Puzzel Puzzels
Mechanieker
Artikelen: 0

Re: Welke bedoeling had God met zijn schepping?

Zijn jullie je niet op de hoogte van de controverse over de kennisbijdrage van theologie? Er is aanzienlijke weerstand tegen het idee dat theologie, ondanks het duplex ordo principe van 1876, überhaupt iets met objectieve kennisgaring van doen heeft en heeft gehad en dat is wel een primaire taak van een universiteit.

Ik heb het debat destijds tussen Kuitert en Philipse bijgewoont in het Lak gebouw te Leiden in verband met de publicatie van dat manifest. +-100 aanwezigen. Philipse, hoewel geinspireerd, overtuigt m.i. o.a.niet dat
Niemand zal menen dat de moderne theologen geïnspireerd worden door de Heilige Geest bij het ontwikkelen van hun privé-versie van het christendom.
... waardoor alleen al zijn hele betoog als een fraai opgezet kaartenhuis ineenrammelt. Maar dit is wellicht off-topic. Fujaro: start maar een nieuwe topic over het atheistisch manifest ofzo! Ik wil Philipse trouwens wel eens horen over de War on Terror op de achtergrond van zijn missie de theologie uit de openbare academische sfeer te peuteren.

ads

Steun Sciencetalk EA SPORTS FC 26 - PS5

EA SPORTS FC 26 - PS5

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk 10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Fujaro

@ Mechanieker

Helaas onderbouw je je mening niet dat het citaat niet deugt. Jammer, het lijkt daardoor op wishful thinking over andermans kaartenhuis.

Het openen van zo'n topic laat ik aan jou over. In de discussie over atheïsme vs. agnosticisme is er overigens al meerdere keren teruggegrepen op zijn 'goddelijk geïnspireerde' werk. Zouden we zonder religie sowieso een War on Terror hebben denk je?
Skeptic by nature
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

HeavenOnEarth

Zeg Mechanieker, deze vlegel vraagt zich af of je inmiddels al wat duidelijkheid hebt over de motieven van God? Kan je je stelling inmiddels al onderbouwen of ben je inmiddels van mening dat theologen dit onderwerp vooral mijden?

In dat laatste geval zou ik graag willen solliciteren naar de kwalificatie ‘paljas’. Wellicht kan ik vanuit die positie een idioom ontwikkelen dat gewichtig en meevoelend klinkt en refereert aan de levensvragen van de mens. Misschien lukt het me ook wel om de realiteit wat minder letterlijk op te vatten en een interpretatie te ontwikkelen die aansluit op de Waarheid. Ik voel een deel van mijzelf nu al transfiguren tot theoloog. Ik denk dat ik dat klusje wel kan klaren:
"Theology is ... a comprehensive, rigorous, and systematic avoidance, by means of exegesis, of letting one's Yes be Yes, and one's No, No."

Uit Smith’s “Atheism: the Case Against God”. Het gehele boek is hier te vinden: http://www.federacionatea.org/documentos/t...eagainstgod.pdf
You and me baby, we ain't nothing but mammals.
sirc

mss is het heel simpel. er zijn heel waarschijnlijk nog universa buiten ons weten, en mss kun je het alles als ene enorm spel risk zien en zijn de goden de spelers. in plaats van van met continenten speleje met hele bevolkingen. dan kan je metene ook de ufo's verklaren die af en toe gezien worden, dat zijn dan verkenners van andere bevolkingen. zo is alles te verklaren, als je er meerden een god in betrekt.
relativiteit is als naast een mooi meisje zitten, een uur lijkt een minuut... Einstein, we love you
wombat

Interessante vraag.

Maar ik geloof niet in hogere wezens zoals dat door de vele geloven omschreven wordt. Ik geloof dus niet in god om het simpel te zeggen.

Grofweg hoe ik erover denk in het volgende.

In mijn visie is het begonnen met de welbekende oerknal. Hoe en waarom is totaal onbekend wat betreft de oerknal.

Uit de oerknal is een gigantische hoeveelheid energie (ontstaan) die zichzelf in materie heeft omgezet.

Het vroege heelal bevatte zonnen en elementen van waterstof tot ijzer.

Het ijzer is uiteindelijk uit het waterstof ontstaan via een reeks andere elementen door kernfusie in de zonnen. elke stap in de fusie levert weer energie op.

In een volgende fase zijn door supernova's de zware elementen ontstaan, de vorming van deze elementen kosten energie. De elementen die ook op aarde aanwezig zijn.

Uit een mix van deze elementen is het leven (ontstaan) waarna de evolutie zijn loop kon nemen.

Na vele jaren is de mens een wezen dat zich afvraagd waar hij/zij vandaan komt en wat de zin is van dit alles en of wij de enige zijn in dit heelal.

Waarschijnlijk zijn er nog vele andere wezens ergens in het heelal die dezelfde vraag stellen.

Het heelal is echter zo groot dat we ze nooit zullen ontmoeten.
Het eerste wiel was echt niet rond
Illillusion

wombat schreef:...Maar ik geloof niet in hogere wezens zoals dat door de vele geloven omschreven wordt. Ik geloof dus niet in god om het simpel te zeggen.

...In mijn visie is het begonnen met de welbekende oerknal. Hoe en waarom is totaal onbekend wat betreft de oerknal.

Uit de oerknal is een gigantische hoeveelheid energie (ontstaan) die zichzelf in materie heeft omgezet.
Alle respect voor je geloof in de oerknal...doch, één bedenking...

Voor zover ik me kan herinneren, heb ik nog nooit orde zien ontstaan uit een explosie, enkel chaos (heb er toch al heel wat gezien...). Ongecontroleerde energie brengt enkel chaos teweeg (laat mijn neefje maar eens los in een porseleinewinkel).

Wie dan, heeft die explosieve energie in ordelijke banen geleid?

(hint: een oppermachtig wezen?)
qrnlk
Lorentziaan

Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Illillusion

Eerste wet, tweede wet... wie heeft die wetten opgesteld? Het resultaat van die wetten is orde. De mensheid heeft zijn eigen zandbak gekregen om in te spelen en stelt daar zijn eigen wetjes op (liefst met achterpoortjes). God, die oneindig veel groter is in kwantiteit, stelt de cosmische wetten op (zonder achterpoortjes).
Kromme Geit

Eerste wet, tweede wet... wie heeft die wetten opgesteld? Het resultaat van die wetten is orde. De mensheid heeft zijn eigen zandbak gekregen om in te spelen en stelt daar zijn eigen wetjes op (liefst met achterpoortjes). God, die oneindig veel groter is in kwantiteit, stelt de cosmische wetten op (zonder achterpoortjes).

En wat is er mis mee als de mens probeert de cosmische natuurwetten te achterhalen?
<!--QuoteBegin-Tolstoj+-- <div class='quotetop' QUOTE(Tolstoj)</div <div class='quotemain' <!--QuoteEBegin-- Ik weet dat de meeste mensen, inclusief degenen die zich thuisvoelen bij de meest ingewikkelde vraagstukken, zelden ook maar de eenvoudigste en meest voor de hand liggende waarheid kunnen accepteren <!--QuoteEnd-- </div <!--QuoteEEnd--
curix

Illillusion schreef:Alle respect voor je geloof in de oerknal...doch, één bedenking...

Voor zover ik me kan herinneren, heb ik nog nooit orde zien ontstaan uit een explosie, enkel chaos (heb er toch al heel wat gezien...). Ongecontroleerde energie brengt enkel chaos teweeg (laat mijn neefje maar eens los in een porseleinewinkel).  

Wie dan, heeft die explosieve energie in ordelijke banen geleid?

(hint: een oppermachtig wezen?)
Wie zegt dat het helal alleen maar orde is? Het is voor het meeste deel chaos, zie maar naar de plaatsen van de sterren, zijn ze mooi gerangschikt volgens grootte of staan ze mooi in een raster?

Neen het zijn gewoon woken van sterrenstelsels die op hun beurt wolken van sterren zijn waar wolken van puin rond vliegt.

Ook op onze planeet is er veel chaos. niet alle stenen liggen mooi naast elkaar gerangschikt volgens grootte of zo.

Ik heb hier snel snel een paar dingen geschreven omdat ik nu weg moet.
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.
Illillusion

En wat is er mis mee als de mens probeert de cosmische natuurwetten te achterhalen?
Is helemaal niets mis mee, in tegendeel.

Het gaat wel mis als de mens het hoger gezag verwerpt, zijn verkregen kennis (afkomstig van ditzelfde gezag) gaat misbruiken en het heft in eigen handen tracht te nemen. Dat is precies wat de materieel geconditioneerde wezens voortdurend proberen.

Muiterij.

En dat is precies de reden waarom we onszelf in deze wereld bevinden. We hebben een muiterij-mentaliteit. Zolang ons hart overheerst wordt door deze mentaliteit moeten we terugkomen, leven na leven ons eigen zandkasteeltjes bouwen, tot we gereformeerd zijn. Hebben we terug de juiste mentaliteit (aanvaarding van en dienstbaarheid aan het hoogste gezag), dan mogen we terug vanwaar we gekomen zijn, God's koninkrijk, de spirituele wereld, of hoe je het ook wil noemen.
Illillusion

curix schreef:Wie zegt dat het helal alleen maar orde is? Het is voor het meeste deel chaos, zie maar naar de plaatsen van de sterren, zijn ze mooi gerangschikt volgens grootte of staan ze mooi in een raster?

Neen het zijn gewoon woken van sterrenstelsels die op hun beurt wolken van sterren zijn waar wolken van puin rond vliegt.  

Ook op onze planeet is er veel chaos. niet alle stenen liggen mooi naast elkaar gerangschikt volgens grootte of zo.
Is dit dan de definitie van orde, alles mooi gerangschikt in kubusjes?

Mag jij wel mooi vinden maar God ziet het blijkbaar anders.

Gelukkig maar :wink:
Kromme Geit

Kromme Geit schreef:En wat is er mis mee als de mens probeert de cosmische natuurwetten te achterhalen?
Is helemaal niets mis mee, in tegendeel.

Het gaat wel mis als de mens het hoger gezag verwerpt, zijn verkregen kennis (afkomstig van ditzelfde gezag) gaat misbruiken en het heft in eigen handen tracht te nemen. Dat is precies wat de materieel geconditioneerde wezens voortdurend proberen.

Muiterij.

En dat is precies de reden waarom we onszelf in deze wereld bevinden. We hebben een muiterij-mentaliteit. Zolang ons hart overheerst wordt door deze mentaliteit moeten we terugkomen, leven na leven ons eigen zandkasteeltjes bouwen, tot we gereformeerd zijn. Hebben we terug de juiste mentaliteit (aanvaarding van en dienstbaarheid aan het hoogste gezag), dan mogen we terug vanwaar we gekomen zijn, God's koninkrijk, de spirituele wereld, of hoe je het ook wil noemen.

Is volgens jouw het 'God's koninkrijk' ook in het NU mogelijk?
<!--QuoteBegin-Tolstoj+-- <div class='quotetop' QUOTE(Tolstoj)</div <div class='quotemain' <!--QuoteEBegin-- Ik weet dat de meeste mensen, inclusief degenen die zich thuisvoelen bij de meest ingewikkelde vraagstukken, zelden ook maar de eenvoudigste en meest voor de hand liggende waarheid kunnen accepteren <!--QuoteEnd-- </div <!--QuoteEEnd--
qrnlk
Lorentziaan

RTFA :) Trust me.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

ads

Steun Sciencetalk Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk 25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

Bekijk product

Illillusion

Is volgens jouw het 'God's koninkrijk' ook in het NU mogelijk?
Ja, het is eeuwig. Het is niet buiten ons, het is in ons. Het is een staat van bewustzijn, Gods-bewust-zijn. Het zich voortdurend bewust zijn van God's aanwezigheid, in een gunstige* gemoedsgesteldheid.

*

- als aanbidder

- als dienaar

- als vriend

- als ouder

- als geliefde

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!