De stroom gaat van plus naar min. Dit komt doordat de elektronen van min naar plus gaan. [rr]the_ninth_bit schreef:op het eerste zicht omdat de stroomkring niet gesloten is, maar als je erover nadenkt zou het eigenlijk moeten gaan, er zijn elektronen die kunne overgaan van + naar -
raar :S
moest natuurlijk van - naar + zijn [rr]PdeJongh schreef:De stroom gaat van plus naar min. Dit komt doordat de elektronen van min naar plus gaan.the_ninth_bit schreef:op het eerste zicht omdat de stroomkring niet gesloten is, maar als je erover nadenkt zou het eigenlijk moeten gaan, er zijn elektronen die kunne overgaan van + naar -
raar :S![]()
De elektronen die de batterij via de kop verlaten moeten via de kont weer terugkomen, anders stokt het chemisch proces. Is overigens wel een interessante vraag. Voor elektrotechnici is het zo klaar als een klontje dat er alleen maar stroom loopt als de kring gesloten is, want dat is wat je in de praktijk ziet gebeuren. Maar om het overtuigend uit te leggen, dat is niet eens zo eenvoudig, merk ik nu.Waarom moet die kring gesloten zijn?
Moet je ook niet door elektrotechnici laten doen, maar door chemici. Kijk maar eens goed naar het redoxproces in een simpele chemische batterij, zink resp koperstaafje in een citroen (of misschien is zelfs een lood-zuuraccu nog wel eenvoudiger uit te leggen)Voor elektrotechnici is het zo klaar als een klontje dat er alleen maar stroom loopt als de kring gesloten is, want dat is wat je in de praktijk ziet gebeuren. Maar om het overtuigend uit te leggen, dat is niet eens zo eenvoudig, merk ik nu.
Hier een interessante link:De elektronen die de batterij via de kop verlaten moeten via de kont weer terugkomen, anders stokt het chemisch proces. Is overigens wel een interessante vraag. Voor elektrotechnici is het zo klaar als een klontje dat er alleen maar stroom loopt als de kring gesloten is, want dat is wat je in de praktijk ziet gebeuren. Maar om het overtuigend uit te leggen, dat is niet eens zo eenvoudig, merk ik nu.Rov schreef: Waarom moet die kring gesloten zijn?
Daar ben ik het niet mee eens, volgens mij zullen er geen (of toch niet veel) elektronen de batterij verlaten. Als de kring gesloten is dan zal het potentiaalverschil tussen de polen van de batterij zorgen dat er ladingsoverdracht is. Elektronen verschuiven en de potentiaal "schuift" ook mee op. Dit is natuurlijk totaal niet de werkelijkheid, maar een elektron maakt echt geen heel toertje door heel de keten. Het verschuift slecht miniem.De elektronen die de batterij via de kop verlaten moeten via de kont weer terugkomen, anders stokt het chemisch proces. Is overigens wel een interessante vraag. Voor elektrotechnici is het zo klaar als een klontje dat er alleen maar stroom loopt als de kring gesloten is, want dat is wat je in de praktijk ziet gebeuren. Maar om het overtuigend uit te leggen, dat is niet eens zo eenvoudig, merk ik nu.
Mag ik het even anders uitdrukken? Als er elektronen de kop verlaten, dan moeten er evenveel elektronen bij de kont binnenkomen.Dit is natuurlijk totaal niet de werkelijkheid, maar een elektron maakt echt geen heel toertje door heel de keten. Het verschuift slecht miniem.