Moderator: Rhiannon
Jawel dus. Ze mogen best hun eigen lichaam mollen, daar hoeft de wet (nja, regels) zich niet om te bekommeren (met alle gevolgen van dien) maar de wet moet zich wel bekommeren om de bescherming van degene die zo slim zijn om niet te roken, de niet-roker gaat bij dat soort dingen altijd voor. Het gaat er dus om dat anderen er geen last van hebben, ze mogen het best.Als je roken op school verbiedt gaan de leerlingen toch gewoon ergens anders heen in de pauze? schiet je weinig mee op dus.
Minimaliseren hoeft nu ook weer niet, passief roken heeft wel degelijk aantoonbare schadelijke gevolgen.Niet zo kleinzerig, zolang rokers je niet ongevraagd rechtstreeks de mond/neusholte inblazen, is het zeuren om niets.
Wat draagt dit bij tot de discussie over roken? Alles wat schadelijk is moet je niet erg vinden, want sterven doe je toch?Leven is dodelijk, TD.
Ja, maar ik vind het een vrij kromme en weinig nuttige vergelijking, zie hierboven. Snap je ook waar ik op doel?Snap je waar ik op doel?
Hoe kan leven nu dodelijk zijn? Ik snap hier inderdaad niet waar je op doelt.Leven is dodelijk, TD.
Op extreme gevallen na ken ik niemand die nadien met een verslaving zat. En computers zijn belangrijk geworden in deze maatschappij. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand op zijn werk geweigerd werd omdat hij niet kon roken.Waarom wordt er met computers gewerkt op school? Iedereen weet dat computer gebruik slecht voor de gezondheid is. Toch wordt van leerlingen verwacht, door nota bene de school ZELF, dat zij met de computer werken. Op sommige scholen is het niet eens mogelijk te slagen zonder de pc te gebruiken (examens).
Gaan we nu computers op scholen verbieden? Nee, he.....
Snap je waar ik op doel?
Nou, ik vind van niet! Ik vind het zelf héél irritant als mensen roken. Een paar jaar geleden heb ik eens een sigaret geprobeerd om "te weten wat het is" en toen heb ik héél bewust besloten om niet te roken. Ik vind dat rokers mijn keuze moeten respecteren. Ik vind het dan ook normaal dat er in openbare gebouwen en op scholen e.d. niet gerookt wordt. Als een leerling die rookt al niet meer kan wachten tot 4u om een sigaret te roken ...John Nash schreef:Zijn jullie soms hypersensitief of wat?
Als ik jullie argumenten doortrek zou je vanalles kunnen gaan verbieden. Hard praten-> "oh daar krijg ik gehoorschade van", lichamelijk contact-> "oh dan raak ik misschien geinfecteerd met weet ik veel wat... etc.
Het punt is dat als je, en ik quote, "bijna moet kotsen" als er een roker naast je zit, of er "een zwaar hoofd" krijgt, of dat een roker "je halve dag om zeep helpt", er om het maar wat kort door de bocht te zeggen iets met jou niet helemaal goed is. En om daar nou regels op te maken, op die uitzonderingen....
Niet zo kleinzerig, zolang rokers je niet ongevraagd rechtstreeks de mond/neusholte inblazen, is het zeuren om niets.
Ah, waarom schaffen we dan niet gelijk de snelheidslimieten af? Je gaat toch dood, als dat nu in een auto-ongeluk is of niet ...Leven is dodelijk, TD.
Zie je, zij gaan nog veel verder!ev!tje schreef:
Nou, ik vind van niet! Ik vind het zelf héél irritant als mensen roken. Een paar jaar geleden heb ik eens een sigaret geprobeerd om "te weten wat het is" en toen heb ik héél bewust besloten om niet te roken. Ik vind dat rokers mijn keuze moeten respecteren. Ik vind het dan ook normaal dat er in openbare gebouwen en op scholen e.d. niet gerookt wordt. Als een leerling die rookt al niet meer kan wachten tot 4u om een sigaret te roken .... Verder ben ik het ook eens met einstone, de school mag er niet voor zorgen dat roken 'normaal' is. Ik heb niets tegen rokers, maar ik denk dat je kinderen het best zo veel mogelijk een gezond en goed beeld toont, later mogen ze dan kiezen wat ze zelf willen. Kinderen zijn heel beïnvloedbaar.
Een rookverbod op café zou ik misschien wat overdreven vinden. Maar ook dat bestaat hoor, in New York roken de mensen buiten op straat. (De burgemeester is een felle antiroker.) Ik had ook de indruk (maar dat is maar een indruk uiteraard) dat er eigenlijk ook effectief minder gerookt werd op straat.Ik vind het ook heel positief dat er nu een rookverbod is in restaurants. Volgens mij komt dat de smaak van het eten alleen maar ten goede. Ik ken ook iemand die muco heeft en hij moet voor zijn gezondheid zo weinig mogelijk in een rokerige omgeving komen. Ook hij gaat graag op café of uit of zo, maar het is niet zo evident om plaatsen te vinden waar er (bijna) niet gerookt wordt. Ik ben dus ook niet tegen een rookverbod in café's, al denk ik dat er wel veel mensen daar tegen zijn.
Op restaurant vind ik het wel fijn, daar was vroeger gewoon een bordje rokers en niet-rokers, als je bij de grens zat, zat je dus bij de rokers.
Wel is het misschien wat verkeerd dat Demotte ook roken in de jeugdhuizen verboden heeft. Wat hij daarmee bereikt heeft, is dat de jeugdhuizen in mekaar storten en de jongeren gewoon naar een echt café gaan.
Om nog eens terug te komen trouwens op die betutteling en Singapore :
Prohibition of the sale or supply of tobacco products to persons below 18 years of age
Prohibition of use, possession or purchase of tobacco products by persons below 18 years of age
Prohibition of smoking, chewing or possession of tobacco products in public by persons below 18 years of age.
The Smoking (Control of Advertisements and Sale of Tobacco) Act (enforced by the Health Sciences Authority), which covers areas like:
All air-conditioned workplaces, Changi International Airport, all air-conditioned shopping centres, public queues and pedestrian underpasses
All schools, junior colleges, polytechnics, training institutes, air-conditioned and enclosed areas in Universities
Ja, dat is waar. Het is niet fair tegenover de jeugdhuizen. Ofwel geen rookverbod in café's én in jeugdhuizen ofwel in beiden, anders is er oneerlijke concurrentie.Wel is het misschien wat verkeerd dat Demotte ook roken in de jeugdhuizen verboden heeft. Wat hij daarmee bereikt heeft, is dat de jeugdhuizen in mekaar storten en de jongeren gewoon naar een echt café gaan.
Ik pleit niet direct voor een rookverbod in café's, ik zou er gewoon geen probleem mee hebben. Ik zou het niet erg vinden.Een rookverbod op café zou ik misschien wat overdreven vinden. Maar ook dat bestaat hoor, in New York roken de mensen buiten op straat. (De burgemeester is een felle antiroker.) Ik had ook de indruk (maar dat is maar een indruk uiteraard) dat er eigenlijk ook effectief minder gerookt werd op straat.
In plaatsen waar mensen moeten komen is het roken, kauwgomkauwen, mobiel bellen niet wenselijk.