Puzzel Puzzels
ZonnTroLL
Artikelen: 0

Re: Dromen

Ik heb een droom gehad waarin ik 2 bladeren vanbuiten leerde terwijl het nergens op sloeg.. De tekst en illustraties... ik kan ze mij niet eens herinneren. Toen ik half wakker werd, was ik de bladeren nog in mijn hoofd aan het opzeggen. Toen ik echt wakker was besefte ik "wat ben ik hier nu aan het doen?". Waarom leer ik mijzelf dingen die niet eens bestaan? Wat een waardeloze droom [rr]
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Gijs

Gek ik kan met deze topic nog niet uitmaken wat lucide dromen precies zijn. Maar als het dromen zijn waarbij je alles gewoon voelt enzo dan heb ik het behoorlijk vaak. Mijn laaste was dat ik naar school liep en ik mijn oudere neef tegen kwam. Toen ik hem groete werd hij opeens boos en wurgde hij me. Ik voelde de pijn in mijn hals en ik kon geen adem halen tot ik wakker was.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Smirnovv

Gek ik kan met deze topic nog niet uitmaken wat lucide dromen precies zijn. Maar als het dromen zijn waarbij je alles gewoon voelt enzo dan heb ik het behoorlijk vaak. Mijn laaste was dat ik naar school liep en ik mijn oudere neef tegen kwam. Toen ik hem groete werd hij opeens boos en wurgde hij me. Ik voelde de pijn in mijn hals en ik kon geen adem halen tot ik wakker was.

Lucide dromen zijn nog iets anders dan "levensechte" dromen. Hoewel ik de exacte definitie ervan ook niet ken zijn het dromen waarbij de dromer er op een of andere manier van bewust is dat hij droomt en hij zelf zijn droom in een bepaalde richting kan sturen. Hij kan dus a.h.w. zijn eigen verhaal schrijven met hemzelf in de hoofdrol. Ik zou het persoonlijk zelf ook heel graag eens meemaken, zo'n lucide droom.
Ce que j'écris n'est pas pour les petites filles, dont on coupe le pain en tartines.
DownForYou

Ik heb ook een vraagje over dromen.

Ik vind het zo raar, want ik kan ze nooit onthouden.

Als ik dan wakker word kan ik me gewoon niks herinneren.

Heeft iemand misschien tips voor me?

Alvast bedankt!
If it's al been done, what is left to do..
ypsilon

Als je 's nachts wakker wordt, moet je ze meteen opschrijven. Lang blijven ze sowieso niet hangen.
Smirnovv

DownForYou schreef:Ik heb ook een vraagje over dromen.

Ik vind het zo raar, want ik kan ze nooit onthouden.

Als ik dan wakker word kan ik me gewoon niks herinneren.

Heeft iemand misschien tips voor me?

Alvast bedankt!
Is ook iets dat ik heel vreemd vind aan dromen. Ik weet niet of dat alleen bij mij is, maar ik heb een kort geheugen voor dromen. Als ik wakker word uit een droom, dan kan ik me die droom goed herinneren. Maar soms ben ik die paar uur later compleet vergeten, ook al kende ik ze een uur geleden nog wel.
Ce que j'écris n'est pas pour les petites filles, dont on coupe le pain en tartines.
ypsilon

Nee, dat is voor iedereen zo, een droom blijft over het algemeen niet zo lang hangen... Dromen die wel lang blijven hangen, zijn meestal dromen die met een zekere regelmaat terugkomen. Of dromen die een zwaardere indruk gemaakt hebben. In dit geval moet je wel opletten dat je de herinnering aan je droom vaak erg inkleurt achteraf (volgens mij mee een van de verklaringen voor de zgn. voorspellende dromen).
Rammelslakje

Waarom droom je altijd raarder als je veel alcohol op hebt?
Pa's wijze lynx bezag vroom het fikse aquaduct.
demhne

Ik heb eens ergens gelezen dat je jezelf moet aanleren bij een aantal alledaagse gebeurtenissen, die redelijk vaak voorkomen,  te cotroleren of je niet droomt. (bijvoorbeeld elke keer als je een hond ziet ofzo) Als je dan in een droom een hond tegenkomt dan zou je, omdat het een gewoonte geworden is, het ook controleren en je dus er bewust van worden dat je in een droom bent.
Dat maak ik zelf wel eens mee; dat ik ineens realiseer dat ik aan het dromen ben. Ik kan dan vaak de dromen een beetje sturen door hierover na te denken. Ik heb hier over gepraat met mensen in mijn omgeving en die zeiden mij dat zij dat ook wel eens hebben.

@DownForYou

Het helpt inderdaad om als je gedroomt heb ze meteen op te schrijven, hierdoor train je jezelf om ze beter te onthouden. Ook helpt het soms een glaasje water te drinken en niet te eten voor het slapen, zodat je optimaal kan genieten van je nachtrust.

Omdat je veel meer droomt dan 1 droom per nacht (je hebt verschillende stadiums van dromen) kan het zijn dat je bij het dromen wakker word in een stadium waarbij het normaal is dat je niks herinnerd. Ook kan het aan bijvoorbeeld medicijnen liggen (mijn moeder droomt nauwelijks nog nu ze een bepaald medicijn gebruikt)
Kyran

Ik vraag me of hoe het zit met jullie tijdsbesef in dromen. Wanneer ik droom heb ik dat eigenlijk niet of nauwelijks. Hoe zou dit te verklaren zijn?
PdeJongh

Ik vraag me of hoe het zit met jullie tijdsbesef in dromen. Wanneer ik droom heb ik dat eigenlijk niet of nauwelijks. Hoe zou dit te verklaren zijn?
Ik denk dat dat komt doordat er maar één gebeurtenis is. Er hoeven niet altijd andere dingen bij te zijn die de tijd aanduiden. Het gaat slechts om jou en de gebeurtenis. Je kunt er zo lang over doen als je wilt (todat je wakker wordt :) ).
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...
Kyran

Kyran schreef:Ik vraag me of hoe het zit met jullie tijdsbesef in dromen. Wanneer ik droom heb ik dat eigenlijk niet of nauwelijks. Hoe zou dit te verklaren zijn?
Ik denk dat dat komt doordat er maar één gebeurtenis is. Er hoeven niet altijd andere dingen bij te zijn die de tijd aanduiden. Het gaat slechts om jou en de gebeurtenis. Je kunt er zo lang over doen als je wilt (todat je wakker wordt :) ).

Wat versta jij onder gebeurtenis, het proces dromen zelf? Want in mijn droom gebeuren er verschillende dingen. Het lijkt een beetje alsof je pretendeert dat je minder gevoel van tijd hebt wanneer je jezelf focust op één ding. Boeddhistiche monniken noemen dit éénpuntige concentratie, het schijnt dat zij daardoor ook een ander ruimtetijdsbesef ervaren.
PdeJongh

PdeJongh schreef:
Kyran schreef:Ik vraag me of hoe het zit met jullie tijdsbesef in dromen. Wanneer ik droom heb ik dat eigenlijk niet of nauwelijks. Hoe zou dit te verklaren zijn?

Wat versta jij onder gebeurtenis, het proces dromen zelf? Want in mijn droom gebeuren er verschillende dingen. Het lijkt een beetje alsof je pretendeert dat je minder gevoel van tijd hebt wanneer je jezelf focust op één ding. Boeddhistiche monniken noemen dit éénpuntige concentratie, het schijnt dat zij daardoor ook een ander ruimtetijdsbesef ervaren.
Stel je droom gaat over een aanrijding (wist zogauw niks anders), dan is die aanrijding de gebeurtenis (zoals ik het bedoel)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...
Kyran

Kyran schreef:
PdeJongh schreef:

Stel je droom gaat over een aanrijding (wist zogauw niks anders), dan is die aanrijding de gebeurtenis (zoals ik het bedoel)

Maar als je een echte aanrijding meemaakt, schijnt de tijd juist heel snel te gaan. Men zegt dan vaak: ''het ging als een flits voorbij''

ads

Steun Sciencetalk 10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

Bekijk product

PdeJongh

Maar als je een echte aanrijding meemaakt, schijnt de tijd juist heel snel te gaan. Men zegt dan vaak: ''het ging als een flits voorbij''
Oké, fout voorbeeld. Uhm... een speciaal moment met je vriend(in) tussen twee lesuren. Je hebt maar heel even tijd normaal (buiten je droom, in het echt). Echter, nu in je droom, kun je heel je droom doen over wat normaal slechts een minuut of 3 is. Zo bedoel ik het :)

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!