Gek ik kan met deze topic nog niet uitmaken wat lucide dromen precies zijn. Maar als het dromen zijn waarbij je alles gewoon voelt enzo dan heb ik het behoorlijk vaak. Mijn laaste was dat ik naar school liep en ik mijn oudere neef tegen kwam. Toen ik hem groete werd hij opeens boos en wurgde hij me. Ik voelde de pijn in mijn hals en ik kon geen adem halen tot ik wakker was.
Is ook iets dat ik heel vreemd vind aan dromen. Ik weet niet of dat alleen bij mij is, maar ik heb een kort geheugen voor dromen. Als ik wakker word uit een droom, dan kan ik me die droom goed herinneren. Maar soms ben ik die paar uur later compleet vergeten, ook al kende ik ze een uur geleden nog wel.DownForYou schreef:Ik heb ook een vraagje over dromen.
Ik vind het zo raar, want ik kan ze nooit onthouden.
Als ik dan wakker word kan ik me gewoon niks herinneren.
Heeft iemand misschien tips voor me?
Alvast bedankt!
Dat maak ik zelf wel eens mee; dat ik ineens realiseer dat ik aan het dromen ben. Ik kan dan vaak de dromen een beetje sturen door hierover na te denken. Ik heb hier over gepraat met mensen in mijn omgeving en die zeiden mij dat zij dat ook wel eens hebben.Ik heb eens ergens gelezen dat je jezelf moet aanleren bij een aantal alledaagse gebeurtenissen, die redelijk vaak voorkomen, te cotroleren of je niet droomt. (bijvoorbeeld elke keer als je een hond ziet ofzo) Als je dan in een droom een hond tegenkomt dan zou je, omdat het een gewoonte geworden is, het ook controleren en je dus er bewust van worden dat je in een droom bent.
Ik denk dat dat komt doordat er maar één gebeurtenis is. Er hoeven niet altijd andere dingen bij te zijn die de tijd aanduiden. Het gaat slechts om jou en de gebeurtenis. Je kunt er zo lang over doen als je wilt (todat je wakker wordtIk vraag me of hoe het zit met jullie tijdsbesef in dromen. Wanneer ik droom heb ik dat eigenlijk niet of nauwelijks. Hoe zou dit te verklaren zijn?
Ik denk dat dat komt doordat er maar één gebeurtenis is. Er hoeven niet altijd andere dingen bij te zijn die de tijd aanduiden. Het gaat slechts om jou en de gebeurtenis. Je kunt er zo lang over doen als je wilt (todat je wakker wordtKyran schreef:Ik vraag me of hoe het zit met jullie tijdsbesef in dromen. Wanneer ik droom heb ik dat eigenlijk niet of nauwelijks. Hoe zou dit te verklaren zijn?).
Stel je droom gaat over een aanrijding (wist zogauw niks anders), dan is die aanrijding de gebeurtenis (zoals ik het bedoel)PdeJongh schreef:Ik denk dat dat komt doordat er maar één gebeurtenis is. Er hoeven niet altijd andere dingen bij te zijn die de tijd aanduiden. Het gaat slechts om jou en de gebeurtenis. Je kunt er zo lang over doen als je wilt (todat je wakker wordtKyran schreef:Ik vraag me of hoe het zit met jullie tijdsbesef in dromen. Wanneer ik droom heb ik dat eigenlijk niet of nauwelijks. Hoe zou dit te verklaren zijn?).
Wat versta jij onder gebeurtenis, het proces dromen zelf? Want in mijn droom gebeuren er verschillende dingen. Het lijkt een beetje alsof je pretendeert dat je minder gevoel van tijd hebt wanneer je jezelf focust op één ding. Boeddhistiche monniken noemen dit éénpuntige concentratie, het schijnt dat zij daardoor ook een ander ruimtetijdsbesef ervaren.
Stel je droom gaat over een aanrijding (wist zogauw niks anders), dan is die aanrijding de gebeurtenis (zoals ik het bedoel)Kyran schreef:PdeJongh schreef:
Ik denk dat dat komt doordat er maar één gebeurtenis is. Er hoeven niet altijd andere dingen bij te zijn die de tijd aanduiden. Het gaat slechts om jou en de gebeurtenis. Je kunt er zo lang over doen als je wilt (todat je wakker wordt).
Wat versta jij onder gebeurtenis, het proces dromen zelf? Want in mijn droom gebeuren er verschillende dingen. Het lijkt een beetje alsof je pretendeert dat je minder gevoel van tijd hebt wanneer je jezelf focust op één ding. Boeddhistiche monniken noemen dit éénpuntige concentratie, het schijnt dat zij daardoor ook een ander ruimtetijdsbesef ervaren.
Oké, fout voorbeeld. Uhm... een speciaal moment met je vriend(in) tussen twee lesuren. Je hebt maar heel even tijd normaal (buiten je droom, in het echt). Echter, nu in je droom, kun je heel je droom doen over wat normaal slechts een minuut of 3 is. Zo bedoel ik hetMaar als je een echte aanrijding meemaakt, schijnt de tijd juist heel snel te gaan. Men zegt dan vaak: ''het ging als een flits voorbij''