Puzzel Puzzels
arual
Artikelen: 0

Re: Tot welke leeftijd studeren?

In Nederland is dit dus wel zo. Ik vind het nergens op slaan en ben het dan ook helemaal met je eens.

ads

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Bekijk product

gast004

Ik heb de indruk dat je echt als volwassen, zelfstandig en onafhankelijk beschouwd wordt in Nederland zodra je 18 bent geworden. Is dit zo? In België is het namelijk zo dat je wel meerderjarig bent, maar meestal gaan de ouders er niet van uit dat je dan direct op je eigen benen moet staan. Wettelijk hebben ouders dus ook onderhoudsplicht tot je afgestudeerd bent en krijgen ze ook nog een aantal jaar kinderbijslag (ik weet niet hoe lang precies) (op voorwaarde dat je loon van je studentenjob geen bepaald bedrag overschrijdt). Je bent ook nog fiscaal ten laste van je ouders (is dit in Nederland ook zo?).

Dit jaar is mijn eerste jaar aan de universiteit en op kot. Voor mij persoonlijk verandert er familiaal/financieel bijna niets (op studievlak is er natuurlijk wel verandering). Mijn ouders betalen nog steeds alles voor mij, ik woon nog thuis en ik moet hen nergens voor vergoeden (tenzij dus extra reizen en dergelijke). Het enige wat zo'n beetje verandert, is dat ik thuis geen toestemming meer moet vragen als ik ergens naar toe wil, zolang ze het maar weten :) , en ik moet me ook een beetje beredderen op mijn kot, maar dat is het dan ook. Dat beredderen valt trouwens reuzemee, want iedere week zorgt mijn moeder voor eten en verse kleren. Ook tijdens de week komt mijn vader af en toe op bezoek (hij moet vaak in Gent zijn voor zijn werk).
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

arual

In Nederland stopt de kinderbijslag als je 18 wordt. Als ik het goed heb ben je nog wel fiscaal ten laste van je ouders, maar ik kan dit niet met zekerheid zeggen. Ik denk niet dat ouders je echt als volwassen beschouwen als je 18 wordt. Maar toch wel meer dan in België. Volgens de wet ben je in ieder geval dan wel volwassen. Je ouders kunnen bijvoorbeeld ook bepaalde dingen niet meer voor je regelen, dat moet je dan zelf doen omdat je 'volwassen' bent. In het nieuws is het bijvoorbeeld ook "Gisterenavond is een 18-jarige vrouw om het leven gekomen, enz...''. Dit is ook niet altijd zo, maar wel vaak. Ik noem mensen van die leeftijd dus echt nog ''meisje'', want ik vind het gewoon nog meisjes en jongens. Ik vind het ook raar als mensen mij mevrouw noemen. Wat ik ook heb gemerkt is dat de Belgen nog echt aanhankelijk zijn ten opzichte van hun ouders, als ze net op kot zijn. Als ik zei dat ik mijn ouders bijvoorbeeld een maand niet had gezien, dan zeiden ze "Oh, ik zou dat ech nie kunnen hoor, zolang zonder pappie en mammie'', met dat leuke Vlaamse accent :) .
Wouter_Masselink

Ik vind bijdragen in de kosten als je vast werk hebt veel logischer dan studeren en werken samen hoor! En om een bijbaantje te vinden in belgië als student is niet zo heel makkelijk hoor (zeker niet als je 32 uur les hebt in de week, dan heb je daar echt geen zin meer in hoor). Ik zou echt niet weten wanneer ik een bijbaantje zou kunnen doen, ik kom nu al heel vaak tijd te kort.

Dan mag je van geluk spreken dat je niet in NL zit. Zelf maak in volledige dagen op de opleiding. Daarna thuis nog een paar uur studeren en in het weekeinde nog 1 of 2 dagen werken.
"Meep meep meep." Beaker
gast004

Ik denk niet dat ouders je echt als volwassen beschouwen als je 18 wordt. Maar toch wel meer dan in België.
Ja, die indruk had ik ook :) .
Wat ik ook heb gemerkt is dat de Belgen nog echt aanhankelijk zijn ten opzichte van hun ouders, als ze net op kot zijn. Als ik zei dat ik mijn ouders bijvoorbeeld een maand niet had gezien, dan zeiden ze "Oh, ik zou dat ech nie kunnen hoor, zolang zonder pappie en mammie'', met dat leuke Vlaamse accent  .
Ja, inderdaad, ik kan het me ook niet indenken dat ik mn ouders een maand niet zie. Deze maand had ik examens en ik ben 2 keer 2 weken op mn kot gebleven, maar mijn moeder is 2 keer gekomen en mijn vader ongeveer 4 keer :?: . Ik voel me ook helemaal niet volwassen. Ik denk niet dat ik nu al volledig op mijn eigen benen zou kunnen staan, ik ben daar nog niet zelfstandig genoeg voor. Ik ben geen mama's kindje en ik ben best wel redelijk zelfstandig in vergelijking met sommige van mn vrienden, maar studeren en dat zelf betalen door te werken, ik betwijfel of dat me zou lukken. Het is waarschijnlijk een andere mentaliteit, een andere manier van denken.

ads

Steun Sciencetalk Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

arual

Waardoor komt dat verschil denk je?...ik heb echt geen idee. Maar ik vind mezelf ook niet volwassen.

Ik bedoel...begrijp me niet verkeerd, ik ben erg blij als ik mijn moeder weer zie, maar ik kan makkelijk een maand of twee of drie of... zonder ze. Afgelopen jaar ben ik nauwelijks thuis (als in Nederland thuis) geweest. Alleen tijdens de vakanties en na mijn examens dit semester (ik was al vroeg klaar). Ik spreek ze wel via de telefoon en email natuurlijk en ze komen ook wel eens langs bij mijn kot. Maar ieder weekend naar huis kost me veel te veel tijd. Ik doe er met de trein 4.5 uur over voor een enkele reis. Ik zit dan meer in de trein dan dat ik thuis ben, maar ik heb er gelukkig geen problemen mee. Lijkt me toch lastig mocht dit wel zo zijn :wink: .

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!