Zouden onze organen weten wat ze vormen?Ik heb zelf lang rond gelopen met ideeën over dimensies (eerste, tweede, derde, nulde, vierde en vijfde...), ik heb me meermalen afgevraagd wat er na de mens volgt, wanneer evolutie in de toekomst wordt bestudeerd. Ik ontdekte min of meer, dat de mens een deel is van de maatschappij zoals zijn organen deel van de individuele mens. En zoals nanobacteriën uit een verst verleden wellicht geëvolueerd zijn tot de organellen van huidige cellen, zo zijn de spons en later de platworm nakomelingen van dezelfde voorouders als van onze eigen organen en maagdarmstelsel. Op deze manier maakt de mens deel uit van een groter geheel en draait het in de toekomst wellicht niet meer om de mens, maar om zijn samenleving, zoals een mierenvolk of spreeuwenwolk zich bijna als één organisme weet te gedragen. De vraag ontstaat dus: wat is het meerdere van onze som, waarvan wij delen zijn (meer dan de som der delen)? En als dat de samenleving of maatschappij is, hoe ondenkbaar is het dan dat dat niet ook een deel van een groter geheel is? En wat is dan dát grotere iets?
Je hebt ontdekt dat..... door.....Ik ontdekte min of meer, dat de mens een deel is van de maatschappij zoals zijn organen deel van de individuele mens.
Wel, dat de mens deel is van de maatschappij waarin hij leeft,Quote:
Ik ontdekte min of meer, dat de mens een deel is van de maatschappij zoals zijn organen deel van de individuele mens.
Je hebt ontdekt dat..... door.....
Om even niet inhoudelijk een opmerking te plaatsen; als het gaat om het onwetend dienen van mieren of andere ogenschijnlijk altruistische organismen zal dit in alle gevallen gaan om reproductie van het eigen dna, waar in het geval van mieren het verwantschapscoëfficiënt van DNA bij zusters 0.75 zal zijn itt tot de verwantschap met moeder de koningin waar dit 0.5 zal zijn.Gebruikt deze gedachtensprongen svp inhoudelijk en borduurt erop voort.
Waarom ga je de mist in? Een mystieke c.q eenheids ervaring schijnt vaak erg verhelderend te zijn:Los hiervan denk ik dat je de mist in gaat door te denken in gehelen, wat maakt volgens jou een geheel?
Misschien is dat nu juist het punt, dat het geheel zich alleen laat ervaren i.p.v denken? Maar Aristoteles lijkt toch te spreken in termen van 'weten'. Vraag me af wat dit dan precies isMYSTIEKE ERVARING VAN ARISTOTELES:
Vaak was ik alleen met mijn ziel. Ik trad als zuivere substantie mijn ware zelf binnen, en wendde mij af van al het uiterlijke naar wat innerlijk is. Ik werd zuiver weten, zowel de wetende als de gewetene. Hoe verwonderd was ik schoonheid en pracht in mijn eigen zelf te aanschouwen en te herkennen dat ik een deel van de verheven Goddelijke Wereld ben, begiftigd zelfs met scheppend leven! In deze ontdekking van het zelf, werd ik boven de wereld van de zintuigen uitgetild, zelfs boven de geestenwereld, tot aan het Goddelijke, waar ik een zo prachtig Licht gewaar werd dat geen mond dit zou kunnen uitdrukken of geen oor verstaan.
bron: http://www.levendegedachten.nl
A Biological Argument for Anarchy
Cells are amazing. A cell is in some ways like a little factory. All sorts of machinery is deployed to make stuff. The machines are tiny chemical components with very specific tasks. The complexity regularly baffles researchers. Stuff passes through a series of stages before completion. However, there is no MRP or JIT process control and there is no cell manager or supervisor or some other director in charge of co-ordinating the process. If you think that DNA guides the process or steers the cell's production line, then you are wrong. DNA is only the cell's library, the blueprints used to make stuff. DNA itself does not do anything. There simply is no leadership in a cell, no one to grant leave days or to approve budgets or to be responsible, yet some of the most complex coordination is going on.
Social insects are amazing. The hive, or hill, is like a factory. The insects all have a place in the structure. They are the best workers one can wish for. They do their tasks, no questions asked. They don't revolt or take two weeks off. The whole thing is self-organized. Everybody has a job to do and works often indirectly for the interest of the bigger picture. There is no central authority in charge of what is happening in the community. No leader issues memos or emails or decrees or legislation. There is no dictator, parliament, senate or judicial system. If you think that the queen of a colony is in charge, then you are wrong. She does not direct the workers or issue commands. To the other insects in the colony, the queen is like a giant egg laying machine. Nobody co-ordinates, yet an amazing amount of complex organizational behavior spontaneously emerges.
Human society is amazing. I suggest we don't need any leaders. Just let nature manage us manage ourselves. Just do what you feel like doing and somehow we'll all end up in a very well organized society.
Now, how can I get everyone to do that?
Wel komisch dat dit is geschreven door iemand uit Singapore, of all places!!!Geschreven door een neef van me in Singapore met pseudonym TweeWo, interessant artikel in deze discussie. Voor de liefhebber:...Human society is amazing. I suggest we don't need any leaders. Just let nature manage us manage ourselves. Just do what you feel like doing and somehow we'll all end up in a very well organized society.
Probeer het eens als dictatoriaal of charismatisch leider. De combinatie werkt trouwens altijd het best (voor zolang het duurt).Now, how can I get everyone to do that?
Jij kent je neef, neem ik aan, dus ik mag hopen dat je gelijk hebt. Humaan fascisme, zoals jij dat noemt, lijkt me trouwens een redelijke omschrijving van het Singaporese staatsbestel (al zou ik, vanwege de interne tegenstrijdigheid, niet voor het adjectief humaan hebben gekozen, maar eerder voor iets als (klein-) burgerlijk).(PS: @ Johan2, ik vind je nogal negatief. Over iemand uit Singapore, over Singapore zelf, over dat berichtje. Bovendien had je de clou niet eens te pakken. Want alle pleidooien voor anarchie op een stokje: de laatste zin van dat pamflet is natuurlijk cruciaal. Die uitsmijter maakt het voorgaande van dat artikeltje tot een grap of tot een recept voor humaan fascisme in zijn meest zuivere vorm, namelijk intuïtie (versus de rede), elite (versus gelijkheid), discipline (versus vrijheid,) en superioriteit van de groep (versus individualiteit). Dat leek je niet helemaal door te hebben.)
Als je me sec de vraag had gesteld "wat is het meerdere van onze som, waarvan wij delen zijn?", dus zonder die inleiding, dan had ik het op de agapè gehouden, of ik had je naar 1 Korinthiërs 13 verwezen.
Waarvan bedoel je eigenlijk?Waaruit blijkt dat wij allen deel, nu juist hiervan, uitmaken?