menselijke inductie?Op zich zou een god ook uit menselijke inductie kunnen ontstaan. Zo gek is dat niet, alleen om die god dan meteen bepaalde kenmerken toe te dichten... (naam, geschiedenis, stamboom).....
Moderator: Rhiannon
menselijke inductie?Op zich zou een god ook uit menselijke inductie kunnen ontstaan. Zo gek is dat niet, alleen om die god dan meteen bepaalde kenmerken toe te dichten... (naam, geschiedenis, stamboom).....
Ik heb juist het gevoel dat de discussie onmogelijk zijn op dit forum omdat er zoveel starre wetenschappers zijn die beweren dat alles waar zij niets van begrijpen niet kan bestaan.In tal van onderwerpen betreffende religie op dit forum wordt de discussie bijna onmogelijk omdat de godsbeelden over elkaar buitelen.
Ik snap niet hoe je dat kan beweren.Ik heb juist het gevoel dat de discussie onmogelijk zijn op dit forum omdat er zoveel starre wetenschappers zijn die beweren dat alles waar zij niets van begrijpen niet kan bestaan.
Waar haal je dat vandaan?Vervolgens open jij deze thread waarbij je duidelijk laat zien dat mensen die geloven in jou optiek niet helemaal goed bij hun hoofd zijn.
Ja dat recht hebben ze, zolang ze er anderen maar niet negatief mee beinvloeden (zoals kinderen, het feit dat jij een jood/christen/islamiet/hippie/etc etc bent betekent niet dat je kind dat is, maar dat terzijde), waarom zouden anderen dat recht trouwens niet hebben? Iedereen mag elkaar belachelijk maken, maar dit is geen belachelijk maken (topic).Iedereen heeft het recht om zijn leven te leven zoals hij dat zelf wil. Als zij vinden dat een geloof daar bij helpt dan is dat hun recht. En jij hebt niet het recht om iemand daarmee belachelijk te maken.
Dat is generaliseren, onzinnig.Weet ook dat voor gelovigen jou starre wetenschappelijk houding net zo onbegrijpelijk is.
Integendeel ik neem het verschijnsel religie hier zeer serieus. Ik hoor het wel wanneer je inhoudelijk wilt reageren.Ik heb juist het gevoel dat de discussie onmogelijk zijn op dit forum omdat er zoveel starre wetenschappers zijn die beweren dat alles waar zij niets van begrijpen niet kan bestaan.Fujaro schreef:In tal van onderwerpen betreffende religie op dit forum wordt de discussie bijna onmogelijk omdat de godsbeelden over elkaar buitelen.
Vervolgens open jij deze thread waarbij je duidelijk laat zien dat mensen die geloven in jou optiek niet helemaal goed bij hun hoofd zijn.
Ik belemmer niemand in dat recht. Iedereen mag denken wat ie wil. Maar dat geldt dan ook voor iedereen, snap je? Ik behandel hier het verschijnsel dat religies steeds weer opnieuw opduiken in allerlei vormen. Het is een reëel verschijnsel dat zeer opvallend in de wereld en de historie aanwezig is. Wanneer je die realiteit niet aankan, is het misschien niet een goed idee om hier te reageren.Iedereen heeft het recht om zijn leven te leven zoals hij dat zelf wil. Als zij vinden dat een geloof daar bij helpt dan is dat hun recht. En jij hebt niet het recht om iemand daarmee belachelijk te maken.
Ik zou mijn mening niet als per se wetenschappelijk willen betitelen, eerder rationeel. Daar wil ik wel voor uitkomen, ik vind rationaliteit een belangrijker kennisinstrument dan irrationaliteit.Weet ook dat voor gelovigen jou starre wetenschappelijk houding net zo onbegrijpelijk is.
Waarom zouden mensen dat eigenlijk willen. Ze zouden ook genoegen kunnen nemen met het niet verklaren van die verschijnselen. Of is het volgens jou zo dat het onvermijdelijk is dat in stammen en volken dit soort ideeën zich altijd zal ontwikkelen?Is godsdienst/ religie niet ontstaan uit het zoeken naar een verklaring voor in die tijd onverklaarbare dingen? Sommige volkeren, die al sinds mensenheugenis in de wildernis leven zien dingen als onweer en alle andere natuurverschijnselen als iets van een "god". Als het tegenzit geeft God straf en als het meezit helpt God een handje. Is een manier om dingen vooral overzichtelijk en begrijpelijk te maken als je niet over de technologie en wetenschap beschikt om het anderszins te verklaren.
Bedoel je dat geloof vandaag de dag om hele andere redenen wordt aangehangen dan in de verre historie?Vandaag de dag denk ik dat het geloof voor velen een houvast is in een wereld waarin alles bijna met de dag veranderd. Het biedt stabiliteit en zekerheid. In hoeverre dat echt zo is is een andere discussie.
Klinkt als een excuus. Maar wees gerust, iedereen mag hier zijn onderbouwde mening geven.Oja, ik ben atheist.
Ik denk inderdaad dat het inherent is aan de menselijke soort als diersoort om verklaringen te zoeken. Wanneer iets gebeurt dat mensen niet kunnen verklaren dan geeft dat een gevoel van vervreemding, van onvatbaarheid, van zwakte bijna. De mens wil vat krijgen op zijn omgeving en vroeger waren mythes daarvoor uitermate geschikt. Later zijn daarvoor de godsdiensten in de plaats gekomen, die nu meer en meer onder vuur komen te staan van de wetenschap als verklaringsschenkend medium. Toch denk ik dat de evolutie van de wetenschap niet zozeer het einde betekent van "godsdienst", misschien wel van de meer traditionele godsdiensten. Maar ik vermoed dat het begrip "god" wel altijd zal ronddwalen en wol om de volgende reden:Waarom zouden mensen dat eigenlijk willen. Ze zouden ook genoegen kunnen nemen met het niet verklaren van die verschijnselen. Of is het volgens jou zo dat het onvermijdelijk is dat in stammen en volken dit soort ideeën zich altijd zal ontwikkelen?
Vandaag de dag denk ik dat het geloof voor velen een houvast is in een wereld waarin alles bijna met de dag veranderd. Het biedt stabiliteit en zekerheid. In hoeverre dat echt zo is is een andere discussie.
Ik weet niet hoe ik mezelf moet noemen, een atheist een non-believer, een misschienist, een niet-weter... maar ik betrap mezelf er ook op dat ik, ondanks mijn wetenschappelijke achtergrond, toch teruggrijp naar een soort "godheid". Die godheid is eerder een soort imaginaire vriend, een imaginaire vader bijna. Ik denk dat het aanspreken van iemand anders over je problemen, het converseren met jezelf als een ander persoon, het kunnnen toevertrouwen van je angsten en gebreken ... dat dat inderdaad een ongelofelijke steun kan zijn voor mensen.Bedoel je dat geloof vandaag de dag om hele andere redenen wordt aangehangen dan in de verre historie?
Het verschijnsel dat je hier benoemd, een imaginaire vriend, ken ik niet uit eerste hand. Valt er een relatie te leggen met praten in jezelf? In mijn jeugd heb ik me wel gericht tot wat ik dacht dat god was, maar nooit een connectie gevoeld. Is er bij die imaginaire vriend een connectie, of is dat helemaal niet nodig? In essentie zijn we mi allemaal niet-weetisten, maar daarvan uitgaande is me onduidelijk waarom een imaginaire vriend wel antwoorden zou weten.Smirnovv schreef:Ik weet niet hoe ik mezelf moet noemen, een atheist een non-believer, een misschienist, een niet-weter... maar ik betrap mezelf er ook op dat ik, ondanks mijn wetenschappelijke achtergrond, toch teruggrijp naar een soort "godheid". Die godheid is eerder een soort imaginaire vriend, een imaginaire vader bijna. Ik denk dat het aanspreken van iemand anders over je problemen, het converseren met jezelf als een ander persoon, het kunnnen toevertrouwen van je angsten en gebreken ... dat dat inderdaad een ongelofelijke steun kan zijn voor mensen.
Ik denk dat het Nietschze was die zei : "Geloof is een sublimatie van de onmacht van diegenen die het leven niet aankunnen, en de Christelijke moraal enkel een ressentiment van de zwakkeren".
Daar zit misschien een grote waarheid in, maar ik denk dat er - en ik reken mijzelf daar toe - veel zwakke, onmachtige mensen op de wereld zijn.
Als je het mij vraagt komt een imaginaire vriend voort uit de diepste angsten, wensen en hoop van iemand. Deze voldoet dus beter omdat het een spiegelbeeld van jezelf is.Er spreekt iets ontstellends eenzaams uit de zoektocht naar de imaginaire vriend. Kennelijk voldoet die op een aantal gebieden beter dan een vriend van vlees en bloed.
De meesten vinden het dan makkelijker om hun problemen op de schouders van een godheid te leggen. Dan leg je het buiten jezelf, draag je in feite de verantwoording af.
Ik zeg alleen dat het een mogelijkheid is. Als ik me niet vergis zijn er een flink aantal mensen die in de loop van de geschiedenis, geclaimed hebben dat een 'god' zich voor hen openbaarde. Die heb je tegenwoordig ook, al worden ze niet meer zo serieus genomen en eerder door verwezen naar een psychiater o.i.d.
Al ben ik het niet met de stelling van mir75 eens omdat ik het een ongenuanceerde uitspraak vind, snap ik jouw reactie niet. Mir75 bedoelt duidelijk: Vanuit het oogpunt van de gelovige draagt de gelovige verantwoordelijkheid voor zijn/haar problemen over aan god. Gelovigen gaan ervan uit dat god bestaat en dus zou er een gelovige kunnen zijn die bijvoorbeeld zou kunnen zeggen: "ik ben in de problemen gekomen omdat god het zo gewild heeft".Ik dacht dat jij atheïst wasmir75 schreef:De meesten vinden het dan makkelijker om hun problemen op de schouders van een godheid te leggen. Dan leg je het buiten jezelf, draag je in feite de verantwoording af.Waarom redeneer je dan alsof er wel een god bestaat?
Als je er vanuit gaat dat er geen god bestaat, dragen religieuzen ook geen verantwoording af aan iets buiten hen. God is dan immers een constructie van de eigen geest.
Bovendien zijn er ook genoeg religies die de eigen verantwoordelijkheid benadrukken.
Dit snap ik niet Fujaro. Je zegt in bovenstaande quote dat je het verschijnsel religie serieus neemt. Wat je echter met geen enkel woord zegt, niet hier en niet elders, is dat je religieuzen serieus neemt (alleen al de hoeveelheid vermeldingen van paarse kabouters en konijnen geeft daar uitdrukking aan). Voel je het verschil? En dat is nu precies waar het Michel om gaat.Integendeel ik neem het verschijnsel religie hier zeer serieus. Ik hoor het wel wanneer je inhoudelijk wilt reageren.Michel schreef:Fujaro schreef:In tal van onderwerpen betreffende religie op dit forum wordt de discussie bijna onmogelijk omdat de godsbeelden over elkaar buitelen.
Ik heb juist het gevoel dat de discussie onmogelijk zijn op dit forum omdat er zoveel starre wetenschappers zijn die beweren dat alles waar zij niets van begrijpen niet kan bestaan.
Vervolgens open jij deze thread waarbij je duidelijk laat zien dat mensen die geloven in jou optiek niet helemaal goed bij hun hoofd zijn.