Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
Rov
Artikelen: 0
Berichten: 2.242
Lid geworden op: zo 18 sep 2005, 19:13

Re: Wat dit forum echt nodig heeft is een minicursus ....

Ik ben het eigenlijk eens met John Nash, een kleine cursus correct Nederlands schrijven en wat info over argumenteren zou niet mis staan op het forum. Ik denk echter dat niemand zich geroepen voelt...


Ik betrap mezelf ook wel vaak op flaters en msn taal. Hoe vaak heb ik al in mijn eigen posts "das" moeten vervangen voor "dat is", "men" door "mijn",... Ontelbaar :) .

ads

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

Bekijk product

Gebruikersavatar
PdeJongh
Artikelen: 0
Berichten: 2.003
Lid geworden op: wo 06 dec 2006, 21:31

Re: Wat dit forum echt nodig heeft is een minicursus ....

Dat zijn inderdaad van die voorbeelden ja. Ik ben vaak geneigd om idd te typen in plaats van inderdaad en wil ook nog wel eens wss typen in plaats van waarschijnlijk. Gelukkig merk ik het meestal al op voor het plaatsen.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
gast004
Artikelen: 0
Berichten: 314
Lid geworden op: wo 06 dec 2006, 14:52

Re: Wat dit forum echt nodig heeft is een minicursus ....

Ik ben het eigenlijk eens met John Nash, een kleine cursus correct Nederlands schrijven en wat info over argumenteren zou niet mis staan op het forum. Ik denk echter dat niemand zich geroepen voelt...  

Ik ben het eens met Cycloon. Volgens mij zullen diegenen die het meest zo'n cursus nodig hebben, er het minst naar kijken en heeft het dus weinig zin om zo'n minicursus op te stellen.


Ik denk ook dat je 2 groepen hebt: een groep die gewoon geen enkele moeite doet om standaard nederlands te schrijven (vooral op het huiswerkforum, merk ik) en een groep die die moeite wel doet. Nátuurlijk maakt iedereen soms wel eens een fout.


Als je vindt dat iemand te veel fouten of onduidelijk geformuleerde zinnen schrijft, dan kan je dat in een pb zetten. Volgens mij zal inderdaad de meerderheid er daarna op letten (zoals Ger zei) en als het daarna nog altijd de spuigaten uitloopt, dan kan je ook gewoon niet antwoorden. Als ik kijk naar hoeveel mensen hier al gezegd hebben dat ze zich aan fouten ergeren, dan denk ik dat mensen die echt iets willen weten of bespreken, zich wel zullen aanpassen, als ze merken dat ze niet veel respons krijgen.


Eigenlijk vind ik het toch ook sterk dat iemand die voorstander is van een minicursus 'Argumenteren', dit zelf zegt in een post van 5 woorden, zónder argumentatie.


Ik heb persoonlijk niet zo'n moeite met het verschil tussen mijn taal op msn/spreektaal en mijn taal op een forum/school. Bij mij gaat het overschakelen redelijk vlot. Ik beschouw ze alletwee min of meer als "aparte talen". Net zoals ik tegen een Duitser Duits praat en tegen een Engelsman Engels, zal ik AN gebruiken waar dit nodig is en mijn tussentaal als de situatie dat toelaat.
Gebruikersavatar
Mrtn
Artikelen: 0
Berichten: 4.220
Lid geworden op: wo 31 mar 2004, 21:46

Re: Wat dit forum echt nodig heeft is een minicursus ....

Denk je nou echt dat ik me druk ga maken over mijn eigen schrijffouten?
Denk niet dat het hierom gaat. Ik doe af en toe redactiewerk en merk ook daarbij dat mensen over het algemeen gewoon geen fatsoenlijke Nederlansche zin kunnen maken.

Te lange zinnen, te veel komma's, fonetisch geschreven woorden, MSN-taal.. dat soort dingen.


Niets persoonlijks naar de gebruiker in kwestie (is er al op aangesproken door mij), maar voor mij gaat het om dit soort zinnen:
IK heb er genoeg van een deel mensen die denken als ze slim zijn, dat ze wat meer mogen als een ander en denken als ik veel goed doe zal het wel niets uitmaken als ik soms is iets doe wat niet kan, kende da zo een mensen ,misschien zijn zij wel ziek.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-
John Nash
Artikelen: 0
Berichten: 536
Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 19:27

Re: Wat dit forum echt nodig heeft is een minicursus ....

DePurpereWolf schreef:Denk je nou echt dat ik me druk ga maken over mijn eigen schrijffouten?


Dat heeft 14 jaar onderwijs niet kunnen bereiken, dus al helemaal geen gebruiker op een forum.


De rede waarom veel mensen fouten hebben in hun schrijven is omdat het ze niet interesseerd.


Als ik een sollicitatiebrief moet schrijven, of een wetenschappelijk rapport, dan zal ik me wel inzetten om foutloos te schrijven, en dat doe ik ook naar goed resultaat.  


Maar op een forum?
Kost het dan echt zoveel moeite om bijvoorbeeld 'reden' en 'interesseert' te schrijven? Ik kan het me namelijk niet voorstellen. Je zegt zelf dat je het niet interesseert, nou vergeef me mijn bemoeizucht maar dat vind ik nogal een kwalijke zaak voor een moderator. Of je bent dyslectisch, dan kan ik inzien dat je fouten maakt.


Ik erger me trouwens niet echt aan de 'breezers', maar meer aan de vaste gebruikers/moderators die consequent fouten blijven maken. Niets zo vervelend als een discussie op bijvoorbeeld het filosofieforum waar de fouten je om de oren vliegen.


En als je 'breezers' graag op hun gebreken wijst, zorg er dan wel voor dat je zelf fatsoenlijk Nederlands kunt schrijven:
Ik vind het wel een goed idee,dat op de basis-en vooropleidingen wat meer aandacht aan de nederlandse taal wordt gevestigd;het grammaticaal gebruik door de topichouder is daar wel een bewijs van!
WendyTje schreef:En je spelling leest gruwelijk irritant, normaal heb ik daar echt nooit last van, maar ik moest me er echt even door je 1e post heen worstelen..

Ik zou me in ieder geval niet druk maken over 2012, t is al heel wat dat de mayas zo belachelijk lang vooruit hebben geteld toch, ze moesten immers ergens stoppen.
Gebruikersavatar
klazon
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 7.933
Lid geworden op: ma 09 mei 2005, 23:52

Re: Wat dit forum echt nodig heeft is een minicursus ....

DePurpereWolf schreef:Als ik een sollicitatiebrief moet schrijven, of een wetenschappelijk rapport, dan zal ik me wel inzetten om foutloos te schrijven, en dat doe ik ook naar goed resultaat.  

Maar op een forum?
Dit vind ik een raar onderscheid. Als je iets schrijft met de bedoeling dat iemand anders het leest, dan moet je altijd streven naar foutloos Nederlands.
Gebruikersavatar
DePurpereWolf
Artikelen: 0
Berichten: 9.239
Lid geworden op: wo 12 mar 2003, 19:44

Re: Wat dit forum echt nodig heeft is een minicursus ....

John Nash schreef:
DePurpereWolf schreef:Denk je nou echt dat ik me druk ga maken over mijn eigen schrijffouten?


Dat heeft 14 jaar onderwijs niet kunnen bereiken, dus al helemaal geen gebruiker op een forum.


De rede waarom veel mensen fouten hebben in hun schrijven is omdat het ze niet interesseerd.


Als ik een sollicitatiebrief moet schrijven, of een wetenschappelijk rapport, dan zal ik me wel inzetten om foutloos te schrijven, en dat doe ik ook naar goed resultaat.  


Maar op een forum?
Kost het dan echt zoveel moeite om bijvoorbeeld 'reden' en 'interesseert' te schrijven? Ik kan het me namelijk niet voorstellen. Je zegt zelf dat je het niet interesseert, nou vergeef me mijn bemoeizucht maar dat vind ik nogal een kwalijke zaak voor een moderator. Of je bent dyslectisch, dan kan ik inzien dat je fouten maakt.

Ik spreek al drie jaar in dagelijks gebruik geen Nederlands meer. :) Nederlands is een taal die niet belangrijk is in de wereld. Als jij vind dat mijn laag niveau Nederlands mij niet geschikt maakt voor het moderaten van dit forum, dan stel ik voor dat je dat aan de eigenaar van dit forum voorsteld.


Mijn mening is echter dat het geen zak uitmaakt bij het moderaten van natuurkunde. Sterker nog, ik stel voor dat je je eigen niet druk maakt om spelfouten, daar het net zoveel zin heeft om je druk te maken over het water van rivieren dat in de zeeen stroomt.


Succes met je kruistocht.


Ik heb het allang opgegeven. Toen het nieuwe groene boekje uitkwam ben ik afgehaakt. Ik mag best stellen dat in de lagere school mij de grammatica regels van Engels, Frans en Duits beter zijn uitgelegd dan de regels van Nederlands. En voor de rest, zoals ik al zei, gebruik ik Nederlands niet zoveel.
John Nash
Artikelen: 0
Berichten: 536
Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 19:27

Re: Wat dit forum echt nodig heeft is een minicursus ....

Aha, dat verklaart een hoop. Ik vind het alleen niet netjes dat je stelt dat het 'je gewoon niet interesseert'. Nogmaals, ik kan me niet voorstellen dat het onthouden van een paar 'dt'-regeltjes zoveel moeite kost. In principe zouden die regels bij een ieder gewoon 'vanzelfsprekend' moeten zijn.
Gebruikersavatar
eendavid
Artikelen: 0
Berichten: 3.750
Lid geworden op: vr 15 sep 2006, 14:24

Re: Wat dit forum echt nodig heeft is een minicursus ....

Het probleem is dat sommige mensen het ten top drijven, zodat het immens veel moeite kost hun posts te lezen. Ik vind het logisch dat men een beetje let op de taal van een post. Spellingsfouten zijn hierbij niet onbelangrijk, maar zolang dat binnen de perken blijft verhindert het de communicatie niet. Ik denk bijvoorbeeld dat DPW wél geschikt is als moderator.


Dat men om de haverklap de spellingsregels verandert, bemoeilijkt het correct schrijven wel. Ik ga er heus geen woordenboek bijhalen om even een uitleg te doen op een forum.
Gebruikersavatar
ypsilon
Artikelen: 0
Berichten: 11.076
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:03

Re: Wat dit forum echt nodig heeft is een minicursus ....

De schuldige hieraan is ook vaak MSN.
Ik heb er geen last mee :) Mijn msn- en sms-taal is geenszins correct, maar ik maak een soort switch als ik een tekst moet schrijven die voor meer mensen leesbaar (en aangenaam om lezen) moet zijn. Ik vind het dan ook minder erg dat er al eens een dt-fout gemaakt wordt e.d. als de gebruiker in kwestie het er gewoon moeilijk mee heeft en al eens probeert om zijn fouten recht te zetten. De weigering om (laat ons zeggen: min of meer) correct te schrijven (breezer, dus) vind ik heel wat vervelender.
John Nash
Artikelen: 0
Berichten: 536
Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 19:27

Re: Wat dit forum echt nodig heeft is een minicursus ....

Ik denk bijvoorbeeld dat DPW wél geschikt is als moderator.
Niemand beweert het tegendeel hoor. Ook ik niet.
Gebruikersavatar
klazon
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 7.933
Lid geworden op: ma 09 mei 2005, 23:52

Re: Wat dit forum echt nodig heeft is een minicursus ....

Dat men om de haverklap de spellingsregels verandert, bemoeilijkt het correct schrijven wel. Ik ga er heus geen woordenboek bijhalen om even een uitleg te doen op een forum.
De meest voorkomende spelfouten zijn het verkeerd plaatsen van een -d of een -t op het eind van een werkwoordsvorm. Maar de regels daarvoor zijn de laatste 150 jaar niet veranderd. Dus bij zo'n fout kun je je niet verschuilen achter het herhaaldelijk veranderen van de spellingsregels.

En, in geval van twijfel over de spelling van een woord pak ik er altijd een woordenboek bij.
Gebruikersavatar
Mrtn
Artikelen: 0
Berichten: 4.220
Lid geworden op: wo 31 mar 2004, 21:46

Re: Wat dit forum echt nodig heeft is een minicursus ....

Nogmaals, ik kan me niet voorstellen dat het onthouden van een paar 'dt'-regeltjes zoveel moeite kost. In principe zouden die regels bij een ieder gewoon 'vanzelfsprekend' moeten zijn.
Daar verkijk je je lelijk op denk ik. Er zijn gewoon mensen die dat niet kunnen (ken ik persoonlijk voorbeelden van) en daar heb je dan mee te leven als omgeving.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-
Gebruikersavatar
Ger
Artikelen: 0
Berichten: 17.675
Lid geworden op: di 18 okt 2005, 09:51

Re: Wat dit forum echt nodig heeft is een minicursus ....

Aanvullend op Mrtn: je hebt er zelf ook mee te leven en dat is ook niet prettig. Ik ben zelf een voorbeeld van iemand die hetzelfde probleem heeft, zij het minder ernstig. Maar laatst moest ik voor een klant met spoed een rapport in elkaar draaien, 's avonds laat nog thuis aan doorgewerkt om het af te krijgen en daardoor stonden er dus aardig wat spelfouten in. De spellingscontrole van Word liet het afweten, er was geen collega in de buurt (logisch) die het even door kon nemen en omdat het dus de volgende ochtend op de mail moest staan bij de klant heb ik het uiteindelijk maar verstuurd. Twee dagen later nog gebeld met de klant. Hij was inhoudelijk tevreden, maar hij vond het erg onprofessioneel overkomen met die spelfouten. Het was uiteindelijk maar ongeveer 1 per pagina, maar toch.


Je zult je kunnen voorstellen dat ik me nogal lullig voelde op dat moment. Ook al heb ik er aandacht genoeg aan besteed, ik was gewoon niet in staat om het zonder spelfouten af te leveren. En dat komt je relatie met je klant niet bepaald ten goede. En je gaat nou ook weer niet iedere keer uitleggen hoe de vork in de steel zit.


Als je je dus stoort aan mensen die slecht Nederlands schrijven, probeer er dan doorheen te prikken of het luiheid is of een echt probleem waar de persoon weinig tot niets reëels aan kan doen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ

ads

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Gebruikersavatar
StrangeQuark
Artikelen: 0
Berichten: 4.161
Lid geworden op: do 19 mei 2005, 14:54

Re: Wat dit forum echt nodig heeft is een minicursus ....

John Nash schreef:Nogmaals, ik kan me niet voorstellen dat het onthouden van een paar 'dt'-regeltjes zoveel moeite kost. In principe zouden die regels bij een ieder gewoon 'vanzelfsprekend' moeten zijn.
Daar verkijk je je lelijk op denk ik. Er zijn gewoon mensen die dat niet kunnen (ken ik persoonlijk voorbeelden van) en daar heb je dan mee te leven als omgeving.

En daar kom ik om de hoek kijken. John Nash, het spijt me, ik doe mijn uiterste best, en al jaren lang, maar ik kan gewoon niet intuitief dat goed doen. Er sluipen altijd nog wel een paar woorden voorbij. Gelukkig heb ik vaak mensen als Veertje om mij heen, die mij kunnen helpen met mijn gebrekkige woordbeeld. Ik heb volgens mij geen dyslexie, maar ik heb dat soort dingen nooit echt goed gekund.


Ik hou erg van taal, wat weinig natuurkundigen hebben trouwens, maar schrijven vind ik moeilijk. Echter heb jij ooit iets wat ik schreef niet echt goed kunnen begrijpen (misschien een paar posts van de 2360 posts die te gehaast waren) door dt fouten? Volgens mij heb ik toch altijd prima mijn boodschap over kunnen brengen en DPW kan dat volgens mij ook.


Kijk als ik zo ga prate zonder interpuctie en leters weglaat of andere onduidelijk ding scrijven, dan is het een ander verhaal toch? Ik ben het met DPW eens, dat het niet de taak is van exacte wetenschap mods om foutloos perfecte teksten te schrijven. Het moet duidelijk zijn, en als ik van al die duizenden posts, je weet dat ik soms lange verhalen schrijf, bij elk woord weer stil moet staan, kan ik mijn taken niet meer goed uitvoeren.


Spijtig, maar hoe ik het ook blijf proberen (ik geef huiswerkbegeleiding en ben mijzelf weer in de regels gaan verdiepen, dus de wil is er zeker) het is niet zo makkelijk voor mij als jij pretendeert.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “ℹ️ Over dit forum”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!