Puzzel Puzzels
aardbewoner
Artikelen: 0

Re: Geloof, Jouw Mening?

Ik kan nu even niet snel de bron vinden maar iemand zei.

Gewone mensen geloven erin.

Geleerden geloven het niet.

Regeringen maken er misbruik van.
Barbarus hic ego sum, quia non intellegor ulli

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Bekijk product

aaargh

An sich is geloof kortzichtig. Het is niet willen rond je heen kijken en de wereld ovserveren en het is ook niet willen luisteren naar redelijke argumenten. Geloof heeft ook vele conflicten gevoed en zo tot oorlogen geleden.

Maar ik zeg niet dat alle gelovigen kortzichtig zijn. Ik heb veel gelovigen in e familie en in mijn omgeving en hier zitten veel aangename, intelligente en vriendelijke mensen tussen. Meestal is het geloof ook niet hun fout, het is er gewoon ingelepeld.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

1,2

2) Geloof zorgt ervoor dat die mensen geen zonden doen

Je kan niet stellen dat het geloof er voor zorgt dat mensen niet zondig zijn, het is juist zo dat door het geloof er mensen zondig zijn. Zondig zijn is immers het overtreden van goddelijke voorschriften. En die zouden er niet zijn zonder geloof.
Blacer1

Wat ik ook verkeerd vind aan veel geloven, is dat ze zo heilig geloven in een bepaalde tekst, zoals de bijbel, koran of iets dergelijks, hoewel dit altijd door de mens (en niet door god) is opgeschreven, nadat het vaak vele generaties van is doorverteld en dus telkens weer is veranderd.

Ook zijn veel verhalen in de bijbel metaforen voor andere dingen, maar veel mensen zien het als de enige waarheid dat jezus over het water heeft gelopen enzo, wat ik erg kortzichtig vind.
BadSanta

Voor ongelovigen is het enige ( om het maar bot te zeggen) wat hen tegenhoudt van misdaad de wet.. Als de wet er niet is, dan doen ze veel sneller een misdaad.. Bij gelovigen is er een wet erbij: een wet die er altijd is, en die alles ziet wat je doet..  
Ook ongelovigen hebben een wet: hun eigen moraal. Denk je nu echt dat een ongelovige een oud omaatje berooft en de hersens inslaat omdat hij denkt dat de wet hem niet zal grijpen?? Nee natuurlijk niet: de meeste ongelovigen leven zich in een ander in en beseffen dat het voor de ander vreselijk is om de hersens ingeslagen te krijgen. Die moraal, die emphatie die is er bij veel ongelovigen ook altijd.
ypsilon

Héérlijk open vraagstelling [rr] met zoals gewoonlijk zeer uiteenlopende meningen...

Ik zal proberen mijn steentje bij te dragen en het genuanceerd te doen. Ik heb er een tijdje mee gewacht omdat je hier natuurlijk vele bladzijden mee kunt vullen - maar dit hoort geen blog te worden.

Eerst en vooral: ik wil niet ontkennen dat je uit heel wat religies een mooie boodschap kan halen, maar ik ben niet overtuigd of de balans daardoor naar positief over kan slaan. Om het even te houden bij de monotheïstische godsdiensten: het christendom heeft gedurende meer dan anderhalve eeuw voor stagnatie gezorgd op gebied van wetenschap en filosofie. Gelukkig zijn we daaraan ondertussen ontgroeid. De Islam was bij het begin heel wat toleranter maar je ziet nu bij velen een hang naar fundamentalisme, wat m.i. nóóit een goede houding kan zijn! Dan zwijg ik nog even over godsdienstconflicten.

Omdat het hier dikwijls over normen en waarden gaat, wil ik daar toch ook nog even op inpikken... M.i. heeft geen enkele levensbeschouwing het patent op eender welke waarden die je goed kan vinden. Ik vind - in de traditie van Kohlberg - dat het hoogste niveau van morele ontwikkeling, de eigen waardeschaal is. Ik vind trouwens dat je het geloof in een straffende god op de laagste niveau's van morele ontwikkeling kunt situeren: je kent de wet, en je houdt je eraan enkel omwille van de consequenties voor jezelf. Klein paradoxje: het zoeken naar "het goede" is eeuwenoud (filosofie), en volgens mij valt dit nooit eenduidig vast te leggen, wat net is wat dogmatische godsdiensten pretenderen wél te kunnen!
aaargh

Ypsilon, volgens mij bedoel je anderhalf millenium, niet anderhalve eeuw. De Kerk heeft gigantisch veel weerstand geboden tegen Wetenschap en Techniek.
Hoofd

Geloof is iets persoonlijks en niet iets dat bepalend moet zijn door iemand anders. Geloof is ook iets dat je mag verwerpen omdat het persoonlijk is. Als ik zeg dat cola goed voor je is, mag jij vinden van niet. Je gelooft dus niet in mijn mening.

Oke, ik kan er niet omheen draaien dat dit klopt. Maar ik kan er dus niet tegen. Als jij met een bewering komt zegt de rest per direct: "Ja, maar dat is jou mening!" Wat heb je er dan nog aan een eigen mening te hebben? Ik vind dat je discussie moet voeren en anderen moet proberen te overtuigen van jou mening, of uiteindelijk jezelf laten overtuigen, dan heeft een eigen mening hebben nog meer nut dan alleen voor jou.

Wat is een verlosser?

Ook zo *** is dat je ouders kiezen wat je gelooft. Je wordt van je geboorte gedoopt/besneden. Daarna ga je je communie doen of je krijgt een barmitswa. Tegen de tijd dat je het allemaal een beetje in ziet waar je mee bezig bent heb je al een stempel op je hoofd. Ook in je hoofd. Je gedachtes worden beinvloed omdat je elke week iets moet aanhoren of lezen uit een boek. Dit is voor somige niet eens zo slecht...

Misschien moet ik de bijbel lezen maar misschien ook niet! Ik wil namelijk mijn eigen mening hebben. Ik heb normen en waarden van hier tot Tokio en ik geloof niet. Vooral omdat ik het *** vind dat het mensen in groepen verdeelt.

Mee eens, het is zonde dat mensen, zoals jij het zegt, een stempel 'in' hun hoofd gedrukt krijgen. Maar van de andere kant; als jij een kind zou hebben (of het kind dat je hebt), zou je het fijn vinden als hij of zij plotseling thuis kwam en zegt dat hij of zij voortaan elke zondag na de kerk gaat, terwijl jij, aan je mening te horen, het hier niet mee eens zou zijn?

Je wil altijd dat waar jij geluk in hebt gevonden doorgeven aan je nakomelingen. Logisch toch?

Islam

Bij de islam is het zo dat als je gelooft, dat je na je dood 41 maagden krijgt ofzo. Mannen vinden het dan niet zo erg om elke dag even te bidden. Vrouwen moeten daarom onderdrukt worden.

Oke, het is wel duidelijk dat jij weer zo’n eentje bent die te snel conclusies trekt. Je zegt zelf dat je kritisch wil zijn, klopt helemaal, maar wees dan wel kritisch met informatie die klopt. Verdiep je eerst eens in een onderwerp of cultuur voordat je de conclusie trekt dat “mannen het dan niet zo erg vinden om elke dag even te bidden.” Waar haal je het vandaan!?

Heb je ooit godsdienst gehad op school? Blijkbaar niet, want anders zou je de achtergrond van de Islam wel hebben geweten.

Algemeen

Ik denk dat het wel klopt dat als je je best doet om goed te leven bijv. de 10 geboden na te streven. Ook voor je zelf bepalen wat jij denkt dat goed en slecht is. Dan komen we met z'n allen in het paradijs. Ik ga misschien zelf wel een boek schrijven joh. Ik hoop dan dat mensen geloven dat ze zelf kritsch moeten zijn. Tegen kritiek kunnen is ook een hele schone zaak!

Voor vandaag hou ik het weer voor gezien! Ik kan nog uren hierover praten ik vind het belangrijk dat mensen ook hierover nadenken.

Het is inderdaad zo dat mensen zelf kritisch moeten zijn, maar voordat je kritisch moet zijn moet je je kennis over dat onderwerp waar jij kritisch over wilt zijn zo groot maken dat je ook echt eerlijke kritiek kan geven. Met dat informatie winnen ben ik momenteel bezig.

Ik zou, voordat je begint met schrijven, eerst even wat meer informatie inwinnen. En als het boek dan eenmaal af is, stuur mij dan even een kopietje :grin: .

Succes met je boek!
Als ik steeds weer nieuwe antwoorden vind,

kan ik niets zeker weten.

Maar zoek ik niet door naar nieuwe antwoorden,

dan weet ik zeker dat ik niets zeker weet.
ypsilon

Ypsilon, volgens mij bedoel je anderhalf millenium, niet anderhalve eeuw.
Dat lijkt me ook ja :)
Rogier.V

Hans, omdat ik ander ben! schreef:Ook zo *** is dat je ouders kiezen wat je gelooft. Je wordt van je geboorte gedoopt/besneden. Daarna ga je je communie doen of je krijgt een barmitswa. Tegen de tijd dat je het allemaal een beetje in ziet waar je mee bezig bent heb je al een stempel op je hoofd. Ook in je hoofd. Je gedachtes worden beinvloed omdat je elke week iets moet aanhoren of lezen uit een boek. Dit is voor somige niet eens zo slecht...

Misschien moet ik de bijbel lezen maar misschien ook niet! Ik wil namelijk mijn eigen mening hebben. Ik heb normen en waarden van hier tot Tokio en ik geloof niet. Vooral omdat ik het *** vind dat het mensen in groepen verdeelt.

Reageer Please! :)

Hier ben ik het volledig mee eens. Ook erg christelijke basisscholen zijn eigenlijk slecht: het is eigenlijk vals om kleine kinderen 'te dwingen' met het geloof mee te doen. Ze moeten bijv. op school bidden, uit de bijbel lezen etc. Christelijke scholen in het voorgezet onderwijs zijn dan minder erg: de kinderen zijn oud genoeg om zelf een mening te kunnen vormen.
'Onderzoek is als een steeg binnengaan om te kijken of hij doodloopt'
Banana

Van vroeger uit (geleerd van godsdienst leraar..) was het juist het idee van de 'samenleving' om een kind ingesloten te houden tussen school, kerk en thuis, die allemaal het kind een christelijke opvoeding gaven en ervoor zorgden dat het kind van alle kanten werd bestookt met de christelijke normen en waarden..

Eerlijk gezegd noem ik dit manipulatie.. het kind krijgt zo vaak dezelfde dingen te horen, zonder andere invloeden. Ze manipuleren kinden om hetzelfde geloof aan te hangen als de rest van de omgeving..
"If you use your head, you won't get fat, even if you eat sweets"

"I just can’t sit any other way than this. If I sit the way other people do, my reasoning ability drops by 40%."

"Will you be eating that cake?...say what you want, but I will be taking the cake."
Ger

Nou nou, manupilatie vind ik wel erg sterk uitgedrukt hoor. Kleine kinderen krijgen net zo hard te horen dat Sinterklaas bestaat en de tandenfee voor het kwartje zorgt. Natuurlijk gaat het geloof iets dieper, maar dat komt omdat die ouders er ook gewoon keihard in geloven. Omdat ze het beste voor hun kind willen, voeden ze het volgens de waarden van het betreffende geloof op. Of dat ook het beste is, daar kan niemand een zinnig woord over zeggen. Zelfs de beste wetenschappers niet.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Johan2

Eerlijk gezegd noem ik dit manipulatie..
En hoe zit het met de ouders die hun kinderen leren dat geloof manipulatie is? Is dat geen manipulatie?
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)
Assassinator

Ook dat is zeker manipulatie ja. Ik denk dat het beste is om kinderen toegang geven tot alle bronnen zonder als ouder je mening je tegen over 1 van die bronnen.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

ads

Steun Sciencetalk HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Ger

Ook dat is zeker manipulatie ja. Ik denk dat het beste is om kinderen toegang geven tot alle bronnen zonder als ouder je mening je tegen over 1 van die bronnen.
In een utopische wereld zou dat kunnen. Maar wat nu als jij als ouder ervan overtuigd bent dat je kind in de hel komt als het niet gedoopt wordt en alle tradities van het geloof meekrijgt? En hoe doe je dat dan als je naar de kerk/moskee/whatever gaat? Ga je wachten met je kinderen meenemen totdat ze 18 zijn?

Manupilatie vind ik echt een harstikke verkeerd woord. Het betekent dat je het doet met verkeerde intentie, dat je mensen bewust misleidt. Dat doen ouders niet, of iig het gros niet. Immers, die ouders zijn ervan overtuigd dat zij het beste doen voor hun kind.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!