Puzzel Puzzels
PieterN
Artikelen: 0
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 21:08

Waarom lopen batterijen niet leeg?

Als ik de plus en de min van een batterij met een draadje verbind, krijg ik kortsluiting. Ik heb geleerd dat dit komt doordat de plus een elektronen tekort en de min een elektronen overschot heeft. Om het evenwicht te herstellen (optimale entropie) zal er een stroom gaan lopen. Als ik echter de min van batterij A verbind met de plus van batterij B gebeurt er niks. Ik begrijp echter niet waarom, het principe van elektronen overschot en tekort geldt toch nog steeds?

ads

Steun Sciencetalk STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

Gebruikersavatar
aaargh
Artikelen: 0
Berichten: 1.279
Lid geworden op: do 23 dec 2004, 00:12

Re: Waarom lopen batterijen niet leeg?

Er loopt niet echt een stroom door een elektronenoverschot. Dit is eerder omdat bepaalde metalen elektronen teveel hebben, en andere te weinig. Als je ze verbindt dan wordt dit evenwicht hersteld. Maar dan moet je ook een gesolten kring hebben, je moet ze ook via een elektrolyt met elkaar vervbinden (de vettige substantie in batterijen). Deze stof zorgt voor het elektronenverschil.

Als je de polen van 2 verschillende batterijen met elkaar verbindt, is er misshien heeeeel eventjes een stroompje, maar omdat er geen verbinding is via een elektroly, wordt het evenwicht zeer snel hersteld.

Helemaal zeker ben ik niet vna mn uitleg. Hopelijk kunnen anderen het met meer zkerheid uitleggen.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
PdeJongh
Artikelen: 0
Berichten: 2.003
Lid geworden op: wo 06 dec 2006, 21:31

Re: Waarom lopen batterijen niet leeg?

Buiten de stroomdraad van de min van A naar de plus van B, moet er ook een stroomdraad van de min van B naar de plus van A zijn. Er moet namelijk een gesloten stroomkring zijn :wink:
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...
the_ninth_bit
Artikelen: 0
Berichten: 43
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 19:31

Re: Waarom lopen batterijen niet leeg?

op het eerste zicht omdat de stroomkring niet gesloten is, maar als je erover nadenkt zou het eigenlijk moeten gaan, er zijn elektronen die kunne overgaan van + naar -

raar :S
Gebruikersavatar
PdeJongh
Artikelen: 0
Berichten: 2.003
Lid geworden op: wo 06 dec 2006, 21:31

Re: Waarom lopen batterijen niet leeg?

the_ninth_bit schreef:op het eerste zicht omdat de stroomkring niet gesloten is, maar als je erover nadenkt zou het  eigenlijk moeten gaan, er zijn elektronen die kunne overgaan van + naar -

raar :S
De stroom gaat van plus naar min. Dit komt doordat de elektronen van min naar plus gaan. [rr]
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...
Gebruikersavatar
Rov
Artikelen: 0
Berichten: 2.242
Lid geworden op: zo 18 sep 2005, 19:13

Re: Waarom lopen batterijen niet leeg?

Ja, maar wat PieterN zich afvraagt is waarom je per sé die gesloten kring nodig hebt. Je hebt aan een kant een pool met een "elektronen tekort" en een met een elektronen "overschot", waarom vloeit er geen stroom?

Ik moet je het antwoord verschuldigd blijven, maar je kan eens andersom redeneren. Waarom loopt er wél een stroom als je de kring sluit?

Ik heb eens wat rondgegoogled maar ik word alleen maar nieuwgieriger naar het antwoord [rr] ...
oktagon
Artikelen: 0
Berichten: 4.500
Lid geworden op: di 21 feb 2006, 12:28

Re: Waarom lopen batterijen niet leeg?

Bedoel je bijv.de "kop-kont"-schakeling waarbij bijv 2 stuks 1,5 volt batterijen 3 volt produceren.Noemen ze dat geen serie-schakeling;leg je ze naast elkaar met elk een aparte verbinding dan heb je parallel-schakeling,blijft de spanning 1,5 volt!

Via het te voeden element,lampje,electr.apparaatje,wordt de stroomkring gesloten en de verplaatste energie(electronen) omgezet in warmte,licht,etc als ik me amateuristisch goed uitdruk!
Gebruikersavatar
Rov
Artikelen: 0
Berichten: 2.242
Lid geworden op: zo 18 sep 2005, 19:13

Re: Waarom lopen batterijen niet leeg?

Inderdaad, maar daar gaat de discussie niet over. Die gaat over het feit waarom er géén stroom vloeit als je gewoon twee batterijen tegen elkaar houdt met de plus van de ene batterij tegen de min van de andere batterij. Waarom moet die kring gesloten zijn?
the_ninth_bit
Artikelen: 0
Berichten: 43
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 19:31

Re: Waarom lopen batterijen niet leeg?

PdeJongh schreef:
the_ninth_bit schreef:op het eerste zicht omdat de stroomkring niet gesloten is, maar als je erover nadenkt zou het  eigenlijk moeten gaan, er zijn elektronen die kunne overgaan van + naar -

raar :S
De stroom gaat van plus naar min. Dit komt doordat de elektronen van min naar plus gaan. :)
moest natuurlijk van - naar + zijn [rr]
Gebruikersavatar
klazon
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 7.933
Lid geworden op: ma 09 mei 2005, 23:52

Re: Waarom lopen batterijen niet leeg?

Waarom moet die kring gesloten zijn?
De elektronen die de batterij via de kop verlaten moeten via de kont weer terugkomen, anders stokt het chemisch proces. Is overigens wel een interessante vraag. Voor elektrotechnici is het zo klaar als een klontje dat er alleen maar stroom loopt als de kring gesloten is, want dat is wat je in de praktijk ziet gebeuren. Maar om het overtuigend uit te leggen, dat is niet eens zo eenvoudig, merk ik nu.
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: Waarom lopen batterijen niet leeg?

Voor elektrotechnici is het zo klaar als een klontje dat er alleen maar stroom loopt als de kring gesloten is, want dat is wat je in de praktijk ziet gebeuren. Maar om het overtuigend uit te leggen, dat is niet eens zo eenvoudig, merk ik nu.
Moet je ook niet door elektrotechnici laten doen, maar door chemici. Kijk maar eens goed naar het redoxproces in een simpele chemische batterij, zink resp koperstaafje in een citroen (of misschien is zelfs een lood-zuuraccu nog wel eenvoudiger uit te leggen)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Gebruikersavatar
Franske
Artikelen: 0
Berichten: 337
Lid geworden op: do 18 mei 2006, 17:16

Re: Waarom lopen batterijen niet leeg?

Rov schreef: Waarom moet die kring gesloten zijn?
De elektronen die de batterij via de kop verlaten moeten via de kont weer terugkomen, anders stokt het chemisch proces. Is overigens wel een interessante vraag. Voor elektrotechnici is het zo klaar als een klontje dat er alleen maar stroom loopt als de kring gesloten is, want dat is wat je in de praktijk ziet gebeuren. Maar om het overtuigend uit te leggen, dat is niet eens zo eenvoudig, merk ik nu.
Hier een interessante link:

http://www.refdag.nl/oud/weet/010918weet02.html

http://www.wissensdrang.com/auf1ec.htm

http://www.physchem.co.za/Redox/Cu-Zn.htm
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)
Gebruikersavatar
Schwartz
Artikelen: 0
Berichten: 691
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 18:14

Re: Waarom lopen batterijen niet leeg?

Een batterij verhoogd de spanning van elektronen.

Als men een draad aansluit op een batterij zonder kortsluiting dan zullen alle elektronen in de draad meer 'druk' bekomen doordat ze allemaal weggeduwd worden.

De elektronen kunnen nergens naar toe.

Er zal wel eens eentje de lucht inspringen...

Gaat men de spanning verhogen en verhogen dan wordt de druk zo hoog dat er elektronen uit de draad gaan.

Indien men dan geen nieuwe elektronen toevoer bekomt dan daalt de druk.

Men dient te weten dat elektronen elkaar afstoten.

In een radiobuis van vroeger had men een vacuum en een gloeidraad.

Rond deze gloeidraad had men een plaatje waarop men een spanning zette.

Door een effect gingen er elektronen vanuit het plaatje het vacuum van de buis in.

Dit principe geldt ook voor een ouderwetse TV, de elektronenstraal.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.
Gebruikersavatar
Rov
Artikelen: 0
Berichten: 2.242
Lid geworden op: zo 18 sep 2005, 19:13

Re: Waarom lopen batterijen niet leeg?

De elektronen die de batterij via de kop verlaten moeten via de kont weer terugkomen, anders stokt het chemisch proces. Is overigens wel een interessante vraag. Voor elektrotechnici is het zo klaar als een klontje dat er alleen maar stroom loopt als de kring gesloten is, want dat is wat je in de praktijk ziet gebeuren. Maar om het overtuigend uit te leggen, dat is niet eens zo eenvoudig, merk ik nu.
Daar ben ik het niet mee eens, volgens mij zullen er geen (of toch niet veel) elektronen de batterij verlaten. Als de kring gesloten is dan zal het potentiaalverschil tussen de polen van de batterij zorgen dat er ladingsoverdracht is. Elektronen verschuiven en de potentiaal "schuift" ook mee op. Dit is natuurlijk totaal niet de werkelijkheid, maar een elektron maakt echt geen heel toertje door heel de keten. Het verschuift slecht miniem.

De uitleg van "De elektronen die de batterij via de kop verlaten moeten via de kont weer terugkomen" gaat dus niet op, dat is volgens mij niet de reden waarom de kring gesloten moet zijn.

ads

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Gebruikersavatar
klazon
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 7.933
Lid geworden op: ma 09 mei 2005, 23:52

Re: Waarom lopen batterijen niet leeg?

Dit is natuurlijk totaal niet de werkelijkheid, maar een elektron maakt echt geen heel toertje door heel de keten. Het verschuift slecht miniem.
Mag ik het even anders uitdrukken? Als er elektronen de kop verlaten, dan moeten er evenveel elektronen bij de kont binnenkomen.

Aangezien het bij een batterij om gelijkstroom gaat zullen er heel wat elektronen zijn die toch een complete tour maken.

Bij wisselstroom heb je helemaal gelijk, de elektronensnelheid is zo laag dat de meeste elektronen maar millimeters om een bepaalde positie heen en weer staan te bibberen. Maar bij gelijkstroom gaan ze stug steeds dezelfde kant op, en als je lang genoeg wacht zijn ze toch een heel eind opgeschoven.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Elektriciteit en Magnetisme”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!