Puzzel Puzzels
Troy
Artikelen: 0

Re: Geneeskunde studeren

Niet minder kortzichtig dan wanneer je niet-uitgaan een positieve eigenschap noemt :wink:
Je weet best dat ik dat anders bedoelde. Voor een huisbaas is het positief als je niet uitgaat, want dan hoeft hij niet steeds midden in de nacht wakker te worden als jij thuiskomt.
Als je heel sociaal bent maar weinig uitgaat, dat is natuurlijk prima. Als je weinig sociaal bent of wilt zijn en daardoor weinig uitgaat dan vind ik dat jammer omdat ik denk dat je dan wat mist.
Je moet je bedenken dat mensen die minder sociaal zijn vaak niet van kroegen* houden juist omdát die zo'n sociale happening zijn. Iemand met minder sociale vaardigheden voelt zich daar niet thuis. Wat jij lijkt te zeggen is dat je uitgaan kan gebruiken als een 'therapie' voor niet-sociale mensen, maar ik denk dat dat een misvatting is. Uitgaan is wellicht uiteindelijk het resultaat van socialer worden, maar om daar te komen moeten er eerst andere dingen gebeuren zoals psychotherapie.

Mocht je willen zeggen dat je het over mensen had die 'gewoon' niet sociaal zijn en niet over mensen met een psychologisch probleem: ik denk niet dat die mensen bestaan. Als je prima sociale vaardigheden hebt word je geen kluizenaar; tenzij dat een gekozen levensfilosofie is natuurlijk, maar díe mensen hebben ook niet het idee dat ze iets missen.

*: ik weet nu dat je uitgaan als een breder begrip ziet, maar om mijn punt te maken houd ik het even bij kroegen

ads

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

albert davinci

We zitten op dezelfde lijn hoor :wink:
Je weet best dat ik dat anders bedoelde.
Tuurlijk, dat typte ik ook.
Ik begrijp wat je bedoelt maar ik vind niet uitgaan eerder een negatieve eigenschap net als wanneer je elke nacht uitgaat.
Je moet je bedenken dat mensen die minder sociaal zijn vaak niet van kroegen* houden juist omdát die zo'n sociale happening zijn.
Akkoord, dat is dus ook mijn punt. Dat vind ik jammer voor hen en daarmee is alles gezegd.
Wat jij lijkt te zeggen is dat je uitgaan kan gebruiken als een 'therapie' voor niet-sociale mensen, maar ik denk dat dat een misvatting is. Uitgaan is wellicht uiteindelijk het resultaat van socialer worden, maar om daar te komen moeten er eerst andere dingen gebeuren zoals psychotherapie.  
Nee, ik zeg dat niet. Ik ben het met je eens. Doordat deze mensen weinig sociaal zijn (ook naar mijn mening door gebrek aan vaardigheden) gaan ze niet uit. Ik zie dat dus juist als een teken dat het goed zou zijn om sociaalvaardiger te worden (symptoom van een probleem). Dat leer je niet met uitgaan, dat leer je hopelijk wel door voldoende onder de mensen te komen (gewoon actief zijn in oa een vereniging en communiceren met mensen).
Als je prima sociale vaardigheden hebt word je geen kluizenaar; tenzij dat een gekozen levensfilosofie is natuurlijk, maar díe mensen hebben ook niet het idee dat ze iets missen.  
Dat denk ik dus ook.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Troy

albert davinci schreef:We zitten op dezelfde lijn hoor :wink:  

...

Akkoord, dat is dus ook mijn punt.

...

Ik ben het met je eens.

...

Dat denk ik dus ook.
Nog nooit zo snel een discussie opgelost. :wink:
albert davinci

Niet te snel veronderstellen dat je weet wat een ander denkt hé :wink:
murat

he hallo iedereen

ik zit in 4 vmbo-TL ik wil hier na na havo 4 doorstromen en dan weer naar de vwo en dan wil ik geneeskunde studeren voor een arts opleiding , weten jullie mischien hoe lang het in totaal duurt
lucifer

2 jaar havo + 2 jaar VWO + 6 jaar geneeskunde... dus vooropgesteld dat je het in een keer allemaal haalt duurt het vanaf vandaag nog 10 jaar voor je jezelf arts mag noemen
Adde parvum parvo magnus acervus erit.
Troy

murat schreef:he hallo iedereen

ik zit in 4 vmbo-TL ik wil hier na na havo 4 doorstromen en dan weer naar de vwo en dan wil ik geneeskunde studeren voor een arts opleiding , weten jullie mischien hoe lang het in totaal duurt
Weet je zeker dat dat je gaat lukken? Ik neem aan dat je niet voor niks op het VMBO zit? Bekijk na HAVO nog eens of je echt het nodige IQ en doorzettingsvermogen hebt om verder te gaan naar VWO en WO. HBO-V is ook geen onaardige opleiding; je mag tegenwoordig als 'nurse practitioner' al zelf diagnosen stellen, onderzoeken aanvragen en medicijnen voorschrijven. Scheelt je een hoop studiejaren.
lucifer

Ik denk dat hier de opmerking "niet geschoten is altijd mis" wel op zijn plaats is... Het feit dat de vraagsteller op het VMBO zit zegt niet alles. Ikzelf kom ook van de mavo en studeer nu redelijk succesvol (al zeg ik het zelf) biomedische wetenschappen. Soms komt het niet alleen aan op hersencapaciteit, maar ook op een stukje doorzettingsvermogen (zoals je zelf ook al zegt).

Dus waar een wil is.........
Adde parvum parvo magnus acervus erit.
Troy

lucifer schreef:Ik denk dat hier de opmerking "niet geschoten is altijd mis" wel op zijn plaats is... Het feit dat de vraagsteller op het VMBO zit zegt niet alles. Ikzelf kom ook van de mavo en studeer nu redelijk succesvol (al zeg ik het zelf) biomedische wetenschappen. Soms komt het niet alleen aan op hersencapaciteit, maar ook op een stukje doorzettingsvermogen (zoals je zelf ook al zegt).

Dus waar een wil is.........
Weet ik, en ik moedig het ook aan als mensen hogere opleidingen willen gaan doen. Er moet echter rekening mee gehouden worden dat IQ tot op zekere hoogte aangeboren is. Veel mensen op het VMBO hebben ook écht de intelligentie niet voor een WO-opleiding.

Neemt inderdaad niet weg dat er uitzonderingen zijn; ik ken zelf ook minstens één persoon die begon op het VMBO en uiteindelijk succesvol VWO afrondde.
albert davinci

Ik ben zelf ook op de mavo begonnen, helaas. Voor het VWO slaagde ik met vrij goede cijfers zonder ook maar één onvoldoende.

Het niveauverschil tussen het VMBO-T (MAVO D) en de HAVO is beduidend groter dan het niveauverschil tussen HAVO en VWO. Het niveauverschil tussen VWO en geneeskunde is ook vrij groot, vooral als je kijkt naar de hoeveelheid werk die het kost om je er door heen te worstelen (reken op lange studiedagen). Als hij nu niet minstens zevens en achten haalt voor de meeste vakken dan zal het moeilijk gaan worden.

Zoiezo moet je zeer gemotiveerd zijn om aan een geneeskundestudie te beginnen.

Mijn ervaring: het niveau pakte ik vrij makkelijk op (verkeerd ingestroomd achteraf gezien), waar ik veel problemen mee had was het feit dat de mavo en de havo mij lui hadden gemaakt :-(

Met wiskunde merkte ik dat ik wel een stukje basis miste. Het is te doen maar het is even wennen. Ik vond/vind het spijtig dat het niet mogelijk is om van 4-mavo naar 3-VWO over te gaan. Als je toch weet dat je het VWO wilt doen is dat eigenlijk veel logischer. Het kost een even groot aantal jaren maar je krijgt dan wel een steviger fundament.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
sanderp

Weet je zeker dat dat je gaat lukken? Ik neem aan dat je niet voor niks op het VMBO zit? Bekijk na HAVO nog eens of je echt het nodige IQ en doorzettingsvermogen hebt om verder te gaan naar VWO en WO. HBO-V is ook geen onaardige opleiding; je mag tegenwoordig als 'nurse practitioner' al zelf diagnosen stellen, onderzoeken aanvragen en medicijnen voorschrijven. Scheelt je een hoop studiejaren.
ach, een jongen (23 jr) bij mij op de studie (eerste jaar geneeskunde) heeft MAVO gedaan lang geleden, toen een MBO, HBO propedeuse en toen VWO examen aan de unie (hij moest geloof ik alle Natuur en Gezondheid vakken examen maken). Meneer sluit nu zijn blokken af met 8en, ik ken heel wat mensen die VWO cum laude haalden en die nu minder scoren....

in andere woorden, ga gewoon lekker studeren en kijk waar het schip strand.

groet, Sander
albert davinci

Het gaat er volgens mij om ofdat je wel of niet op de mavo thuishoort/thuishoorde.

Doordat we kindjes van 11 jaar al gaan testen en inschalen maken we hiermee gewoon fouten. Niet alle kindjes ontwikkelen zich op dezelfde manier en sommige kindjes zijn op bepaalde punten gewoon wat later in hun ontwikkeling.

Ik schat dat er in elke mavo-klas een paar leerlingen zitten die eigenlijk op het havo/vwo thuishoren en dat er eveneens in elk havo/vwo-klas wel een paar leerlingen zitten die eigenlijk op de mavo thuishoren.

Om deze reden ben ik overigens tegen ons huidige onderwijssysteem. ik zou liever hebben dat alle leerlingen in de 1ste klas van het middelbaar onderwijs nog hetzelfde niveau krijgen en dat er in het 2de jaar op basis van de prestaties in het 1ste jaar wordt gedifferentiëerd. In Engeland en America krijgt iedereen hetzelfde middelbare onderwijs. De kinderen die wat vroeger examen doen (gebeurd natuurlijk veel als je VWO-leerlingen op MAVO-niveau les geeft ;-)) kunnen dan hetzelfde vak op collegeniveau volgen. Dat is ook nog een goed werkbaar systeem.

Om met geneeskunde goede cijfers te halen is het vooral belangrijk dat je een goed feitelijk geheugen hebt en hard werkt.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
*gast_Jeroen_*

Dag mensen,

Ik wil volgend jaar Tanheedkunde gaan studeren aan de universiteit van Amsterdam.. Maar, er is natuurlijk kans dat ik wordt uitgeloot. Als alternatief zie ik dan Belgie. Maar mijn vraag is of iemand meer weet van de overstap na 1 óf 2 jaar naar Nederland. Ik wil er heel graag meer over weten..

Jeroen
albert davinci

*gast_Jeroen_* schreef:Dag mensen,

Ik wil volgend jaar Tanheedkunde gaan studeren aan de universiteit van Amsterdam.. Maar, er is natuurlijk kans dat ik wordt uitgeloot. Als alternatief zie ik dan Belgie. Maar mijn vraag is of iemand meer weet van de overstap na 1 óf 2 jaar naar Nederland. Ik wil er heel graag meer over weten..

Jeroen
Contacteer het secretariaat van de faculteit bij welke tandheelkunde is ondergebracht en vraag het aan hen:

- kan ik zonder loting in de masterfase instromen wanneer ik de bachelor aan een Vlaamse universiteit heb gevolgd?

- welke vakken zou ik dan moeten inhalen indien dit mogelijk is?

ads

Steun Sciencetalk STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

*gast_klaas_*

Misschien kan deze site je verder helpen:

ingangsexamengeneeskunde.be

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Studiekeuze”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!