JoeyH schreef:Hey ik ben al lange tijd geintreseert in de sterren, planeten ed. en heb daarom ook vandaag mn eerste sterrenkijker aangeschaft. Het is die van 80 euro bij de kijkshop, een newton model.
Vergroting: max 350x
Objectief: 110mm
Oculair Factor Factor met 2x Barlowlens
20 mm 35x 105x
12,5 mm 56x 168x
4 mm 175x 525x
Nou ik heb em vandaag even uitgetest en kwam al op een paar problemen :)
Als eerst om half 8 ofzo zag ik in de lucht (westen) een heledere ster, ik denk dat dit venus is.
Nou ik begon netjes met het 20mm opzetstukje en zette hem scherp, nou ging goed maar zag niet veel verschil, met het 12,5mm stukje werd die al iets groter maar nou niet dat je zegt wow. Toen ik de 4mm erop deed kreeg ik em maar niet scherpgesteld, en met die barlowlens al helemaal niet. Zelfs niet met een 20mm + barlow.
Nou het resultaat was dus dat ik alleen een klein fonkeltje in mn vizier kreeg, je kon nog geneens een kleur ofzo zien alleen een mini wit stipje. Ik weet dat je niet veel moet verw8en van een kijker die 80 euro is maar ik had tog wel wat meer verw8.
Kan iemand mij mischien helpen om bijv. de 4mm al scherp gestelt te krijgen?
Verder is het beeld ook 90 graden gedraaid, alsik bijv naar een huis kijk staat het helemaal schuin.
Dus heeft iemand ervaring met deze kijker, en kan mij mischien helpen? Ik zou nl. erg graag een keer de ringen van saturnus willen zien, zou dit mogelijk zijn met deze kijker? xD
Thx
Hoi Joey,
Dat je het beeld niet scherp krijg ligt er aan dat je telescoop de vergrotingen niet aan kan. Er staat wel dat hij maximaal 350x kan vergroten maar dat is verkooppraat. Een goede leidraad is dat de maximale vergroting van een kijker twee keer de diameter van het objectief is bij een lenzenkijker en anderhalf keer bij een spiegelkijker. Bij jouw kijker wordt dat dus 110x1.5 = 165x. Mischien is het niet leuk om te horen maar de kwaliteit van je kijker zal deze vergroting ook niet toelaten. De luxon staat er niet om bekend erg goed te zijn.
De barlow die erbij zit is prul, kan je beter niet gebruiken. Zonder die barlow zal je een veel mooier beeld hebben. En als je er een zonnefilter bij hebt gekregen (een klein kapje om op je occulair te zetten) MOET JE HEM NOOIT GEBRUIKEN! Die filter kan barsten als je ermee naar de zon kijkt wat leid tot onmiddelijke en permanente schade aan je ogen! Meteen weggooien dat ding! Die zouden wettelijk verboden moeten worden omdat ze echt gevaarlijk zijn.
Dat je venus alleen zag als een witte stip is heel goed mogenlijk, er is namenlijk niet zo erg veel te zien aan venus. Saturnus is al een stuk mooier (als je stellarium download kan je vinden waar hij op welke tijd aan de hemel staat, even googelen op stellarium en je kan hem zo downloaden). Mischien weet je het al, maar je moet niet verwachten om door een telescoop beelden te zien zoals je ze op foto's ziet. Je ziet door een telescoop alles in zwart wit (met uitzondering van de planeten en een paar heldere nevels (waar je met een wat grotere telescoop wat groen in ziet)) en met lang niet zoveel detail als op de foto's.
Niet leuk om te horen, maar de luxon is niet echt een goede scope. Veel verder dan een aantal planeten en wat heel heldere nevel zal je er niet mee komen. Wat wel een erg leuke beginners kijker is is de bresser skylux die komende maandag bij de lidl wordt verkocht voor 89 euro. Goede optiek, goede montering, en je krijgt er ook redelijke occulairs en spullen bij. Al met al een veel leukere beginnerskijker dan de luxon (i know, niet leuk om te horen, maar het is helaas zo)
Groetjes, en als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust!