Puzzel Puzzels
Moustaffa
Artikelen: 0

Re: D

Hmmm, ik kan een deja-vu op commando beleven. Niet altijd, natuurlijk, maar wel vaak (zeg 10x per dag als ik wil.) Het rare is ook dat ik het best een lekker gevoel vind.

Daar geloof ik nou eens niks van..

Dat van het linkeroog dat een fractie sneller de beelden verwerkt, dat klinkt logisch, maar hoe beveel je je oog sneller te kijken dan je andere oog..onzin toch?

ads

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Bekijk product

Steun Sciencetalk MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

Bekijk product

kippie 86

kokos schreef:Ik heb af en toe ( zo ongeveer 1x per maand , soms meer) wel eens last van een déjà vu, meestal als ik moe ben. Jaa veel hebben daar wel eens last van maar toch wil ik eens weten of sommige mensen ook zo van die rare symptomen hebben als ik.  

het is er meestal ineens, het lijkt alsof ik alles al eens heb meegemaakt, ik kan van tevoren voorspellen wat iedereen gaat zeggen (ale dat lijkt allesinds zo), er komt ineens een HEEL RAAR gevoel over mij, ik kan het niet goed beschrijven.. langs de ene kant wel een beetje angstig, angstig van de dingen rondom mij. Na zo'n déjà vu wordt ik eerst een beetje misselijk, daarna krijg ik hoofdpijn.

Meestal duurt het geheel zo'n 10 minuten (10 heel RARE minuten moet ik zeggen) Achteraf ben ik soms een deel vergeten van wat er was gebeurd.

Papa zegt dat het gewoon een vorm van migraine is.

Ik vraag me af of iemand soms hetzelfde gevoel heeft. :)

hey ik wilde graag even reageren...

ik herken deze klachten uit duizenden, bij mij is epilepsie geconstateerd... je moet niet schrikken hoor want de kans dat het epilepsie is is niet zo groot en daarbuiten ik herken de symptomen maar heb er nog het een en ander bij en heb er erg veel last van.

zoals ik al vaker lees kan deze dejavu sensatie idd een reactie zijn van de hersenen en bijna iedereen heeft er wel eens last van.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

kippie 86

The Don schreef:
Anonymous schreef:
Iemand zei mij dat je dan meer paranormaal ontwikkeld bent ofsow..!!

Die "iemand" zou ik maar niet serieus nemen, denk alsjeblieft eerst aan een lichamelijke oorzaak zoals bijvoorbeeld epilepsie (beetje overdreven maar het kan) of een andere ziekte/afwijking

paranormaal... nej geloof ik ook niet in.

ik heb dezelfde klachten en bij mij is epilepsie geconstateerd
ZonnTroLL

Euhm.. Ik heb onlangs gelezen dat een déjà vu een kortsluiting tussen de hersenneuronen is. Het beeld wordt een fractie eerder geregistreerd dan de bewustwording ervan waardoor het lijkt op een herinnering.

(srr als iemand dit al geschreven heeft)
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.
Rammelslakje

Anonymous schreef:een deja vu is een foutje in je hersenen.

De informatie wat via je linker oog binnen komt, wordt een fractie eerder verwerkt dan de informatie wat je rechter ook binnen komt. Daardoor lijkt het alsof je het eerder gezien hebt. Om dat dan logisch te laten lijken, krijg je het gevoel erbij dat je het een week geleden gezien hebt.

Dit foutje gaat gepaard met erg veel chemische stoffen en dat geeft het vreemde gevoel erbij.
Ookal is dit in 2005 gepost, zou ik toch graag wat nadere informatie willen hebben. Is dit bewezen, of een idee? Het lijkt mij namelijk wel een logische verklaring.

Edit: omg ik zie het net pas in de post boven me (had niet alle posts doorgelezen, 4 pagina's)
Pa's wijze lynx bezag vroom het fikse aquaduct.
demhne

The Don schreef:
Anonymous schreef:de verklaring van een deja vu is eigenlijk eenvoudig het heeft te maken met een hoger ontwikkelt bewustzijn.

alles wat in je leven gebeurt en wat je meemaakt staat min of meer vast in je onderbewuste en bij een deja vu herinner je je dat.

iemand die een deja vu kan oproepen wanneer hij wilt heeft dus een deurtje gevonden naar zijn onderbewustzijn.

een andere naam is helderweten in de term van paranormaal ontwikkelde personen.
Uhm pardon? laten we het even bij het onderwerp houden, Deja vu heeft niks met paranormaliteit te maken. Bovenstaande beweringen zijn nergens op gebaseerd.

"Deurtje naar je onderbewustzijn"?? :)
Hiermee ben ik het niet helemaal eens, vaak word er een beetje spottend gedaan over alles wat met paranormaliteit te maken heeft maar deze verklaring is logischer dan de vorige verklaringen, zo stond er een artikel in het tijdschrift Brain and Cognition over een blinde man van 25 jaar die al zijn hele leven blind was en toch zogeheette deja vu's had. Zonder beeld, maar wel met gevoel en door te ruiken. Hierdoor word de hele dual path theory dus in één klap omlaag gehaald.

Verder stond er ook nog een aantal feitjes in de Quest waaronder dat 96% van de mensen wel eens een deja vu heeft en dat het gebruik van bepaalde medicijnen ook kan leiden naar een deja vu.

De hersenen krijgen bij een deja vu een vertrouwd gevoel dat verklaard misschien het feit dat je het gevoel hebt, het eerder meegemaakt te hebben.

Ik heb er ook wel eens last van, maar houd dan wijs mijn mond; vind het zo vervelend voor anderen om voor te zeggen wat de personages in de film gaan zeggen :) (het kan dus zijn dat ik een soortgelijke film heb gezien en daar mijn kansen op bereken op wat men zou en gaat zeggen)
Assassinator

Als bepaalde medicijnen leiden tot deja vu's, dan zou het toch een neurlogische reactie zijn. De medicijnen wekken iets op, maar wat?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
The Don

Hiermee ben ik het niet helemaal eens, vaak word er een beetje spottend gedaan over alles wat met paranormaliteit te maken heeft maar deze verklaring is logischer dan de vorige verklaringen, zo stond er een artikel in het tijdschrift Brain and Cognition over een blinde man van 25 jaar die al zijn hele leven blind was en toch zogeheette deja vu's had. Zonder beeld, maar wel met gevoel en door te ruiken. Hierdoor word de hele dual path theory dus in één klap omlaag gehaald.  

Wat jij beschrijft is alleen een tegenargument voor de "dual path" theorie. Hier heeft paranormaliteit niets mee te maken. Binnen deze discussie kunnen we het beter bij wetenschap en logische verklaringen houden dan overgaan naar pseudowetenschap en andere niet gerelateerde zaken.

Duidelijk lijkt me dat de informatie verwerking in de hersenen de oorzaak in van Deja vu ervaringen. Nu is de vraag wat deze typische verschijnselen veroorzaakt?
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.
demhne

The Don schreef:
demhne schreef:
Wat jij beschrijft is alleen een tegenargument voor de "dual path" theorie. Hier heeft paranormaliteit niets mee te maken. Binnen deze discussie kunnen we het beter bij wetenschap en logische verklaringen houden dan overgaan naar pseudowetenschap en andere niet gerelateerde zaken.

Duidelijk lijkt me dat de informatie verwerking in de hersenen de oorzaak in van Deja vu ervaringen. Nu is de vraag wat deze typische verschijnselen veroorzaakt?
Dat was ook de bedoeling van dat tegenargument :) ik zeg ook niet dat paranormaliteit hier mee te maken heeft, ik zag dat het logischer leek dan de Dual Path theorie omdat die dus niet klopt. Natuurlijk heeft het met je hersenen te maken en niet met zaken als paranormaliteit...dat weet ik ook wel
Arya

Ja deja vu's ken ik. Kheb er ongeveer 4 a 5 per dag. Dit is soms best lastig omdat je al meteen weet wat er gaat gebeuren, althans zo ver ben ik al. Doordat je weet wt er gaat gebeuren krijg ik vaak de neiging dit te veranderen om het gevolgd daarvan te zien (is dan weer nieuw). Ik weet niet of iemand dit herkent?

Er is momenteel onderzoek naar wat een deja vu nou precies is...

Ze gaan er nu wel al vanuit dat het geen fout in de hersenen is, rede weet ik niet precies.
Rammelslakje

Ja deja vu's ken ik. Kheb er ongeveer 4 a 5 per dag. Dit is soms best lastig omdat je al meteen weet wat er gaat gebeuren, althans zo ver ben ik al. Doordat je weet wt er gaat gebeuren krijg ik vaak de neiging dit te veranderen om het gevolgd daarvan te zien (is dan weer nieuw). Ik weet niet of iemand dit herkent?
Wil je hier misschien één of meerdere voorbeelden van geven? :)
Pa's wijze lynx bezag vroom het fikse aquaduct.
RoelO

Zelf heb ik ook vaak deja vu's, maar ik kan ze niet oproepen ofzo. Ik kan bijna altijd voorspellen wat iemand die ik ken gaat zeggen, of wat iemands reactie zal zijn. Dit kan natuurlijk ook komen doordat ik misschien psygologisch ben aangelegd, al weet ik niet of dat kan hoor.

Officieel is een daja vu iets dat je herkent, en niet iets dat je kan voorspellen natuurlijk. Deja vu is immers frans voor "al gezien".

Ik zou trouwens wel eens voorbeelden van anderen willen horen, om te vergelijken.
Rogier.V

RoelO schreef:Zelf heb ik ook vaak deja vu's, maar ik kan ze niet oproepen ofzo. Ik kan bijna altijd voorspellen wat iemand die ik ken gaat zeggen, of wat iemands reactie zal zijn. Dit kan natuurlijk ook komen doordat ik misschien psygologisch ben aangelegd, al weet ik niet of dat kan hoor.  

Officieel is een daja vu iets dat je herkent, en niet iets dat je kan voorspellen natuurlijk. Deja vu is immers frans voor "al gezien".

Ik zou trouwens wel eens voorbeelden van anderen willen horen, om te vergelijken.
Al weten wat iemand gaat zeggen, of wat zijn reactie zal zijn heet meestal gewoon mensenkennis :wink:

Ik heb er zelf verder nooit "last" van, al heb ik wel momenten dat ik iets zie dat mij bekend voorkomt. Maar volgensmij is dat gewoon bij iets dat nogal vaak gebeurd, en dus een herinnering is.
Windsurfer

Ik vraag me af of mensen wel het hele topic lezen, want er komen weer vragen naar voren die reeds afdoende beantwoord zijn. Lees hier:
Bartsel schreef:We zien er wat graag weer eens een paranormaal of supernaturaal gegeven in.

Neuroloog Ramachandran heeft een andere theorie: die behelst het verschillend gelokaliseerd zijn van de hersengebieden voor korte-termijn geheugen (KTG) en die voor lange-termijn geheugen (LTG).

In de normale situatie komt een nieuwe beleving binnen in het KTG. Check met het LTG geeft nul op het rekest, ergo, ervaring: nieuwe beleving.

In de normale situatie komt een hernieuwde beleving binnen in het KTG. Check met het LTG geeft bevestiging, ergo ervaring: been there, done that.

Zijn theorie is dat er bij deja-vu's iets "mis" gaat.  

In de abnormale situatie komt een nieuwe beleving niet eerst in het KTG, maar direct in het LTG terecht. Deze geeft naast plek aan de beleving ook zoals hij dat hoort te doen de ervaring: been there done that.

Hij formuleerde deze theorie vanwege het bestaan van patienten met een beschadiging in de hersenen die ervoor zorgt dat alle belevingen direct in het LTG belanden. Deze patienten ervaren alle belevingen, dus nieuwe alsook oude, als oude. Een erg nare aandoening, omdat je bij alles een "eerder beleefd" gevoel krijgt. Iedereen die je voor het eerst ziet, alles wat iedereen voor het eerst zegt, ervaar je als eerder ervaren. Deze mensen hebben hier zoals niet zal verrassen erg veel last van in het leven. Hij noemde ze "lost in time"

Deja-vu's kunnen dus een gevolg zijn van het soms misgaan in de hersenen van informatieverwerking.
Verder persoonlijke toevoegingen zullen worden verwijderd.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

ads

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Bekijk product

Herodotus

Waar ik me bewust van ben is dat het om een herinnering gaat die geen betrekking heeft op dit leven. Ik herinner me vaag iets en tegelijkertijd weet ik dat die herinnering niet uit mijn huidige leven komt. Een rare gewaarwording.

Mijn mening over wat er hier speelt ligt in de reincarnatie-lijn. Alleen geloof ik niet dat een ziel incarneert, maar dat gedachtes incarneren (genetisch doorgegeven worden). Oftewel: het is een genetisch doorgegeven plaatje (van een van mijn (voor)ouders) dat uit mijn onderbewuste omhoog borrelt. Mischien dat die gedachte gekoppeld is aan sterk gelijkende omstandigheden, zoals een plaats of bepaalde sociale omstandigheden.

"foutje in de hersenen" vind ik te relatief en zelfs stigmatiserend.
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!