....In een aquarium werden elke avond vissen gestolen, nadat ze cameras geplaatst hadden zagen ze dat de inktvis die in een van de aquaria huisde 's avonds het stuk glas dat op zijn aquarium verschoof en er uit kroop om in de andere aquaria visjes te pakken. Dit getuigt volgens mij niet zo heel direct op inteligentie, het volgende wel: als hij klaar was met eten keerde hij terug en SLOOT zijn aquarium weer om dan van kromme haas te gebaren....
Ik heb het verhaal al verschillende keren gelezen maar is het waar ?
ik vertaal van
]http://www.pitara.com/discover/earth/111.htm
Op de Brighton University heeft men er een husidier bij: Roger Moore, een octopus.
Wetenschappers hebben het beest getraind om een potje krab open te maken.
De eerste keer deed de inktvis er 21 minuten over, na drie dragen deed hij er minder dan een minuut over....
Roger heeft echter één grote handicap : Hij is zo vergeetachtig en heeft een vreselijk korte termijn geheugen
Wanneer men hem na enkele potloze dagen weer een potje geeft is alles vergeten en moet ie er weer 21 minuten overdoen ....
Indien de
octopus vulgaris zo vergeetachtig is , is dat voor de (vermeende ) capaciteiten van Roger , op het gebied van plannende intelligentie ( waar dus korte en lange termijn termijn geheugen conditioneel komt bij kijken ) uiterst precair
Ik denk dan ook dat bovenstaand verhaal van die
dief -octopus een stadslegende is ...
Of misschien hebt u een goede referentie of link ?
Ik heb er in alle geval nog geen gevonden ;
het is steeds weer van horen zeggen ....
Ik zou er toch graag meer over weten ....