Puzzel Puzzels
saskia
Artikelen: 0

Re: geesten oproepen

Even zeggen, ik 'geloof' in geesten ... oproepen heb ik zelf nooit gedaan maar ik heb wel andere ervaringen ermee ... nu hoe dan ook, dat houdt me niet tegen om er even nuchter over na te denken!

Of het nu onzin is of niet, autosugestie of niet, placebo-effect of niet ... denk even na voor je er aan begint en vooral begin er niet aan als je psychisch labiel bent (inclusief depressie) ...

Er zijn meedere mensen die achteraf met problemen blijven zitten (ik weet er zelf een 4 tal in psychiatrische instellingen zitten) ... gevoelens van intense angst, achtervolgingswaanzin, ... Ik ga der geen verklaring voor geven ... de 'believers' zullen zeggen dat de geesten zijn blijven hangen, dat ze een 'poort' gevonden hebben in een psychisch zwakker persoon. De non-believers noemen het misschien autosugestie ...

Ik zou doodgraag hier wat meer van mijn eigen ervaringen over vertellen en de gesprekken die ik er ooit over gehad heb met psychologen en psychiaters maar ik vrees dat ik dan te ver off-topic ga :shock:

Ik wil alleen maar even zeggen ... bezint eer ge begint ... Niemand wil de rest van zijn leven met angst leven ...

Als je het wil doen, zoek dan iemand die er ervaring mee heeft en die je goed kan begeleiden!

ads

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

Mussi

tjonge tjonge wat een bijgeloof hebben jullie hier een geest die niet eens zelf een glas kan bewegen maar wel je lichaam kan bezitten zijn jullie die genen nou zo naief.

Voor degenen die geloven in geesten contacten en die nog meer willen weten over geesten foto's moeten even hier naar kijken, dan wordt je misschien weer met beide voeten op de aardbol gezet :shock: ;)

http://mediatheek.thinkquest.nl/~lla050/geesten.html

Oh ja ik werk bij de politie en ik wil de dader van het slachtoffer oppakken.Ik kan toch aan de geest van het slachtoffer vragen wie hem/haar heeft vermoord ??????Zo hebben we alles opgelost TOCH !!!
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

saskia

Mussi schreef:Voor degenen die geloven in geesten contacten en die nog meer willen weten over geesten foto's moeten even hier naar kijken, dan wordt je misschien weer met  beide voeten op de aardbol gezet   :shock:   ;)

Rara link, één stuk ontkracht het bestaan van geesten, het andere stuk met het glaasje draaien is dan weer vol waarschuwingen alsof het echt wel serieus wordt genomen.

Hoe dan ook, nog even een randopmerking ... 2000 jaar geleden wisten mensen niets van virussen, degenen die beweerden dat kleine beestjes mensen ziek maakten werden als gek versleten en zijn nu grote geleerden! de mensen geloofden ooit dat de aarde plat was of dat de zon en sterren rond de aarde draaiden, kritiek hierop werd weggelachen. Nog geen 100 jaar geleden was het futuristische praat en werd je uitgelachen als je zei dat ooit een man op de maan zou rondlopen.

Het is niet omdat de huidige mens niet de vaardigheid bezit om bepaalde zaken te zien, horen, doen of testen dat mensen over 100, 200 of 2000 jaar ze niet zullen bezitten.

Nogmaals ik ben zelf iemand die sceptisch staat tegenover oproepen van geesten e.d. maar ik geloof wel dat er iets bestaat als 'geesten', al is het dan een eigen spinsel van mijn hersenen om bepaalde dingen te verwerken of te verklaren, ik geloof erin maar blijf er nuchter bij.

Wetenschap en vooral vernieuwing in de wetenschap vraagt van de mens een geest die open staat voor verschillende mogelijkheden. Mensen als Einstein en Semmelweis (http://www.azvu.nl/communicatie/nieuws/syn...semmelweis.html) zouden we nu niet kennen als ze niet eens verder hadden gedacht dan hun neus lang was en niet hadden geloofd in dingen waar anderen hen om uitlachten of verachtten.
Mussi

Ja, inderdaad... De wetenschap heeft in de afgelopen 100 jaar een enorme vooruitgang geboekt. Dingen die voor een ieder onmogelijk leken te zijn, zijn nu niet meer uit onze maatschappij weg te denken.

Maar je moet wel degelijk onderscheid blijven maken tussen het tastbare en het ontastbare. En in een tijd waarin zoveel mogelijk is blijf ik mezelf afvragen waarom men op dit gebied nog geen enkele vooruitgang heeft geboekt. Het is immers al eeuwen een veelbesproken onderwerp.

En welke verklaring bestaat er dan voor het feit dat er veelvuldig gesproken wordt over het communiceren d.m.v. letters en cijfers met een zogenoemde identiteit die geleeft zou hebben in een tijdperk waarin men absoluut nog geen gebruik maakte van deze manier van communiceren?

Ik ben absoluut niet kortzichtig, maar heb teveel vraagtekens....
Knownothing

Topic glad vergeten! Maar nu viel me eens wat te binnen zie! Ik had Boaz een antwoord beloofd.
Aangezien straling e.d. niet als "geestelijk" kunnen beschouwd worden (tenzij door sommige new age weirdo's misschien, je kan daar alles van verwachten) vallen zij onder het materialisme.
Ik bedoelde alleen maar aan te geven dat er niet materiele zaken zijn die ook gewoon natuurlijk zijn. Onder straling dus niet alleen deeltjesstraling maar ook elektromanetische velden en dat soort zaken. Het gaat mij erom dat een geest een vorm moet hebben die voor ons niet vreemd is. Dat zou een e.m. veld kunnen zijn hoewel ik niet zou weten hoe dat moet bestaan en waarom, maar dat is een ander verhaal.
Een geest bestaande uit, of met als onderbouw een e.m. veld, lijkt me zodanig vreemd dat er wel zééér sterke bewijzen voor moeten aangedragen worden eer ik de mogzelijkheid ernstig neem.
Als we zouden ontdekken dat geesten bestaan kan je niet anders dan dualiteit aannemen, tenzij je van mening bent dat er alleen geest bestaat (geen materie) en je een soort idealistisch monisme gaat aanhangen.
Deze stap volg ik niet helemaal. Voor jou ontstaat er dualiteit op het moment dat niet alles materieel is. Dus materieel en geestelijk. Ik probeerde hiervoor juist aan te geven dat dat geestelijke uiteindelijk iets bekends (materialistisch) moet zijn. Iets energetisch waar we nog geen vat op hebben. Overigens wil ik in het extreme denk ik nog wel stellen dat materie niet bestaat, maar slechts energie. En uiteindelijk is dat ook zo (e=mc2?).
Wat ik bedoel is dat "geest" zoals wij ze kennen steeds een materiele onderbouw heeft, concreet een mens of dier, in de toekomst eventueel een computer? Maar geest als iets op zich, los bestaande als een entiteit in de natuurlijke ruimte is onmogelijk in een natuurlijke wereld die niet dualistisch is. Materie en energie is, zoals uit je formule blijkt, in essentie hetzelfde, kan dus gevat worden in één materialistisch monisme. Een geest die los bestaat van een onderbouw kan dat niet, want zei kan niet herleid worden tot iets materieels; wie haar bestaan aanhangt heeft dus per definitie een tweede principe nodig: een dualisme OF is van mening dat de geest net de onderbouw is en de ganse materie/energie-santenboetiek van haar afhankelijk en tot haar reduceerbaar is = een geestelijk monisme.

Een geest gebaseert op energetich onderbouw zoals je voorstelde lijkt me met even exotisch als die die ik hierboven verworpen heb, wegens te vreemd om mij eigelijk zelfs maar te kunnen voorstellen. Of is mijn voorstellingsvermogen te klein :shock: ?
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)
Jo

ah als we toch bezig zijn met ouwe discussies op te rakelen

(pas op wat je zegt hier, hoor. we komen hier nog terug op uitspraken van maanden geleden :shock: over elk ijdel woord dat je spreekt zul je verantwoording afleggen. t is maar dat je het weet...)
Boaz schreef:
Joël schreef:
Om met het laatste te beginnen. Het is natuurlijk natuurlijk. Als het bovennatuurlijk zou zijn, is het niet natuurlijk. En als het niet natuurlijk is, bestaat het in mijn wereld niet. Ik ben wel van de natuurwetten.
dus je gelooft niet dat het daadwerkelijk geesten zijn?

de geest is toch bovennatuurlijk (valt niet onder de natuurwetten maar is vrij) ?

je bent/hebt toch zelf ook een geest?

volgens mij zijn geesten personen, al dan niet "in" een lichaam.

vraag is dan met wie je in contact komt als je geesten oproept.

overledenen? buitenaardse wezens? God/goden? engelen? demonen? ...?
Ik zeg dus dat als er geesten zijn, dat dat dan een natuurlijk verschijnsel is. Dat ik kan denken is niet bovennatuurlijk, wat boedistische monniken presteren met suggestie/harmonie/controle is ook natuurlijk. Dus als een geest vrij kan komen van een lichaam, dan is ook dat een natuurlijk principe. Ik zie niet in waarom dat specifiek opeens bovennatuurlijk zou moeten zijn. ...
nee ik bedoelde niet dat een geest vrij kan komen van een lichaam maar drager is van een vrije wil. i.a.w.:

Zijn wij geen bovennatuurlijke entiteit? Door onze vrije wil?

God? pffffft! kom nou.

HH
Knownothing

(pas op wat je zegt hier, hoor. we komen hier nog terug op uitspraken van maanden geleden :shock: over elk ijdel woord dat je spreekt zul je verantwoording afleggen. t is maar dat je het weet...)

Zo bedoel ik het natuurlijk niet, maar het zou anders wel lullig van me geweest zijn om te zeggen ik kom er later op terug en het dan niet meer te doen. ;)
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)
Boaz

Topic glad vergeten! Maar nu viel me eens wat te binnen zie! Ik had Boaz een antwoord beloofd.
Dat wordt gewaardeerd.
Een geest bestaande uit, of met als onderbouw een e.m. veld, lijkt me zodanig vreemd dat er wel zééér sterke bewijzen voor moeten aangedragen worden eer ik de mogzelijkheid ernstig neem.
Het is dat we leven, maar zou ik je hypothetisch de vraag kunnen stellen of leven zoals we het nu kennen mogelijk is, dan zou je waarschijnlijk zeggen (zonder de kennis van nu) dat dat wel heel onwaarschijnlijk is. Ik acht de natuur tot nog al wat in staat.
Knownothing schreef:Wat ik bedoel is dat "geest" zoals wij ze kennen steeds een materiele onderbouw heeft, concreet een mens of dier, in de toekomst eventueel een computer? Maar geest als iets op zich, los bestaande als een entiteit in de natuurlijke ruimte is onmogelijk in een natuurlijke wereld die niet dualistisch is. Materie en energie is, zoals uit je formule blijkt, in essentie hetzelfde, kan dus gevat worden in één materialistisch monisme. Een geest die los bestaat van een onderbouw kan dat niet, want zei kan niet herleid worden tot iets materieels; wie haar bestaan aanhangt heeft dus per definitie een tweede principe nodig: een dualisme OF is van mening dat de geest net de onderbouw is en de ganse materie/energie-santenboetiek van haar afhankelijk en tot haar reduceerbaar is = een geestelijk monisme.

Een geest gebaseert op energetich onderbouw zoals je voorstelde lijkt me met even exotisch als die die ik hierboven verworpen heb, wegens te vreemd om mij eigelijk zelfs maar te kunnen voorstellen. Of is mijn voorstellingsvermogen te klein :shock: ?
Dat ik het me niet kan voorstellen of zou weten hoe het werkt staat daar los van, dat zijn mijn beperkingen en daar begint de filosofie
Anonymous

noortje schreef:ik heb er geen ervaring mee, omdat het mij op zich niet interesseert. als ze al zouden bestaan, dan moet je ze zo kunnen zien en niet spooky rond wat kaarsjes gaan zitten in de donker.

Als er al iets is als leven na de dood, dan moeten mensen eens leren dat ieder zijn tijd wel zal komen en laat de mensen die hun tijd al zijn gekomen met rust.
Noortje staat met bijde voetjes op de grond !
Knownothing

Dat is zeker.

Boaz,

Dat is te zien hoe hij die vraag over het leven aanpakt. Als iemand me zou komen vragen of een bijenkorf bestaat zou ik dat waarschijnlijk absurd vinden. Maar als hij gewoon naar de basis zou vragen (nl.: er bestaat stuff die zichzelf kopieert) dat zou me niet onwaarschijnlijk lijken.

Ik begrijp dat iets onbegrijpelijk vinden niet impliceert dat het niet kan. Maar om de mogelijkheid dat iets wèl kan ernstig te nemen (zeker zo een verregaande bewering als de jouwe), moeten er toch sterkere argumenten zijn dan dat je niet kan aantonen dat het niet kan. Anders moeten we met alles rekening gaan houden (bijvoorbeeld dat er een gigantisch porseleinen servies rond de zon draait).
Mella

Ik geloof wèl in geesten, maar als we het over 'geesten oproepen gaan hebben; ik denk zeker niet dat iedereen zomaar geesten zou kunnen oproepen. Ik geloof in God; de allemachtige, en ik denk dat geesten zich alléén vertonen wanneer ze toestemming krijgen van God. Maarja ik zou het zelf zeker niet (willen) proberen, lijkt me niet zo fijn als dat nèt een kwade geest zou zijn.
Mussi

saskia schreef:
Mussi schreef:
Voor degenen die geloven in geesten contacten en die nog meer willen weten over geesten foto's moeten even hier naar kijken, dan wordt je misschien weer met  beide voeten op de aardbol gezet   :shock:   :?:

Rara link, één stuk ontkracht het bestaan van geesten, het andere stuk met het glaasje draaien is dan weer vol waarschuwingen alsof het echt wel serieus wordt genomen.

Hoe dan ook, nog even een randopmerking ... 2000 jaar geleden wisten mensen niets van virussen, degenen die beweerden dat kleine beestjes mensen ziek maakten werden als gek versleten en zijn nu grote geleerden! de mensen geloofden ooit dat de aarde plat was of dat de zon en sterren rond de aarde draaiden, kritiek hierop werd weggelachen. Nog geen 100 jaar geleden was het futuristische praat en werd je uitgelachen als je zei dat ooit een man op de maan zou rondlopen.

Het is niet omdat de huidige mens niet de vaardigheid bezit om bepaalde zaken te zien, horen, doen of testen dat mensen over 100, 200 of 2000 jaar ze niet zullen bezitten.

Nogmaals ik ben zelf iemand die sceptisch staat tegenover oproepen van geesten e.d. maar ik geloof wel dat er iets bestaat als 'geesten', al is het dan een eigen spinsel van mijn hersenen om bepaalde dingen te verwerken of te verklaren, ik geloof erin maar blijf er nuchter bij.

Wetenschap en vooral vernieuwing in de wetenschap vraagt van de mens een geest die open staat voor verschillende mogelijkheden. Mensen als Einstein en Semmelweis (http://www.azvu.nl/communicatie/nieuws/syn...semmelweis.html) zouden we nu niet kennen als ze niet eens verder hadden gedacht dan hun neus lang was en niet hadden geloofd in dingen waar anderen hen om uitlachten of verachtten.
Ja, inderdaad... De wetenschap heeft in de afgelopen 100 jaar een enorme vooruitgang geboekt. Dingen die voor een ieder onmogelijk leken te zijn, zijn nu niet meer uit onze maatschappij weg te denken.

Maar je moet wel degelijk onderscheid blijven maken tussen het tastbare en het ontastbare. En in een tijd waarin zoveel mogelijk is blijf ik mezelf afvragen waarom men op dit gebied nog geen enkele vooruitgang heeft geboekt. Het is immers al eeuwen een veelbesproken onderwerp.

En welke verklaring bestaat er dan voor het feit dat er veelvuldig gesproken wordt over het communiceren d.m.v. letters en cijfers met een zogenoemde identiteit die geleeft zou hebben in een tijdperk waarin men absoluut nog geen gebruik maakte van deze manier van communiceren?

Ik ben absoluut niet kortzichtig, maar heb teveel vraagtekens....
antwan

Hoi,

Ik heb wel respect voor mensen die in geesten oproeperij geloven.

Ik geloof het niet want ik heb wel 30 tot 40 keer geprobeerd lukt me niet

ook met mensen die al een keer geesten hebben opgeroepen.

Ik denk dat; in mijn bij zijn geesten bang voor mij zijn :shock:

Mischien ben ik wel een boze GEEST dus ik vind het gek dat zogenaamd

de mensen die geesten op kunnen roepen zeggen dat ik het reden ben dat ze niet komen ze vertellen mij dat als ik er niet in geloof dan komen ze ook niet :?: :?: ;)

Maar snapt iemand nu waarom ik het niet geloof(met mijn ervaring) ;)

Oh ja Mussi heeft ook een hele goeie vraag gesteld zag ik waarom kan niemand daarop een goed antwoord geven of heeft Mussi een beetje gelijk.

Ik hoop wel op mijn vraag een antw. krijg.Bedankt allen
mazzzterrr

Geesten bestaan niet! Het is een bedenksel van mensen om zo invulling te geven aan dingen die moeilijk te bevatten zijn. Men wil namelijk graag dat de ziel doorleeft, maar vooralsnog is er niets waaruit blijkt dat dat zo is. Alleen ervaringen met van die borden die worden uitgevoerd door mensen die er zelf in geloven.

Zoals met heel veel dingen is het zo: als je maar denkt dat het zo is dan zie je het vanzelf!

Er zijn door sceptici proeven gedaan met mensen die er echt in geloofden en dan geblinddoekt, maar daaruit bleek dat er niks meer van klopte (dat ging over glaasje draaien is hier een topic over met een link naar dat artikel).

En om dan te zeggen: ik denk dat de geesten bang zijn voor mij....

Tsja dat is vrij logisch om te zeggen, want dan is het niet meer te controleren. Het werkt alleen bij mensen die het echt geloven...

Conclusie: Vooralsnog geloof ik er niks van, want al die waanideëen zijn met simpele logische beredeneringen te verklaren.

ads

Steun Sciencetalk Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Bekijk product

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

Steun Sciencetalk 25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Anonymous

ik heb geen ideee of geesten bestaan, ik heb er ook niet veel ervaring mee.... maar ik heb wel verhalen gehoord dat mensen een geest hebben gezien....ik weet niet wat ik geloven moet....maar volgens mij is het zo dat mensen zelf een beeld gaan vormen van een geest en dat dan ook zien.... glaasje draaien dat speelt zich af in de hersenen denk ik...er zijn mischien wel veel bewijzen maar die zijn niet 100% maar nou had ik gehoord dat wetenschappers hadden bewezen dat geesten bestaan, het stond op videoband, maar die mochten ze niet laten zien. op die videoband stond namelijk het bewijs dat geesten bestaan in een kasteel :? wat ik nou geloven moet weet ik niet dus mijn vraag is dus:

Is het wetenschappelijk bewezen dat geesten bestaan?

:P :P :P :?: :?: :) =; ;) :shock: ;) ;) :?: :?: ;) :?: ;) :?: :?:

edit peterdevis: volgens de regels van dit forum mag je geen email adressen vermelden

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!