Puzzel Puzzels
John Nash
Artikelen: 0

1/0 = x

Als je zoals men
\(i^2=-1\)
nam, een x definieert met
\(1/0=x\)
, wat heeft dit dan voor gevolgen? (levert het wat op?)

Zou je dan ook een soort van imaginair vlak kunnen bedenken, bijvoorbeeld.

ads

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Rekenmachine Casio FX-82NL+

Rekenmachine Casio FX-82NL+

Bekijk product

Steun Sciencetalk Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Bekijk product

Bart

Re: 1/0 = x

Dat zou tegen de axioma's van de huidige wiskunde ingaan. 0 * x is immers gedefinieerd als 0 voor alle getallen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Math-E-Mad-X

Dat vind ik iets te kort door de bocht. Nul is gedefinieerd als volgt:

y+0 = 0+y = y voor alle getallen y. (m.a.w. 0 is het identiteitselement van een abelse groep).

Je krijgt dan rare vergelijkingen als

1 = x*0 = x*(1-1) = x-x

Dit ziet er misschieen raar uit, maar dit hoeft nog niet direct 'ongeldig' te zijn, omdat x immers geen gewoon getal is.

Je komt echter wel in de problemen met associativiteit:

0*(0*x) = 0*1 = 0

(0*0)*x = 0*x = 1

Je zou dit misshien kunnen oplossen door over te gaan op niet-associatieve algebra. Geen idee of hier een wiskundige theorie over bestaat. Maar ik zou zeker niet willen zeggen dat dit onmogelijk is.

(associatief betekent: (a*b)*c = a*(b*c) voor alle getallen a, b en c.)
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
John Nash

Dank voor je inhoudelijke reactie :)

Ja inderdaad zie ik dat de associativiteit niet meer opgaat, dan definieren we die 'weg'. Kijken waar we terecht komen.

We nemen dus zoals je liet zien als uitgangspunten:
\(1/0=x\)
en:
\(x*0=1\)
Optellen en aftrekken wordt dan zoiets:
\(ax + bx = (a + b) x \)
met {a[ongelijk]0, b[ongelijk]0}
\(ax+bx =2 \)
met {a=0, b=0}

Delen zoiets:
\(ax / bx = (ax * 1/x) * 1/b = (ax * 0) * 1/b = a/b \)
EDIT: of gebruik ik hier assoc. ax*0=a(x*0)=a*1?

met {a :) 0, b[ongelijk]0}
\(ax / bx = (ax * 1/x) * 1/b = (0x * 0) * 1/b = 0 \)

met {a=0, b[ongelijk]0}
\(ax / bx = (ax * 1/x) * 1/b = (ax * 0) * 1/0 = ax \)
met {a[ongelijk]0, b=0}
\(ax / bx = (ax * 1/x) * 1/b = (0x * 0) * 1/0 = 1 \)
met {a=0, b=0}

Vermenigvuldigen:
\(ax * bx = ax \)
met {a[ongelijk]0, b=0}
\(ax * bx = 1 \)
met {a=0, b=0}

EDIT: zoals je ziet... nog vol foutjes...
TD

Binnen de reële getallen zal dit niet lukken, het is te zeggen: niet als je wilt dat R een veld (NL: lichaam) blijft.

Er bestaat wel een soort algebra (ze hebben de naam "wheel" gekregen) waarin deling door 0 gedefinieerd is.

Elke commutatieve ring (zoals de reële getallen, die dus zelfs een veld zijn) kun je uitbreiden tot zo'n wheel.

Voor de geïnteresseerden, dit is een pdf-bestand over wheels, het is wel vrij "wiskundig" natuurlijk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
Math-E-Mad-X

'Delen door' is normaal gesproken gedefinieerd als 'vermenigvuldigen met het inverse element' .

dus a/b := a*b^-1.

In dit geval geldt dus 0^-1 = x en x^-1 = 0.

Als het goed is hoef je deling dus niet apart te definieren, als je kan vermenigvuldigen kan je ook delen. Zolang je maar goed op de volgorde van vermenigvuldiging blijft letten.
TD

Dat klopt, bij een veld (lichaam) zoals de reële getallen horen twee operaties, "optelling" en "vermenigvuldiging".

Het delen is gedefinieerd via het feit dat elk van 0 verschillend getal een multiplicatief invers moet hebben.
Gijs

dus wat ik lees (maar ik heb er dan ook de ballen verstand van is) één gedeelt door nul is x toch? Dit lijkt me logisch omdat ik dit op school krijg. Voordat jullie me dus voor gek verklaren met deze vraag wil ik eerst zeggen dat ik niet zeker of ze in de hogere wiskunde ook dezelfde tekens voor andere dingen gebruiken. Maar als er staat 1 gedeelt door 0 is x. Is mijn vraag: wat is x dan precies?
Math-E-Mad-X

dus wat ik lees (maar ik heb er dan ook de ballen verstand van is) één gedeelt door nul is x toch? Dit lijkt me logisch omdat ik dit op school krijg. Voordat jullie me dus voor gek verklaren met deze vraag wil ik eerst zeggen dat ik niet zeker of ze in de hogere wiskunde ook dezelfde tekens voor andere dingen gebruiken. Maar als er staat 1 gedeelt door 0 is x. Is mijn vraag: wat is x dan precies?
Ten eerste: hoezo krijg je dit op school? ik denk dat je hier in de war bent met iets anders want dit krijg je niet eens op de universiteit.

En wat x hier precies betekent: x betenkent gewoon 1/0 per definitie. Dat wil zeggen: we voeren een nieuw wiskundig object in wat we x noemen en x voldoet aan x = 1/0. Meer dan dit valt er gewoon niet over te zeggen. x betekent wat het is.
CloudedHeaven

Is mijn vraag: wat is x dan precies?
X zou de uitkomst van de deling moeten zijn.

Maar die uitkomst kan er niet zijn omdat het een oneindige deling (bewerking) is.

[edit]: afhankelijk van hoe je de deling gaat oplossen
Gijs

Ten eerste: hoezo krijg je dit op school? ik denk dat je hier in de war bent met iets anders want dit krijg je niet eens op de universiteit.

.[/quote]

Nee dat denk ik niet want delen krijg je ook op school. En ik snap best dat je dat van die oneindige deling ofzo niet gewoon op school krijgt. Volgens de middelbare school is namelijk 1/0 ook gewoon 0. Maar als je erover nadenkt is delen hoeveel keer past iets in iets anders en nul is niks en niks past oneindig keer in 1. Dus dat snap ik. En trouwens hoezo krijg je dit niet eens op de universiteit waar moet je het dan leren?
CloudedHeaven

En trouwens hoezo krijg je dit niet eens op de universiteit waar moet je het dan leren?
Waarschijnlijk op de basis school :)
Volgens de middelbare school is namelijk 1/0 ook gewoon 0.
Ik heb begrepen dat de geleerden, om redenen, gewoon zeggen dat 1/0 fout is.
TD

Volgens de middelbare school is namelijk 1/0 ook gewoon 0.
Dat zul je verkeerd begrepen hebben, of je had een slechte leraar. Dit kan niet, 0*0 is immers 0 en zeker niet 1.
Math-E-Mad-X

Nee dat denk ik niet want delen krijg je ook op school. En ik snap best dat je dat van die oneindige deling ofzo niet gewoon op school krijgt. Volgens de middelbare school is namelijk 1/0 ook gewoon 0. Maar als je erover nadenkt is delen hoeveel keer past iets in iets anders en nul is niks en niks past oneindig keer in 1. Dus dat snap ik. En trouwens hoezo krijg je dit niet eens op de universiteit waar moet je het dan leren?
:) Wat voor slechte school zit jij, dat ze je leren dat 1/0 = 0????

Als je een goede wiskunde leraar hebt dan zegt hij je dat 1/0 niet gedefinieerd is. Wat wij hier proberen te doen is zelf een object x te definieren dat per definitie voeldoet aan 1/0 = x. De reden dat je dit meestal niet op de universiteit krijgt is dat je hier verder weinig aan hebt. We doen dit gewoon omdat het leuk is. Maar je zal er niet veel zinnige dingen mee uit kunnen rekenen.

ads

Steun Sciencetalk Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 75 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

Bekijk product

Gijs

Gijs schreef:Volgens de middelbare school is namelijk 1/0 ook gewoon 0.
Dat zul je verkeerd begrepen hebben, of je had een slechte leraar. Dit kan niet, 0*0 is immers 0 en zeker niet 1.

Ja maar 1*0 is ook 0 dus 1 gedeelt door nul is dus ook nul aldus mijn basisschool leraar. Meester john :) (als je over het slechte basis onderwijs wilt klagen moet je maar bij hem zijn.) Ik gebruikte trouwens middelbare school omdat ik daar nu zit. Niet omdat ze me nog moeten leren te delen. Dat zou inderdaad slecht onderwijs zijn. Of domheid van mij.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!