Je weet best dat ik dat anders bedoelde. Voor een huisbaas is het positief als je niet uitgaat, want dan hoeft hij niet steeds midden in de nacht wakker te worden als jij thuiskomt.Niet minder kortzichtig dan wanneer je niet-uitgaan een positieve eigenschap noemt
Je moet je bedenken dat mensen die minder sociaal zijn vaak niet van kroegen* houden juist omdát die zo'n sociale happening zijn. Iemand met minder sociale vaardigheden voelt zich daar niet thuis. Wat jij lijkt te zeggen is dat je uitgaan kan gebruiken als een 'therapie' voor niet-sociale mensen, maar ik denk dat dat een misvatting is. Uitgaan is wellicht uiteindelijk het resultaat van socialer worden, maar om daar te komen moeten er eerst andere dingen gebeuren zoals psychotherapie.Als je heel sociaal bent maar weinig uitgaat, dat is natuurlijk prima. Als je weinig sociaal bent of wilt zijn en daardoor weinig uitgaat dan vind ik dat jammer omdat ik denk dat je dan wat mist.
Mocht je willen zeggen dat je het over mensen had die 'gewoon' niet sociaal zijn en niet over mensen met een psychologisch probleem: ik denk niet dat die mensen bestaan. Als je prima sociale vaardigheden hebt word je geen kluizenaar; tenzij dat een gekozen levensfilosofie is natuurlijk, maar díe mensen hebben ook niet het idee dat ze iets missen.
*: ik weet nu dat je uitgaan als een breder begrip ziet, maar om mijn punt te maken houd ik het even bij kroegen
Puzzels