Puzzel Puzzels
Fraukje
Artikelen: 0

[fysica] - de mol vraagstukken

Hallo,

ik zit met een vraagstukje dat ik niet kan oplossen.

Het vraagstuk gaat : Bereken het volume, ingenomen door 4,0 g zuurstof in de normtoestand als je weet dat M = 32,00 . 10^-3 kg/mol.

dit heb ik al: r = R/M => 8.31 J/Kmol / 32.00 . 10^-3 kg/mol

= 2.6 m^3

Nu moet ik dit invullen in de formule --> n . r = P . V / T

Dus om V te zoeken word dit : V = n . r . T / P

Maar wat moet je dan voor T en P nemen?

Groetjes frauke
Love the live you live and live the live you love.

ads

Steun Sciencetalk STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Zwart

Nintendo Switch 2 - Zwart

Bekijk product

Jan van de Velde

Re: [fysica] - de mol vraagstukken

p0 staat nadrukkelijk in mijn BINAS als 1,01325·105 Pa

T0 twijfel ik ook altijd over, de meeste tabellen in BINAS vermelden gegevens bij 293 K, hoewel in tabel 12 "gegevens van gassen en dampen" (in dit geval wel relevant lijkt me) steeds T= 273 K gebruikt wordt.

wikipedia kiest in het lemma "standaarddruk en standaardtemperatuur" dan weer voor 298 K

http://nl.wikipedia.org/wiki/Standaardtemp...n_standaarddruk

gooi maar in mijn pet...... :-?

NB: SYMBOOL VOOR DRUK IS kleine p. :-)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Fraukje

Jah dat is waar, dank u wel
Love the live you live and live the live you love.
Fred F.
Pluimdrager

De Standaard condities zijn 25 oC en 1 atmosfeer (1,01325·10^5 Pa).

Echter: de Normaal condities zijn 0 oC en 1 Bar (10^5 Pa) en dat is wat voor het vraagstuk hier gebruikt moet worden.

Ik neem aan dat ergens in Binas ook zal staan dat 1 kmol ideaal gas = 22,4 Nm3 ideaal gas, waarbij N staat voor Normaal.
Hydrogen economy is a Hype.
Fred F.
Pluimdrager

Ik zie niet hoe ik mijn vorige bericht kan wijzigen dus dan maar zo:

Normaal condities zijn bij 0 oC en 1 atmosfeer (niet 1 bar zoals ik eerst zei)

Ik merkte ook al dat <sup> en </sup> blijkbaar ook niet meer werken.....

Edit: bij dit bericht heb ik plotseling weer wel een 'wijzig' button. Wie echt in de war wil raken moet de Engelse Wiki lezen: http://en.wikipedia.org/wiki/Standard_cond...re_and_pressure
Hydrogen economy is a Hype.
Jan van de Velde

Engelse Wiki
Standard conditions for temperature and pressure

In chemistry and other sciences, STP or standard temperature and pressure is a standard set of conditions for experimental measurements, to enable comparisons to be made between sets of data. Internationally, the current STP defined by the IUPAC (International Union of Pure and Applied Chemistry) is an absolute pressure of 100 kPa (1 bar) and a temperature of 273.15 K (0 °C).[1] Other organizations have established a variety of alternative definitions for the standard reference conditions of temperature and pressure, such as the SATP amongst others.

In industry and commerce, it is necessary to define the standard reference conditions of temperature and pressure when expressing a gas volume or a volumetric flow rate because the volume of a gas varies with the temperature and pressure of the gas. The available data on the various definitions of standard reference conditions clearly indicates that the IUPAC's STP is not a universally accepted definition of the standard conditions of temperature and pressure. For that reason, simply stating that a gas flow rate is 10,000 m³/h (i.e. cubic meters per hour) at "standard conditions" or at "STP" has no meaning unless the reference conditions that were applied are clearly stated.

In aeronautics and fluid dynamics the term "International Standard Atmosphere" is often used to denote the variation of the principal thermodynamic variables (pressure, temperature, density, etc.) of the atmosphere with altitude at mid latitudes.
Kortom, de geleerden zijn het er nog niet over eens......

Te idioot voor woorden eigenlijk. :)

Eén bijkomstig voordeel: nou hoef ik er in elk geval niet mee te zitten dat ik het ook niet goed wist.... :razz:
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

ads

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Jan van de Velde

Fred F. schreef:De Standaard condities zijn 25 oC en 1 atmosfeer (1,01325·10^5 Pa).

Echter: de Normaal condities zijn 0 oC en 1 Bar (10^5 Pa) en dat is wat voor het vraagstuk hier gebruikt moet worden.

Ik neem aan dat ergens in Binas ook zal staan dat 1 kmol ideaal gas = 22,4 Nm3 ideaal gas, waarbij N staat voor Normaal.
Laat ons verder lachen (als de befaamde boer met kiespijn)

BINAS:tabel 7 waarden van enige constanten en grootheden:
Vm: molair volume

(ideaal gas bij T=273,15 K en p=p0): 2,24141·10-2m³mol-1

(gasvormige stof bij T=298 K en p=p0): 2,45·10-2m³mol-1
niks over normaalcondities, vind ik althans ook niet elders in dit boekwerk.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!