Moderator: Rhiannon
Is dit lijstje voldoende antwoord op je vraag (bron Wikipedia)?Vraag: Bedenken mensen goden?
Omdat er, wanneer mensen opstaan voor alles, zoveel op mensen afomt dat we er niet mee om kunnen gaan. Dit heeft tot gevolg dat we gaan ontkennen dat al die dingen die tot ons komen op het moment dat ze tot ons komen ook in ons varen. En dat heeft als gevolg dat we de noodzaak hebben om alles wat in ons gevaren is buiten onszelf te plaatsen. Zo zien we dat alles wat er ins bestaat buiten onszelf plaatsen en daarom zien we dat ditgene alles is. En dat noemen we god.Mijn vraag: Waarom bedenken mensen goden?
Nee, dat is geen voldoende antwoord: Het is namelijk alleen maar een (onvolledige) opsomming van de namen van goden door de eeuwen heen.Is dit lijstje voldoende antwoord op je vraag (bron Wikipedia)?gmlk schreef:Vraag: Bedenken mensen goden?
(snip overbodige opsomming van dit)
Okee, daarmee bevestig je dus precies wat ik al zei: je bent niet geïnteresserd in het standpunt van gelovigen. Je richt je op atheisten of twijfelaars, beiden zijn m.i. niet gelovig.Daarenboven, ik ben niet gelovig, ik ga het niet veinzen, en ik ga niet veinzen dat ik een diep respect koester voor irrationele standpunten.
Waarbij een open vraagstelling handig zou zijn. Niet: "waarom bedenk jij een god? maar: "Waarom geloof jij?" of "Waarom denk jij dat er een God bestaat?"Respect verdienen mensen die ondanks hun religieuze predispositie mee durven te discussiëren op een open manier in deze stelling.
Je stelt in deze topic een vraag, je poneert geen standpunt. En als je wel een standpunt inneemt dan is het wel zo duidelijk als je het als standpunt formuleert, niet als vraag.Dit zijn geen vergezochte standpunten die ik hier inneem.
Gelovigen kunnen m.i. nog altijd het beste beantwoorden waarom zij geloven.De wetenschappelijke discipline van godsdienstwetenschap stelt zich precies op dit standpunt. Ik deel dan ook niet je stellingname dat gelovigen de beste expertise hebben om de vraag te beantwoorden, integendeel.
Ik ben niet coulant, ik probeer niemand te sparen. Ik gaf je een analyse van de gevolgen van de formulering van je vraagstelling die m.i. onlogisch is als je een objectief antwoord wil.Naar mijn idee is een coulante stellingname die sjoemelt met rationele uitgangspunten om zo de opponenten te sparen, het begin van het einde van een forum als dit
Duh! Maar de paarse kabouter haalde ik dan ook niet aan als een zwakte in je argumentatie in andere topics maar meer als een bewijs dat je vooringenomen bent t.o.v. gelovigen. Bewust gekozen woorden als paarse kabouter of konijn geven uitdrukking aan een bepaalde waarde die jij aan het begrip "God" toekent. Of je gevolgtrekkingen nu logisch zijn of niet, hoe dan ook heb ik je nog nooit onbevooroordeeld zien vragen naar de overwegingen van gelovigen om WEL in een god te geloven. Je gaat er bij voorbaat vanuit dat gezien, volgens jou, een aanname van een god noch logisch noch rationeel is, dat er dan wel geen rationele gedachtengang aan ten grondslag zal liggen om in een god te geloven. Dat is onwetenschappelijk. Dat heb je nooit echt getoetst. En door je vragen in te kleden op een manier dat een emotionele reactie van een gelovige wel te verwachten is, creëer je je eigen bewijs dat er niet rationeel te discussiëren valt met gelovigen. Daar trap ik dus niet in. En ik erger me eraan. Persoonlijk. Dat staat los van mijn functie als Moderator. Een open discussie dient in beginsel open te zijn. Als je echt geïnteresseerd bent in de mening van andersdenkenden dan is het op z'n minst onhandig om tijdens het stellen van je vraag al uit te stralen dat je een waardeoordeel hebt met betrekking tot het gedachtengoed van diezelfde andersdenkende.De paarse kabouter is logisch gezien even valide als verklaring voor het ontstaan van het universum als elke andere onbewogen beweger. Daar is in de discussie helemaal niets mis mee. Immers er kan niet worden aangetoond, om dezelfde redenen dat het niet-bestaan van welke god dan ook niet kan worden aangetoond, dat er geen paarse kabouter vanuit de 26e dimensie opereert.
Dit toont aan hoe vast je zit in je overtuiging. Je gaat er vanuit dat er sprake is van een logische tweespalt bij gelovigen. Waarom? Dat kan toch alleen maar zijn omdat je zelf overtuigd bent van het feit dat je de waarheid in pacht hebt en gelovigen het dus verkeerd zien? En iedereen minstens een sprankje van die voor jou vaststaande waarheid eigenlijk zou moeten kunnen zien? Kunnen er volgens jou dan geen gelovigen zijn waarbij er geen sprake is van een tweespalt? Die gewoon, vanuit hun eigen overwegingen, ervoor hebben gekozen WEL in een god te geloven? Waarbij wetenschap bedreven door de mens daarnaast een belangrijke plaats inneemt? Waarom zo zwart/wit? En waarom moeten geloof en wetenschap elkaar uitsluiten? Da's een andere vraag, maar met betrekking tot jouw vraagstelling wel relevant. Want jij bent duidelijk iemand die ervan overtuigd is dat geloof en wetenschap elkaar wel uitsluiten en je formulering van je vraag in deze topic is op basis daarvan gekozen.Anderzijds zou het je persoonlijke mening kunnen zijn dat het ongepast is de logische tweespalt van gelovigen zo pijnlijk bloot te leggen.
Je hebt niet goed gelezen wat ik daarover gezegd heb. Zoals ik in vorige posting duidelijk heb aangegeven staat de formulering ook open voor gelovigen. Ik richt me op iedereen die een rationele onderbouwing bij zijn positie wil geven. Dat sluit nadrukkelijk niet de gelovigen uit. Een bekend voorbeeld van een denker in het kamp van de gelovigen die rationaliteit als instrument gebruikt is Richard Swinburne. Je veronderstelt nu zelf in deze uitleg van je dat geloof en rationaliteit niet samengaan. Die conclusie is veel zwaarder dan die van mij.Okee, daarmee bevestig je dus precies wat ik al zei: je bent niet geïnteresserd in het standpunt van gelovigen. Je richt je op atheisten of twijfelaars, beiden zijn m.i. niet gelovig.Fujaro schreef:Daarenboven, ik ben niet gelovig, ik ga het niet veinzen, en ik ga niet veinzen dat ik een diep respect koester voor irrationele standpunten.
Het waarom moet goed opgevat worden. Mensen 'bedenken' niet zomaar goden/godsbeelden. Maar blijkbaar ontstaat geloof daarin wel vanwege bepaalde oorzaken. Ik zou deze oorzaken in verband willen brengen met evolutie. Als, zoals ik zei in die quote, angsten (bang voor onverklaarbare en onvoorspelbare zaken) of wensen (verlangen naar een goede jacht of naar regen) bij het gedrag van de vroege mens ging horen. En als dit gedrag nakomelingen krijgen niet in de weg stond of zelfs bevorderde. Dan evolueerde tegelijkertijd geloof. Er ontstond geloof en dat ontwikkelde zich. Dit is kort door de bocht, maar wel de kern van wat ik wil meedelen.ik wil zelfs beweren dat geloof niet is uitgevonden (op mogelijk hier en daar een idee of leer waar dan ook ter wereld en waar dan ook in de geschiedenis...), maar dat de meeste geloven en godsdiensten zijn geworden tot wat ze nu zijn doordat ze simpelweg zijn geëvolueerd.
Vanuit de vroegste mensachtigen met angsten (bang voor onverklaarbare en onvoorspelbare zaken) of wensen (verlangen naar een goede jacht of naar regen), moet een vorm van overdracht zijn ontwikkeld. Het overdragen van ideeën en gebruiken. Dit is gaan leiden tot tradities en verschillende geloofsuitingen. Gezamenlijke geloofsuitingen versterkten mekaar. Andere vielen weg. Geen wonder dat er zoveel stromingen zijn. En geen wonder dat zoveel geloofsovertuigingen uit elkaar zijn ontstaan door afsplitsingen e.d..
Nee, ik denk echt dat het veel ingewikkelder ligt met geloof dan dat simpelweg iemand het heeft uitgevonden. Geloof is geëvolueerd.
Ik bedoel met 'bedenken' niet dat er lieden zijn die er op een regenachtige zondagmiddag voor gaan zitten om een god te bedenken. Ik denk dat dat helemaal niet zo werkt. Ik stel vast dat groepen, (sub)culturen, volken, stammen keer op keer en met steeds weer andere eigenschappen hun goden hebben 'uitgevonden'. Kennelijk zijn er binnen dergelijke verbanden processen gaande die leiden tot steeds weer nieuwe godsbeelden. Je hebt gelijk dat gelovigen vaak niet zelf hun goden bedenken. Veelal borduren ze voort op wat anderen ze hebben voorgehouden. Met 'bedenken' doel ik ook op het feit dat er geen toetsing plaats vindt aan feiten. De werkelijkheid wordt eerder aangepast aan het godsbeeld dan andersom. Voorbeeld: de azteken veronderstelden dat ze in moeilijke tijden hun goden gunstig moesten stemmen met mensenoffers. Wanneer er dan geen effect is van gebrachte offers, is de conclusie eerder dat er nog meer mensen moeten worden geofferd dan dat het godsbeeld niet klopt. In die zin is dat godsbeeld in veel gevallen een onaantastbaar concept in de hoofden van groepen mensen. Wanneer jij echter een ander woord weet dat recht doet aan het werkzame mechanisme waarop ik doel en dat niet de voor jou negatieve connotatie heeft van 'fingeren' of 'opzettelijk fantaseren' houdt ik me aanbevolen.Toch bevat deze vraagstelling een impliciete aanname, dat mensen hun goden bedenken (of verzinnen), waar ik het niet eens mee ben. Ik sluit niet uit dat dit soms voorkomt maar dan is dit een verwaarloosbare minderheid; de meeste mensen verzinnen niet de goden waarin ze geloven.
Inmiddels verwijderde posts.
[Edit Veertje: Ja Fujaro, je hebt natuurlijk gelijk, maar het zou de volgende keer handig zijn om me daar even persoonlijk op aan te spreken en niet zulke scheldkannonades alvast te beantwoorden. Dat maakt het makkelijker om ze weg te halen. Nu heb ik jouw antwoorden dus ook moeten verwijderen. Deze laat ik wel staan]:Michel, laten we proberen de emoties even buiten beschouwing te laten.
De vraagstelling is open voor iedere gelovige omdat iedere gelovige kan meediscussiëren over het verschijnsel dat er veel meer geloven zijn dan het eigen ware geloof.Waarbij een open vraagstelling handig zou zijn. Niet: "waarom bedenk jij een god? maar: "Waarom geloof jij?" of "Waarom denk jij dat er een God bestaat?"Respect verdienen mensen die ondanks hun religieuze predispositie mee durven te discussiëren op een open manier in deze stelling.
Pfff, wat moeizaam zo. Ik doelde natuurlijk op het standpunt dat ook te vinden is bij vergelijkende godsdienstwetenschap dat geloven bestudeert als een maatschappelijk verschijnsel (zie bijv. hier voor een uitleg daarvan). Lees ajb mijn posting goed. Ik besteed steeds ruime aandacht aan formulering, zinsbouw, interpunctie e.d. Ik doelde dus niet op de topic-vraagstelling, die, inderdaad een vraagstelling is.Je stelt in deze topic een vraag, je poneert geen standpunt. En als je wel een standpunt inneemt dan is het wel zo duidelijk als je het als standpunt formuleert, niet als vraag.Dit zijn geen vergezochte standpunten die ik hier inneem.
Dat is niet de vraag. Merk op dat er een verschil is tussenGelovigen kunnen m.i. nog altijd het beste beantwoorden waarom zij geloven.
Het zou onlogisch zijn om alleen gelovigen iets te laten zeggen over het verschijnsel dat allerlei geloven steeds weer in allerlei culturen opduiken.Ik ben niet coulant, ik probeer niemand te sparen. Ik gaf je een analyse van de gevolgen van de formulering van je vraagstelling die m.i. onlogisch is als je een objectief antwoord wil.Naar mijn idee is een coulante stellingname die sjoemelt met rationele uitgangspunten om zo de opponenten te sparen, het begin van het einde van een forum als dit
Duh, duh! Ik ben niet vooringenomen tav andere gelovigen, ik heb een onderbouwde mening (mag dat hier?) ten aanzien van de rationaliteit van specifieke onderdelen van geloofsstelsels. Hier en op andere fora (zie bijvoorbeeld Credible.nl) heb ik uitvoerig naar argumentatie van gelovigen gevraagd. Ik ben ook zelf gelovig geweest. Overigens ben ik nog altijd zelf degene die het onderwerp mag kiezen dat ik middels een (vraag)stelling wil bediscussiëren.Duh! Maar de paarse kabouter haalde ik dan ook niet aan als een zwakte in je argumentatie in andere topics maar meer als een bewijs dat je vooringenomen bent t.o.v. gelovigen. Bewust gekozen woorden als paarse kabouter of konijn geven uitdrukking aan een bepaalde waarde die jij aan het begrip "God" toekent. Of je gevolgtrekkingen nu logisch zijn of niet, hoe dan ook heb ik je nog nooit onbevooroordeeld zien vragen naar de overwegingen van gelovigen om WEL in een god te geloven. Je gaat er bij voorbaat vanuit dat gezien, volgens jou, een aanname van een god noch logisch noch rationeel is, dat er dan wel geen rationele gedachtengang aan ten grondslag zal liggen om in een god te geloven. Dat is onwetenschappelijk. Dat heb je nooit echt getoetst. En door je vragen in te kleden op een manier dat een emotionele reactie van een gelovige wel te verwachten is, creëer je je eigen bewijs dat er niet rationeel te discussiëren valt met gelovigen. Daar trap ik dus niet in. En ik erger me eraan. Persoonlijk. Dat staat los van mijn functie als Moderator. Een open discussie dient in beginsel open te zijn. Als je echt geïnteresseerd bent in de mening van andersdenkenden dan is het op z'n minst onhandig om tijdens het stellen van je vraag al uit te stralen dat je een waardeoordeel hebt met betrekking tot het gedachtengoed van diezelfde andersdenkende.De paarse kabouter is logisch gezien even valide als verklaring voor het ontstaan van het universum als elke andere onbewogen beweger. Daar is in de discussie helemaal niets mis mee. Immers er kan niet worden aangetoond, om dezelfde redenen dat het niet-bestaan van welke god dan ook niet kan worden aangetoond, dat er geen paarse kabouter vanuit de 26e dimensie opereert.
Nog maar een keer:Dit toont aan hoe vast je zit in je overtuiging. Je gaat er vanuit dat er sprake is van een logische tweespalt bij gelovigen. Waarom?Anderzijds zou het je persoonlijke mening kunnen zijn dat het ongepast is de logische tweespalt van gelovigen zo pijnlijk bloot te leggen.
Volgens mij zit jij vast in een overtuiging.Dat kan toch alleen maar zijn...
Zoals je zou moeten weten (want heb ik in menige posting beargumenteerd) ben ik geen verdediger van een absolute waarheid. Ik betoog dat het beter is om af te zien van conclusies die je niet kunt trekken....omdat je zelf overtuigd bent van het feit dat je de waarheid in pacht hebt en gelovigen het dus verkeerd zien? En iedereen minstens een sprankje van die voor jou vaststaande waarheid eigenlijk zou moeten kunnen zien?
Er kunnen gelovigen zijn die hun mening rationeel onderbouwen, er is zelfs een stroming die rationele theologie heet.Kunnen er volgens jou dan geen gelovigen zijn waarbij er geen sprake is van een tweespalt?
Bedoel je hier met de vrij brede aanduiding 'eigen overwegingen', ideeën die niet ter discussie mogen worden gesteld. Zo ja, waarom dan hier komen om te discussiëren? Zo nee, wat is dan het probleem om deze te discussiëren?Die gewoon, vanuit hun eigen overwegingen, ervoor hebben gekozen WEL in een god te geloven?
Ik denk inderdaad dat specifieke geloven en wetenschap elkaar uitsluiten, maar mijn formulering in dit topic is niet op basis daarvan gekozen.Waarbij wetenschap bedreven door de mens daarnaast een belangrijke plaats inneemt? Waarom zo zwart/wit? En waarom moeten geloof en wetenschap elkaar uitsluiten? Da's een andere vraag, maar met betrekking tot jouw vraagstelling wel relevant. Want jij bent duidelijk iemand die ervan overtuigd is dat geloof en wetenschap elkaar wel uitsluiten en je formulering van je vraag in deze topic is op basis daarvan gekozen.