Puzzel Puzzels
qrnlk
Lorentziaan
Artikelen: 0

Re: Groot geloof in leven na de dood

Ik bedoel dus dat (in theorie) als je geavanceerde technologische mogelijkheden zou hebben en de juiste kennis dan zou het mogelijk moeten zijn om iemand die is overleden weer nieuw leven te geven: Bouw een nieuw lichaam, download de persoonlijkheid en herinneringen en restart. Natuurlijk vereist dan wel behoorlijk geavanceerde technologie en een complete backup van de persoonlijkheid en herinneringen van de persoon in kwestie (mmm....)

Dit lijkt mij de enige manier waarop ik mij een mogelijk leven na de dood kan voorstellen...
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

ads

Steun Sciencetalk Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Bekijk product

Steun Sciencetalk 50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

albert davinci

p__ schreef:Afbeelding

Hier is een bbc video over bijna dood ervaringen. Wetenschappelijk onderzoek wordt getoond, voor en tegenstanders komen aan het woord, en ook een paar mensen vertellen wat ze na hun dood meemaakten:

http://video.google.nl/videoplay?docid=1095220859246890757
Zeer interessante video. Het is vrij recent en het geeft een goed beeld van de feiten. Er wordt niets gesuggereerd, enkel de feiten worden gepresenteerd en deze feiten roepen veel vragen op. Ik verzoek iedereen om deze video te bekijken en dan pas te reageren zodat je voldoende informatie hebt.

Kort samengevat (ik herinner me niet alle details doordat ik even een slaaptekort had): in de jaren 90 kwam een arts met de hypothese dat de NDE wordt veroorzaakt door een proces in de hersenen waarbij er veel drugs vrijkomen (opiaten). Die drugs zouden het gelukzalige gevoel veroorzaken, het niet-ontvangen van prikkels zou zorgen voor het tunneleffect. Er zijn gaten gevonden in deze hypothese doordat nu is vastgesteld dat ook de mensen die klinisch dood zijn (en bij wie er dus geen hersenactiviteit kan worden waargenomen [rr] ) ook deze NDE meemaken en daarnaast ook bewust meemaken wat er allemaal gebeurdt op het moment dat de hersenen inactief zijn. Als de hersenen niet actief zijn dan kan dit niet volgens de huidige kennis van de neurowetenschappen niet. Daarvoor worden hypothesen voorgesteld.

Het is erg interessant om dit eens critisch te bekijken.

NDE = Near Death Experience, in het Nederlands vertaald BDE. Ik geef de voorkeur aan één internationale term.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Windsurfer

albert davinci schreef: 

Kort samengevat (ik herinner me niet alle details doordat ik even een slaaptekort had): in de jaren 90 kwam een arts met de hypothese dat de NDE wordt veroorzaakt door een proces in de hersenen waarbij er veel drugs vrijkomen (opiaten). Die drugs zouden het gelukzalige gevoel veroorzaken, het niet-ontvangen van prikkels zou zorgen voor het tunneleffect. Er zijn gaten gevonden in deze hypothese doordat nu is vastgesteld dat ook de mensen die klinisch dood zijn (en bij wie er dus geen hersenactiviteit kan worden waargenomen [rr] ) ook deze NDE meemaken en daarnaast ook bewust meemaken wat er allemaal gebeurdt op het moment dat de hersenen inactief zijn. Als de hersenen niet actief zijn dan kan dit niet volgens de huidige kennis van de neurowetenschappen niet. Daarvoor worden hypothesen voorgesteld.

Het grote probleem is dat het niet vast te stellen is óf die ervaringen plaatsvonden op het moment dat die mensen als klinisch dood aangemerkt werden, óf net ervoor óf net erna. Daarbij speelt natuurlijk ook een rol dat die mensen niet klinisch dood waren, aangezien ze het na konden vertellen. Al met al is het hele verhaal niet te objectiveren en kun je er dus - wetenschappelijk gezien - niets mee.

Interessanter is dat er mensen zijn die klinisch dood worden verklaard, maar toch niet dood blijken te zijn. Dat wil zeggen dat de diagnostische middelen -aangenomen dat dit ook echt zo is- vooralsnog tekort schieten. Dát is nieuws, de rest blijft invullen van dingen die mensen graag willen geloven.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.
collegavanerik

albert davinci schreef:Kort samengevat (ik herinner me niet alle details doordat ik even een slaaptekort had): in de jaren 90 kwam een arts met de hypothese dat de NDE wordt veroorzaakt door een proces in de hersenen waarbij er veel drugs vrijkomen (opiaten). Die drugs zouden het gelukzalige gevoel veroorzaken, het niet-ontvangen van prikkels zou zorgen voor het tunneleffect. Er zijn gaten gevonden in deze hypothese doordat nu is vastgesteld dat ook de mensen die klinisch dood zijn (en bij wie er dus geen hersenactiviteit kan worden waargenomen [rr] ) ook deze NDE meemaken en daarnaast ook bewust meemaken wat er allemaal gebeurdt op het moment dat de hersenen inactief zijn. Als de hersenen niet actief zijn dan kan dit niet volgens de huidige kennis van de neurowetenschappen niet. Daarvoor worden hypothesen voorgesteld.

Susan Blackmore: Dying to live

http://www.susanblackmore.co.uk/Books/Dyin...dyingtolive.htm
qrnlk
Lorentziaan

Iets wat eens leefde is pas echt dood op het moment dat alle activiteit in de cellen is gestopt.

De vooruitgang in de geneeskunde heeft geleid tot meerdere andere vormen van dood die afwijken van de bovenstaande definitie; Enkele van deze vormen van "dood" zijn veel minder permanent zijn dan anderen. De toestand van mensen tijdens in deze technische vormen van "dood" (eigenlijk slechts een toestand van sterk verminderde, amper meetbare en/of afwijkende activiteit) kan significant verschillen van de toestand van mensen die daadwerkelijk permanent dood (het ontbreken van alle activiteit) zijn en dood blijven.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Adpruys

En afwijken van de toestand bij gewoon meetbare hersenactiviteit. Ik ben het eigenlijk wel met P eens dat het bijzonder waarschijnlijk is dat de bijna dood ervaringen tijdens de klinisch dood periode zich voordoen. Daar lijken de gegevens wel op te duiden. In de Sue Blackmore verklaring zie ik daarom niet veel.

De quantumcomputerachtige verklaring van Hardoff moet jouw toch aanspreken gmlk. Of ben je te veel Jehovah? toch niet 1914?
collegavanerik

In het boek "Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt", is een geval beschreven van iemand die een narcoleptische aanval kreeg en weer snel gewekt werd. In die zeer korte tijd kreeg hij een in zijn beleving zeer lange droom. Een NDE hoeft dus niet plaats te vinden als de hersenactiviteit op nul staat maar kort er voor of daarna als het brein onder invloed van grote doses hormonen staat.
Adpruys

Maar in zo'n geval als van mevrouw Reynolds moet je dan toch allerlei aannames maken die veel afwijken van de bekende feiten. Het is niet uitgesloten maar vergezocht. Zo zou ze feiten die ze op een ander tijdstip zou moet hebben vernomen - waarvoor geen bewijs is - in haar bewustzijn geplaatst hebben op een ander tijdstip.namelijk tijdens de operatie.
Heet Staal

Ik vind de keuzes van de poll niet compleet, want ik geloof enkel dat energie niet verloren gaat.

Dat is voor interpretatie vatbaar. Daarom heb ik na twijfelen toch ja gestemd. :D
["HEET STAAL" was op dit forum voorheen bekend onder de naam "ARWIN RUMMEL".]

Beide zijn van dit forum verdwenen, bedankt voor niets!
KeathFloris

Ik geloof zelf niet in een leven na de dood. Toch vreemd dat er zoveel mensen zijn die geloven dat ze het niet weten... Geloof je het wel of niet? De vraag is op zich eenvoudig. Het wordt al moeilijker als je de vraag zo forumeerd: Denk je dat er leven na de dood is? Dan kun je makkelijker zeggen weet ik niet, dat weet namelijk niemand zeker... toch?

Wel vind ik het wat jammer dat (ik denk dat) er geen leven na de dood is, toch minder om naar uit te kijken. Maar ik zie het maar zo, dat betekend wel dat je meer je best doet om van dit leven te genieten :D :D
Poescoedoe

Natuurlijk is er leven na de dood.... je gaat hierna weer mee met ander leven.

Uit stof zijt gij geboren en tot stof zult gij wederkeren! Dit stof. waaruit alles is opgebouwd, leeft ook!

Alles wat beweegd leeft!

Dat wat wij leven noemen is eindig.

De geest van leven gaat gewoon dood (lichaam en geest zijn één) en leeft echt niet voort..... ja misschien alleen in de geest als ''her''innering''bij een ander, wat dat uiteraard tot een illusie maakt. (deze emoties ten aanzien van deze herinneringen kunnen sommige erg gevoelige mensen dan ook waarnemen)

Dus er is wel en geen leven na de dood....hahaha.... maar daar kon ik niet op stemmen, het is tegenwoordig ook zo'n schizofrene zwart-wit wereld.
KeathFloris

Alles wat beweegd leeft!

Huh? Dus een steen is niet levend tot jij hem gooit? Alles wat beweegd leeft... niet toen ik voor het laatst keek hoor.
Lathander

Leven na de dood is zowiezo een contradictio in terminis. Je bent dood, dan leef je dus niet meer.

Nieuw leven na de dood zou een betere omschrijving zijn vind ik.

En dat de mensen dat verlangen lijkt mij simpelweg een verlangen niet te willen ophouden met bestaan...
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."
qrnlk
Lorentziaan

Evil Lathander schreef:Leven na de dood is zowiezo een contradictio in terminis. Je bent dood, dan leef je dus niet meer.

Nieuw leven na de dood zou een betere omschrijving zijn vind ik.
Dat lijkt mij inderdaad consistenter zijn. Wat men eigenlijk vraagt is: Gaat het leven in een andere vorm door nadat je (lichamelijk) gestorven bent.

Ik geloof niet in leven zonder lichaam. Het leven moet op de een of andere manier geïmplementeerd zijn in een lichaam om mogelijk te zijn.

ads

Steun Sciencetalk Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Bekijk product

Phys

Alles wat beweegdt leeft!
Volgens mij bedoel je: alles wat leeft, beweegt!
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!