Zo ik het me herinner was het artikel bedoeld voor een lekentijdschrift. Je kan toch moeilijk van censuur in de wetenschap spreken als een artikel in een niet-wetenschappelijke context wordt tegengehouden. Sterker nog, als dat artikel net zulke bangmakerij was als het verhaal van de cardioloog in Radar, vind ik het geen verkeerde zaak dat het niet gepubliceerd is.Ook lieten ze een journalist aan het woord die een sceptisch artikel over cholesterolverlagende middelen wilde posten. Deze informeerde bij de o.a. Voedingscentrum en daarop werd het tijdschrift die het wou publiceren door 3 instanties benaderd om het artikel niet te posten. Dit klinkt ernstig als censuur in de wetenschap.
Ongenuanceerd misschien niet, maar hij gaf wél expliciet het advies om onmiddellijk te stoppen met statines in geval van hinderlijke bijwerkingen.Zo ongenuanceerd was de cardioloog niet.
Natuurlijk is dat verkeerd! Je eigen arts mag je zo'n advies geven, want hij kent jouw geval. Deze tv-cardioloog kent het publiek van Radar helemaal niet. Wie weet stoppen er nu mensen met hun statines terwijl ze in hun geval hard nodig zijn.En is dat dan zo verkeerd? Een medicijn is ook alleen maar waardevol als de gunstige werking opweegt tegen de schadelijke effecten ervan...
Nee. Medicijnen hebben nu eenmaal bijwerkingen, dit hoeft helemaal niet te betekenen dat er iets verkeerd is.Als iemand hinderlijke bijwerkingen heeft is dat een teken dat er iets niet goed gaat in dat lichaam
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...l=pubmed_docsumThere are many reasons why the dietary-heart-cholesterol hypothesis should be questioned, and why statins might be acting in some other way to reduce the risk of coronary heart disease. Here, I propose that rather than being cholesterol-lowering drugs per se, statins act as vitamin D analogues, and explain why. This proposition is based on published observations that the unexpected and unexplained clinical benefits produced by statins have also been shown to be properties of vitamin D. It seems likely that statins activate vitamin D receptors.
Dat ben ik niet met je eens, of misschien begrijpen we elkaar verkeerd.Nee. Medicijnen hebben nu eenmaal bijwerkingen, dit hoeft helemaal niet te betekenen dat er iets verkeerd is.
Natuurlijk vrees ik geen reacties, integendeel! Het gaat mij erom dat er duidelijkheid komt. Het is zelfs beter als beide partijen reageren.Aangezien het een moderator is die deze topic onder handen heeft,neem ik aan dat hij/zij het aanvaardbaar acht om deze onder de aandacht van belangstellenden te brengen en niet vreest voor reacties uit de medisch of eventueel med.industriele zijde.
Snel reageren houdt in dat er een klein venstertje onderin verschijnt. Met "Nieuw Antwoord" krijg je uitgebreidere opties voor het posten van een bericht. Ze zijn dus allebei goed.Door toeval ben ik hier op het forum gekomen en weet even niet of ik hier nu snel antwoord moet kiezen of nieuw antwoord...? Sorry als ik de verkeerde heb gekozen.