rokers je niet ongevraagd rechtstreeks de mond/neusholte inblazen, is het zeuren om niets.
TD

Niet zo kleinzerig, zolang rokers je niet ongevraagd rechtstreeks de mond/neusholte inblazen, is het zeuren om niets.
Minimaliseren hoeft nu ook weer niet, passief roken heeft wel degelijk aantoonbare schadelijke gevolgen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
John Nash

Leven is dodelijk, TD.

Waarom wordt er met computers gewerkt op school? Iedereen weet dat computer gebruik slecht voor de gezondheid is. Toch wordt van leerlingen verwacht, door nota bene de school ZELF, dat zij met de computer werken. Op sommige scholen is het niet eens mogelijk te slagen zonder de pc te gebruiken (examens).

Gaan we nu computers op scholen verbieden? Nee, he.....

Snap je waar ik op doel?
TD

Leven is dodelijk, TD.
Wat draagt dit bij tot de discussie over roken? Alles wat schadelijk is moet je niet erg vinden, want sterven doe je toch?
Snap je waar ik op doel?
Ja, maar ik vind het een vrij kromme en weinig nuttige vergelijking, zie hierboven. Snap je ook waar ik op doel?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
evilbu

Leven is dodelijk, TD.
Hoe kan leven nu dodelijk zijn? Ik snap hier inderdaad niet waar je op doelt. :)
Waarom wordt er met computers gewerkt op school? Iedereen weet dat computer gebruik slecht voor de gezondheid is. Toch wordt van leerlingen verwacht, door nota bene de school ZELF, dat zij met de computer werken. Op sommige scholen is het niet eens mogelijk te slagen zonder de pc te gebruiken (examens).

Gaan we nu computers op scholen verbieden? Nee, he.....

Snap je waar ik op doel?
Op extreme gevallen na ken ik niemand die nadien met een verslaving zat. En computers zijn belangrijk geworden in deze maatschappij. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand op zijn werk geweigerd werd omdat hij niet kon roken.

En ik heb ook nog nooit gehoord over de gevaren van "passief meecomputeren".

En u schrijft "iedereen weet", neen ik weet dat eigenlijk niet, hoe precies is computergebruik schadelijk voor de gezondheid. Het is misschien niet zo goed voor je ogen, maar dat is televisie ook niet.
gast004

John Nash schreef:Zijn jullie soms hypersensitief of wat?  

Als ik jullie argumenten doortrek zou je vanalles kunnen gaan verbieden. Hard praten-> "oh daar krijg ik gehoorschade van", lichamelijk contact-> "oh dan raak ik misschien geinfecteerd met weet ik veel wat... etc.  

Het punt is dat als je, en ik quote, "bijna moet kotsen" als er een roker naast je zit, of er "een zwaar hoofd" krijgt, of dat een roker "je halve dag om zeep helpt", er om het maar wat kort door de bocht te zeggen iets met jou niet helemaal goed is. En om daar nou regels op te maken, op die uitzonderingen....  

Nou, ik vind van niet! Ik vind het zelf héél irritant als mensen roken. Een paar jaar geleden heb ik eens een sigaret geprobeerd om "te weten wat het is" en toen heb ik héél bewust besloten om niet te roken. Ik vind dat rokers mijn keuze moeten respecteren. Ik vind het dan ook normaal dat er in openbare gebouwen en op scholen e.d. niet gerookt wordt. Als een leerling die rookt al niet meer kan wachten tot 4u om een sigaret te roken ... :) . Verder ben ik het ook eens met einstone, de school mag er niet voor zorgen dat roken 'normaal' is. Ik heb niets tegen rokers, maar ik denk dat je kinderen het best zo veel mogelijk een gezond en goed beeld toont, later mogen ze dan kiezen wat ze zelf willen. Kinderen zijn heel beïnvloedbaar.

Ik vind het ook heel positief dat er nu een rookverbod is in restaurants. Volgens mij komt dat de smaak van het eten alleen maar ten goede. Ik ken ook iemand die muco heeft en hij moet voor zijn gezondheid zo weinig mogelijk in een rokerige omgeving komen. Ook hij gaat graag op café of uit of zo, maar het is niet zo evident om plaatsen te vinden waar er (bijna) niet gerookt wordt. Ik ben dus ook niet tegen een rookverbod in café's, al denk ik dat er wel veel mensen daar tegen zijn.

In mijn middelbare school mocht je ook niet roken en ik ben het daar volledig mee eens. Ik heb ook nooit gemerkt dat iemand stiekem ergens wel rookte. Volgens mij is een rookvrije school dus perfect mogelijk. Een school wordt nog altijd verwacht om de leerlingen bepaalde dingen mee te geven, bijvoorbeeld dat roken ongezond is. Wij hadden vroeger ook een "koekenkot" waar naast koeken, ook appels e.d. verkocht werden. Later werd het koekenkot vervangen door een automaat, waar je geen gezonde tussendoortjes meer kon krijgen. Dat vond ik jammer. Juist omdat je het de leerlingen aanbood, at men vlugger eens een appel. Toen dat aanbod er niet meer was, werden er niet meer appels van thuis meegenomen, maar werden er meer koeken gekocht. Ik weet dat verschillende mensen nu zullen reageren dat je koeken niet kunt vergelijken met roken, maar ik vind dat een school op zoveel mogelijk vlakken het goede voorbeeld moet tonen. Daar hoort roken niet bij.

Is het nu zo moeilijk om respect te hebben voor mijn keuze om niet te roken en naar buiten te gaan om te roken of om even te wachten??

[edit]hm, een beetje laat :)
Leven is dodelijk, TD.
Ah, waarom schaffen we dan niet gelijk de snelheidslimieten af? Je gaat toch dood, als dat nu in een auto-ongeluk is of niet ...

Waarom zouden we ons überhaupt laten inenten? Leven is toch dodelijk?

Waarom veroordelen we moordenaars? Leven is toch dodelijk?

Waarom reanimeren we mensen? Leven is toch dodelijk?

Waarom doen we zoveel moeite om ziekten te onderzoeken, medicatie te vinden? Leven is toch dodelijk?

Waarom zouden we dan niet direct zelfmoord plegen? Als je nu sterft of binnen 10 jaar, wat maakt het uit??

Het is niet omdat het voor jezelf niets uitmaakt dat roken dodelijk is, dat je geen rekening moet houden met je medemensen voor wie dat wel uitmaakt é? Ik vind dat je bijzonder weinig respect toont, John Nash.
evilbu

ev!tje schreef:
Nou, ik vind van niet! Ik vind het zelf héél irritant als mensen roken. Een paar jaar geleden heb ik eens een sigaret geprobeerd om "te weten wat het is" en toen heb ik héél bewust besloten om niet te roken. Ik vind dat rokers mijn keuze moeten respecteren. Ik vind het dan ook normaal dat er in openbare gebouwen en op scholen e.d. niet gerookt wordt. Als een leerling die rookt al niet meer kan wachten tot 4u om een sigaret te roken ... :) . Verder ben ik het ook eens met einstone, de school mag er niet voor zorgen dat roken 'normaal' is. Ik heb niets tegen rokers, maar ik denk dat je kinderen het best zo veel mogelijk een gezond en goed beeld toont, later mogen ze dan kiezen wat ze zelf willen. Kinderen zijn heel beïnvloedbaar.
Ik vind het ook heel positief dat er nu een rookverbod is in restaurants. Volgens mij komt dat de smaak van het eten alleen maar ten goede. Ik ken ook iemand die muco heeft en hij moet voor zijn gezondheid zo weinig mogelijk in een rokerige omgeving komen. Ook hij gaat graag op café of uit of zo, maar het is niet zo evident om plaatsen te vinden waar er (bijna) niet gerookt wordt. Ik ben dus ook niet tegen een rookverbod in café's, al denk ik dat er wel veel mensen daar tegen zijn.
Een rookverbod op café zou ik misschien wat overdreven vinden. Maar ook dat bestaat hoor, in New York roken de mensen buiten op straat. (De burgemeester is een felle antiroker.) Ik had ook de indruk (maar dat is maar een indruk uiteraard) dat er eigenlijk ook effectief minder gerookt werd op straat.

Op restaurant vind ik het wel fijn, daar was vroeger gewoon een bordje rokers en niet-rokers, als je bij de grens zat, zat je dus bij de rokers.

Wel is het misschien wat verkeerd dat Demotte ook roken in de jeugdhuizen verboden heeft. Wat hij daarmee bereikt heeft, is dat de jeugdhuizen in mekaar storten en de jongeren gewoon naar een echt café gaan.

Om nog eens terug te komen trouwens op die betutteling en Singapore :
Prohibition of the sale or supply of tobacco products to persons below 18 years of age

Prohibition of use, possession or purchase of tobacco products by persons below 18 years of age

Prohibition of smoking, chewing or possession of tobacco products in public by persons below 18 years of age.

The Smoking (Control of Advertisements and Sale of Tobacco) Act (enforced by the Health Sciences Authority), which covers areas like:

All air-conditioned workplaces, Changi International Airport, all air-conditioned shopping centres, public queues and pedestrian underpasses

All schools, junior colleges, polytechnics, training institutes, air-conditioned and enclosed areas in Universities
Zie je, zij gaan nog veel verder!
gast004

Wel is het misschien wat verkeerd dat Demotte ook roken in de jeugdhuizen verboden heeft. Wat hij daarmee bereikt heeft, is dat de jeugdhuizen in mekaar storten en de jongeren gewoon naar een echt café gaan.
Ja, dat is waar. Het is niet fair tegenover de jeugdhuizen. Ofwel geen rookverbod in café's én in jeugdhuizen ofwel in beiden, anders is er oneerlijke concurrentie.

Ik las ook in de krant dat jeugdhuizen die alcohol verkopen, geen rookverbod hebben. Dat is dus echt idioot! Jeugdhuizen die 'hun jongeren' niet willen verliezen en geen alcohol serveren, moeten nu toch alcohol verkopen.
Een rookverbod op café zou ik misschien wat overdreven vinden. Maar ook dat bestaat hoor, in New York roken de mensen buiten op straat. (De burgemeester is een felle antiroker.) Ik had ook de indruk (maar dat is maar een indruk uiteraard) dat er eigenlijk ook effectief minder gerookt werd op straat.  
Ik pleit niet direct voor een rookverbod in café's, ik zou er gewoon geen probleem mee hebben. Ik zou het niet erg vinden.

Maar dit is natuurlijk een heel andere discussie. Ik pleit wél voor een rookverbod op school.
Ronnieboy

Korte reactie: Ex leerling (1960-1978) Ex leerkracht (1978-2005) Maar geen ex roker.

In plaatsen waar mensen moeten komen is het roken, kauwgomkauwen, mobiel bellen niet wenselijk. Omdat dit over roken gaat beperk ik mij tot roken.

Iemand anders iets verbieden is meestal niet goed.

Of iemand gaat roken in zijn/haar eigen tijd, moet men zelf uit kunnen maken.

Ik heb gekozen voor de optie: Ja, maar enkel op duidelijk afgebakende plaatsen.

Al dat geleuter over Ja of Nee....

Zelf rookte ik als leerkracht niet in het leslokaal.

Nogmaals verbieden heeft geen zin. Ontmoedigen door de prijs op te drijven.....

Er is er één die lacht en die is minister van financiën.
Fact & Fiction. Illusion & Reality

Iedere speurtocht werpt nieuwe vragen op.

Hou Internet Veilig (HIV)
Elke

Ik kom uit Nederland en hier mag op schoolpleinen gewoon gerookt worden. In de gebouwen niet, maar buiten het gebouw mocht het op mijn school overal.
Destiny is but a word created by man to accept reality

ads

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Elke

In plaatsen waar mensen moeten komen is het roken, kauwgomkauwen, mobiel bellen niet wenselijk.

Waarom is kauwgomkauwen ongewenst? Als je het zonder smakken doet lijkt het me niet echt storend voor omstanders.

Mobiel bellen en roken zijn dat wel.
Destiny is but a word created by man to accept reality

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!