Puzzel Puzzels
Assassinator
Artikelen: 0

Re: Wat hebben jullie gestudeerd?

er kan er natuurlijk maar 1 gelijk hebben, en dat is de fysicus
om precies te zijn hebben ze allemaal gelijk :) en dat is maar goed ook.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

ads

Steun Sciencetalk Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Bekijk product

eendavid

om precies te zijn hebben ze allemaal gelijk :) en dat is maar goed ook.

in feite heeft niemand gelijk. Wetenschap is een beschrijving van de werkelijkheid. Haar bestaan ligt per definitie in de werkelijkheid. Beweren dat de wereld zoals hij is ontstond bij gratie van een bepaalde wetenschap toont een gebrek aan gevoel voor humor, en is het plaatje omdraaien.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Dr. Kristof M.

Ik heb biologie gedaan aan de KuLeuven en daar ben ik tot op de dag van vandaag blijven hangen :)
POST-DOCTORAAL ONDERZOEK:

Methods of communication used by Mammalia (voorlopige titel)
PdeJongh

Ik heb biologie gedaan aan de KuLeuven en daar ben ik tot op de dag van vandaag blijven hangen   :)
Als docent oid?
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...
evilbu

Ik heb zes jaar ASO gedaan. (Algemeen Secundair Onderwijs) Dat is in Vlaanderen de meest theoretische richting in het middelbaar, en de meerderheid (en dat is ook de bedoeling) studeert nog door nadien. (Daarnaast heb je TSO, technisch secundair onderwijs, dat minder theoretisch en veel minder door hogere studies gevolgd, en BSO, het minst theoretische, zelden gevolgd door hogere studies)

Ik heb eerst een jaar "burgerlijk ingenieur" gedaan. Noemen ze dat in Nederland ook zo, of gewoon ingenieur?

In elk geval, dat zinde me niet en het ging ook niet, ik ben na een jaar naar wiskunde gegaan en ik ben sindsdien altijd geslaagd, en nu zit ik in mijn vierde en laatste jaar (ik zit zo in het laatste jaar voor de grote bachelor-master hervorming, in 2008 zullen normaal geen wiskundigen afstuderen! :)
Wouter_Masselink

Mathiz schreef:is dat op de HAN faculreit techniek HLO ???

want als dat zo is dan ga ik er ook heen (als ik slaag natuurlijk (daar vanuitgaande :) :) )) aleen dan ga ik wel chemie doen.

wat leuk zoveel chemie mensen hier :)
Biochemie op het HLO nijmegen is nog altijd het beste.

O, ja zelf zit ik in het derde jaar biochemie HLO nijmegen. Niet dat ik bevooroordeeld ben of zo :)
"Meep meep meep." Beaker
Cycloon

Ik ben nog niet afgestudeert maar ik volg nu een opleiding industrieel ingenieur. Hier krijg ik zowel Chemie, als fysica, als wiskunde, als mechanica en evengoed elektriciteit :)

Laten we stellen dat ik de hele werking van onze wereld kan beschrijven :)
gast004

Ik krijg ook chemie, fysica (mechanica), wiskunde, biologie én zelfs informatica :) (we zitten voor heel veel vakken samen met andere richtingen, nu, dat zal ook wel nog verminderen) (in het 2e semester ook nog aardrijkskunde), de nadruk ligt natuurlijk op chemie :wink:
Rov

Cycloon schreef:Ik ben nog niet afgestudeert maar ik volg nu een opleiding industrieel ingenieur. Hier krijg ik zowel Chemie, als fysica, als wiskunde, als mechanica en evengoed elektriciteit :)

Laten we stellen dat ik de hele werking van onze wereld kan beschrijven :)
Mechanica en elektriciteit is fysica, volgens Elmo's post chemie ook en wiskunde is de taal van de fysica. Conclusie: fysica overwint alles :wink:.
Cycloon

Ik krijg ook chemie, fysica (mechanica), wiskunde, biologie én zelfs informatica   :)  (we zitten voor heel veel vakken samen met andere richtingen, nu, dat zal ook wel nog verminderen) (in het 2e semester ook nog aardrijkskunde), de nadruk ligt natuurlijk op chemie  :wink:
Ik krijg ook informatica => Industrieel ingenieur in de informatica :)

Alleen mis ik biologie nog, maar dat vind ik niet zo heel erg :wink:
gast004

Een tekst die op het forum staat van mijn studentenvereniging:

De chemisten zijn binnen de wetenschap een groep van geleerden die steeds dieper en verder kijkt dan de anderen:

- Dokters en ingenieurs zoeken oplossingen voor concrete problemen;

chemisten zien de diepere oorzaken achter die problemen.

- Biologen bepalen biologische diversiteit in de wereld door tellen van poten en oren;

chemisten zien het genetisch verval dat aan de basis ligt van die diversiteit .

- Geologen spreken van vuile steenkool en schitterende diamant;

chemisten zien dat beiden met koolstof dezelfde chemische samenstelling hebben.

- Wiskundigen en fysici bedenken de gekste formules;

chemisten toetsen die theorieën aan de moleculaire werkelijkheid.

Toegegeven, die andere wetenschappers zullen in de maatschappij ook hun plaats hebben,

maar geen enkele van hen heeft oog voor het totale wonder om ons heen.

Een voorbeeld:

fysici en geologen kijken verwonderd naar de zon, biologen naar alle leven op aarde.

Enkel chemisten worden oprecht stil bij het besef dat een fusiereactie miljoenen kilometers van hier

voldoende energie levert om het leeuwendeel van alle biochemische reacties op aarde te stuwen!

“Chemist” is een lading die gedekt wordt door één vlag: kennis.

In elk van zijn drie disciplines –biochemie, biotechnologie en scheikunde-

zoekt de chemist naar de diepere kennis van de moleculaire basis van ons heelal.

Deze diepere kennis maakt ons tot de zieners van de wetenschap, tot de druïden van Gent.

[/u]
PdeJongh

:) Appaus voor die prachtige tekst :)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...
Cycloon

- Wiskundigen en fysici bedenken de gekste formules;

chemisten toetsen die theorieën aan de moleculaire werkelijkheid.
Daar ben ik het niet zo mee eens, als m'n gaat kijken wanneer een elektron z'n atoom zou verlaten dan gebruikt men daar fysische formules voor. Men heeft deze eerst nodig voor men dat kan gaan beschrijven.

Ik vind dat de wiskunde de oerwetenschap is, alles wat daarachter komt zijn verschillende rassen van de wetenschap ontsproten uit de oervorm. Zonder wiskunde geen wetenschap, zo simpel is het volgens mij.
Smirnovv

Persoonlijk zou ik wiskunde geen wetenschap noemen. Wel is het onmiskenbaar zo dat wiskunde de basis vormt voor alle wetenschappen. Verder vind ik de scheiding tussen fysici en chemici soms nogal arbitrair. Net als tussen alle andere wetenschappen trouwens. Kwantummechanica vormt bv. zo een overlapping tussen de fysici en de chemici. Genetica vormt dan weer een overlapping tussen biologie en chemie.

Hoewel al deze wetenschappen zeker hun specifiek onderzoeksdoelgroep hebben denk ik dat het vrij zinloos is om te beweren dat de ene wetenschap boven de andere zou staan. Enkel voor wiskunde kun je een aparte positie reserveren.

Verder denk ik dat je, met enige voorzichtigheid, kan stellen dat fysica en chemie van de wetenschappen iets fundamenteler gericht zijn dan biologie, geologie, etc... . Immers, je kan gerust fysica en chemie bedrijven zonder dat je nood hebt aan biologie en geologie, andersom is dit wellicht onmogelijk. Hiermee wil ik niet zeggen dat biologie en geologie bv. minderwaardig zouden zijn. Eigenlijk zijn geologen en biologen gewoon chemici en fysici die werken met ander materiaal dan de doorsnee chemici en fysici.

Verder had ik nog een vraag voor de persoon die begonnen is aan burgerlijk ingenieur (niet zo succesvol) en vervolgens overgestapt is op wiskunde en daar wel slaagde. Zou je kunnen zeggen waarom het bij het ene wel lukte en bij de andere niet, ik vond het eerste jaar burgerlijk ingenieur namelijk zeer wiskundig en vind het moeilijk te begrijpen dat iemand die er het eerste jaar niet in slaagt, wel slaagt in een puur wiskundige richting? Of is dat dan vooral te wijten aan een gerijptheid van een jaar universiteit achter de rug te hebben ?
Ce que j'écris n'est pas pour les petites filles, dont on coupe le pain en tartines.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Bekijk product

Jan van de Velde

HTS tuinbouw, technische afstudeerrichting. Een paar certificaten HTS milieutechniek, en nu bezig met een lerarenopleiding. Het kan verkeren. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!