Apeiron schreef:1207 schreef:
Zou je Einsteins oorspronkelijk citaat eens kunnen geven? de Duitse wel te verstaan. ik vind dit citaat iets te verwarrend.
Dat was een terechte goede vraag van je 1207, het is namelijk veel specifieker
Die Religion der Zukunft wird eine kosmische Religion sein.
Sie muss über den persönlichen Gott hinausgehen und Dogma und Theologie meiden. Sie sollte sich auf das Natürliche ebenso beziehen wie auf das Spirituelle und ein religiöses Empfinden zur Grundlage haben, welches aus der Erfahrung erwächst, dass alle Dinge der Natur und des Geistes eine sinnhaltige Einheit bilden. Der Buddhismus entspricht dieser Beschreibung ... Wenn es eine Religion gibt. die dem modernen Wissenschaftsanspruch standzuhalten vermag, dann ist es der Buddhismus.
Albert Einstein
http://www.ttcberlin.de/zitate.htm
Dus al ik het goed heb vind Einstein dat het boeddhisme aansluit bij de wetenschappelijke behoeften omdat het geen persoonlijke God kent, geen dogma's en ervan uitgaat dat de ervaring de grondslag van alles is?
Wijze woorden van Albert Einstein; hij was blijkbaar niet alleen een genie mbt de physica.
Hij doet hier meerdere stellingen in dat korte stukje tekst, zoals ik het interpreteer.
Hij beweert dat de andere religies (islam, christendom en de joodse religie) per definitie al onwetenschappelijk zijn omdat ze een God hebben verzonnen en andere dogma's hanteren waar geen objectieve bewijzen voor zijn. Hij stelt eveneens dat materie en geest samengaan en een interactie op elkaar (wederkerig!) uitoefenen, iets wat de laatste decennia steeds meer door de wetenschap is ondersteund. Zo komen de artsen er de laatste 10-20 jaar ineens achter hoe enorm veel invloed jouw levensinstelling heeft op allerlei fysiologische processen (de kwaliteit van het immuunsysteem, het helend vermogen van het lichaam enz.).
Het aantal aanhangers van het boedhisme is in het westen enorm sterk gestegen in de laatste decennia, het aantal aanhangers van de traditionele religies is in het westen nog sterker gedaald. Dit had Albert Einstein blijkbaar dus al voorspeld, best indrukwekkend [rr]