Puzzel Puzzels
Rov
Artikelen: 0

Re: [Studiekeuze] Fysica

Zoiets ja, bij sommige vakken mag je de cursus (al dan niet voor een beperkte tijd) gebruiken tijdens het examen. Verkijk je niet, deze examens zijn in het algemeen zéér pittig net omdat je zoveel info krijgt.

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk 50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

Bekijk product

gast004

ja, inderdaad, maar je mag dat niet onderschatten! Het examen is dan vooral gericht op inzicht, je moet de theorie toch grondig bekeken hebben. In sommige gevallen mag je uitgewerkte oefeningen ook meebrengen, in andere gevallen niet. De proffen vragen dan natuurlijk ook geen letterlijke theorievragen of oefeningen die volledig analoog zijn aan de voorbeelden (als je die mag meenemen), maar vragen waar inzicht, begrijpen en redeneren héél belangrijk is.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Jekke

ja, inderdaad, maar je mag dat niet onderschatten! Het examen is dan vooral gericht op inzicht, je moet de theorie toch grondig bekeken hebben. In sommige gevallen mag je uitgewerkte oefeningen ook meebrengen, in andere gevallen niet. De proffen vragen dan natuurlijk ook geen letterlijke theorievragen of oefeningen die volledig analoog zijn aan de voorbeelden (als je die mag meenemen), maar vragen waar inzicht, begrijpen en redeneren héél belangrijk is.

Onderschatten niet nee, maar inderdaad ook niet overschatten. Ik heb ervaren dat een prof elk examen zo moeilijk en makkelijk kan maken als hij wil, of het nu open- of gesloten boek is, mondeling of schriftelijk, meerkeuze of open, groen of rood, ...
Phys

Oei oei :)

Ik begrijp het wel hoor :wink:

Vaak heb je schiet je niet zo veel op met de theorie erbij. Bij exacte vakken komt het toch vaak neer op inzicht, en begrip van wat er staat. Die formules en hoe men daar aan komt ken je wel.

Het probleem (dan heb ik het over fysica, hetgeen ik ook studeer) is de sitatutie vertalen in natuurkundige termen.
eendavid

HolyCow schreef:nope  :wink:  

Bij sommige vakken wel, maar het is toch anders, de nadruk ligt vooral op het toepassen en dat maakt toch veel verschil. Bij ingenieurswetenschappen zijn er veel meer openboekexamens.
komkom.

bij fysica zijn er ook heel veel openboekexamens, evenveel als bij ingenieurs. Beiden hebben vaak het systeem theorie gesloten boek, oefeningen open boek. Natuurlijk ligt bij fysica de nadruk meer op theorie, maar het gaat dan ook vaak om inzicht ipv reproduceren.

Bij ingenieurs is het trouwens vaak een analoge berekening als oefeningen in het jaar, terwijl bij fysica meestal wordt aangezet tot een eigen gedachte. ik heb het dan natuurlijk wel over de hogere jaren.
einstone

Ik weet niet met wat voor vragen de vraagsteller allemaal nog zit, maar ik zit in het derde jaar fysica aan de kul. De hoeveelheid praktijk neemt (logischerwijs) toe met de jaren.

In het eerste jaar was er in het eerste semester een practicum, in het tweede jaar zijn er in het tweede semester elke week practica, helemaal opt einde komt er een iets gevorderder experiment.

In het derde jaar zijn er grote projecten. in het eerste semester twee, waarbij je echt de volle 4 weken dat elk van de twee projecten duurt,bezig bent in het labo, met opzoekwerk of berekeningen. in het tweede semester komt er dan de "bachelorthesis", een project van 8 weken.
blaurens

Volgens de site van de KUL kan je met fysica in de informatica-, onderzoeks-, medische, commerciële, overheidssector of zelfs richtingen zoals wetenschapsjournalistiek uitgaan. De weg zou wat evenwijdig lopen aan die van bv. bio-inginieurs of informatici. Aangezien ik mij in de toekomst graag met wetenschap bezig zou houden, zie ik dit zeker zitten :) . Ik vind het toch belangrijk dat je ook na je studies nog een waaier aan mogenlijkheden hebt.

Ook qua theorie/praktijk-verhouding lijkt het me wel goed te zitten. Té praktisch zou mij niet bevallen, maar 3 jaar theorie is dan weer veel te veel :?: . Dus zo een mooie compromis is wel lekker :) .

Hoeveel uur les heb je eigenlijk in het eerste jaar?

En zijn er nog andere wetenschappelijke richtingen die zeker aan te raden zijn? Liefst iets met beperkte biologie/aardrijkskunde-achtige vakken :) .
Jekke

bijna acht uur per dag, zo een voormiddag en/of namiddag vrij
En zijn er nog andere wetenschappelijke richtingen die zeker aan te raden zijn? Liefst iets met beperkte biologie/aardrijkskunde-achtige vakken :) .
tja, dan lijken mij nog over te blijven wiskunde, informatica en ingenieur
Rov

Best veel.

http://www.kuleuven.be/onderwijs/aanbod/op...SC_50074275.htm

Rechts op de pagina staat er een knopje uurrooster, momenteel is die leeg door de examens, je kan eens een paar weken teruggaan, dan zie je de uurrooster van het afgelopen semester.
Einsteinfreak

ik heb hier met volle intresse meegelezen want ik ben van plan om volgend jaar ook te beginnen aan een studie fysica aan de KU Leuven. Op de SID-in dag in Haasrode heb ik aan de stand fysica van de KU Leuven gevraagd wat je allemaal kan doen met Fysica. En eignelijk was dat best wel veel: leerkracht (je kan je D-cursus zelfs integreren in je masterstudie), onderzoeker in industrie of overheid natuurlijk (liefst dan minor chemie erbij nemen) en dan specifieke onderzoeker als je een doctoraatstudie kan voltooien.

'K hoop dat dit helpt en al de rest bedankt voor de goede info, ik begin hoe langer hoe zekerder geworden van mijn studierichting fysica.
E=MC2
Rov

Wat leuk, al die schachten op het forum :) .
Phys

Natuurkunde is een erg interessante en leuke studie, vind ik. Natuurlijk is het de meest fundamentele wetenschap (dat is discutabel, maar alle natuurkundigen zijn het daarmee eens :wink:) en erg breed.

Je moet wel veel discipline hebben, heb ik gemerkt. Ik hoorde op meeloopdagen en dergelijke altijd dat het niet zozeer te maken heeft met intelligentie, maar veel meer van je motivatie afhangt. Ik dacht altijd bij mezelf: ja ja, die motivatie komt vanzelf wel bij boeiende stof. Maar het blijft toch studie, en er zijn altijd leukere dingen te bedenken. Dus besef wel dat het een tijdrovende studie is, zeker vergeleken met vrienden met andere studies.

Persoonlijk heb ik een grote afkeer van practica, helaas is het verplicht. Het liefst zou ik puur theoretisch werken; ik wil dan ook de master 'theoretical physics' gaan volgen over drie jaar. Maar je ontkomt er niet aan.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
Morzon

Natuurkunde in TUD is echt massaal. Begin dit jaar waren er 115 eerstejaars, maar 40% haalt het niet.
jhnbk

Natuurkunde in TUD is echt massaal. Begin dit jaar waren er 115 eerstejaars, maar 40% haalt het niet.

Antwerpen ongeveer hetzelfde (50%), maar 'k doe geen fysica
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Bekijk product

Phys

Hier in Utrecht is de grootste niet-technische natuukundestudie van Nederland. Ik denk ook zo'n 120 mensen ofzo. Vooraf werd gezegd dat 1 op de 3 het niet haalt, en inderdaad lijken er steeds meer mensen af te haken.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!