Puzzel Puzzels
mathieu_vd
Artikelen: 0

Re: Roken op school : gewoon verbieden?

Jan van de Velde schreef:En dát vind ik weer overtrokken. Ik ken verscheidene gelegenheden (en zo'n frequente buiten-de-deur-eter ben ik niet, want daarvoor heb ik de centen niet) die hun ventilatie zó goed op orde hebben dat rokers en niet-rokers in één ruimte samen kunnen genieten zonder dat de één last hoeft te hebben van de ander. Als dát kan, waarom moet een restauranthouder dan verplicht worden om roken te verbieden?

Misschien minder ongezond, maar daarom niet minder irritant vind ik de lekkere luchtjes waarmee sommige van mijn planeetgenoten zich ruim mee menen te moeten besprenkelen.
idd, volledig mee eens. De restaurantuitbaters zijn dan ook niet aan het liegen als ze zeggen dat hun omzet reeds gedaald is. Voor rokers is het gewoon prettiger om na je eten nog even te kunnen nagenieten van een sigaar/sigaret bij een lekker tasje koffie ofzo. Die mensen zullen dan volgens mij na hun eten ook wel bijna meteen vertrekken, of gewoon veeel minder op restaurant gaan.
Jan van de Velde schreef:Maar hoe dan ook, het onderwerp. Roken op school. Buiten? Heb ik persoonlijk niks op tegen. Iedere jongere die om wat voor reden dan ook wil gaan roken doet dat. Met een verbod daarop bereik je in mijn ogen niks. In de lessen moet er de nodige aandacht voor zijn. Op een manier die de jongeren aanspreekt. Dat kan. En daarmee bereik je volgens mij meer.  

Jeugd iets verbieden leidt onvermijdelijk tot ontwijkend of uitdagend gedrag.
Op mijn school was het zo dat je in de middag mocht roken op een afgebakende plaats (niet zo groot, maar groot genoeg). Maar enkel diegene die in de 3e graad zaten mochten er roken (je moest je leerlingenkaart tonen als bewijs). Ik heb nog nooit een school gezien (heb dan ook maar op 1 school gezeten :) ) waar je gewoonweg overal buiten mag roken. Het lijkt me een raar zicht om 18 jarigen te zien roken tussen 12 jarigen. Op die manier zullen die 12 jarigen ook wel al eens sneller benieuwd zijn volgens mij, dan gaan die een sigaretje vragen aan een oudere, en voila ze zijn ook vertrokken, ze hoeven zelfs niet naar een krantenwinkel te gaan (je krijgt er in Belgie geen onder de 16, normaal gezien hehe)

dus mijn gedacht;

cafés; helft roker; helft niet roker (en niet dienen bazaar met een "sterkendrank"vergunning enzo, want anders loopt het volk in de jeugdhuizen ook maar leeg se.

restaurant; idem

scholen; enkel op afgebakende plaatsen en vanaf 16 jaar

ads

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

eendavid

hoe groot is het percentage goed verluchte eetzalen? redelijk klein lijkt me toch.

op zich heb je wel gelijk dat het daar zou moeten kunnen. In de praktijk lijkt het me moeilijk dit onderscheid te maken.

Ik ben er ook geen voorstander van om het vanaf een bepaalde leeftijd toe te staan op school. Ten eerste leidt het nergens toe. Ten tweede krijg je dan een plots "alle remmen los"-gevoel. Ik zou het bijna zien als promoten van de sigaretten. Dat lijkt me nu ook weer een beetje teveel van "het goede".

ads

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Math-E-Mad-X

ev!tje schreef:
Math-E-Mad-X schreef:pfff... school hoort toch geen gevangenis te zijn??  

gelukkig mocht ik overal heen waar ik wilde in de pauze.

Ook buiten school gaan? :) Wij mochten zowel in de gebouwen blijven, als naar buiten gaan (speelplaats), maar niet buiten school en ik vond dat een goede regeling.
Ja, wij mochten echt overal heen.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!