Puzzel Puzzels
Ger
Artikelen: 0

Re: Spellingopmerkingen

PS waarom wordt de laatste tijd vaak het woord leerkracht gebruikt ipv onderwijzer/meester?
Omdat leerkracht voor zowel mannen als vrouwen gebruikt kan worden. Praat makkelijker dan onderwijzer(es) of meester/juffrouw. :)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ

ads

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

Steun Sciencetalk Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

Rogier

Ik ook mee eens, "dyslexie" is in veel gevallen een synoniem voor "slechte leraar gehad", en "ADHD" voor "moest als kind teveel stil zitten binnen terwijl je beter buiten kunt rennen".

Niet dat het dan geen excuus meer is, aan slechte leraren kun je als leerling net zo min iets doen als dyslexie.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

albert davinci

Omdat leerkracht voor zowel mannen als vrouwen gebruikt kan worden. Praat makkelijker dan onderwijzer(es) of meester/juffrouw. :?:
Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb :) .

Of we doen minder politiek correct en we gebruiken het woord onderwijzer/meeste voor zowel de mannen als de vrouwen :) .
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
ps2martin

Ger schreef:Ps2Martin, ik vraag me eigenlijk grondig af of jij wel dyslexie hebt. Vat dit niet op alsof ik je niet vertrouw, maar het is tegenwoordig nogal "mode" om dyslexie te hebben. Daarmee bedoel ik dat veel mensen die moiete hebben met spelling zichzelf dyslectisch noemen. Met het gros daarvan is echter niets mis, ze hebben alleen slecht onderwijs gehad of de regels nooit begrepen. Dat is net zo min een afwijking als iemand die slecht is in een ander vak, noem algebra.

Ik ken 2 mensen die echt (getest) dyslectisch zijn. Die maken hele andere fouten dan jij. Nu wil ik niet meteen zeggen dat ik door die 2 mensen de kennis in pacht heb, maar het valt op. Ik denk, mede doordat jij zelf aangeeft dat het vooral komt doordat je op de VmBO en HAVO nooit getoetst bent op de spelling van je stukken, je gewoon moeite hebt met spellen. Da's niet erg. Als je ergens moeite mee hebt kun je het leren. Als je een afwijking hebt (wat dyslexie gewoon is), ligt het heel anders. Ik denk dat jij het wel gewoon kan leren. Niet binnen een dag, maar wel in de tijd dat je op het VWO zit.
Misschien had ik het wat duidelijker moeten vermelden: op het VMBO en HAVO werd mijn spelling niet getoets omdat ik dyslectie had, en ik anders dus geen eerlijke kans op een voldoende had. Dus zo hebben we oorzaak en gevolg weer even op een rijtje: eerst dyslectie, daarna geen toetsing meer voor spelling. Niet andersom dus. En ik ben voor dyslectie getest door een erkende instelling dus daar bestaat geen twijfel over. De reden dat mensen die jij kent andere fouten maken als ik is omdat geen twee dyslecten dezelfde fouten maken. Sommige mensen hebben zelfs totaal geen moeite met spellen maar kunnen weer totaal niet lezen. En weer anderen, kunnen geen van tweeën en zijn prakties analfabeet. Ik zelf heb een erg hoog tekst begrip maar kan slecht spellen en ook grammatica was ik ooit heel slecht in. Ik ken letterlijk hooguit 20 woorden frans maar toch weet ik 5-jes te halen op toetsen frans terwijl ik sinds VMBO 2 geen frans meer heb gehad en het nu ineens wel weer moet. Maar teksten lezen kan ik erg goed want ik weet wel precies de kern woorden te vinden die ik vervolgens opzoek in het woordenboek zodat ik mijn tijd optimaal gebruik. Dyslectie is gewoon heel dieffers. Maar ik ben al ver gekomen als ik eerlijk ben, want als je mijn dyslectie testen doorleest maakte ik toen fouten waarvan ik nu zelf ook denk: als je dat soort fouten maakt mag je niet los rondlopen...

Maar ik ben het er wel mee eens dat dyslectie inderdaad een mode verschijnsel is waar mensen zich vaak achter verschuilen. En ik zal niet ontkennen dat ik dat soms misschien ook doe, maar tegelijkertijd heb ik al hard mijn best gedaan om mijn fouten te verbeteren en staat die ontwikkeling nu op een halt omdat ik op deze sprint opleiding geen tijd heb om daarin te steken, ik kan beter voor vakken gaan leren waar ik later wat mee wil gaan doen en die ik snap.
albert davinci

Basically hebben de onderwijzers jouw probleem vermeden ipv het op te lossen. :)

Chapeau voor de scholen. :)

Typisch voor het Nederlands onderwijs, pappen en nathouden, eisen naar beneden bijstellen.

Ik snap dat de VWO-sprint wat extra druk geeft maar het valt nogal mee in vergelijking met een vervolgstudie. Bovendien, hoe ga je slagen voor Nederlands en Engels zonder de spelling aan te pakken?
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

ads

Steun Sciencetalk Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Bekijk product

Ger

Allereerst: blijkbaar heb je echt dyslexie. In dat geval neem ik dat deel van mijn woorden terug. Zoals gezegd, ik ben geen expert.
Bovendien, hoe ga je slagen voor Nederlands en Engels zonder de spelling aan te pakken?
Inderdaad. Voor het centraal examen gelden nu eenmaal standaard regels, daar kom je niet onderuit. En als je toch door een bepaalde regeling slaagt en uiteindelijk het bedrijfsleven ingaat, heb je toch een probleem als je niet kan spellen. Je kan immers moeilijk zeggen dat ze maar iemand anders aan moeten nemen die jouw spelling corrigeert (even overdreven gezegd).
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!